Hk vs Nm .... igjen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by mekkern »

Desmo wrote: Men heldigvis er det ikke om å gjøre å bli enig i alt. :-k :D :D
Nei DET hadde blitt veldig kjedelig tror jeg. :lol:

Men i dag skal jeg kjøre siste litt lengre turen med "byggebilen" ev. også kalt restene etter guttunge offroadprosjektet..
skal se om madammen og jeg kan finne noe snø i høyden oppover i dalen(e)..og så må nok den også bli spiker sammen med VW Bora tenker jeg...
DieselJEEP skitt med italiensk turbodiesel på sånn ca 2,5liter VM Motori...
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_(XJ)

Litt fascinerende at noen betalte masse penger for dette rakleverket når det var nytt.. de fantes jo mye bedre biler selv da...
Men det skal diesel ha-som trekkvogn er det fine greier, men ser på jobben også: de større lastebilene med 500hk og manuell er jo skitt med all gearinga pga kort effektbånd-men sammen med automat er det gulle godt. :thumleft
Men turbin og CVT hadde nok vært ultimat som forbrennings kombo på "heavy haul".
På litt mer morsomme greier derimot.......BENZINA.. 8)
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by voodoodoo »

mekkern wrote:
Desmo wrote: Men heldigvis er det ikke om å gjøre å bli enig i alt. :-k :D :D
Nei DET hadde blitt veldig kjedelig tror jeg. :lol:

Men i dag skal jeg kjøre siste litt lengre turen med "byggebilen" ev. også kalt restene etter guttunge offroadprosjektet..
skal se om madammen og jeg kan finne noe snø i høyden oppover i dalen(e)..og så må nok den også bli spiker sammen med VW Bora tenker jeg...
DieselJEEP skitt med italiensk turbodiesel på sånn ca 2,5liter VM Motori...
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_(XJ)

Litt fascinerende at noen betalte masse penger for dette rakleverket når det var nytt.. de fantes jo mye bedre biler selv da...
Men det skal diesel ha-som trekkvogn er det fine greier, men ser på jobben også: de større lastebilene med 500hk og manuell er jo skitt med all gearinga pga kort effektbånd-men sammen med automat er det gulle godt. :thumleft
Men turbin og CVT hadde nok vært ultimat som forbrennings kombo på "heavy haul".
På litt mer morsomme greier derimot.......BENZINA.. 8)
De jeepene er ganske skuddsikre om de er motorisert med oljebrenner fra MB... Det beste man kan si om Mottorer fra Italia er vel at de har "sjel" hvilket egentlig betyr at de er upålitelige og ikke responderer på normal service og vedlikehold...
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by JK95 »

voodoodoo wrote: De jeepene er ganske skuddsikre om de er motorisert med oljebrenner fra MB... Det beste man kan si om Mottorer fra Italia er vel at de har "sjel" hvilket egentlig betyr at de er upålitelige og ikke responderer på normal service og vedlikehold...
Huff, ikke si det så motoren min hører deg da! :-#
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by Desmo »

Hadde ikke jeg kvadret BlåBoraen for nesten to år siden skulle jeg latt mekkern prøve den. Den tørka gliset av en unggutt som mente at fatter's 850 Snurrbo som hadde fått "KiMs KIPS" så den ytet 225 hk på hjulene var rask opp bakken på Rv.33...…. Etter å ha vært copilot og opplevd "Boratrikset" fra 1.parkett kom det; "DÆTTA hadde ITTE 850'in hass far gredd på høg-gir...….. Måtte sikkert ha gire en gong,kænsje to, før å greie å hølle følje!"
Og på E-6 mellom Minne og Olavsgård "myrdet" den dyre og motorsterke brakker. Til eiers skadefryd. Den eneste sanne fryd.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:Hadde ikke jeg kvadret BlåBoraen for nesten to år siden skulle jeg latt mekkern prøve den. Den tørka gliset av en unggutt som mente at fatter's 850 Snurrbo som hadde fått "KiMs KIPS" så den ytet 225 hk på hjulene var rask opp bakken på Rv.33...…. Etter å ha vært copilot og opplevd "Boratrikset" fra 1.parkett kom det; "DÆTTA hadde ITTE 850'in hass far gredd på høg-gir...….. Måtte sikkert ha gire en gong,kænsje to, før å greie å hølle følje!"
Og på E-6 mellom Minne og Olavsgård "myrdet" den dyre og motorsterke brakker. Til eiers skadefryd. Den eneste sanne fryd.
"Oljebrenner" *er* gøy, med alt det dreiemomentet innenfor dieselens lett begrensede turtallsregister.
Minnes min gode gamle 6-trinns manuellgearede Audi A3 Quattro. Oppskremt fra 130HK til 160 og dreiemoment opp fra 320 til 370NM.
Utenfor Tromsø, nærmere bestemt Laksvatn, for de lokalkjente, så er det en grei oppoverbakke med krabbefelt. Det er (var) 70km/t i "langsvingen" før, men ble 90-sone akkurat i bakkestarten. Jeg dro ei vogn, riktignok ikke så voldsomt stor, bare 1200kg (hadde ikke "BE" da), men jeg "gølva" pedalen til høyre på 5. (brukte aldri 6. med vogn) og dro godt og greit opp bakken. "Snill" som jeg var, la jeg meg i krabbefeltet, mens jeg øka til 110km/t. Jeg så i sidespeilet, sånn ca halvvegs i bakken, snuten på en annen bil idét den kom på høyde med draget og ville passere meg.. Han ga opp, siden jeg fortsatt økte farta. (Tror jeg solgte vogna med et drag som var blitt 20cm lengere ;-) )

En annen episode, på Bergneset i Balsfjord, for de lokalkjente. Det er der leirraset gikk for endel år siden. Står noen kornsiloer der også.. Der er det også en typisk bakke med krabbefelt som begynner med 90-sone i bunnen av bakken. Samme Audi, men uten vogn, denne gangen. Begynner "oppstigningen" og tar igjen etpar biler som jeg kjører forbi. Ser en nesten øverst og tenker, "jeg klarer den også". Idét jeg passerer den rett før feltene samler seg, trøkker jeg inn kløtsjen og skal geare videre. Pappa satt på og spurte; "Hvor fort kjører du?". "Hmm, 170" sier jeg "og dessuten er jeg fri for gear". Da var jeg allerede i 6. og leita etter 7. Huff, huff - godt "onkel" ikke var der, den gangen..
Forøvrig testa jeg toppfarta på den. Altså en 2002 Audi A3 Quattro 6-trinns manuell med "oppskremt" 1,9-diesel. Hadde 208 km/t gps-hastighet og over 220 på speeden (Ikke i Norge, men ikke så veldig lovlig likevel)
Dreiemoment er G.Ø.Y :thumleft \:D/
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by mekkern »

Njaaa... Audi S7èn funker nok litt bedre enn disse fantastiske 1.9 liter oljebrennerne fra samme firma...suger litt bedre det synes jeg...motbakker eller ikke... ;-)

fin bil er det også , men synes det blir litt for dyrt bilhold.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by knutk »

En turbo-diesel kan nok imponere i motbakker når den sammenlignes med en trillebår. Om man skal kjøre riktig så fort i bakkene kan man jo kikke på et heftig bakkeløp som Pikes Peak Hillclimb i Colorado.
Raskeste diesel, en Mercedes, har gjort løypa på 13+ minutt. Bensinbil rekorden er satt i en Peugot kjørt av Sebastian Loeb, 8 min 13 sekund.

Raskeste tid uansett klasse er gjort av en folkevogn el-bil, som kjørte 15 sekund raskere en bilen til Loeb...
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by Palma »

I min ungdom(dvs ikke så veldig mange år(tier) siden så lærte jeg om å kjøre på stigende dreiemomentkurve. Traktorer, og da snakker vi om landbruksmaskiner på 4 hjul. har ofte en topp på dreiemoment noe under maks turtall/effekt. Når turtallet faller vil dreiemoment øke, dette gjør at man får seigdragningsevne og slipper girskift. PTO(PowerTakeOff), altså riktig turtall på kraftuttaket er og lagt på turtall med høyest dreimoment.
I dag med andre typer transmisjon osv er ikke dette med så aktuelt. Men teorien ligger i bunn.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Hk vs Nm .... igjen

Post by Desmo »

Om jeg kunne fått prøve en ikke ihjelrustet og original -75 Lancia Beta 1800, er det den av bilene min salige Far eide som kommer på toppen av lista. Men å finne en slik er like trolig som at jeg vinner i lotto, spesielt nå som jeg ikke spiller...…..
110 hk, forhjulstrekk, DOHC , dobbel Weber og 5-trinns girkasse...…. Volvo, Ford, Opel, BMW og M-B hadde råere biler, men ikke familiebiler og i bare litt høyere enn normalt prisleie..... :-k :-k :-k Lurer på hvor min sans for "Ikakikenske Motojshykkler" kommer fra? :twisted:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply