HeleneFS skrev:
MEN skal man bare anta at alle som har mistet livet i de ulykkene her ikke har vært fokusert på dette? Det er det som skremmer meg litt, tenk om de alle har kjørt aktpågivende og varsomt? Det vet man jo ikke, og man kan jo anta at de mest sannsynlig ikke har gjort det.
Jeg orker ikke å finne lenkene akkurat nå, men inntil for få år siden så var det omtrent slik (hukommelse, så ikke skyt meg om jeg bommer litt):
Om du hadde gyldig førerkort, ikke kjørte i rus (alkohol/dop), ikke kjørte r-sykkel, ikke kjørte langt over fartsgrensen og ikke var mann mellom 20-30 år så kunne du stryke 2/3 av alle dødsulykker på motorsykkel.
Nå skjønner jeg at det er justert noe, siden så mange flere kjører sykkel, men det er fortsatt slik at flertallet av dødsulykker overraskende nok er "alene-ulykker".
Mener å huske at utenom det, så er det ulykker hvor biler krysser vegen (type svinge til venstre fra motgående), eller ikke overholder vikeplikt, som er den største faren for oss. "Jeg så ikke motorsykkelen" er en gjenganger i slike tilfeller.
Så jeg følger alltid spesielt godt med på biler som kommer i mot og sakker farten for å ta av, samt steder hvor folk har vikeplikt for meg.
Jeg følger helt klart også mye bedre med når jeg kjører MC, er redd man blir litt mer vanedyr og "passasjer" i bil. Noe som sikkert forklarer "jeg så ikke mtorsykkelen"-forklaring folk kommer med