Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by inunf »

Har hatt en liten ringerunde i dag. Dette er det jeg betaler i dag (er 21 år, hatt lappen siden 2004 og bor i Ålesund):

1997 Aprilia RS 250 delkasko i Bilsport og MC (med ekstrautstyr inntil 80 000 kr): 3 011 kr
2001 (registrert i 02) Aprilia RSV Mille R delkasko i Gjensidige med 60 % bonus: 9 000 kr
1985 Yamaha RZ 350 Full kasko i Bilsport og MC: 1 300 kr

Først ringte jeg Unison:
RS 250, delkasko: 14 826 kr
RSV delkasko: 10 340 kr
(gadd ikke sjekke RD'en)

Så Trygg-Vesta:
RSV delkasko: 35 000 kr
RD: 5 400 kr
(gadd ikke sjekke RS'en)

Så ringte jeg If:
De ville ikke forsikre RSV'en.

Nå betaler jeg altså over 13 000 kr i året for forsikring totalt, enda jeg har kjørt skadefritt i 6 år. Ikke har jeg kasko på de to dyreste syklene heller. Greit nok, det er kanskje ikke SÅ mye, men jeg mener fortsatt at det er for mye. Men det kan vi la ligge inntil videre. Det jeg vil frem til nå er at prisene jeg har fått oppgitt i dag ikke står i forhold til lovgivningen. Nå er ikke jeg jurist, men jeg har kikket litt på lovdata.no og funnet forsikringsloven. Der står det følgende:

"§ 12-1. Premier

Et skadeforsikringsselskap skal benytte premier som står i rimelig forhold til den risiko som overtas og de tjenester som ytes.

Selskapets premier skal være tilstrekkelige til å gi sikkerhet for at forpliktelsene etter inngåtte kontrakter blir oppfylt og skal være betryggende ut fra selskapets økonomi.

Selskapet skal påse at premietariffene utformes slik at det ikke vil skje urimelig forskjellsbehandling mellom produkter, produktkombinasjoner eller kundegrupper.

Kredittilsynet skal føre kontroll for å påse at de premier som benyttes er i samsvar med reglene i første til tredje ledd. Kongen kan forby bruk av premier som Kongen finner er ubetryggende eller urimelige."
Link: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... lov*&#12-1

Jeg kan ikke forstå annet enn at både Unison og Trygg-Vesta har brutt med første setning her. Hvis Bilsport og MC og Gjensidige kan forsikre syklene mine til de prisene de gjør i dag, hvorfor må da Trygg-Vesta ha 3,5 ganger så mye for RSV'en og 4 ganger så mye for RD'en, mens Unison må ha 5 ganger så mye for RS'en? Det henger ikke på greip.

Så har vi avslaget til If. Jeg siterer fra mailen jeg fikk: "Hei de ville ikke forsikre denne mc en. Regnet som risikosykkel i if."
("de" er dette "ekspert"-utvalget til If som bestemmer om du får forsikre morsome ting der eller ikke).

Siterer fra forsikringsloven (Endringslov til forsikringsavtaleloven. (2008-06-27)):

"§ 3-10. (avslag på forsikring)

Selskapet kan ikke uten saklig grunn nekte noen på vanlige vilkår en forsikring som selskapet ellers tilbyr allmennheten.

Forhold som medfører en særlig risiko, skal regnes som saklig grunn, forutsatt at det er en rimelig sammenheng mellom den særlige risikoen og avslaget. Andre særlige forhold utgjør saklig grunn når de medfører at avslaget ikke kan regnes som urimelig overfor den enkelte.

Forhold som det etter bestemmelse i eller i medhold av lov er forbudt å legge vekt på ved risikovurderinger i forsikring, kan ikke utgjøre saklig grunn. Det samme gjelder opplysninger som selskapet etter bestemmelse i eller i medhold av lov er avskåret fra å kreve fra forsikringstakeren eller den sikrede.

Forsikringssøkeren skal uten ugrunnet opphold underrettes skriftlig om avslaget og om begrunnelsen for det. Dette gjelder også ved muntlige henvendelser til selskapet. Begrunnelsen skal angi hvilke forhold som ligger til grunn for avslaget, herunder de individuelle risikovurderingene som eventuelt er foretatt. Det skal også redegjøres for eventuell praksis i selskapet, bransjenormer, lov eller forskrift, som innebærer at forsikringssøkeren etter en viss tid eller etter endrede forhold vil kunne søke den aktuelle forsikringen uten å få et tilsvarende avslag.

Underretningen om avslag skal inneholde opplysninger om reglene for å bringe tvister om forsikringsavtalen inn for en klagenemnd, jf. § 20-1, samt opplysning om tidsfristen i sjette ledd.

En forsikringssøker som vil påberope seg at det foreligger en ulovlig forsikringsnektelse, må gi selskapet skriftlig melding om dette eller bringe saken inn for en klagenemnd som nevnt i femte ledd innen seks måneder etter at forsikringssøkeren mottok skriftlig underretning om avslaget."
Link: http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... ikringslov*&

If er per i dag det eneste forsikringsselskapet jeg har vært i kontakt med som nekter å forsikre RSV'en min. Om "høyrissiko" er grunn god nok til å nekte meg forsikring er vel en skjønnsmessig vurdering, men når de er de eneste som nekter så kan man jo lure. Dessuten bryter de med de fleste av de andre punktene i det avsnittet jeg har sakset ut over. :roll:

Vet ikke helt hva jeg mener å oppnå med å poste dette, annet enn å blåse ut litt damp. Er det en ting som virkelig gjør meg sint så er det forsikringsselskapene og "tenk på et tall"-filosofien deres. Kanskje jeg skulle klaget min nød til NMCU, men siden de har samarbeidsavtale med If så er vel det fint lite hjelp i.

Kjeltringer hele bransjen!
:smt067
ASU
Posts: 12
Joined: 09 Jun 2007 11:49
MC: Kawasaki ZX-7R '97

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by ASU »

Jeg hadde en kjip opplevelse med IF nettopp.

Jeg har tittet etter ny sykkel en stund, og har alltid sjekket hva forsikringen blir på de ulike syklene. Fikk en pris på 4000,- hos IF for en Kawasaki ZX-7R '97 modell, kun ansvar. Er 27 år og har 50% bonus på sykkel.
Jeg syns dette var en god pris og kjøpte sykkelen. Da kjøpet var i boks ringte jeg IF for å "aktivisere" tilbudet, men ble da informert om at de ikke kunne forsikre denne sykkelen pga for høy risiko. Jeg ble selvsagt litt paff, men tilbudet jeg hadde fått var skriftlig på mail, og jeg føler de må da være forpliktet til å gi forsikringen da? Men etter mange dager med mas og søknad hos "fagavdelingen" var det ikke snakk om. Jeg skal aldri bruke IF igjen, uansett hvor billige de er!

Jeg har nå forsikringen hos Gjensidige til 7500,- (ansvar) i tillegg til bil og innbo. Syns dette er dyrt, men har vel ikke noe valg. Sykkelen selger jeg ikke!
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by supermons »

ASU, det hørtes rimelig sleipt ut! Har de gitt deg et skriftlig tilbud på mail ville jeg klaget om de ikke holdt det de lovet.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by knetrom »

If lurte meg også, jeg skulle få pris på ca 6000 kr med 20% bonus på min DR650 med fullkasko, men en hyggelig kundebehandler fortalte at pristilbudet fortsatt gjaldt etter 6 mnd, slik at jeg kunne ha Gjensidige og få 50% startbonus, og deretter få 60% bonus hos If. Først glemte de å overføre forsikringen, så svarte ikke kundebehandler lenger, og til slutt endte jeg opp med SAMME pris med 60% bonus som jeg fikk med 20% bonus! Da nektet de for alt de sa i fjor, selv om jeg har epostene liggende. Så If skal jeg ikke ha igjen, og nå virker de trekker for mye på avtalegiroen når jeg skal avslutte kundeforholdet (som dessverre varte i 2 mnd pga enda et sløvt forsikringsselskap (Unison) som glemte å overføre forsikringen).
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by supermons »

Leste på Bike at Bilsport og MC-spesialforsikringer (som forresten ikke forsikrer bil :P) ikke benytter seg av bonussystemet som alle andre forsikringsselskaper gjør. Usikker på om de parkerer bonusen du tar med deg inn i selskapet slik at du får med deg samme bonus når du går til neste selskap (dvs den går ikke oppover) eller om de bare lar den være. Hvis de bare lar den være så kan det være at du mister bonusen etter tre års inaktivitet. Bare noe å tenke på :)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by maelling »

Jeg vil slå et slag for unision forsikring. Jeg har bare et kjøretøy igjen etter at jeg solgte 650'n, og skulle forsikre den etter at den har stått i 2 år mens jeg har vært på leting etter en ny startmotor til den. Det er en 2002 modell Suzuki Burgman UH125, og jeg er bosatt i Asker, 27 år og har 70 prosent bonus på fjerde året. Parkering i egen garasje, godkjent lås og kjøreutstyr. Jeg skulle ha delkasko. Sykkelen har en markedsverdi på rundt 15000kr.

Gjensidige skulle ha 3186 kr (1600kr for kun ansvar).
Trygg-vesta skulle ha 3557 kr.
Unison forsikring skulle ha 763 kr.

For 650'n betalte jeg 3200 kr for full kaskoforsikring i Gjensidige, og der var ikke prisene så gærne med tanke på at markedsverdien på den var på rundt 75000kr. Det kan virke ut som de store selskapene nesten driver en form for kartellvirksomhet, for de priser seg noenlunde likt og jævlig høyt. Jeg valgte selvsagt unison, og selv for 10 år siden da jeg skulle forsikre 125 kubikk, betalte jeg 1300 kr for delkasko. Her slår de til med langt lavere enn det igjen. Det er tydelig at forsikringsselskapene sitter igjen med en god del fortjeneste. Jeg anbefaler alle å i det minste sjekke ut unison, og muligens få seg en overraskelse.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by inunf »

Jepp, tilbud om å få betale 5 ganger så mye som jeg gjør nå var faktisk en overraskelse :P
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by Jarle »

Det som er hovedtemaet på Unison er hva du setter verdien på din egen sykkel som.
Har du sykkel til 190k og setter verdien til 70k kan du få forsikring på nyere R til rundt 2-3k.
Dette gjelder da kasko og delkasko. Har du kun ansvar gjelder jo ikke dette.
Bonus spiller jo selvsagt inn også.

Kan også legge til Frende forsikring i listen over selskap. Går under DinBank.
Tlf: 09615
http://dinbank.no/forsikring.asp?utm_so ... =r%F8d-box
Fikk ett brukbart tilbud der, men ikke bedre enn Unison...
Bilen min hadde forresten gått ned i forsikring på Unison =D>
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by supermons »

Jarle wrote:Kan også legge til Frende forsikring i listen over selskap. Går under DinBank.
Lagt til i første post :)
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by janguke »

Sendte mail til IF om prisforslag til en kawasaki 250r. Er 27 år og har null bonus.
Fikk dette av dem:

Ansvar: 5.987 kr
Ansvar + delkasko: 8.161 kr
Ansvar + delkasko + kasko : 20.523 kr.

Samt 20% som startbonus. Verdien på en ny sykkel vil være 66 000kr! I løpet av 3 og halvt år har jeg tjent inn enn ny sykkel hvis jeg velger full kasko og kjørt plettfritt! Og hun dama sa at 250r er en R sykkel og den er en tung motorsykkel, derfor er forsikringen dyr! Jeg spurte henne om hun vet at det er en 250cc? Og at det er en mellomtung og ikke tung? Tall/papirer fra biltilsynet som hun har fått sier at den er en tung sykkel og ifølge henne! Tror jeg må ta flere ringerunder til forskjellige selskaper for jeg ble ikke imponert over selgerens (in)kompetanse =D>

Og ikke minst: Prisene er for helt år og kan deles opp månedlig. Får jeg det billigere om jeg lar sykkelen stå i garasjen, la oss si 5mnd som vinteren i Norge varer? :smt019
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by supermons »

Du får som regel bedre tilbud om du ringer, i tillegg burde du også ringe flere. Se liste i første post.

Hvis du er over 25 år burde du også kunne få mer enn 20% startbonus (vet at noen folk har fått det).
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by Jarle »

Prøvd meg flere ganger med å "forhandle" bedre forsikring.
Det går sjelden. Vet flere har sagt de har forhandlet bedre forsikring, men har tilgode å "se" det...
Du skal visstnok ikke tjene på å endre forsikringen på vinteren pga %vis oppdeling gjennom året, men dette er tull...
Gjør dette selv og sparer en god del på det.
Når sesongen begynner setter jeg på full kasko igjen...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by janguke »

Skal ta en ringerunde imorgen og se hvor dårlig tilbud jeg får. Ellers frister det ganske mye å forsikre sykkelen på muttern eller de eldre søskene mine. Spørs om det er lov da? :-k
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by Jarle »

Se hvor dårlig tilbud du får :lol:
Er ikke noe problem å ha forsikret på andre.
Men er vel noe spm om hovedbruker og om noen brukere er under den og den alderen.
Ring rundt og hør. Er ofte trivelige å prate med. :)
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
janguke
Posts: 17
Joined: 16 Mar 2011 11:20

Re: Forsikring mc - hvilke firmaer finnes?

Post by janguke »

Oki, den er grei ;)
Har ikke kjøpt sykkel enda så er ikke krise \:D/
Hadde en kompis som jobbet for IF så skal spørre han om han klarer å fikse noe billig der :)
Ellers får jeg poste resultatet imorgen etter ringerunden min!
Post Reply