Er du organdonor?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Er du organdonor?

Post by Galilee »

Definitivt noe jeg burde ha signert på. Kan jeg være til nytte så, fint, bedre enn å bli blomstergjødning. Hvor gjør man dette?

*edit* jeg fant, jeg fant: http://organdonasjon.no/nedlastninger/donorkortet.pdf

Jeg synes egentlig det burde vært obligatorisk å svare på dette når man fikk lappen (ja eller nei). Så kunne det stått i førerkortet. Det hadde kanskje fått flere til å skjønne alvoret med å føre et kjøretøy i trafikken også.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Er du organdonor?

Post by Eksosrypa »

Galilee wrote:Definitivt noe jeg burde ha signert på. Kan jeg være til nytte så, fint, bedre enn å bli blomstergjødning. Hvor gjør man dette?

*edit* jeg fant, jeg fant: http://organdonasjon.no/nedlastninger/donorkortet.pdf

Jeg synes egentlig det burde vært obligatorisk å svare på dette når man fikk lappen (ja eller nei). Så kunne det stått i førerkortet. Det hadde kanskje fått flere til å skjønne alvoret med å føre et kjøretøy i trafikken også.
Tror ikke mange er klare til å svare for dette i en alder av 18 år. Men kanskje at man fikk det tilsendt med info og spørsmål om ja eller nei når man fylte 25? Men så klart burdte kjøreskolen snakke om dette også på teorien og gjøre det klart at når man er 25 får man det spørsmålet. Svarer man ikke blir det automatisk ja f.eks. Litt å starte med, men når ting er i gang ville det ikke vært no særlig jobb videre!
Eksosrypa
mathfjeld
Posts: 222
Joined: 24 Apr 2008 09:48
MC: *Selges*
KTM 690 DUKE III 2008
*Selges*

Prosjekt:
Triumph Tiger Cub 200 1957
Kjørt i 1985-2008- 0km

Re: Er du organdonor?

Post by mathfjeld »

Galilee wrote:Definitivt noe jeg burde ha signert på. Kan jeg være til nytte så, fint, bedre enn å bli blomstergjødning. Hvor gjør man dette?

*edit* jeg fant, jeg fant: http://organdonasjon.no/nedlastninger/donorkortet.pdf

Jeg synes egentlig det burde vært obligatorisk å svare på dette når man fikk lappen (ja eller nei). Så kunne det stått i førerkortet. Det hadde kanskje fått flere til å skjønne alvoret med å føre et kjøretøy i trafikken også.
Takk for link, har nå prinetet ut og skal lamineres, lager også et klistremerke jeg skal sette på sykkelen min.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Er du organdonor?

Post by Galilee »

Eksosrypa wrote:
Galilee wrote:
Jeg synes egentlig det burde vært obligatorisk å svare på dette når man fikk lappen (ja eller nei). Så kunne det stått i førerkortet. Det hadde kanskje fått flere til å skjønne alvoret med å føre et kjøretøy i trafikken også.
Tror ikke mange er klare til å svare for dette i en alder av 18 år.
Hvis man ikke er klar for å svare på dette, så er man ikke klar over risikoen med bilkjøring heller, og da bør man ikke ha lappen.
Det er akkurat dette jeg vil fram til. Når man tar lappen så skal man være klar over at det man foretar seg i trafikken potensielt kan ta livet av en, og man bør tenke gjennom konsekvensene dette har for en selv og pårørende. At tanken på å dø er ubehagelig får så være.Er man ikke moden nok til å takle det, så bør man ihvertfall ikke få kjøre bil. Man kan jo håpe at dette åpner øya på noen sånn at det påvirker oppførselen i trafikken.

Er man usikker, så er det jo bare å svare nei inntil videre.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by ErlingSG »

Plukket opp mitt organdonorkort idag faktisk. Husket denne tråden når jeg var på apoteket etter Listerine :lol:
Modern har signert, men fadern er ikke hjemme..
User avatar
Lasseleeten
Posts: 445
Joined: 31 Aug 2006 10:01
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3
Location: Tønsberg

Re: Er du organdonor?

Post by Lasseleeten »

Holder på med tunglappen nå så får vel skaffe meg et sånt, har tenkt på det en stund (:

Er jeg død så skal jeg ikke sitte å gnåle på organene mine :D

Er forresten ikke du som jobber på Melsomvik, Galilee?
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Er du organdonor?

Post by Galilee »

Lasseleeten wrote: Er forresten ikke du som jobber på Melsomvik, Galilee?
Nei, jeg jobber i Sandvika (Kolsås/Rud).
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Eksosrypa
Posts: 42
Joined: 25 Jun 2008 08:37
MC: Sitter på en Suzuxi GSX 750ES 1984 modell
Sitter gjerne på en dag i lastebilen også jeg da ;-)
Location: Østfold

Re: Er du organdonor?

Post by Eksosrypa »

Galilee wrote:
Eksosrypa wrote:
Galilee wrote:
Jeg synes egentlig det burde vært obligatorisk å svare på dette når man fikk lappen (ja eller nei). Så kunne det stått i førerkortet. Det hadde kanskje fått flere til å skjønne alvoret med å føre et kjøretøy i trafikken også.
Tror ikke mange er klare til å svare for dette i en alder av 18 år.
Hvis man ikke er klar for å svare på dette, så er man ikke klar over risikoen med bilkjøring heller, og da bør man ikke ha lappen.
Det er akkurat dette jeg vil fram til. Når man tar lappen så skal man være klar over at det man foretar seg i trafikken potensielt kan ta livet av en, og man bør tenke gjennom konsekvensene dette har for en selv og pårørende. At tanken på å dø er ubehagelig får så være.Er man ikke moden nok til å takle det, så bør man ihvertfall ikke få kjøre bil. Man kan jo håpe at dette åpner øya på noen sånn at det påvirker oppførselen i trafikken.

Er man usikker, så er det jo bare å svare nei inntil videre.
Jeg er helt enig. Sjansene for å dø er jo alltid til stede så lenge man i alle fall ferdes i trafikken om det er gående eller lastebil eller no i mellom. Men ser man litt rundt så er det mange som ikke skjønner det etter måten de kjører på i alle fall. kanskje de kjører fra tankene sine for alt det jeg vet. Tror absolutt det hadde vært godt å fått dette mer på bane ja. Kanskje man blir litt mer obs på alle og tar også litt mer hensyn uansett hvor man er! Så lenge man ferdes i trafikken er man jo alltid utsatt samme hvoran man ferdes. joda, helt klart andre steder som er farlig også.

Det å være ute i tide tror jeg er smart ja. Og hva skal en med organene sine den dagen en er død? Vi har sagt det her at den dagen noen av oss dør skal organene brukes om de kan. Det gjelder også ungene så lenge vi har ansvaret for dem. De får stille seg til rådighet den dagen de selv er myndige. Da skal jeg ikke si no mer. Men skulle ulykken være ute med et av barna er det jo godt å vite at noen kunne dra nytte av det i tilfelle da.
Eksosrypa
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Er du organdonor?

Post by Speedy Gonzales »

Jupp, er organ donor.

Og grunnen er egentlig veldig enkel. Eg vil heller hjelpe noen enn å dra det med meg i graven der det ikkje blir brukt til noe annet enn sammenkomster for småkrypene og noen herlige middager.

Og til dere som tror på liv etter døden osv osv, så har eg full forståelse for det ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by tshansen »

speedy gonzales 2 wrote: Og til dere som tror på liv etter døden osv osv, så har eg full forståelse for det ;-)
Jeg har ikke like stor forståelse for det ;-) Men ikke en diskusjon jeg har tenkt å ta her. Finnes mangt av overtro!!! :-#
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Er du organdonor?

Post by Speedy Gonzales »

LordShaft wrote:
speedy gonzales 2 wrote: Og til dere som tror på liv etter døden osv osv, så har eg full forståelse for det ;-)
Jeg har ikke like stor forståelse for det ;-) Men ikke en diskusjon jeg har tenkt å ta her. Finnes mangt av overtro!!! :-#
Hehe ja. Kan diskuteres i det uendelige så tror nok du gjør lurt i og la det ligge ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Bimma
Posts: 918
Joined: 12 Nov 2007 21:28
MC: 2008 BMW F800ST
Location: Drammen

Re: Er du organdonor?

Post by Bimma »

Selvfølgelig er jeg organdonor. Mine nærmeste har vært informert om mitt ønske i årevis, og jeg hadde for sikkerhets skyld en lapp liggende i lommeboka i flere år før donorkortenes tid... :)
Som ansatt i helsevesenet har jeg hatt mangelen på organer tett innpå livet i mange år. Det er for meg en selvfølge å bidra dersom jeg skulle dø på en slik måte at mine organer kan benyttes til å gi andre en mulighet til å leve videre... :)
BLOGGEN MIN ligger her: http://blogg.mc-tourer.com/#home

Kjørt 2008: 24.539 km
Kjørt 2009: 17.300 km
Kjørt 2010: 17.889 km

Livet består av øyeblikk - nyt dem !
User avatar
jhhweb
Posts: 35
Joined: 02 Aug 2007 13:20
MC: Yamaha FJ-1200
Location: Kopervik
Contact:

Re: Er du organdonor?

Post by jhhweb »

Jeg er også organdonor. Fant samme folderen på legekontoret. Klistra det ene runde merket på sertifikatet
og det andre på innsiden av kåpeglasset.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Er du organdonor?

Post by Snikkeren »

Kanskje greit å bumpe denne på den store organdonor-dagen?

Er DU organdonor?

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Er du organdonor?

Post by tshansen »

Jeg er helt klart organdonor... samt at alle mine nærmeste er informert om valget mitt!

Jeg har sett på nært hold hvor utrolig viktig dette er. :thumleft :thumleft Viktig påminnelse dette snikkeren
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply