Cooper test - tips?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Cooper test - tips?

Post by Kriz »

Skal ha cooper test på ondsdagen som kommer tenkte jeg skulle imponere litt og kanskje få litt bedre karakter nå så hvis noen har noen løpe tips eller lignende, skal også ha høyde hopp og 60 meter... setter pris på alle tips :P
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

For å imponere litt, så bør du i første omgang begynne å "tjuv"trene litt tidligere enn som så...

Men siden du allerede har bæsja på leggen når det gjelder seriøse forberedelser så kan jeg jo nevne:

Cooper:

* Banan... Spis et par bananer 15-20 minutter før start. Masse energy som raskt kommer kroppen til gode...

* Varm opp rolig. Ikke bruk unødig masse krefter på å bli sliten under oppvarming.

* Tøy lett ut etter den lette oppvarmingen før start. Dette for at du ikke skal bruke noen krefter på å kjempe mot "trege" ledd. Har du tøya ut litt så er du lettere i bevegelsene. Tøy både overkroppen og bena. Lett tøying er stikkordet...ellers så blir det ikke bra..

* Røyker du... i såfall dropp røyken fram til etter testen (gjerne etter også). Røyken hindrer opptak av oksygen... noe som du sårt trenger.

* Ikke prøv å imponere så alt for mye. Starter du hardt, slutter du brått. Finn et rolig fint tempo. Du kan komme et bra stykke på likevel. Det er ikke sikkert det går så tregt som du tror det gjør.

* Pusting er alfa og omega. Ikke hold pusten i et forsøk på å øke hastigheten. Pust dypt og rolig hele veien. Inn gjennom nesa og ut gjennom munnen. Pust med magen. Ikke hold inn magen og skyt ut brystkassa for å imponere jentene. Da får du lite oksygen.

* Det mentale er viktig. Husk det er kun kort tid vi snakker om (12 minutter om jeg husker korrekt).

60m:

Samme triksene som ovenfor utenom at du ikke bør finne et rolig avbalansert tempo... Lange steg...ta i til melkesyra tar deg. Bruk hendene aktivt. Ikke ha knyttede never. Spring med utstrakt håndplate med tommel mot fartsretning.
Spring det du er kar for....

Høyde:

Spring i bue (høyre eller venstre) mot stanga. Kast deg med ryggen over. Krom ryggen rundt over stanga slik at føttene er på vei videre opp over stanga mens hodet er på vei ned mot tjukkasen...
Ikke spring det du er kar for, men få god fart og tilpass stegene dine slik at de kommer naturlig inn i satsen.

Ellers så...hopp...


Lykke til og husk...jeg er glad jeg er ferdig med slik. Løping er kjipt...men har mine fysiske utskeielser jeg også... :wink:
Last edited by Griffin on 23 May 2005 23:26, edited 1 time in total.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Takker for noen bra tips:P må bare få ut at jeg ikke røyker :P er anti-røyken selv :twisted:
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Kriz wrote:Takker for noen bra tips:P må bare få ut at jeg ikke røyker :P er anti-røyken selv :twisted:
Bra for deg... da får du det nok litt lettere... :)
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Ikke gjør som jeg gjorde, spiste et festmåltid på Burger King, og noe småsnacks fra Rema 1000 5 min før oppvarminga... :roll:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Eller som jeg gjorde: Dreit i d å kom ikke på skolen. Falt vel en karakter ned :smt059 :smt065
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Det som er viktig er at du starter rolig, testen er tøff som bare f..... la folk løpe forbi deg ingen vits i å slite seg ut til å begynne med. når du nærmer deg de siste rundene så kan du øke tempoet etter hvor mye krefter du har igjen
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

oi skreiv høyde.. mente lengde hopp da :P
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

medic1136 wrote:Det som er viktig er at du starter rolig, testen er tøff som bare f..... la folk løpe forbi deg ingen vits i å slite seg ut til å begynne med. når du nærmer deg de siste rundene så kan du øke tempoet etter hvor mye krefter du har igjen
Når ble det runder på 60meteren? :?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Han mente nok cooper testen (løpe maksimalt på 14 min eller 12..)
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

hmmm..aldri hørt om den...
da bør du løpe fort, ikke sprint men løp fort hele veien.
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

viktig at du er uthvilt når du skal jogge

En ting som er lurt i coopertesten er at du ikke må ligge sist,da mister du motivasjonen(gjør hvertfall jeg :shock: )
det som er viktig med jogging/springing er psykisk.
rett før tiden går ut er det lurt å gi alt du har :wink:

kansje du burde tatt en kopp kafe på likt og :lol:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

hah skal ikke komme sist... hah så dårlig er jeg ikke, ville ikke latt det skje uanset hadde løpt som faen alt for ikke å komme sist, hadde løpt til jeg spytta blod for ikke å komme sist :P
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

that`s the spirit! :lol:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Da var jeg ferdig med det... 9.16 på 60'en og 5,7? runder (2300 meter cirka) på cooperen og fikk dødt de beste gangene på lengde hopp :(
Post Reply