Betalingsvilje for små plastdingser?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Her var det flittig bruk av skyvelær. Først kopierte jeg den originale fullstendig, så tegnet jeg en utgave med ønsket radius. Dette var den første jeg printet. Print nr. 2 var med litt endringer på hele modellen som gjorde den bedre tilpasset 3D-printing. I gårkveld printet jeg en i ABS med enda noen små endringer. Denne så veldig bra ut, men mangler fortsatt en liten justering på å bli 100 %.

Har liten erfaring med 3D-scanner utover at jeg jobbet for Rolls-Royce Marine for noen år siden, da hadde de en forholdsvis stor 3D-scanner. Vet det var flere som snakket om at det ikke funker så bra som de hadde tenkt seg fordi 3D-scanneren genererer en modell fra virkeligheten med alle sår/unøyaktigheter som måtte være, mens det man 3D-modellerer er helt ideelt. Unøyaktighetene i det som ble 3D-scannet gjorde at de modellene var vanskeligere å jobbe med i etterkant. F. eks. i stedet for en sylinder med en gitt diameter får man en masse flater med forskjellige verdier. Selv om begge deler ser tilsynelatende like ut er det mye lettere å gjøre endringer på den "ideelle" modellen.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by jhn »

Der husket jeg plutselig noe ... teknisk tegning på vgs. Fikk slengt en eller annen maskindel på pulten .. "tegn denne. I tre projeksjoner" Artig
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Da er nettsiden endelig oppe og går, ta gjerne en titt!

http://www.skjongengineering.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by Tommas »

Solid laget webside i mine øyne, selv om jeg lurer på om det er nødvendig å få et fjell i fleisen først for så å måtte scrolle hele siden nedover for å komme til nyttige ting 8) Den fjellgreia virker jo ikke så relevant for hva du driver med? :-k
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by jhn »

Det er jo bare et eksempel på hva han printe ut til deg :D
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Tommas wrote:Solid laget webside i mine øyne, selv om jeg lurer på om det er nødvendig å få et fjell i fleisen først for så å måtte scrolle hele siden nedover for å komme til nyttige ting 8) Den fjellgreia virker jo ikke så relevant for hva du driver med? :-k
Ikke relevant i det hele tatt, men er det ikke sånn proffe nettsider skal være, med et stort og fint bilde som ikke har noe med saken å gjøre? :lol: Mammaen min syntes i alle fall det var fint. Skal bytte det til noe mer relevant så snart jeg har noe mer relevant å ta bilde av.

Virker som at det er flere her som har greie på IT, er det noen som kan svare meg på hvorfor siden ikke kommer opp når jeg googler den? Er klar over at jeg ikke kan forvente å komme øverst på lista om man googler 3D-printing, men slik som det er nå kommer den ikke opp om jeg googler "www.skjongengineering.no" engang. Er det bare crawlerne (eller hva de heter) som trenger mer tid på å gå igjennom siden? Gjorde den offentlig onsdag kveld.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by Tommas »

inunf wrote:[Mammaen min syntes i alle fall det var fint.
Det er faktisk et uslåelig argument :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Tommas wrote:
inunf wrote:[Mammaen min syntes i alle fall det var fint.
Det er faktisk et uslåelig argument :thumleft
Ikke si det, hun har ikke bestilt noe enda.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by supermons »

inunf wrote:Virker som at det er flere her som har greie på IT, er det noen som kan svare meg på hvorfor siden ikke kommer opp når jeg googler den? Er klar over at jeg ikke kan forvente å komme øverst på lista om man googler 3D-printing, men slik som det er nå kommer den ikke opp om jeg googler "www.skjongengineering.no" engang. Er det bare crawlerne (eller hva de heter) som trenger mer tid på å gå igjennom siden? Gjorde den offentlig onsdag kveld.
Du kan manuelt be om en gjennomgang hvis du ikke har gjort det?
https://support.google.com/webmasters/a ... 5812?hl=en

Bra side forresten. Anbefaler å sette opp Google Analytics på den først som sist.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

supermons wrote:
inunf wrote:Virker som at det er flere her som har greie på IT, er det noen som kan svare meg på hvorfor siden ikke kommer opp når jeg googler den? Er klar over at jeg ikke kan forvente å komme øverst på lista om man googler 3D-printing, men slik som det er nå kommer den ikke opp om jeg googler "www.skjongengineering.no" engang. Er det bare crawlerne (eller hva de heter) som trenger mer tid på å gå igjennom siden? Gjorde den offentlig onsdag kveld.
Du kan manuelt be om en gjennomgang hvis du ikke har gjort det?
https://support.google.com/webmasters/a ... 5812?hl=en

Bra side forresten. Anbefaler å sette opp Google Analytics på den først som sist.
Tusen takk for tips! Så litt på det, var hakket mer avansert enn jeg trodde. Skal sette meg mer inn i det i morgen. Skal opprette en bedriftsprofil også, slik at jeg kommer opp på google maps.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by supermons »

inunf wrote:Tusen takk for tips! Så litt på det, var hakket mer avansert enn jeg trodde. Skal sette meg mer inn i det i morgen. Skal opprette en bedriftsprofil også, slik at jeg kommer opp på google maps.
Smart :) Finnes nok masse guider for å sette det opp på nett
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by RuneMC »

Større firmaer hyrer gjerne inn konsulenter/konsulentfirma som kun jobber med SEO (Search Engine Optimization)

https://www.seomechanic.com/why-is-my-w ... h-results/

Twitre noe fornuftig på vegene av firmaet, med link til siden din
Legge ut noe på LinkedIn med link til siden din slik at flere besøker den
Lage noe på Fb som linker til siden din (f.eks. event eller konkurranse)
Blogge...
Legge inn smarte og skjulte tags/søkeord i webside-koden, som søkemotoren finner...
Kjøpe reklame...
... etc etc...
-> gir flere besøkende til siden din og er slikt som kan hjelpe på synligheten/søkbarheten/rankingen hos Google

Karbonfiber-bildet ville jeg byttet ut med noe mer fancy, f.eks. av en ferdig MC-del i karbonfiber

Ad 3D printing savner jeg info om hvilke program og 3D-format som støttes og gjerne noen eksempler på utskrift (som viser materialer og f.eks. om det er "stepping" eller om overflaten blir helt jevn og fin). https://grabcad.com/library?page=1&per_ ... rt=popular har f.eks. endel gratis modeller. Samme med sketchfab.com (Dvs om du mangler produksjonseksempler ennå).
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Fikk omsider bestilt en "crawlthrough", så nå er siden søkbar. Har ordnet meg med et kontantkort og en gammel mobiltelefon slik at jeg har et telefonnummer også. For å sette opp bedriftsprofilen på google må jeg ha et telefonnummer å bekrefte kontoen med, så det får jeg ikke ordnet før sim-kortet kommer i posten.

Er klar over at det er MYE man kan gjøre med SEO, tilstedeværelse i sosiale medier osv., men jeg har ikke kapasitet (eller lyst) til å holde på så mye med det, og jeg har ikke rom i budsjettet til å sette det bort. Planen nå er å få ei nettside som er noenlunde grei (nesten i mål der) og betale for reklame på google for nøkkelord (f. eks. 3D-printing Kristiansund).

Angående bilder så er det jo dette med opphavsrett. Liker å bruke bilder jeg har tatt selv, da er jeg trygg. Enig i at det ikke var det fineste bildet av karbonfiber, skal se en gang til om jeg har noe bedre i arkivet.

Dette med eksempler på 3D-printede modeller er det flere som har påpekt, jeg tenker å lage en side som er linket fra siden om 3D-printing der det er bilder og info om forskjellige filament og innstillinger.

Veldig godt poeng det med støttede format, det skal jeg få på plass.

Tusen takk for gode tips! =D>
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by jeey »

inunf wrote:Angående bilder så er det jo dette med opphavsrett. Liker å bruke bilder jeg har tatt selv, da er jeg trygg. Enig i at det ikke var det fineste bildet av karbonfiber, skal se en gang til om jeg har noe bedre i arkivet.

Tusen takk for gode tips! =D>
Om du er bekymret for opphavsretten så kjøp bilder på f.eks shutterstock eller en av konkurentene dems, koster "ingenting" og det er mye bra kvalitet.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by supermons »

Sjekk også ut https://www.pexels.com/ og https://unsplash.com/ for flotte gratis bilder :)
Post Reply