Hvorfor ikke verkstedshåndbok?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Hvorfor ikke verkstedshåndbok?

Post by Jalmar »

En ting som forundrer meg litt er hvorfor mange ikke anskaffer seg verkstedshåndbok til mopeden/lettvekteren/scooteren/motorsykkelen sin. Når man ser på mange av de tekniske spørsmålene som stilles både her på forumet og i andre sammenhenger er det vel kanskje 80% av dem som kunne løses enkelt ved å bla litt og lese litt i en verkstedshåndbok. Samtidig som man fikk løst problemet sitt der og da ved egen hjelp, ville man plukket opp verdifull kunnskap om hvordan sykkelen fungerte, og da kanskje vedlikeholde og bruke den mer fornuftig også.
Kjøper man seg en bok fra f. eks. Haynes eller Clymer står stort sett det meste man trenger å vite om vanlig vedlikehold og service, og mer dyptgripende reparasjoner forklart i tekst og bilder. Min erfaring er at man fort kan spare inn det boka koster ved å ta servicene selv f.eks.

Og har ikke Haynes eller Clymer verkstedshåndbok til den sykkelen man har, har som regel fabrikken gitt ut bok. Den kan man få kjøpt gjennom en merkeforhandler.

En annen fordel med en slik bok er at man lærer betegnelsene på de forskjellige tingene man ikke får til. Da er det lettere å få hjelp i og med at man kan forklare problemet slik at andre kan skjønne hva man faktisk spør om.

Det var dagens "hjertesukk" og reklame for verkstedshåndboka. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Har verksted håndbok jeg! ;) Grunnen til at det ikke er allemannseie er vel at boka koster over 1000spenn..
Men jeg fikk mygla litt.. :P
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hørtes forferdelig dyrt ut, men da er det vel fabrikkens originale bok da?

Normalt finner man bøker fra Haynes eller Clymer, og de koster vanligvis mellom 200 og 350 kroner.

Men også en bok til 1000 kroner er fort spart inn hvis man kan ordne ting selv før man leverer sykkelen på verksted f.eks. Hvis man kan demontere kåper og deksler før man leverer inn sykkelen til service sparer verkstedet fort et par timer, og dermed er boka opptjent. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Haynes har forøvrig noen gode "manualer" De er rikt illustrert og du finner mere innfo om de HER.. Lykke til.. :wink:

Image ImageImage Image

Ellers kan du ,man jo ta en titt på Repairmanual. Se om du finner det du leter etter der.. :D
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Jalmar wrote:Hørtes forferdelig dyrt ut, men da er det vel fabrikkens originale bok da?

Normalt finner man bøker fra Haynes eller Clymer, og de koster vanligvis mellom 200 og 350 kroner.

Men også en bok til 1000 kroner er fort spart inn hvis man kan ordne ting selv før man leverer sykkelen på verksted f.eks. Hvis man kan demontere kåper og deksler før man leverer inn sykkelen til service sparer verkstedet fort et par timer, og dermed er boka opptjent. :wink:
Det burde du vel klare uten bok :P
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Kriz wrote:
Jalmar wrote:Hørtes forferdelig dyrt ut, men da er det vel fabrikkens originale bok da?

Normalt finner man bøker fra Haynes eller Clymer, og de koster vanligvis mellom 200 og 350 kroner.

Men også en bok til 1000 kroner er fort spart inn hvis man kan ordne ting selv før man leverer sykkelen på verksted f.eks. Hvis man kan demontere kåper og deksler før man leverer inn sykkelen til service sparer verkstedet fort et par timer, og dermed er boka opptjent. :wink:
Det burde du vel klare uten bok :P
Vel, tror nok de fleste av oss klarer det, men Jalmar... :-s
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg har jo ikke kåper eller deksler som er i veien for service. :wink:

Dessuten har jeg verkstedshåndbøker, så jeg tar servicene og reperasjonene selv. 8)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

http://www.automobilia.no

Betalte 250 kr for min verkstedhåndbok, kom kjapt også.
Det som er genialt med iallefall min haynes håndbok er at momentet som alleboltene skal trekkes til med står i den + at den gir et godt mentalt bilde av det som skal gjøres før en setter igang...
Post Reply