MC-Rasisme.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

MC-Rasisme.

Post by ArcticTiger »

Rasisme, av alle slag, er jo idag blitt noe av det mest ukorrekte som er. Ytrer du deg i "ufordelaktige" ordelag om forskjellige etniske befolkningsgrupper, personer med alternativ religion, tenkesett eller sexuelle preferanser, så stemples du umiddelbart som RASIST, og faller ned i samfunnets dypeste gjørmepøl :shock:

Tidligere var det jo greit å benevne en meget mørkhudet fyr fra de indre deler av Afrika for neger. Fordi "negro"jo rett og slett betyr svart. Det var ikke nødvendigvis noe negativt ment. Og nordpå kalte de jo disse som drev med reinsdyr for fjell-finn. Ja listen med eksempler på betegnelser som idag oppleves som meget krenkende, og som kan kvalifisere for straff om man framfører de i det offentlige rom, er lang.

Men, det skal ikke legges skjul på at mange rasistiske beskrivelser i tidligere tider også var nedverdigende og vondt ment.

Og hva har så dette med Mottor-sykkla å gjøre :-k
Da jeg startet min mc-karriere på tidlig -70tall, så var det europeiske merker som var ansett som det gjeveste. Triumph, Norton, BSA, Moto Guzzi, BMW og så videre.
Sykkla fra Soloppgangens land var....noen jævla Jappse-knallerter [-X
Vel :redface , de viste seg gode og drifts-sikre, og kom med krom og i gilde farger. For min del så hjalp ikke dette, de var fortsatt....Jappse-knallerter [-X .

Da jeg etter mange år gjenoptok mc-livet, ble det på en... :redface Jappse-knallert :redface , en Hånda :roll: Den ble ikke lenge hos meg, den var jo helt sjel-laus og mottorn bare surra og susa. Og neste ble en Suzzuki, raud og fin. Sjel-laus den og.
Så dukka det opp etpar "ordentlige" sykkler, Triump, det var gromme greier det.
Men, selv om de gikk fint var det noe som mangla, det var jo nesten som elektriske mottorer i di. Som bare surra og suste.

Så var jeg så uheldig at jeg arvet broderns Ducati Multistrada 1000 SDS da han omkom i ei ulykke. Ojj, her var det mottor med liv og sjel i! 2 glupske syllindre, desmodromiske ventiler som rakkla omkapp med tørrclutchen. Ikkeno surring og susing der i gården. Lettkjørt og villig, denna var det liv i!

Seinere har det blitt 2 Multistradaer til, flotte, skarpe, villige lettkjørte sykkler. Med liv og sjel i, og kapasiteter laaangt utover det jeg kan bruke, handtere eller utnytte.

Det har blitt bare DUCATI som gjelder for meg nå [-X Det er gått så langt med meg at jeg er blitt en jævla MC-RASSIST [-X Alle andre merker er bare blitt nedverdigende skjells-ord nå :redface

Her om dagen var jeg i garasjen, og snubla borti ambolten så jeg slo tærne mine noe infernalsk... ÅHHH- DIN JÆVLA SVARTE HÅNDA skreik jeg til ambolten :roll:
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by Palma »

Morsomt @ArcticTiger. Den sykkern man har i dag er vel det beste som er laga noen sinne, helt til man får neste. Men nå er det noe spesiellt med noen typer sykler Helt klart. Har vært på honda og sussuki type rekkefirer jeg og. Det er ikke så veldig spesiellt akkurat. Var innom flying brick, en BMW K100. Det var jo BMW, men falt vel enda mer på plass med Betty da ho sto i tunet. Så bel ho solgt og en ny to-synindring kom inn. Nå med paralelltwin. Joda, men det er ikke Betty liksom. Den lille røde endunkeren på 2,5dl er jo bare et leketøy. Men veldig gøy leke da.

Ducati var vel ved siden av Moto Guzzi California II en guttedrøm.. [-o<
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by intruder »

Min Intruder 1992 ble rost opp i skyene av mange,blank og fin så mange trudde den var ny....den så jo ut som en motorsykkel også mente mange :thumleft
I motsetning til mye av det nebbete ruklet sier mange....gamle og utdaterte som de er , folka !
Mislikte Viragoen til jeg fikk hatt den noen uker,nå er vi mer på bølgelengde.
Ellers er jo smaken som baken,delt...som på fyren i endeLarmen MKs kogo
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by kvase »

Må ikke la seg stoppe av indoktrinerings av fremmed frykt og neglisjering av alt det bra som fins der ute i verden men klart det mye dritt også.
Fremmed frykt av ukjente navn på div 2 hjulinger og neglisjering av alt det rare andre forteller.-
Akke bra å stoppe opp med seg skjæl i alt for ung alder da går en glipp av så mye bra og dårlig ting å det er vel det vi vokser på eller hva :-k :plystre
:D
Jeg hadde ikke hørt en gang om KTM før jeg fløtta ned hitt på palme kysten men jøss så godt da -Nye muligheter sjøl om det rant innom et par japser her med mye moro også .
-
Har tafsa på noen HD og en og anna Honda Motorsykkel
-
Men det starta med en Vespa piago 50 rula over til en Panter 50 som ble en sterk opplevelse i ungdomsåra så en med saks motor før det gikk oppover med CC, å dertil HK med ustyrlige hester i -
-
Nå er min familie lit multinasjonale så Rasisme veit jeg ikke om skal følge mc valg [-( [-X
hilsen jeg/meg og Konamatata
DSCN0156.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: MC-Rasisme.

Post by ArcticTiger »

Hærlig bilde Kvase!
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: MC-Rasisme.

Post by jhn »

Rasisme finner man overalt. Jeg har jo en annen hobby enn mc også. Leker litt gitarer .. i den verden er det også en del rasisme.
Men jeg har alltid sett med undriing på alle disse rasistene. De har forskjellige kvaliteter, alle rasene ... alt til sitt bruk
Personlig driter jeg i hva både mc, gitarer og folk er slags rase, bare de funker til mitt bruk
Man bruker helst ikke en liten hjulbeint same til å springe en hel dag gjennom ørkenen for å hente vann f.eks
Eller en masai i bare ræva til å gjete rein på vidda i januar
Apropos fjellfinn ... ja vi kalte de fjellfinn, men det var mest fordi vi trodde det var det de var.
Vi visste ikke bedre, og de var for høflige/beskjedne/undertrykket til å belære oss.
Selv i dag er det ungdom som ikke tør innrømme at de er fje... eeh .. samer
Men etterhvert gikk det opp for oss at de ikke likte å bli kalt fjellfinn .. at det faktisk het same. Ingen problem, da kaller vi de bare samer.
Nå brukes fjellfinn mest som et skjellsord på hvem det skal være.
Man gjør jo ikke forskjell på folk. Det ser man jo også at folk sørfra heller ikke gjør. Når de skal fornærme noen nordfra, så kommer det gjerne noen fjellfinn - greier, til tross for at det bare er 10% av finnmarks befolkning som er samer

Meen, det er fremdeles noen som står på krava. De krever sin rett til å være rasistisk i ytringsfrihetens navn
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by Bikeridr »

Apropos fjellfinn, så er jo det litt komisk/ironisk.
Det er jo ikke allverdens med fjell på Finnmarksvidda, hvor samene hovedsaklig gjeter reinflokken sin

Ja, og jeg bruker aktivt ordet "finn-forlebger" med stolthet. For de uinnvidde; en finnforlenger er en to-stegs gardintrapp som gjør at kortbeinte fjellfinner (som meg) har mulighet å rekke opp i de øverste kjøkkenskapene.

Sånn ellers tør jeg innrømme at jeg nok er litt hobbyrasist; jeg ser ned på religionen til Steve Jobs og jeg har problemer med militante veganere som skal "omvende" meg. Vegansk/vegetarisk mat er helt greit det, om man legger på godt med bacon eller en skikkelig biff ;-)
Forøvrig er vel "vegan" et gammelt indiansk (eller vent nå litt, er visst ikke lov det heller - "native american" - ) ord for "elendig jeger"..
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by intruder »

Tempo moppeder og mottorsykler.....det var drømmen...... :thumleft

så ble en 16,Bokreditt ordnet en rød Honda 50 som gikk i 35,plomba ble fjernet og en tangerte fartsgrensa...... :puke

Triumph - look er egentlig tingen ... =D>
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: MC-Rasisme.

Post by jhn »

Bikeridr wrote: 23 Nov 2021 07:37 Apropos fjellfinn, så er jo det litt komisk/ironisk.
Det er jo ikke allverdens med fjell på Finnmarksvidda, hvor samene hovedsaklig gjeter reinflokken sin

Ja, og jeg bruker aktivt ordet "finn-forlebger" med stolthet. For de uinnvidde; en finnforlenger er en to-stegs gardintrapp som gjør at kortbeinte fjellfinner (som meg) har mulighet å rekke opp i de øverste kjøkkenskapene.

Sånn ellers tør jeg innrømme at jeg nok er litt hobbyrasist; jeg ser ned på religionen til Steve Jobs og jeg har problemer med militante veganere som skal "omvende" meg. Vegansk/vegetarisk mat er helt greit det, om man legger på godt med bacon eller en skikkelig biff ;-)
Forøvrig er vel "vegan" et gammelt indiansk (eller vent nå litt, er visst ikke lov det heller - "native american" - ) ord for "elendig jeger"..
Jeg ser nok litt ned på alle religioner ... jeg ser liksom ikke poenget. Men veganere og den slags, plager meg overhodet ikke. Jeg har aldri møtt noen som skal omvende meg. Folk må bare ete, be, kjøpe og kuke med hva de vil ... det gjør jo jeg også
Men jeg har fått servert vegetarretter en haug med ganger. Det er godt, det også
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: MC-Rasisme.

Post by ArcticTiger »

@jhn: Dæven så politisk korrekt du er da....alt er greit... lissom :roll:

Har du aldri kjennt på gleden ved å himmle nedverdigende med øya og sukke oppgitt når det kommer en feit, glinsende og sterkt overvektig Støypejerns-komfyr stønnende og pesende? Så tung og overvektig at dem kunne lagd 2 stk DUCATI av samma mengden mettall [-X Hvis det hadde vært kvalitets-mettal da :roll:
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: MC-Rasisme.

Post by jhn »

Politisk korrekt? Nææh trukke det. Jeg klarer bare ikke å irritere meg over hva folk eter eller ber til. Eller hvilket edb - apparat de har
Joda, jeg har kjent på den gleden, og jeg har også kjent på den samme gleden når det kommer 10 - 15 glinsende nebbdyr med identisk kledde ryttere, med varmekolber i både hue og rævva. Eller når det står et gjeng med rrrr og svir dekk utafor kiosken.
Det er ikke syklene, men førerne som gir meg gleden. :lol:
De gangene jeg har kjøpt mc, har det vært litt spontan og plutselig, og har bare kjøpt den første og beste jeg kom over .... du tror vel ikke jeg har kjøpt en v - strom pga det kule imaget, eller for å pynte meg? Nei, helt ærlig .. jeg driter i hvilket merke mc eller bil er. For meg er det et verktøy for å komme meg dit jeg vil.
Vi har jo vært på tur sammen, virket jeg som en veldig merkebevisst fyr? :-s
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: MC-Rasisme.

Post by ArcticTiger »

@jhn: Jeg lærte deg å kjenne som en bevisst fyr. Nei, ikke merkebevisst :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by intruder »

På realskolen i 1966 flokket vi oss rundt en Honda CB 125,blå og fin . Eier Jan var ikke lite stolt da han startet opp og kjørte av gårde med dama bakpå.....henne drar n jaggu med seg den dag i dag.
Og den var det virkelig go`låt i !

Ellers hadde vi en Dag som var bortskjemt av butikkfaren sin og fikk en Zundapp 125.....overlegen tjukkas [-X

og Frantsen med Norton og Major med BSA........det var noe det
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: MC-Rasisme.

Post by intruder »

I et lyst øyeblikk fant jeg på å prøve å stå bagasjebæreren på en Tempo Corvette....det endte med svetteutbrudd,smerter og brudd på kragebeinet 8-[

dag skal jeg forøvrig til Rissikohospitalet på hjertestarterundersøkelse ....Helsebusssen 0845

sees i æfta da !
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: MC-Rasisme.

Post by pollti »

Det enkleste er å hate alt og alle for da kan en ikke beskyldes for rasisme [-o<
Post Reply