Slipper straff - Norske lover for snille ?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Gixxerman

Slipper straff - Norske lover for snille ?

Post by Gixxerman »

> Link <

Hvor skal grensen gå ? Sett deg i familien til den dreptes situasjon, og tenk deg at han som drepte sønnen din ikke får straff fordi han er Strafferettslig utilregnelig.
Det er så feil, så feil :x
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg er helt enig. I slike saker burde man se litt på hvordan en slik sak ville blitt behandlet i hjemlandet til den siktede. Tipper det ville vært tøffere straff for denslags i Somalia.

På den andre siden er det jo en mulighet for at han blir underlagt tvangsbehandling på ubestemt tid. Det kan bety at han blir holdt i forvaring vekk fra samfunnet lenge. Hvis ikke det dukker opp en snill lege som skriver han ut for god oppførsel da... :roll:

Her på berget er det mange eksempler på at det er lovbryteren som beskyttes av rettigheter mens ofrene blir sittende med skjegget i postkassa. :evil:

Rent bortsett fra i trafikksaker da. Det er tydeligvis farligere å kjøre litt for fort enn å gå berserk på trikken. :?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Problemet ligger delvis hos advokatene.. (men selvsagt med hovedvekt på regelverket). De beskytter klientene sine uansett virkemiddler.. så om du har gjort noe slikt er nok ikke advokaten sen om å planlegge hvordan du skal slippe unna fordi du var "sinnsyk" i gjerningsøyeblikket... forstår jo at advokatene gjør alt de kan for å redde sine klienter, det er tross alt jobben deres... så:
Problemet brunner opp i at regelverket er feil. Når du kan oppleve å få tusenvis av kroner i bot for å kjøre et par kilometer for fort... og en annen blir dømt til å betale hundre tusen i oppreisning til et offer som er ødelagt for livet, da er det noe feil.. Til og med jeg klarer å oppfatte dette!

Ikke rart at folk mister respekten for loven.
Har diskutert dette med endel venner, og lagt fram en tenkt situasjon:
Om noen jeg kjenner hadde blitt voldtatt, utsatt for blind vold og lignende av person x, så hadde vi samlet oss en gjeng og oppsøkt vedkommende. Da skulle riktig straff utdeles... et par uker i fengsel er IKKE straff for å slå en person helseløs (snakker utifra en sak som var i lokalområdet for en stund siden). Et fåtall av de jeg har diskutert dette med mener at vedkommende vil bli straffet skikkelig av systemet.. noen sier også at "ikke ødelegg ditt liv ved å være så hevngjerrig" eller lignende.. Selv lever jeg etter "øye for øye, tann for tann". :evil:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Øye for øye... osv. er jo litt gammeltestamentlig da. :)

Fullt forståelig at man ønsker å ta tak i tingene selv, men skummelt hvis det utvikler seg. Det beste ville være om samfunnets organer tok seg av avstraffelsene. Men det er jo så håpløse straffer som blir delt ut i mange tilfeller. Det er der feilen ligger. Vi må få straffer som vanlige normale mennesker finner forståelige. Men det ser ikke ut som om det skal bli noen bedring.

For hevn eller det å stå for straff selv, kan fort ende galt hvis man f.eks. har fått tak i feil gjerningsmann. Videre vil det bare være de sterke i samfunnet som vil ha muligheter til å straffe. Det vil igjen si at man hadde styrt kriminaliteten over på å ramme de svakeste i samfunnet som ikke kunne forsvare seg.

Dette ble dypt... :shock:

Jeg er enig i at hvis man tar en fyr som har gjort innbrudd i garasjen der og da, kan man godt bruke de midler man har til rådighet for å rydde opp i saken omgående. Men ellers er jeg for at samfunnet skal stå for dom og straff.

Lissom... :wink:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Hehe, er jo enig med deg Jalmar... men som du sier "det ser ikke ut som det skal bli noen bedring"..
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Norge er alt for snille. Jeg har sikkert sagt det før og jeg sier det igjen. Kopiere en 100-lapp = minimum 2 år i fengsel
Misbruke et barn = minimum 1 år i fengsel

Norge er helt skrudd, det skulle ikke gått ann! Blir så sinna og oppgitt! ](*,)
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Bare fordi han er utlending... "Å nai jeg skjonte ikke at jeg ikke konne drepe!" herregud, kan da ikke klikke med kniv også slippe unna, FRP 4 LIFE
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Hva skulle egentlig vitsen være med å straffe en person som var sinnsyk da han gjorde det, og ikke husker noe i etterkant? Om noen skal straffes er jo heller de som jaget ham bort mens han var frisk nok til å søke hjelp, eller de som ikke bevilger nok penger til at folk i en slik situasjon kan få hjelp. USA er jo kroneksempelet på at høyere straffer ikke fører til mindre kriminalitet. Jeg vil heller ha mindre kriminalitet enn å få tilfredstilt hevnlysten, og all forskning tyder på at straff i seg selv ikke er løsningen for slik kriminalitet.
V4 fun
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Kosh wrote:Hva skulle egentlig vitsen være med å straffe en person som var sinnsyk da han gjorde det, og ikke husker noe i etterkant? Om noen skal straffes er jo heller de som jaget ham bort mens han var frisk nok til å søke hjelp, eller de som ikke bevilger nok penger til at folk i en slik situasjon kan få hjelp. USA er jo kroneksempelet på at høyere straffer ikke fører til mindre kriminalitet. Jeg vil heller ha mindre kriminalitet enn å få tilfredstilt hevnlysten, og all forskning tyder på at straff i seg selv ikke er løsningen for slik kriminalitet.
Problemet er vel at det er blitt veldig trendy å påberope seg "hukommelsestap" og sinnsyk i gjerningsøyeblikket...

Hvis det er slik at de har det i seg at de plutselig tilter og dreper noen, så lås de inne i en celle i et psykiatrisk sykehus resten av livet...
Stoler po**** ikke meg på at noen sier at nå kan han trygt gå blandt folk...psykiatere og psykologer er vår tids kvakksalvere...

Faktisk livstidstraff er løsning på enkelte kriminelle handlinger... De som begår det og blir tatt får bare den ene sjansen...
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

når det gjelder kriminallitet så vil jeg si meg enig med biblen øye for øye.
Slik som et er i norge i dag så blir de kriminelle belønnet og ofrene er jo de som blir straffet.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Griffin wrote:Stoler po**** ikke meg på at noen sier at nå kan han trygt gå blandt folk...psykiatere og psykologer er vår tids kvakksalvere...

Faktisk livstidstraff er løsning på enkelte kriminelle handlinger... De som begår det og blir tatt får bare den ene sjansen...
Jeg vet ikke om du har satt deg inn i saken, men denne personen har blitt utsatt for en rekke ting som gjør at det ikke er vanskelig å tro at han var sinnsyk. Det er ikke noen vits i å gi livstid for en handling de ikke kunne avverge.
V4 fun
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

Kosh wrote:
Griffin wrote:Stoler po**** ikke meg på at noen sier at nå kan han trygt gå blandt folk...psykiatere og psykologer er vår tids kvakksalvere...

Faktisk livstidstraff er løsning på enkelte kriminelle handlinger... De som begår det og blir tatt får bare den ene sjansen...
Jeg vet ikke om du har satt deg inn i saken, men denne personen har blitt utsatt for en rekke ting som gjør at det ikke er vanskelig å tro at han var sinnsyk. Det er ikke noen vits i å gi livstid for en handling de ikke kunne avverge.
Problemet er at det ikke er første gang noen slipper unna fordi de var "sinnsyk" i gjerningsøyeblikket. Det gjeder selvsagt ikke bare denne saken.
2001 Aprilia RS 125
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

haavard.ha wrote:Problemet er at det ikke er første gang noen slipper unna fordi de var "sinnsyk" i gjerningsøyeblikket. Det gjeder selvsagt ikke bare denne saken.
Poenget mitt er jo at det er ikke å "slippe unna" om de faktisk var sinnsyke, og iom. at fengselene er stufulle kan det jo virke som de fleste blir funnet tilregnelige. Det bare virker ikke slik når FrP og tabloidavisene drar fram de som ikke blir det for å spille på folks hevntrang.
V4 fun
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Somaliere her i norge blir lært opp til å hate nordmen, jeg sier ikke alle, men masse av dem, dette er helt idiotisk men det skjer, dette er jo helt idiotisk, vi hjelper dem å hva gjør de hater oss? Dette er ikke noe jeg finner på, så et sånn intervju på tv2, der en somalier snakka om åssen hu ble oppdratt til å hate nordmen, hu gjorde jo ikke det nå da men det er så dumt å ironisk. Så jeg forstår at han somalier fyren drepte nordmen, han gjorde det som er naturlig for han. Derfor er han vel sinnsyk, men han burde ikke slippe unna for det.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

jeg har satt meg inn i saken. Etter min mening så er det litt for lett å bli erklært sinnsyk i norge.
Selv om du blir erklært sinnsyk så er det ikke dermed sakt at ofrene lider noe mindre av den grunn.

Skal ikke si det samme som Kriz, men om du ser på kriminalstatestikken så vil du oppdage at somalierene som er blant de minste folkegruppene i Norge, står for sinnsykt mye av den kriminaliteten vi har i forhold til antallet somaliere som er her i landet.
Mange av disse har en tendens til å bli erklært sinnsyke i gjerningsøyeblikket. Jeg har vennseklig for å tro at så mange av dem er sinnsyke.
Problemet med disse er at de er vokst opp med krig og drap. Det er helt naturlig for mange av dem å ta liv. Min mening er at om det norske sammfunnet ikke klarer å følge dem opp så burde de heller ikke slippe inn til norge.
Nei det er ikke rasistisk ment, og jeg tar heller ikke alle over en kamm. Problemet er egentlig mer politikerene og det norske systemet.
Post Reply