Måling lydnivå på MC

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Måling lydnivå på MC

Post by intruder »

Er velkjent at blant andre Vålerbanen og Rudskogen har utstyr for måling av MCers lydnivå....
På Skibladnerbrygga i dag overhørte jeg to erfarne MC-karer prate om at utstyr for slik måling er på vei også i politiets biler.... :-k
Om så er tilfelle kan det nok være en og annen som kan få frysninger på ryggen...
Selv har jeg ikke noe å frykte,gammal Intruder med originalpotte.... :thumleft
Men føler meg litt kallet til å spørre om dette er et vettug tema ,så får de mer kyndige av oss svare..... hvis noen gidder:redface :redface
Kanskje blir det litt 8-[ .... 8-[
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Måling lydnivå på MC

Post by jhn »

intruder wrote:Er velkjent at blant andre Vålerbanen og Rudskogen har utstyr for måling av MCers lydnivå....
På Skibladnerbrygga i dag overhørte jeg to erfarne MC-karer prate om at utstyr for slik måling er på vei også i politiets biler.... :-k
Om så er tilfelle kan det nok være en og annen som kan få frysninger på ryggen...
Selv har jeg ikke noe å frykte,gammal Intruder med originalpotte.... :thumleft
Men føler meg litt kallet til å spørre om dette er et vettug tema ,så får de mer kyndige av oss svare..... hvis noen gidder:redface :redface
Kanskje blir det litt 8-[ .... 8-[
Siden jeg også har original potte nøler jeg ikke så veldig lenge før jeg sier "ja, det er et nogenlunde vettug tema.
Men mere kyndig? ... næ, tru'kke det.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Måling lydnivå på MC

Post by tshansen »

Dette har jo vært utbredt og enkelt/lite utstyr som politiet nedover i Europa har brukt lenge. Om det kommer på bilene har jeg mine tvil til
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Måling lydnivå på MC

Post by jhn »

Men det er nesten sånn at jeg håper du tar feil ... nesten
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Måling lydnivå på MC

Post by tshansen »

jhn wrote:Men det er nesten sånn at jeg håper du tar feil ... nesten
Ja, la oss ta opp diskusjonen om sløsing av ressurser igjen er du snill :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Måling lydnivå på MC

Post by ashland »

Om det er noe i dette tror nok ingen vil protestere på sløsing med ressurser. Bryr Onkel Blå seg om det? Neppe, de er nok mer fornøyd med statistikk og oppklaring prosent
fun is not a straight line
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Måling lydnivå på MC

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote:Men det er nesten sånn at jeg håper du tar feil ... nesten
Ja, la oss ta opp diskusjonen om sløsing av ressurser igjen er du snill :lol:
Hehehe, nei så artig skal vi ikke ha det. Men når det er sagt, så tror jeg iķke det er så ressurskrevende og ha db-måler liggende i hanskerommet til bruk når det er mistanke om for mye lyc. På lik linje med rus.

Det er jo noe ganske annet enn å tilkalle politiet når du sitter på en stubbe i Finnskogen med ei ødelagt jakke..
Det hadde vært interessant å høre hva politiet selv mener om bli brukt i sånne trivielle forbrukersaker ... men nok om det
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Måling lydnivå på MC

Post by intruder »

Da jeg og bror min i tiårsalderen fikk en brukt sykkel på deling skaffet vi oss ei pappstrimle fra vedkassa og ei klesklype fra klessnora hennes mor...
selv vi klarte monteringsarbeidet og du verden så fin lyd det ble...
Da vi fikk ny sykkel noen år senere tok vi miljøhensyn og fartet lydløst langs grusveier og krøtterstier...
--og ...jeg har faktisk snakket med enkelte som mener at gråskimlete gamle gubber som farter rundt på doninger med et lydnivå ut av helvete er komisk... [-X
Har snakket med noen andre og da....
Men vær rolig du tshansen....andre meninger enn dine blir heretter kun tema på det ukentlige treffet på eldresenteret...dit kommer jeg på et gammalt vrak med originalpotte og noen med rullator... :lol:..

:plystre :idea:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Måling lydnivå på MC

Post by Spiritofwinter »

I bygda der jeg bor er det mye klaging på støy fra div kjøretøy, spesielt på kveld/nattestid, dette går utover folk som bor i sentrum og folk som bor på hotellet, deriblant piloter for Widerøe som har måtte avlyse morgenflyvning fordi de ikke har fått sove. I fjor gikk politiet til det punktet at et par stk som i løpet av natten lagde unødvendig mye støy i sentrum ble fratatt førerkortet, den ene saken havnet i retten men han kom vel ikke noen vei med det. Ser for meg at i slike situasjoner som har vert her så kan nok politiet finne på å dra frem en støymåler for å ha noe mer konkret bevis, om det blir brukt direkte mot folk som kjører pent langs veien med slip-on potte er jeg mer usikker på.

Å om noen skulle dra frem hvordan politiet bruker sine resurser i området så er vi så heldig her at vi bor veldig landlig å fredelig med lav kriminalitet på det jamne. Ordføreren har uttalt at dette er prioritert bruk av lokale politiresurser. Å for noen år siden ble en av de lokale "kriminelle" dømt til å gå på fjelltur på et av de høyeste fjellene i området (omtalt i dagbladet blant annet), han hadde oppakning bestående av veldig mange pakker røyk og noen øl (etter det jeg husker), to stk politibetjenter var med på turen for å være sikker på at dommen ble gjennomført.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Måling lydnivå på MC

Post by jhn »

Spiritofwinter wrote: ... . Ser for meg at i slike situasjoner som har vert her så kan nok politiet finne på å dra frem en støymåler for å ha noe mer konkret bevis, om det blir brukt direkte mot folk som kjører pent langs veien med slip-on potte er jeg mer usikker på. ....
Omtrent sånn ser jeg også for meg at støymålere vil bli brukt ... og det synes jeg er helt greit.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Måling lydnivå på MC

Post by pelsen »

jhn wrote:
Spiritofwinter wrote: ... . Ser for meg at i slike situasjoner som har vert her så kan nok politiet finne på å dra frem en støymåler for å ha noe mer konkret bevis, om det blir brukt direkte mot folk som kjører pent langs veien med slip-on potte er jeg mer usikker på. ....
Omtrent sånn ser jeg også for meg at støymålere vil bli brukt ... og det synes jeg er helt greit.
Helt greit, men sikkert ikke mulig. Jeg har vært med på såpass mange støymålinger at jeg kan synse noe om dette. Den som utfører målingene må ha spesialkompetanse hvis resultatene skal kunne brukes til noe. Spesielt hvis resultatene skal brukes som bevis.
Men jeg har også stått ved siden av lydmåleren og testet en app på telefonen, den viste det samme som lydmålingsapparatet. :D
Så for å skaffe seg en ide om lydnivået fra egen sykkel kan man bruke telefonen. :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Måling lydnivå på MC

Post by jhn »

pelsen wrote:
jhn wrote:
Spiritofwinter wrote: ... . Ser for meg at i slike situasjoner som har vert her så kan nok politiet finne på å dra frem en støymåler for å ha noe mer konkret bevis, om det blir brukt direkte mot folk som kjører pent langs veien med slip-on potte er jeg mer usikker på. ....
Omtrent sånn ser jeg også for meg at støymålere vil bli brukt ... og det synes jeg er helt greit.
Helt greit, men sikkert ikke mulig. Jeg har vært med på såpass mange støymålinger at jeg kan synse noe om dette. Den som utfører målingene må ha spesialkompetanse hvis resultatene skal kunne brukes til noe. Spesielt hvis resultatene skal brukes som bevis.
Men jeg har også stått ved siden av lydmåleren og testet en app på telefonen, den viste det samme som lydmålingsapparatet. :D
Så for å skaffe seg en ide om lydnivået fra egen sykkel kan man bruke telefonen. :thumleft
Jeg har hørt så mye støy, og har ører, at jeg også kan mene noe.
En støymåling langs landeveien gir en indikasjon på om du er innafor eller utafor ... akkurat som ved ruskontroll, og så sendes saken videre til henoldsvis lege for rus eller biltilsynet for tekniske greier
Man har som regel god peiling på selv om man er innafor eller utafor regelverket.
Post Reply