EU-Debatten (for, imot og goder)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

EU-Medlemskap

For
6
40%
Imot
8
53%
Hvet ikke
1
7%
 
Total votes: 15

User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Er det EØS som gjør at Norge følger alle EU lover og regler også de som landene som faktisk er medlemmer av EU, ikke følger... eller er det p.g.a de kontroll freakene som sitter ved makten i Norge?

EU som stormakt... der de diskuterer om medlemslandene skal veie likt når de kommer til å ta besluttninger eller om de skal gå etter antall innbyggere i hvert land... det vil ikke tyskerne fordi polakkerne er mye flere og da vil polakkerne stemme over tyskerne og tyskerne liker egentlig ikke polakkerne.... Lille Norge med sine 4,5 mill innbyggere vil da ikke ha noe å si.... eller skal alle stå likt... et land en stemme.. da vil alle lilleputtlandene stå veldig sterkt... og det liker ikke de store landene.

Og skal ikke bare alle bli medlem av EU.... ta med Russland, Asia og Afrika så når alle er medlemmer av EU da er vi like langt
Last edited by Einar on 03 May 2005 23:36, edited 3 times in total.
Du trenger bare 1
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Gruzzi, faktisk det første argumentet jeg har sett som jeg kan godta for medlemsskap i EU.

Jeg tror vi klarer oss godt utenfor EU. Og med en mer rakrygget regjering/storting, hadde EØS kunnet vært en godtagbar nødløsning.
Vi kan gjerne snakke om bakstreverske nordmenn, nisseluementalitet osv. Sannheten er gjerne mer differensiert enn som så.

For meg handler det om hvilket land jeg vil bo i, hvor jeg vil bo, hvordan jeg kan utnytte de ressursene jeg har til rådighet.
Når vi lar fisken gå direkte til EU uten verdiskapning for lokalbefolkningen som har fisken rett utafor stuedøra, da er det på tide å si at nok er nok.
Når norsk oppdrettsnæring er mer effektiv enn skotsk/irsk skal ikke norsk laks betale toll fordi den produseres billigere.

Vi vet at det er makta som rår, og i EU er det kapitalmakta som rår uansett idealer og gode forsetter. Og kapitalmakta har styrt EU fra de dannet den Europeiske stålunionen først på 50-tallet (forløperen for EU)
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Ja, det er mange spørsmål det er vanskelig å ta stilling til...
Og noen sprekker når man hører om fisk som blir dumpet, og at man kan kjøpe billigere rådvarer via Kina (norske råvarer) enn i landet selv. At norske matvarer er billigere å kjøpe i sverige osv.
Da forstår jeg ikke stort.

Jeg tror at vi nå har fått så mange og komplekse problemer i næringslivet og er derfor ikke sikker på om det vil fungere i fremtiden lenger...

Men med tanke på EU / USA, SÅ er jeg ikke i tvil!
;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg synes det er helt merkelig hvordan alle sier at makten vil bli flyttet til sentralt i Brussel. Hvor er makten nå? Sålenge vi er medlem i EØS så er makten der og det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi må sitte og drive lobbyvirksomhet med Sverige for å i det hele tatt ha kjangs til å få viljen til moderlandet. Hvis vi hadde vært medlem hadde fremdeles makten ligget der nede (i den grad som nå), men forskjellen er at da hadde vi hatt noe å si :roll:

Måtte bare få det ut, haar hørt så mange teorier om det :)
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Winalot wrote:Jeg synes det er helt merkelig hvordan alle sier at makten vil bli flyttet til sentralt i Brussel. Hvor er makten nå? Sålenge vi er medlem i EØS så er makten der og det er ingenting vi kan gjøre med det. Vi må sitte og drive lobbyvirksomhet med Sverige for å i det hele tatt ha kjangs til å få viljen til moderlandet. Hvis vi hadde vært medlem hadde fremdeles makten ligget der nede (i den grad som nå), men forskjellen er at da hadde vi hatt noe å si :roll:

Måtte bare få det ut, haar hørt så mange teorier om det :)
Haritt med ryggrad å gjøre. Men så lenge vi velger inn folk som mener det er bedre å slikke rygger i Brüssel enn å jobbe for at Norge skal være et helt og udelelig kongerike, forblir nok makta i EU. ja
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Det ligger litt i at vi må "slikke rygger" i Brussel for å i det hele tatt ha muligheten til godtatte handelsavtaler med EU-Systemet :roll:

Norge er oppe og går takket være oljeressursene, dette kan vel ingen nekte for? Hvordan skal Norge overleve som en nasjon når oljen går tom? Føler at vi ikke kan sitte og vente på at dette skjer, og vente på at økonomien går i dass uten å ha et system i ryggen i et slikt tilfelle. Fiskerinæringen vil få problemer etter noen få år grunnet dårlige eksportavtaler, mye på grunn av mangel på tilgang i Europa :?
Vi lever høye på rikdommen vi har nå, og jeg tror uten tvil at vi kan mer eller mindre leve på oss selv nå. Jeg skal ikke være vrang. Men vi kan prøve å tenke litt mer fremsiktig enn 2 år fra nå :wink:
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Fra min lille fredete plett ser det ut som om at våre forhandlere med EU har vært for "snille" og godtatt mer enn vi hadde måttet gi ut fra hva vi faktisk har å tilby.

Fram til EØS-avtalen hadde vi en frihandelsavtale med EU.
Til og med NHO sa at denne avtalen var god nok for å sikre avsetning for norske varer og tjenester i EU. De eneste som ville få vansker var oppdrettsnæringen.
Med andre ord, vi trengte ikke EØS-avtalen for å få solgt varene våre. Det vi i realiteten fikk var en husmannskontrakt som gjør at vi må godta allle regler og forordninger som blir vedtatt i EU, i tillegg må vi betale store deler av EUs utviklingsprogram for lite utviklede områder i EU. Dvs.at vi er EU-medlem med alle plikter men ingen rettigheter.
Pluss at vi må godta at EU-trålerne fisker vår fisk og leverer den i EU, uten å bidra til verdiskapningen på kysten vår.

Og som du sier, hva gjør vi etter oljen? Blir liten varig verdiskapning av å klippe håret til hverandre.
Ved å bygge ned distrikts-Norge gjennom hardhendt rasjonalisering av jordbruket og fiskeriene, vil også Norge som turistland være mindre attraktivt. Gjengrodde åkre og forfalne hus gjør seg dårlig på turistplakatene.
Vi må bruke tida nå til å satse på kompetanseutvikling. Vi må utvikle hodene våre, slik at vi kan selge kunnskap. Innenfor data, ingeniørfag, helse, hvordan takle økonomiske flyktninger... I det hele tatt framover blir kunnskap hard valuta, og det kan vi utvikle like godt utenfor EU som innenfor.
Vi har i dag miljøflyktninger fra Europa som slår seg ned iNorge fordi vi har en mindre belastet natur.
Dette kan vi utvikle til også å tilby et godt utviklingsmiljø for KnowHow. Det er utviklet mye god innsikt i fjøset, hvorfor ikke utnytte det vi kan istedetfor å for sutre om utenfor eller innenfor. Til syvende og sist er det ditt miljø, ditt bosted som avgjør hva du foretar deg. Ikke hvor Bondevik bor eller hvor glad han er i å få sendetid på en skjerm nær deg.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Vi har knallgode "økonomer" i norge, og der er ikke for ingenting at Norge er et foregangsland når det gjelder økonomisk styring, og her er fler land som har vist sin interesse for Norge sin politiske styring når det gjelder velferd.
Jeg vil anta at dette er like interessant for EU også, og jeg spekulerer litt på om Norge vil bli hørt i større grad enn nå, om vi blir medlem. Vi har mye å bidra med, og det VET EU. Problemet ligger kanskje i at ikke VI vet hvordan vi skal kunne "komunisere" med dem. Noen forsøker og får det til, andre ikke...
Hadde vi kunnet brukt "kløkten" vi bruker her hjemme også innad i EU så kanskje vi hadde fått en god og sentral rolle?
... jeg bare tenker og spekulrer/spankulerer litte granne...
Aner lite eller ingenting om dette, men siden Norge blir ansett for å drive "fornuftig" og å være gode på disse tingene så burde de allefall slippe oss til. Kanskje har vi et og annet å "lære" dem? ;) :lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Hmm, kan noen nevne en union som ikke har endt med krig, nød og fordervelse?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

lassie wrote:Hmm, kan noen nevne en union som ikke har endt med krig, nød og fordervelse?
FN. USA.
Sedan EU bildades har inga medlemsländer utkämpat krig mot varandra. Det är unikt i Europas historia, och är huvudorsaken till att EU stiftades.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

rerell wrote:FN. USA.
Sedan EU bildades har inga medlemsländer utkämpat krig mot varandra. Det är unikt i Europas historia, och är huvudorsaken till att EU stiftades.
Vel, tar vel den med en klype salt (teskje eller noe mer)
EU begynte som den Europeiske stålunionen tidlig på femtitallet. Formålet var å fordele stålproduksjonen i de seks medlemslandene (Italia, Frankrike, Tyskland og BeNeLux-landene)
Som en spinn-off ble det mer samarbeid og fredelig sameksistens i Europa. Men vi kommer ikke forbi at formålet var å generere mer kapital til firmaene som drev stålproduksjon, og det er fremdeles hovedmålet for EU, fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Ragnhild61 wrote:
rerell wrote:FN. USA.
Sedan EU bildades har inga medlemsländer utkämpat krig mot varandra. Det är unikt i Europas historia, och är huvudorsaken till att EU stiftades.
Vel, tar vel den med en klype salt (teskje eller noe mer)
EU begynte som den Europeiske stålunionen tidlig på femtitallet. Formålet var å fordele stålproduksjonen i de seks medlemslandene (Italia, Frankrike, Tyskland og BeNeLux-landene)
Som en spinn-off ble det mer samarbeid og fredelig sameksistens i Europa. Men vi kommer ikke forbi at formålet var å generere mer kapital til firmaene som drev stålproduksjon, og det er fremdeles hovedmålet for EU, fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft.
Tja, några skulle nog påstå att EU's rötter sträcker sig helt tillbaka till mitten av 40-talet, närmare bestämt 1946, då Europeiska federalisters union grundades i Paris. 1947 bildades United Europe, där Winston Churchill var tongivande (han efterlyste redan året innan ett "United States of Europe", varför det tro). Fördraget om Västeuropeiska unionen (Brysselfördraget) undertecknades 1948. 1949 upprättas Europarådet (Norge blev tillfrågat att hjälpa till med att utarbeta stadgar). Europeiska kol- och stålgemenskapen föreslås först 1950 och Parisfördraget undertecknades året därpå. Jag ifrågasätter inte att man med EU vill främja fri flyt av varor och tjänster och genom det bättra ekonomiska förutsättningar för medlemsländerna, men jag hävdar att det inte är huvudmålet. Del är ett av medlena för att bevara fred.

EDIT: Men det kan ju vara en populistisk efterkonstruktion förstås. Det förändrar dock inte det faktum jag inledde med. Aldrig tidigare har Europa varit så fredligt som efter EU's bildande.
Last edited by rerell on 04 May 2005 23:35, edited 1 time in total.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

FN er ingen union. USA? Det er da ikke flere land som har gått i union, det er ett land som har bygd opp stater under ett land. Kan ikke sammenlignes med eu.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

lassie wrote:FN er ingen union. USA? Det er da ikke flere land som har gått i union, det er ett land som har bygd opp stater under ett land. Kan ikke sammenlignes med eu.
Då får du börja med att definiera ordet "union".
FN är The UNITED Nations
USA är The UNITED States of America.

Det är riktigt att det inte kan jämföras med EU, det kan nämligen inget göra, eftersom det aldrig någonsin har förekommit att så många suveräna stater samlats på detta sätt. Vad är det du tänker på? Unionen mellan Norge ocg Sverige eller? Det kan inte heller jämföras med EU.
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

FN, forente nasjoner mener du? Det er et samarbeid for fred. Og en pakt der man har forpliktet seg til å hjelpe hverandre ved et eventuelt angrep på et fn-land. Har ingenting med en union i den form vi snakker om her. Vi snakker om eu, og da regner jeg med at du skjønner det. Men jeg kan selvfølgelig gi deg alt med teskje, trodde ikke du trengte det :)

United States ja, ikke united nations.

Tja, sovjetunionen, jugoslavia...jeg mener der man innlemmer flere land under en styringsform. Hvor mange land som er i en union har strengt tatt ikke noe å si, så det finnes flere unioner opp gjennom tidene som kan sammenlignes med eu. En annen ting er at mulighetene for en union i dag er større enn før.

Unionen mellom sverige og norge kan sammenlignes jo.
Post Reply