Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by Bikeridr »

Her er det noen franske kjerringer som helt klart har røkt noe dårlig fluesopp..
https://nmcu.org/2023/09/15/pressemeldi ... tdirektiv/
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by RuneMC »

Virker som forslagene mangler hold i realitetene - det er spesielt den nye føreropplæringen for tung MC (som jeg tok) som er verdifull mhp bedret trafikksikkerhet.

Men hva vet jeg - ca 300K km og 14 år uten annen ulykke enn velt pga grus plassert godt kamuflert i vegbanen i sving av SVV entreprenør...
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by ojda »

Jeg ser positivt på økt aldersgrense på 50ccm.
På den måten kan voksene bønder og 'glesinger' beholde vespa'n sin, mens 50ccm dør ut blant ungdommen i byene 🫠
Resten av forslaget er hinsides idiotisk 🤮🤧🥴
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by mekkern »

Spesielt at de tyngste bilene med det største skadepotensialet B+ skal ha høyest fartsgrense-dette sammen med de andre som ikke kan holde samme hastighet-samme forhold som moped i dag bare for større grupper- både A1-A2-A-B-C1-C-D- og flere med reduserte hastigheter-mot stort sett alle EL biler i B+.
Hu dama må jo ha røkt alle truseinleggene sine... [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by Bikeridr »

mekkern wrote: 15 Sep 2023 15:56 Spesielt at de tyngste bilene med det største skadepotensialet B+ skal ha høyest fartsgrense-dette sammen med de andre som ikke kan holde samme hastighet-samme forhold som moped i dag bare for større grupper- både A1-A2-A-B-C1-C-D- og flere med reduserte hastigheter-mot stort sett alle EL biler i B+.
Hu dama må jo ha røkt alle truseinleggene sine... [-X
Sant det..
Ja, og jeg tror jeg holder meg til sigarer fremfor truseinnlegg 🙃
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by pelsen »

Man kan lure på hva som ligger bak et så drastisk forslag, jeg tror ikke at de som har laget det er så dumme som det ser ut til. Antakelig sikter de på et kompromiss. Samme for meg hva det blir, jeg vil sikkert være uenig. :shock:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by ashland »

Det er skremmende hva lobotomerte idioter i de såkalte "grønne" partier klarer å få for seg av ideer, for så å påtvinge andre sitt eget forvridde syn og meninger om en grønn bølge :evil: :-& Det som er enda mer skremmende er hva de faktisk er kapable til å påvirke av avgjørelser i politikken over det lange løp
Her er det bare å legge sin lit i NMCU og deres søsterorganisasjoner er flinkere til å drive lobbyvirksomhet
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by Bikeridr »

Hun gir seg ikke hun der franske "grønne" næpa..
https://www.tv2.no/broom/ny-eu-regel-21 ... /16068229/
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by mekkern »

Spesielt artig blir det når jeg skal forta en forbikjøring av en A1 sykkel (90kmh)på motorveien..med bobilen (130kmh) min-HVIS jeg får truget den opp i fart så den greier det på en fornuftig måte...130kmh? tjaaaaaa...
Blir heller et "Elefantenrace"-side om side i en km eller 3... :lol:
Kan ikke ting funke slik de ER -at alle greier å holde flyten hvis de vil... :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by mekkern »

User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by RuneMC »

Jaja - å kjøre og tilogmed filme at man bikker 300 km/t på E18 gjør bare at nye EU-direktiv om absolutt fartssperre på 110 km/t for bil (kl B) og tung MC rykker nærmere ](*,) ](*,) ](*,)

Pluss-artikkel, men linken sier vel det meste ...her-bikker-sjåforen-300-km-t-pa-E18-det-er-en-helt-spesiell-folelse...


https://www.dt.no/her-bikker-sjaforen-3 ... 57-2243456
Last edited by RuneMC on 26 Oct 2023 09:09, edited 1 time in total.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by RuneMC »

Enig i betraktningene i denne videoen. Det nye lovforslaget til maks-hastighet (pga "null-visjon") vil gjøre det farligere å være motorsyklist, spesielt om vi blir sett på som hindringer som bilførerne vil forsøke å presse bakfra med kort avstand etc.



Ble faktisk så inspirert at jeg skrev mail til Karima med emne "Regarding legislative proposal for new motorcycle speed limits - Are you an idiot ?" https://www.europarl.europa.eu/meps/en/ ... DELLI/home

Som alle vet er det ikke slik kommunikasjon skal gjøres for da vil "rullgardin" bare gå ned hos mottaker - men når det allikevel er slik at "Lyset er på, men ingen hjemme" - så får det bli nest beste, en direkte og krass tilbakemelding.

Nullvisjonen har jeg ikke noe tro på likevel. Folk - og spesielt bilførere ser jeg daglig eksempler på er for dumme. Fra MC'ens høye sete har jeg sett de merkeligste ting, som at en kvinnelig bilfører hadde felt ned solskjermen og sminket seg i speilet. Kjørte vel 60-70 opp Grodalen (80-sone) i Asker. Nevnte det som et eksempel på at det er en type bilfører jeg heller vil kjøre forbi - enn å havne i en sky av vrakdeler pga uoppmerksom bilfører som fort er over i motgående. Nullvisjon er tullball når selv fylket legger ut grus i vegbanen og "takker for engasjement" (mine varsler) og feier først etter at motorsyklist har gått over ende. Men slik er det - Litt svinn må en regne med og det sier jeg selv om jeg måtte bli del av svinnet. En bi-effekt av nullvisjonen er at nå reddes fyllekjørere av mye mer autovern og kommer ut på veien igjen hvor de kan frontkollidere med en familie...
User avatar
Geirhell
Posts: 52
Joined: 27 Sep 2019 00:37
MC: 2022 - Ole "Honda CFR 300 Rally"
2020 - Hanna "BMW f850GSA"
2017-2020 Honda CB500X

Re: Nytt forslag til førerkortdirektiv (aldeles ikke bra)

Post by Geirhell »

Tja, har observert på E6 avkjøring Olavsgård, en skiltvogn type semihenger med 5+ meter deformasjonsone. årsak er vel en del hendelser av denne arten.

https://www.nrk.no/osloogviken/_-jeg-sa ... 1.13916704

Det rare er at disse bilførere som klarer å parkere grunndig inn i skiltvogner, utrykkningsenheter mm. mister sitt førerkort for maks 1 til 5 år, de viser jo med all grunn at de ikke er skikket til å kjøre bil og burde bli henvist til "Apostlenes hester" fram til de har gått av med RIP. :redface

Det å miste muligheten til å rømme/komme seg unna slike bilførere gjør jo ikke kjøring mere trykt for oss som er på MC.
Post Reply