MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 13 des 2018 08:32

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 15 nov 2018 20:11 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 570
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
Jeg kunne skrevet mye om dette, men er redd det blir som å kaste perler for svin:-) Nå er jo dette et motorsykkel-forum, så er vel ikke bedre å vente.

Men kan jo dele noen tanker, bare for å briljere 8) Skal ikke konkludere angående skyldspørsmål, som isolert sett kan virke innlysende.

Utifra det som er fremkommet i media, anser jeg lydloggen med AIS og ARPA plott som VG la ut som mest matnyttig og troverdig for en hobby-synser som foretrekker å tenke selv. Mye av det andre som er kommet frem i media kan ikke stoles skikkelig på, da det inneholder mye "fakta" fra journalister med tvilsom ekspertise på sånt, Skogsmatroser.

Det første som slår meg når jeg hører lydloggen, er at Fedje VTS har sviktet totalt oppi dette. Lenge før katastrofen var et faktum, da HI rapporterte seg inn i VTS-sonen, burde de selvfølgelig blitt plottet på deres ARPA sånn at de kunne fulgt med dens seilas nedover Hjeltefjorden. Istedet er de ute av stand til å fortelle Tankbåten hvilken båt det er som kommer i godt driv mot dem. De kaster bort 2 verdifulle minutter på å komme frem til at det "muligens" er Helge Ingstad som kommer. Garantert kommer Fedje VTS til å måtte svare for seg om dette. Deres oppgave i området er å overvåke trafikken, samt informere alle båter om bevegelser i området som kan være til hjelp for seilasen. De visste at Tankbåt var på vei fra kai på Sture, og dens seilingsplan, dette skulle de ha informert fregatten om på et mye tidligere tidspunkt.

Så har du gjenget ombord på fregatten, kommer susende nedover et rimelig trafikkert farvann, midt i svarteste natta. Ikke ei lanterne hadde de på, ei heller AIS. Tror ikke jeg skal si så mye om dem, da risikerer jeg at de tar fra meg den hemmelige sikkerhetsklareringen min. Men det hørtes ikke ut som om de forstod alvoret i situasjonen. Jeg er sikkert forutinntatt, men med en gang jeg hørte dialekten og den gladkristne stemmen, så tenkte jeg" Jaja, dette går veien". Noe som egentlig var lett å tenke, jeg visste det jo allerede:-)

Kanskje si noen ord om tankbåten også, og dens bevegelser. Den lå til kai med baugen sørover, og avgikk dermed i en stor babord tørn fra kai, til de kom på kurs nordover fjorden, parallellt med annen nordgående trafikk. Der var plenty plass for den gladkristne å passere mellom den og land. Men vi skal ikke se bort ifra at fregatten har bommet litt med plottingen av tankbåten, hvis de i det hele tatt var klar over den, tankbåt øker nemlig farten fra null sakte men sikkert oppover til 7 knop. Dette vil gi ustabile og stadig endrede data for fregattens plot og cpa(closest point of approach).


Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 nov 2018 20:22 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1680
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Jeg har forstått det slik at det var kvinner ombord i Fregatten, er ikke det tradisjonellt ansett som ulykkes-bringende på et skip :-k


Sist redigert av ArcticTiger den 15 nov 2018 20:51, redigert 1 gang totalt.

Toppen
   
Legg innLagt inn: 15 nov 2018 20:51 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2142
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
Regner med noen har lest dette, men her er NRK sin opplisting:
https://www.nrk.no/hordaland/xl/dette-er-_sola-ts_-og-_helge-ingstad_-kollisjonen-1.14289883?fbclid=IwAR11JICgh63zg7FVXMweMz0h9tjT9v98ypsbSJ78Bys2b75c-7M2WkeBUZY

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 nov 2018 00:37 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1680
MC: Suzuki V-Strom
Ganske surrealistisk ... 5 mennesker står helt handlingslammet, i alle fall i 1 min og, skjønner ikke bæra. :shock:
Det har nok gått mange tanker gjennom de hodene i ettertid.
Tenk ... for en følelse ... å bare stå der å vente på katastrofen ... laaange sekunder


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 nov 2018 00:53 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1680
MC: Suzuki V-Strom
ArcticTiger skrev:
Jeg har forstått det slik at det var kvinner ombord i Fregatten, er ikke det tradisjonellt ansett som ulykkes-bringende på et skip :-k

Ja, men i disse dager kommer de med både hest og katt i ryggsekken.

Det henger nok sikkert igjen en del av den myten ennå, men de få damene jeg har møtt på sjøen har vært tatt godt i mot, og det har vært helt uten noen form for uhell og ulykke .... :-k .. merkelig nok :-#


Toppen
   
Legg innLagt inn: 16 nov 2018 23:27 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1262
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
jhn skrev:
Ganske surrealistisk ... 5 mennesker står helt handlingslammet, i alle fall i 1 min og, skjønner ikke bæra. :shock:
Det har nok gått mange tanker gjennom de hodene i ettertid.
Tenk ... for en følelse ... å bare stå der å vente på katastrofen ... laaange sekunder


Har noen gjort seg tanker om forsvarets ledelse har handtert saken?

Feks. 10 sytråder for å "stabilisere skuta", Hva vil belastningen på hver av wirene være? 500 tonn ?

Blir spennende å se om "noen" tar grep utover tiltak rettet direkte mot mannskapet.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2018 00:36 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 570
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
knutk skrev:
jhn skrev:
Ganske surrealistisk ... 5 mennesker står helt handlingslammet, i alle fall i 1 min og, skjønner ikke bæra. :shock:
Det har nok gått mange tanker gjennom de hodene i ettertid.
Tenk ... for en følelse ... å bare stå der å vente på katastrofen ... laaange sekunder


Har noen gjort seg tanker om forsvarets ledelse har handtert saken?

Feks. 10 sytråder for å "stabilisere skuta", Hva vil belastningen på hver av wirene være? 500 tonn ?

Blir spennende å se om "noen" tar grep utover tiltak rettet direkte mot mannskapet.


Skuta hadde et deplasement(vekt med alt ombord) på noe over 5000 tonn, så da er det lett å tenke som deg at hver hyssing får 500 tonn belastning. Men så enkelt er det nok ikke, husk at den ikke henger fritt i løse luften etter disse hyssingene, jevnt fordelt. Vekten i vann er heller ikke den samme som i luft. Uansett ligger den på bunn, så det er umulig å si hvor mye hver wire belastes, det varierer nok på hver enkelt ettersom vraket ligger og beveger seg. Vet ikke hvilken dimensjon de brukte, men 50mm wire holder ca 200 tonn minus svakheten i måten de er terminert. Så at det var brukt wireklemmer, og noen av de var monert feil. Vet heller ikke hvordan de satte fast i skuta, tviler på de fant noe i farten som tåler mer enn 50 tonn, kanskje mindre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 17 nov 2018 00:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 570
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
jhn skrev:
ArcticTiger skrev:
Jeg har forstått det slik at det var kvinner ombord i Fregatten, er ikke det tradisjonellt ansett som ulykkes-bringende på et skip :-k


Det henger nok sikkert igjen en del av den myten ennå, men de få damene jeg har møtt på sjøen har vært tatt godt i mot, og det har vært helt uten noen form for uhell og ulykke .... :-k .. merkelig nok :-#


Nåja, har nå hørt om dem som havna i uløkka..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 nov 2018 09:48 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5174
MC: Nada...
Ser ut som de hadde litt hjelp ombord, mulig det har komplisert/forsinket/forstyrret kommunikasjonen på brua. Eller det kan ha hatt null og si, noe vi sikkert må vente 1 år på informasjon om...

https://www.dn.no/shipping/sjoforsvaret/forsvaret/knm-helge-ingstad/amerikansk-offiser-var-under-opplaring-da-fregatten-kolliderte/2-1-481570

Siter:
Norsk på radioen
Hele radiokommunikasjonen går på norsk, men DN er nå kjent med at det var en amerikansk, kvinnelig offiser på broen på den norske fregatten da kollisjonen skjedde.

«Helge Ingstad» drev navigasjonsøvelse, og den amerikanske offiseren var under opplæring som vaktsjef, under ledelse av en norsk offiser.

Forsvarsdepartementet har tidligere bekreftet overfor BT at en amerikansk marineoffiser var om bord, men det har ikke vært kjent hvilken rolle vedkommende hadde.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 nov 2018 23:50 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1262
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Uansett hvilket språk man snakker, sitter eller står når man går på do. Om der er 5 mennesker på brua som står og ser på at skipet lar seg bli overkjørt av en skute som fyller hele horisonten med stål, uten at man reagerer, da er problemet mye større enn både tungemål og status på doskåla...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 29 nov 2018 18:10 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5174
MC: Nada...
https://www.aftenposten.no/norge/i/WLzMVG/Havarikommisjonen-Mannskapet-trodde-tankskipet-var-Stureterminalen



Siter:
Den ene av Havarikommisjonens hovedkonklusjoner var at besetningen på fregatten Helge Ingstad trodde lysene fra Sola TS kom fra et stasjonært objekt ved Stureterminalen.

Skipet var sterkt opplyst på dekk. Besetningen trodde ikke det var mulig å passere styrbord for dette objektet.

Den andre hovedkonklusjonen var at de vanntette skottene på fregatten var ikke vanntette likevel.


Siter:
Kom overraskende for broen på Helge Ingstad
Aftenposten får opplyst av Kristian Haugnes i Statens havarikommisjon for Forsvaret at vanninntrengningen på KNM Helge Ingstad først skjedde i akter generatorrom, før vannet så spredte seg videre til girrommet og til slutt til maskinrommet.

Det er på det rene at vanninntrengningen utenom det som skulle være vanntette skott, skjedde via hulrom rundt akslingen.

– Eskaleringen av vanninntrengningen skjedde fort og uventet, og overraskende for dem som var på broen. Dette påvirket beslutningene de tok, sier Haugnes.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 30 nov 2018 02:02 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 365
MC: Suzuki Hayabusa K3
Tommas skrev:
https://www.aftenposten.no/norge/i/WLzMVG/Havarikommisjonen-Mannskapet-trodde-tankskipet-var-Stureterminalen



Siter:
Den ene av Havarikommisjonens hovedkonklusjoner var at besetningen på fregatten Helge Ingstad trodde lysene fra Sola TS kom fra et stasjonært objekt ved Stureterminalen.

Skipet var sterkt opplyst på dekk. Besetningen trodde ikke det var mulig å passere styrbord for dette objektet.

Den andre hovedkonklusjonen var at de vanntette skottene på fregatten var ikke vanntette likevel.


Siter:
Kom overraskende for broen på Helge Ingstad
Aftenposten får opplyst av Kristian Haugnes i Statens havarikommisjon for Forsvaret at vanninntrengningen på KNM Helge Ingstad først skjedde i akter generatorrom, før vannet så spredte seg videre til girrommet og til slutt til maskinrommet.

Det er på det rene at vanninntrengningen utenom det som skulle være vanntette skott, skjedde via hulrom rundt akslingen.

– Eskaleringen av vanninntrengningen skjedde fort og uventet, og overraskende for dem som var på broen. Dette påvirket beslutningene de tok, sier Haugnes.


Så man holder altså 17 knop rett inn i det man tror er fjæresteinene.... Spesiell måte å navigere på man har i sjøforvaret.. Denne suppa begynner å ligne mer og mer på humorklippet med US navy og fyrtårnet..

Vi skal vel være glade for at redningsaksjonen ikke foregikk slik:
:thumleft :thumleft :thumleft


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 42 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner