Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Bikeridr »

@Tosk: Ser pointet ditt her. Bare at jeg ville ikke kommet opp i det scenarioet du fremstiller her. Sålenge "A" ikke blinker høyre når jeg står ved innkjøring "B", vil jeg ikke kjøre inn i rundkjøringa før "A" har passert, evt jeg ser at "A" tar med seg blinklysarmen på vei ut "B".
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Tosk »

Du vil kanskje ikke komme opp i det som bil B, men som A er det høyst relevant.
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

Tosk wrote:Image

Et eksempel hvor blinke til venstre er relevant, selv om det i denne rundkjøringen kan kalles for "rett frem", så er det heller unntaket.

Det er to felt i rundkjøringa,
Du er A, og ifølge skilting og merking skal du ligge i høyre felt når du skal ut på C.
På B kommer det en bil, og med din riktige plassering ser det ut som du skal ut på første arm.
Du blinker ikke til venstre, så personen på B tenker at du skal ut første utvei fordi folk gidder jo ikke å bruke blinklys i rundkjøring uansett.
Du svinger mot venstre, og bilen kjører fordi det bare antas at det er greit, og du blir meid ned.

Kunne det vært unngått med å blinke til venstre?
Svaret er ganske enkelt ja, og det har jeg testa ved å skru på venstreblink akkurat i det personen begynner å kjøre.
Om bil B bare antar at jeg er en av de som ikke bruker blinklys når jeg skal ut, og pga det kjører på meg, så er det vel strengt tatt han, og ikke jeg som må justere adferden.
Om bare folk kunne forholde seg til gjeldende regler, hadde jo alt vært greit.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Tosk »

Personlig så vil jeg heller gjøre mitt for å unngå å bli kjørt ned, men om du synes blinklyset er så pes å bruke at du heller vil det, så værsågod. :P
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

Tosk wrote:Personlig så vil jeg heller gjøre mitt for å unngå å bli kjørt ned, men om du synes blinklyset er så pes å bruke at du heller vil det, så værsågod. :P
:shock: En forholdsvis fantasifull tolkning og lite logisk konklusjon av det jeg sagt, men greit nok ... :-s
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Tosk »

Hørtes ut som du heller vil vente på at han endrer adferd :P
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

Tosk wrote:Hørtes ut som du heller vil vente på at han endrer adferd :P
Det gjør jeg jo for så vidt, men mens jeg venter tar jeg mine forholdsregler. Jeg antar ingenting om andres blinklysbruk, men ser heller hvor de faktisk kjører .... jeg har kjørt i ca 30 år, og min type blinklysbruk har aldri skapt noen problemer for hverken andre eller meg selv.
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

jhn wrote: Om bil B bare antar at jeg er en av de som ikke bruker blinklys når jeg skal ut, og pga det kjører på meg, så er det vel strengt tatt han, og ikke jeg som må justere adferden.
Om bare folk kunne forholde seg til gjeldende regler, hadde jo alt vært greit.
Der har vi gull-argumentet til kjørelæreren min: "Det hjelper deg lite å rope - Jeg hadde rett! - fra sykesengen"

M.a.o. vi på MC er den svake part og bør/må ta forholdsregler som tydelig å viser via plassering og tegn hvor vi skal.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

RuneMC wrote:
jhn wrote: Om bil B bare antar at jeg er en av de som ikke bruker blinklys når jeg skal ut, og pga det kjører på meg, så er det vel strengt tatt han, og ikke jeg som må justere adferden.
Om bare folk kunne forholde seg til gjeldende regler, hadde jo alt vært greit.
Der har vi gull-argumentet til kjørelæreren min: "Det hjelper deg lite å rope - Jeg hadde rett! - fra sykesengen"

M.a.o. vi på MC er den svake part og bør/må ta forholdsregler som tydelig å viser via plassering og tegn hvor vi skal.
:-k jeg ser ikke "gull-argumentet" i noen av mine utsagn.
Siden jeg ikke stoler på at folk blinker når de skal, ser jeg på hele ekvipasjen, ikke bare blinklysene.
Som jeg sa tidligere: Jeg antar ingenting om andres blinklysbruk, men ser heller hvor de faktisk kjører .... jeg har kjørt i ca 30 år, og min type blinklysbruk har aldri skapt noen problemer for hverken andre eller meg selv. ... det er ikke sånn at selv om jeg ikke har det samme fokuset på 100 % korrekt blinklysbruk + noen selvpålagte regler, som flere andre, så kjører jeg rundt uten en plan, uten mål og mening og uten å ta hensyn til andre trafikanter, driter i vikeplikt og uten å gi tegn osv ... Neida, jeg kjører rundt som en helt ordinær trafikant ... så langt tyder alt på at mitt forhold til blinklys er like trygt som ditt, så ikke vær så kjapp med å plassere meg i sykesenga
Bjerknez

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Bjerknez »

Men trafikksituasjonen der du bor (Nordkapp?) er vel kanskje ikke så vanskelig og forholde seg til heller kanskje?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Toven »

Bjerknez wrote:Men trafikksituasjonen der du bor (Nordkapp?) er vel kanskje ikke så vanskelig og forholde seg til heller kanskje?
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

Bjerknez wrote:Men trafikksituasjonen der du bor (Nordkapp?) er vel kanskje ikke så vanskelig og forholde seg til heller kanskje?
:-s
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Bikeridr »

Ja-ja, her hjalp iallefall IKKE blinklys..
Til info, jeg har kamera montert på *venstre* speil, så denne burkusken var rimelig nært da han bestemte seg for å bryte alle vikepliktsregler og generell trafikketikette. Rakk ikke "bærte" engang, var opptatt med clutch og bremse men han fikk finger'n da..

[youtube][/youtube]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Ja-ja, her hjalp iallefall IKKE blinklys..
Til info, jeg har kamera montert på *venstre* speil, så denne burkusken var rimelig nært da han bestemte seg for å bryte alle vikepliktsregler og generell trafikketikette. Rakk ikke "bærte" engang, var opptatt med clutch og bremse men han fikk finger'n da..

[youtube][/youtube]
Det er det jeg mener ... man kan ikke stole på blinklys, hverken egne eller andres.
Det eneste som funker er å se hva folk faktisk gjør
Post Reply