Betalingsvilje for små plastdingser?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Jeg vurderer å starte en bedrift, mest på hobbybasis i første omgang, men med håp om at det kan vokse seg til hovedgeskjeft etterhvert. Tenker selvsagt å ha flere bein å stå på, men en av tingene jeg vurderer er en 3D-printer. Der jeg jobber nå har vi en ganske enkel sak, men den har vist seg veldig nyttig til prototyping og produksjon av mindre plastdeler. Den jeg tenker å kjøpe er vesentlig større og mer avansert, slik at man i teorien kan serieprodusere plastdeler. Har ambisjoner om å komme meg inn i markedet som underleverandør til industrien i nærområdet, men det er vanskelig å si noe om hvor bra det kommer til å gå før jeg har prøvd.

Tenker også på salg av deler til privatpersoner for å ha flere bein å stå på. Ser for meg at det etterhvert må være en del plastdeler på (veteran)kjøretøy som har gått ut av produksjon, eller som bare selges som en del av en større komponent. Jeg er sivilingeniør, jobber i dag med mekanisk design/produktutvikling, og har tilgang på programvare for 3D-modellering. Dvs. jeg vil kunne både printe deler for de kundene som har ferdige 3D-modeller, og lage 3D-modeller for de som trenger hjelp til det. Spørsmålet som jeg håper dere kan hjelpe meg med å svare på er om det finnes betalingsvilje for slikt? Har det noe for seg?

Printeren jeg tenker på har byggevolum 420 x 297 x 210 mm. Styrken varierer selvsagt litt etter pris/kvalitet, men generelt sett er den helt på høyde med det som blir støpt.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by Spiritofwinter »

Vurderte selv å kjøpe en 3D printer for et par år siden, primært for å printe småting som var vanskelig å finne i butikken eller som bare kunne være kjekt å lage selv. Problemet for min del var at selv om 3D printere er relativt rimelige i dag så var der ikke så mange ting jeg kunne tenke meg å lage at det kunne forsvare investeringen av en 3D printer. I tillegg viste en del tester at delene som man laget med slike rimelige 3D printere var av så som så kvalitet så det kom nok ikke til å bli så bra som man hadde tenkt.

Nå virker det som du har tenkt å kjøpe en litt større og litt mer proff utgave av en 3D printer, samtidig har du tilgang til programvarer som kan lage litt mer skikkelige tegninger og du har kunnskapen til å bruke det (ref jobben din). Dette gir deg en fordel når det kommer til å kunne gjøre dette til en ting folk vil betale for, og der er sikkert flere som meg som kunne trenge et par småting inn i mellom men som ikke klarer å forsvare kostnaden med egen printer og som sikkert heller ikke klarer å lage det solid nok på egenhånd. Spørsmålet er jo hvor mye du må ut med av penger for å realisere dette og hvor fort du forventer å få tilbake de pengene?

Legger du opp til å ta faste priser for deler på en viss størrelse? Kommer du til å ta ekstra om du må sitte å tegne delen selv? I såfall per time eller fast pris? Kan du evt konkurrere med eBay om det er mulig å få tilsvarende der? Hvordan blir kostnaden for en bedrift du tenker å selge deler til i forhold til prisen bedriften må betale for en 3D printer selv?

Personlig kunne jeg godt tenke meg å betale litt for en spesiallaget del, men om jeg må betale for noen timer med tegning av delen for så å betale for material og bruk av printer så kan denne lille delen plutselig bli litt kostbar, og er det da enkelt å finne noe som gjør omtrent samme nytten på eBay for et par hundrelapper så er det et enklere alternativ for de fleste, selv om man må vente et par uker.

Nå skal det sies at jeg er ikke helt ukjent med bedrifter som spesiallager deler med både 3D printere og enda større maskiner. Jeg har en kunde igjennom min jobb som kjøpte 3 stk proffe 3D printere til et par hundre tusen per stk fordi det var mye rimeligere i lengden og de kunne justere design underveis i produksjonen om de oppdaget noe som ikke var riktig.

Kom gjerne med mer info om du realiserer dette, merker at bare å skrive dette innlegget gir meg litt tanker om ting jeg gjerne skulle fått laget om det var mulig [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by Bikeridr »

Nå har jo jeg en 3d-printer selv av typen fff, eller med filament "tråd", og som skriver kun ABS plast. Ikke så veldig profesjonell, men skal den skrive ut kvalitet, så går det fryktelig lang tid og jeg tror ikke du vil få det til å gå rundt økonomisk med en fff-printer. Resin-printere er ekstremt mye dyrere, men de skriver ut i høy oppløsning og raskt. Ulempen med resin er at det tåler dårlig uv-stråling og plastdeler til motorsykkel vil få forringet kvalitet ganske raskt hvis du ikke har en netode å uv-beskytte produktet.

Personlig tror jeg kanskje ikke jeg ville bli "storkunde" hos deg, men kanhende at jeg ville ytre ønske om å få designet modell(er), mot betaling, selvsagt, for eget print.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by knutk »

Dette høres spennende ut.

Litt nysgjerrig på å høre hva tidsperspektivet er på både design og produksjonstid.

Har selv knota litt med 3D printer, og det går greit. Men enn så lenge ville potensiell timepris på det jeg lager ha være relativt mager. Plastmaterialene jeg har benyttet har begrenset hastigheten på printeren (ABS og PLT). Kanskje der finnes andre plast-typer som muliggjør hurtigere print-tider.
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

For printing ser jeg for meg å ha en pris per gram filament, da vekten henger ganske greit sammen med tidsforbruket i tillegg til materialforbruket (det blir også noe svinn). Da må jeg legge 3D-modellen inn i sliceren for å få ut forventet forbruk, men det går temmelig kjapt. Da får jeg samtidig testet om filen jeg har fått fra kunden er skrivbar. Tidsforbruket er også avhengig av filamenttype og oppløsning, her må jeg lage en tabell for å kunne gi tilbud raskt og effektivt.

Hvis jeg skal både tegne og printe ser jeg for meg å ta timepris på tegningen. Som siv. ing. med noen års erfaring må jeg nesten ha noen kr per time, men tenker å ha minste fakturerbare tidsenhet på 15 min for privatpersoner. Jeg tegner ganske kjapt, så jeg ser for meg at det er en grei måte å sørge for at de minste/enkleste delene ikke blir alt for dyre. Dette blir jo litt vanskelig, hvor lang tid jeg bruker på å tegne vil være veldig avhengig av hva slags underlag jeg får fra kunden. Med en god tegning vil det gå kjapt, men hvis jeg i tillegg skal designe/utvikle delen kommer det til å ta tid. Dette (produktutvikling) er jo også en tjeneste jeg vil tilby, men da primært for bedriftsmarkedet. Ebay vil jeg nok uansett ikke ha noen mulighet til å konkurrere med.

Tenker å kjøpe filamentprinter ja. Ser for meg å bruke hovedsakelig PLA, evnt. ABS og Nylon ved behov. PETG (omtrent like sterkt som ABS, kan printe gjennomsiktig) og PC er også alternativ, men de har jeg ikke erfaring med enda. Kommer også til å bruke PVA (vannløselig, brukes til støttestruktur), er veldig spent på hvordan det funker. Med å bruke det i den ene ekstruderen kan man printe nesten hva som helst, uten å måtte tenke på at det må ha en flat side det kan ligge på.

Printetiden er jeg ikke bekymret for, tanken er at printeren skal jobbe stort sett hele døgnet ved behov. Den kan fint jobbe mens jeg er på jobb eller mens jeg sover. Er ikke helt i mål med budsjetteringen enda, men slik tallene ser ut nå skal det gå helt fint om den totalhavarerer etter ett års kontinuerlig drift (ikke 24/7, det er neppe realistisk, men noe sånt som 16-20/6). Utfordringen blir nok heller å skaffe seg nok arbeid.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by jeey »

Nå er det jo allerede et greit marked for 3dprint for privat personer, har brukt slike ordning et par ganger selv.
F.eks 3dhubs.com og div andre sider.

Men det er jo enkelte ting som evt skiller seg ut og det blir jo print kvalitet og volum.

Ellers er det jo mye fokus DLP print på tida, veldig høy kvalitet men har andre svakheter.

Markedet finnes, men mye pris fokus.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by knutk »

Spennende prosjekt :D

Det nevnes ønske om å benytte primært PLA og ABS.

Mine begrensede erfaringer med bruk av nevnte materialer er følgende:
Deler laget i PLA kan brukes et år før de begynner å bli svekket/grense mot ubrukelig. ABS går greit om man lager knøttsmå deler. Så snart det blir litt størrelse er derformasjon en utfordring. Det lar seg gjøre, men er sært med hensyn til å holde temperaturen oppe til printingen er ferdig og produktet kan avkjøles.
Mulig at de større printerne i innelukket utgave handterer dette bedre.

Uansett, lykke til :thumleft
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Dette var veldig nyttige innspill, tusen takk!

Hvordan funker det med slik som 3dhubs? Fant ingen tilbydere i Norge, det blir vel hele bøtteballetten med frakt, moms og fortollingsgebyr om man bestiller fra utlandet? Eller er blir det stort sett under 350 kr inkl. frakt?

Tenker printer med lukket printekammer ja. Håpet var å kunne bruke hovedsakelig PLA, men begynner å demre at det ikke er realistisk for bruksgjenstander. Må forske litt mer på materialvalg.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by jeey »

inunf wrote:Dette var veldig nyttige innspill, tusen takk!

Hvordan funker det med slik som 3dhubs? Fant ingen tilbydere i Norge, det blir vel hele bøtteballetten med frakt, moms og fortollingsgebyr om man bestiller fra utlandet? Eller er blir det stort sett under 350 kr inkl. frakt?

Tenker printer med lukket printekammer ja. Håpet var å kunne bruke hovedsakelig PLA, men begynner å demre at det ikke er realistisk for bruksgjenstander. Må forske litt mer på materialvalg.
Har vært en endring på 3dhubs siden sist jeg brukte den ser jeg (https://www.3dhubs.com/blog/3d-hubs-ann ... 3d-hubs-2/).
Sist gang jeg brukte det var 100-200 aktive printere i norge, ca 10 i Trondheim, så her var det store variasjoner i pris.

Usikker hvem som har tatt over markedet til 3dhubs dog.
User avatar
RuneMC
Posts: 2013
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by RuneMC »

Har ikke testet, men Deichmanske bibliotek i Oslo har "Folkeverksted" med bl.a. 3D printer der man betaler bare for materiale

https://www.deichman.no/folkeverkstedet
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Nå er det på tide med en liten oppdatering her. Firmaet er oppretter og registrert i Brreg, Skjong Engineering AS, og 3D printeren har kommet i hus. Det ble en Raise3D Pro2. Holder på å kjøre den inn/lære meg opp, hittil ser det veldig bra ut.

Image

Image

Jobber også med å få en nettside opp og gå, har registrert domene men det gjenstår litt skriving.

Image

Printing med to farger funker bra, og finishen er upåklagelig.

Image

Har også gjort noen forsøk på å lage noe som kan brukes. Dette er det originale gasshåndtaket til Streetfighteren til venstre, og revisjon 1 og 2 av egenprodusert gasshåndtak med 10 grader kortere vandring.

Butikken er åpen, så hvis noen har behov for å få printet/tegnet noe er det bare å ta kontakt på oddarne@skjongengineering.no. Dette er vel helt på kanten av forumreglene, admin får vurdere om det får stå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by Spiritofwinter »

Hvordan er kvaliteten på de egenproduserte gasshåndtakene i forhold til de originale? Er de du har produsert like solide?

En annen ting, fant for en stund siden en som hadde noe delvis plast og delvis metall som han brukte i 3D printer og som skulle gjøre det han produserte mer solid, er det noe du har mulighet til på din printer viss man trenger noe litt mer solid enn vanlig plast?


Sent from my iPad using Tapatalk
inunf
Posts: 4907
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by inunf »

Jeg prøver å bygge stein på stein, har litt erfaring fra før av men ikke all verden. Har begynt med PLA som er det letteste å printe med. Nå tester jeg 3 forskjellige typer PLA for å finne ut om det er nevneverdige forskjeller i finish og styrke, og om noen er lettere å printe med enn andre (som det reklameres for). Neste skritt blir ABS, satser på å få testet de første modellene tirsdag/onsdag.

Gasshåndtakene er printet i PLA for funksjonstest, vil gå over til ABS om jeg skal ta det i bruk. Har prøvd å bryte og bende på dem det jeg klarer, virker veldig solid. Grunnen til at jeg vil bruke ABS i stedet for PLA er spørsmålet om PLA beholder styrken over tid, og om PLA trekker vann.

Vi printer i ABS på jobb, dette blir veldig sterkt og holdbart. Alt i alt er jeg litt overrasket over styrken, det blir sterkere enn jeg hadde trodd.

Printeren min har mulighet for å printe forsterkede filament som f. eks. karbonfiberforsterket nylon. Dette er nok litt opp og frem på vanskelighetsskalaen, men målet er å komme dit.

Hvis du skal ha noe veldig spesielt og sterkt kan det kanskje være et alternativ å printe ut kjærnen i plast og dekke den med karbonfiberarmert epoxy?
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Betalingsvilje for små plastdingser?

Post by knutk »

Dette virker spennende.
Hvordan finner du formen på holkene? Har du benyttet skyveler eller har du tilgang på 3D scanner?
Post Reply