Lyd fra bremsene

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Lyd fra bremsene

Post by Kriz »

Oki, dette er på trø sykklen min ikke på peden, det kommer sånn lyd da jeg bremser ned fra høy fart, men ikke lav, det er ikke en ulyd tror jeg, har hørt det på filmer jeg har sett av folk som kjører på framhjulet... jeg synes den lyden var kul, men lurer på om det er noen navn på den og åssen den kommer...
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

litt hvining i fra skivene?
hadde det på dt'n min i fjor. er vel ikke noe farlig tenker jeg.
er ikke ekspertise innen faget, så jeg får unnskylde hvis svaret var feil 8)
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

det ikke piping men bare en lyd som kommer i ca 20km/t ved nedbremsing... kommer ikke i lavere fart..
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

har ikke peiling :shock:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Kunne du forklart litt åssen lyd et er.??
Hvis det gjelder skivebrems på trøsykkel....Hadde nettopp et problem med en høy skjærende lyd ved bremsing i lav fart, (gangfart-stans), når jeg holdt inne forbremsa på fullt så kunne jeg meg litt tyngde på hjulet trille sykkelen og få bremsene til å hakke slik at de lagde en hakkete pipelyd. Dette problemet løses ved å kjøpe nye bremseklosser...dyre bremseklosser.....80kr for to stk....vanlig gummi-bremseklosser koster 10kr for 2... :o
Men seriøst...lit av et spørsmål å stille i verkstedforumet på MC-delen.. :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Flyttet til generelt :)
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

bremseklossene dine som begynner å bli slitt.



********Inlegg nr.100********
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Rmxråner: Et av innlegene dine har blitt slette, du har bare 99, uansett så er det ny sykkel nye bremseklosser, er litt lignende lyd som da du har tatt papir i eikene :P tror ikke det er feil er ikke ulyd på noen måte
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

ja men han har jo skrevet 100 da :roll: :lol:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Skive: trykk ut stemplene, ta av klossene og smør _veldig veldig tynt_ med kobberpasta på baksiden av bremseklossen akkurat der den blir presset på av kalipperen. Samme gjelder for MC.

V-bremser: løsne på klossene og sett "toe-in" slik at klossene er vinklet 1-2 grader utover på baksiden av klossen. Om klossene står helt beint på felgen får du gjerne alle mulige rare dure og riste og gnisselyder. De skal være vinklet slik at fremparten(i forhold til rulleretning på dekket) griper felgen først. 1-2 grader er en liten forskjell, pleier å funke bra å legge en papirbit på ene siden av klossen for å få riktig vinkel. Stram opp igjen, sjekk vinkel, ta en prøvetur og gjenta fra begynnelsen et par ganger til det sitter skikkelig. Tar litt tid, men du kan trøste deg med at det var ti ganger værre på de gamle cantilever-bremsene!. :D

Ta evnt. også frem sandpapiret og få vekk glassering og dritt på klossen når du først er i gang.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Hvis det kommer lukt i tilleg til lyd når du bremser lengre uten å slippe er det på tide med nye klosser, har fått noen stygge merker i felger pga. det der :P

Kan også være felgen som er skjev, se om bremsene beveger seg når de ikke skal.
- Skyt her -
Post Reply