Skatt og avgift

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Husaberg motard wrote:ja appropo avgifter... betalte nettopp 25 680,- for førstegangs registrering på motarden. dyrt som faen.
Fy faen det er jo over 25% av syklends verdi!!!!
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Problemet i Norge er jo at vi først betaler avgifter i søkk og kav, og når vi så skal bruke noen av de offentlige tilbudene må vi betale på nytt. Jeg var i går på et folkemøte om bompenger. Det er vel unødvendig å si mer.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Hva med disse donasjonene til andre land osv, som norge gir, burde ikke vi få stemmerett, vi sløser bort penger på andre land, som VI betaler med skatt osv, vi er jo en av de rikeste landene, vi kunne hatt det så mye bedre med litt mindre skatt
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

litt drøyt da, vi bor jo i et veldig rikt land å ar ikke så mye vi skulle klage over i forhold til andre land som sliter med sult å krig...
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

MC-fantom wrote:Problemet i Norge er jo at vi først betaler avgifter i søkk og kav, og når vi så skal bruke noen av de offentlige tilbudene må vi betale på nytt. Jeg var i går på et folkemøte om bompenger. Det er vel unødvendig å si mer.
Avgifter er der ikke bare for å få inntekter til staten, de skal også forsøke å forme samfunnsutviklingen. Mange steder er det allerede altfor mange biler (f.eks. Oslo), og da er bompenger en bra måte å gjøre kollektivtrafikk mer attraktivt på. Eneste problemet med bompengene i Oslo er at prisen burde vært høyere. Svevestøvet og forurensningen fra bilene (i kombinasjon med vedfyring om vinteren) koster flere hundre liv i Oslo hvert år.
V4 fun
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Kriz wrote:Hva med disse donasjonene til andre land osv, som norge gir, burde ikke vi få stemmerett, vi sløser bort penger på andre land, som VI betaler med skatt osv, vi er jo en av de rikeste landene, vi kunne hatt det så mye bedre med litt mindre skatt
Om du synes det er bortkastede penger å gi dem til sult- og katastroferammede, får du heller se dem som en investering i goodwill. Om ikke det var for vårt engasjement i fred og hjelpearbeid, ville vi blitt sett på som en av de største drittsekknasjonene i verden, siden oljen har gjort oss søkkrike, og vi i de fleste andre sammenhenger ikke gjør noen ting som ikke gavner oss.
V4 fun
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Kosh wrote:
Kriz wrote:Hva med disse donasjonene til andre land osv, som norge gir, burde ikke vi få stemmerett, vi sløser bort penger på andre land, som VI betaler med skatt osv, vi er jo en av de rikeste landene, vi kunne hatt det så mye bedre med litt mindre skatt
Om du synes det er bortkastede penger å gi dem til sult- og katastroferammede, får du heller se dem som en investering i goodwill. Om ikke det var for vårt engasjement i fred og hjelpearbeid, ville vi blitt sett på som en av de største drittsekknasjonene i verden, siden oljen har gjort oss søkkrike, og vi i de fleste andre sammenhenger ikke gjør noen ting som ikke gavner oss.
Hva med å bruke litt av de uttalige miliardene på oss selv å få ned skatten litt?
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Kriz wrote:Hva med å bruke litt av de uttalige miliardene på oss selv å få ned skatten litt?
hva med å prøve å forstå at vi tross alle skattene er heldige med tanke på den situasjonen med oljen osv? Jeg synes overhodet ikke vi skal bruke mangfoldige av støttemillionene på noe så simpelt som å gi 50 øre i skattelette per liter bensin. Jeg synes rett og slett ikke det er rettferdig, prøv å være litt solidarisk iallefall :roll:

Jeg er for skattelette, men ikke for at dette skal få konsekvenser for de som har det dårligere enn oss :wink:
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Jeg sier ikke at vi ikke skal sende penger, men da vi bruker så mye penger på dem og ikke noe på oss selv... og jeg er virkelig for og gi penger til afrika, jeg gir penger hvergang jeg har småpenger på sånne kasser i butikker osv...
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Norge er et flott land å bo i. Men mye kan bli bedre. Siden vi diskuterer avgifter vil jeg si at mye av grunnen til at folk irriterer seg over avgiftene her til lands er at de ofte rammer skjevt.

Jeg nevner i fleng: omregistrering av nyere vogntog. I Sverige og Danmark koster dette i størrelsesorden 500-1000 kr. (husker ikke eksakt beløp, men jeg vil tro dette er reelle kostnader staten har) I Norge koster det 50-60000 kr. Helt høl i hue. Av motorvognavgifter går bare 25-30% direkte tilbake til investeringer i veier og trafikkformål. Resten går til statskassa og brukes til alt annet. Jeg har aldri skjønt hvorfor vi har årsavgift på bil. Hvorfor har vi ikke årsavgift på helsetjenester? Dokumentavgift er en annen uting. Sist jeg flyttet betalte jeg 50000 kroner til staten bare fordi jeg kjøpte selveierleilighet. :smt013

Og hvem husker ikke den famøse marsipanavgiften for noen år siden?? Bakere måtte betale AVGIFT for å bake marsipankaker. Marsipanlokk på lukket valnøtt, kr. 25,- til Staten takk. Og kr.7,- for hver marsipanrose. Glemmer ikke hun bakeren fra Vestlandet som tok toget til Oslo for å betale de 247,- kronene i marsipanavgift til Finansministeren. Jeg trodde det var aprilspøk, men neida. :smt075

Har en mistanke om at mange avgifter her i landet er forhistoriske, tungrodde ordninger ment for å brødfø talløse byråkrater i departementene under mottoet "Arbeid til alle". :smt111

PS. Mener å huske at marsipanavgiften ble avskaffet rimelig kjapt etter at den ble kjent på TV i beste sendetid. Heia Norge!
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Kriz wrote:Jeg sier ikke at vi ikke skal sende penger, men da vi bruker så mye penger på dem og ikke noe på oss selv... og jeg er virkelig for og gi penger til afrika, jeg gir penger hvergang jeg har småpenger på sånne kasser i butikker osv...
Vi bruker 12 mrd på "dem" (nødhjelp, menneskerettigheter, fred og demokratibygging), av et samlet budsjett på 600 mrd. Du ville ikke merke det på lommeboka om vi brukte halvparten så mye som vi gjør nå.
V4 fun
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Dominator wrote:Jeg har aldri skjønt hvorfor vi har årsavgift på bil. Hvorfor har vi ikke årsavgift på helsetjenester?
Helsetjenester = bra for helse, bil = dårlig for helse. Ang. dokumentavgift er jeg enig.
V4 fun
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Kosh, vurdert å redigere det siste inlegget istedenfor å lage to innlegg på rad?
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Kosh wrote: Vi bruker 12 mrd på "dem" (nødhjelp, menneskerettigheter, fred og demokratibygging), av et samlet budsjett på 600 mrd. Du ville ikke merke det på lommeboka om vi brukte halvparten så mye som vi gjør nå.
Men kanskje ho game tante olga, som ikke har råd oppvarming om vintren slipper å fryse ihjel.
Kan hende at ola, som ligger på sykehus slipper å vente i 12 mnd på en opereajon, men får den etter 6mnd.
kanskje du får politiet på stedet litt fortere når noen prøver å rappe syklen din.

Greit at norge er en velferdsstat uten like, men det må da være bedre å bruke pengene på vår velferd først, så kan vi heller sende de pengene som blir til overs til ulandene. På den måten så kan vi ta oss av både våre egene som trenger hjelp og de i u-landene som trenger hjelp.
User avatar
Husaberg motard
Posts: 97
Joined: 12 May 2005 21:32
Location: Jevnaker

Post by Husaberg motard »

Kriz wrote:
Husaberg motard wrote:ja appropo avgifter... betalte nettopp 25 680,- for førstegangs registrering på motarden. dyrt som faen.
Fy faen det er jo over 25% av syklends verdi!!!!

dyrt, men herlig å se den med skilter på :D
Image
Post Reply