BÃ¥t

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

BÃ¥t

Post by R »

Er det påkrevd å ha ansvarsforsikring på lik linje med motorkjøretøy for vei når man er ute og kjører båt?
Hvilke båter kan man kjøre uten noen som helst form for kurs/sertifikat. Går det på størrelse på båten, motoren eller begge deler?

Noen som kan anbefale noen KJAPPE båter med plass til minst to personer, i prisklassen opp til 50 000.- (inkludert motor). Noen i samme kategori som eldre "Cigarette" og "Hurricane" etc.

Noen med speedbåter her på forumet?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tror det er inntil 10fot og 9.9 hester man kan føre uten noe båtsertifikat. Angående forsikringen er jeg usikker, men antar at ansvar er påkrevd.(Tror noen båtfolk får komme med litt viten her)
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Hehe, gixxer da, den regelen du snakker om der gjelder for personer under 16 år :wink: Dette er regelen for personer over 16 år:

- Kan kjøre båt inntil 49 fot (?).
- Sette inn så stor motor du greier å stue nedi motorrommet (selvfølgelig med båtens offisielle begrensinger).

Er det noen andre bemerkninger eller redigeringer noen vil legge til?
Image
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Har en Askeladden skjergårdsjeep på 14 fot med en 30 hk motor på :wink:
Funker fint det! :P
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Har en gummibåt med 5 hester i hagen! :lol:
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

har/hadde en 14 foter med 9,9 som var omtrent like gammel som landets vi bor i. Motoren hadde like mye krefter som jeg kunne padle med mine egne armer på sjøen, og den spyttet mer giftgasser enn Sellafield anlegget med åpne sluser. Hvis du ikke ga gass så dauet den.

Men gud så festlig den var når den begynte å røyke midt utpå fjorden, og jeg måtte vente på at den skulle kjøle seg ned før jeg kunne kjøre igjen :lol:
Image
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Har ikke båt selv, men er med svogeren av og til i hans Fairline 34 fot med 2 X 200 HK. Det er båt det. Ikke på vilkår om jeg tør å låne den på egen hånd. Ville sikkert gått rett på første skjær, for ikke å snakke om å legge til kai. Huttetu. Moralen er at det sikkert er lurt å lære seg litt om båtkjøring før man setter i gang.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og du kaller deg nordlending :D
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

jaaa, jeg gjør jo det, men i dette tilfellet vil det sansynligvis bli litt for dyrt å være tøff. En annen sak er at jeg sansynligvis ikke fikk lov til å låne den alene.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Den er klok,som innser sine begrensninger. I alle slags situasjoner. Selv kan jeg ikke skryte av akkurat det,men........... :oops: :oops: :oops:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply