EU-Debatten (for, imot og goder)

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

EU-Medlemskap

For
6
40%
Imot
8
53%
Hvet ikke
1
7%
 
Total votes: 15

User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

EU-Debatten (for, imot og goder)

Post by Spank »

Ja, her er jeg med en debatt 8)
Dette emnet har blitt mye omtalt i mediene, men jeg vil starte en tråd her også.

Er du FOR eller IMOT EU-medlemskap?
Og hva er noen av fordelene/ulemper med EU-medlemskap for moppedister og mc-kjørere?
Har hørt rykter om att moppedistene får lov til å fjerne plombene...
Men har også hørt att mc'ene/moppedene vil bli dyrere...

Noen som har litt kunnskap på området? vis oss din kunnskap her! :P
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Da vi er medlem av eøs kan vi likesegodt bli medlemer av eu...
User avatar
HÃ¥vi
Posts: 405
Joined: 26 Apr 2005 08:00
Location: Sandnes

Post by HÃ¥vi »

Greit og kunne bruktinnportere fra tyskland.

Dritt at de folka skal overstyre oss.
Nå har T-bone steak blitt ulovligt også :evil:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Så lenge vi er medlem av eøs kan vi liksegodt stemme ja til eu.... men er egentlig imot hele eu og eøs dride...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg er for. Vi må da ikke være så oldfashioned å stritte imot med bein og armer slik vi alltid gjør når slike ting kommer for dagen. :)
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

Gixxerman wrote:Jeg er for. Vi må da ikke være så oldfashioned å stritte imot med bein og armer slik vi alltid gjør når slike ting kommer for dagen. :)
hva gjør at du vil stemme for? må da være en annen begrunnelse enn att vi ikke skal være 'oldfashion' ? :lol:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Det er egentlig nok det :wink:

Norge har en vane av å være gammeldagse og redde for å prøve noe nytt. Vi lever etter kardemommeby regler og skal helst ikke bevege oss bort fra det "trygge" :roll:

Jeg er defintivt for norsk EU medlemsskap. Ser klare fordeler med dette særlig med tanke på studiemuligheter i utlandet, bedre tollsystem (eller med andre ord ikke eksisterende toll), bedre utvikling av dårlig stilte land i Europa (LES Øst-Europa), et forbedret økonomisk samarbeid over landegrenser, EØS er faktisk en dårlig avtale!
Det morsomme med hele greiene, er hvor dyktige vi nordmenn er til å alltid se på det negative når dumme ting skjer, mens vi faktisk presterer å også se det negative når gode ting blir gjort.

Hvis vi tar Hellas for eksempel... Der sier EU- motstanderne at økonomien er dårlig, og at prisene er på et høyt nivå....

Veeel, hadde de sett på dette landet før de ble EU-medlemmer, så hadde nok visse tilhengere satt drua i halsen. Økonomien var elendig, dette ble snudd til dårlig og er enda på vei mot god. Landet sto fast i intrnasjonal økonomisammenheng, dette ble automatisk ordnet gjennom EU. De slet også med høy arbeidsledighet, dette har bedret seg sakte men sikkert.

Sier ikke at Eu er perfekt, men et bedre alternativ :)
Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Eu kan gå til langtvekkistan med sine holdninger til Norge!!! :evil:
De vil bare ha oss med fordi vi har såpass mye penger...og nå har de begynt å legge toll på varene vi selger til dem...legg toll på alle varene de selger til oss; Aprilia, tyske biler, matvarer fra EU-land, alt de selger til oss...
Kjøp biler og sykler fra Japan! Kjøp matvarer fra Asia og USA...ingen problem.
Men mest provoserende av alt: EU-"dere må betale for å handle med oss!" EØS-avtalen koster Norge lassevis med penger i året, bare for at vi skal få lov til å handle med dem!?! Det vil si at de får penger for å selge oss varer og "slipper" å betale for varene de får av oss.
Det er på tide at Norge blir kvitt den pysete Bondeknøl-regjeringen og får inn en regjering som tør å stå opp for norges meninger og rettigheter.
Jeg mener, hva skal EU gjøre? Gå til krig; don't think so...vi har FN og NATO i ryggen, støtte av USA, de som skjønner at krig på det grunnlaget er idiotisk og usivilisert vil også gå imot dette.
Norge er nå heller ikke ute av stand til å forsvare seg heller da, hvis det skulle bli nødvendig; vi har ressursene vi trenger og ikke minst et høyt teknologisk nivå innenfor forsvaret vårt,(bare det at det er dårlig styrt... :lol: ), nå har vi f.eks. nettopp gjort innvestering i splitt nye jagerfly sammen med USA.

Norge er et lite land med mye ubrukt makt, vi klarer oss selv bare vi har noen som kan styre landet riktig. Vi klarer oss fint uten EU og alle de tidligere østblokklandene. Millioner fra disse tidligere Østblokklandene ble med i EU nettopp for å få tilgang til de andre medlemslandenes arbeidmarked, der de hadde planlagt å jobbe for en billig penge.
NEI TIL EU...IGJEN!!! :!:
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Vel... jeg synes det var lite med relevante argumenter her.... :roll:

Så nå skal jeg komme med et skikkelig sakelig argument! :lol:
Jeg stemmer FOR et eu-medlemskap.
Så det så! ;)

Vel... jeg får forsøke å legge til litt til da... :roll: ... er ikke så flink til å argumentere men...

Vel... for meg som VAR en innbitt EU-motstander, er nå blirr FOR.
Hvorfor?
Jo, fordi Amerikanernes poltikk er skremmende og til tider "syk". Så "syk" at jeg ser det som viktig at vi danner en annen "stormakt" i EU. Jeg er MER redd tendensen til USAs utenrikspolitikk enn jeg er for terror.
Jeg ser på USA som så truende for visse nasjoner, og ser det derfor nødvendig å samle et europa til å stå imot den negative tendensen mot USA.
Som "splittet" er vi ikke store nok, men i alianse er vi store nok til å gjøre stor inflytelse på politikken, og sannsynligvis "makt" nok til å sette de på plass.

For meg er dette nå det dessidert viktigste. Viktigere enn andre "politiske" synspunkter og meninger. Det blir i denne sammenhengen underordnet.
Jeg tror vi kommer til å få et BEDRE EU, nå som man må stå samlet mot "ytre fiender" enn det ville vært uten. Det blir viktigere enn noen sinne å "ta vare på" og å drive politikken riktig, holde en indre fred, bygge et sterkt og samlet EU enn de hensikter det før kanskje har vært.
SÅ;
Jeg tror at EU aldri har vært klarer og mer "human" enn den nå har vært. Føler meg derfor trygg på at alle de hensikter jeg ment har vært tilstedet, nå er satt vekk for noe som er mye mer alvorlig og bekymringverdig. Derfor er jeg for et EU-medlemskap og føler meg derfor trygg på at de ønsker oss alle (medlemmene som et samlet "rike") en trygg og god fremtid og at vi alle har det felles målet.

Skal slenge til at HADDE ikke vi sittet i den situsjonen vi nå sitter i, så hadde jeg nok ikke stolt nok på EUs hensikter og hadde nok dermed sittet på nei-siden. Nå ser jeg at dette er en "felles sjebne" vi alle vil stå samlet om. Derfor blir mitt ønske for fremtiden å fremme "EN sterk nasjon" mot ytre trusler og fiender...

Er jeg lei meg for dette?
Det kan jeg ikke være, og er glad for vi i dag HAR muligheter til å inngå en slik allianse. Å tenke tankene på disse farene/truslene som USA nå ytrer mot "verden" uten en "supermakt" som EU, er bare grusom...
Men uten støtte og alianser så blir ikke EU noen "supermakt", og da blir som å "gi" USA rollen som den "eneste".
Vel, Kina er vel også der... men allianse er nok det viktigste for meg.
Håper også på at Russland vil gå inn i EU. Og at EU og Kina går sammen.

Må også tilføre her det samme som jeg sa i den andre "poltiske tråden" at andre poltiske saker viktigere enn mc- spørsmålet.
All den tid en mc kommer inn under kategorien selvrealisering - for meg, så ser jeg på dette som "luksus" og IKKE viktig (eller mer underordnet) i den poltiske debatten. Generelt sett. ;)

Uansett;
Lykke til med valget til høsten!
Måtte det beste paritet vinne! :D

Og; JA til EU!!! :lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

hvorfor bytte ut, når det man har funker helt fint?
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
Spank
Posts: 54
Joined: 28 Apr 2005 19:59
Location: Gran

Post by Spank »

dobbel :evil:
FØRSTEHJELP - VEILEDNING
Yamaha - DT 125 R
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Re: EU-Debatten (for, imot og goder)

Post by Einar »

Spank wrote: Har hørt rykter om att moppedistene får lov til å fjerne plombene...

Hvorfor tror du det heter EU moped... det er EU som har bestemt at mopeder ikke skal gå fortere enn 45 Km/t.

EU kan aldri bli en stormakt... stormakt som består av mange små deler der alle må være enige for at noe skal bli gjort just doesn't work.
Du trenger bare 1
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: EU-Debatten (for, imot og goder)

Post by Winalot »

33.R.P.M. wrote:
Spank wrote: Har hørt rykter om att moppedistene får lov til å fjerne plombene...

Hvorfor tror du det heter EU moped... det er EU som har bestemt at mopeder ikke skal gå fortere enn 45 Km/t.

EU kan aldri bli en stormakt... stormakt som består av mange små deler der alle må være enige for at noe skal bli gjort just doesn't work.
Jepp, det stemmer. Det er EU som har innført disse reglene (og takk gud for det). Grunnen til at for eksempel Spania kan levere mopeder uten plomber er av den enkle grunnen at de er medlem av unionen. Dette gjorde at når denne regelen ble innført kunne Spania forhandle seg frem til en spesiell avtale som gjorde at de fikk delvis fritak fra regelen. Dette er noe Norge ikke kan siden vi ikke er medlemmer, vi har bare EØS :roll:
Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: EU-Debatten (for, imot og goder)

Post by SoloTwin »

Jeg er helt enig i det Winalot sier her og lenger oppe.
EU-medlemskap vil være et mye bedre alternativ, slik jeg ser det.
Bare for å si at jeg var en meget skeptisk og innbitt EU-motstander helt frem til for noen få år siden.
Jeg kan ikke gå lenger å være "paranoid" og mistenke alle og et at man hele tiden er "griske", grådige ulver som IKKE vil vårt eget beste.
En slik tro eller holdning (av mistro) har jeg kanskje vokst fra....
33.R.P.M. wrote:EU kan aldri bli en stormakt... stormakt som består av mange små deler der alle må være enige for at noe skal bli gjort just doesn't work.
Hvorfor kan ikke et EU bli en "stormakt"?
USA er avhengig av europa, og vi er avhengig av dem.
Klart vi har mye å si!
USA klarer seg ikke alene, og det vet dem.
Så (et samlet) EU er absolutt å foretrekke, fremfor mange enkeltland som USA forsøker å "egle" seg innpå. Et større EU er et sterkere EU.

Er ikke "redd" for EU lenger, fordi jeg har valgt å slutte med mitt "paranoide" tankesett. ;)
Og glad og lettet er jeg over det.
Jeg tror et EU er bygget av idealistiske tanker, og at hensikten faktisk er god. Om de skal lykkes som tenkt, vel... men at intensjonen er der, tror jeg faktisk.
Jeg er derfor ikke redd for vi - som evt et medlemland - er interessant for EU om det skulle "kjøre oss på dunken".
Jeg tror derfor på et balsert og godt samfunn, der hvor EU (på lik linje med stortinget) er interessert i at velferden fungerer og hvor samfunnet er godt og frisk balansert.

Hvorfor skulle jeg ikke tro dette?
Last edited by SoloTwin on 03 May 2005 22:48, edited 1 time in total.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Spank wrote:hvorfor bytte ut, når det man har funker helt fint?
Ja, det fungerer...
.. angivelig etter øyet som ser?

Hva angår norge, terrorisme og amerikanerne sin "stormannsgalskap", samt resten av EU... hva mener du rundt dette?
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Post Reply