Page 2 of 2

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 08:39
by knutk
tshansen wrote:Jeg kjenner jeg er litt skuffet knutk ;-)

He he :redface

Må innrømme at det blir en forandring å gå fra en A6 til Golf. Men barna er ute av huset, madammen har en grei stasjonsvogn og vi blir omringet av bommer i alle retninger. I tillegg er behovet for rekkevidde marginalt.

Nå er vel Golf ikke verdens mest spennende bil på noen måte, men den gjør trolig nytta. Jeg kjører ikke så mye bil, så den blir mest å stå i veien. Og blir det for smått og stusselig kan man jo alltids hive seg på en større bil igjen, selv om jeg tviler sterkt på det.

Og så er det dette med lite og lett :erte

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 08:47
by tshansen
Golf er en fantastisk bil på mange måter, men EL da??? Sukk!
Nå er det vel bare i Norge man bruker 400.000 eller mer for å spare penger i bomringen :lol:

Men forstår deg! Bil er et nødvendig onde

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 09:15
by knutk
Elbil er avgiftsfri og momsfri og er billigere enn bensin/diesel utgaven. Litt sprøtt, men 1 års gamle biler som ligger på Finn og har kjørt 5-6K ligger 15000 over pris på hva jeg betaler for tilsvarende ny bil. Til normal kjøring har en elbil godt fraspark, selv om Golf er moderat i forhold til mange andre elbiler. Det er ingen ræser, men det er ikke jeg heller :D .

For undertegnede var der ikke så mange elbiler å velge mellom. Jeg gidder ikke kjøpe biler fra østen, og Tesla er for stor. Fransk overlater jeg til andre...

Var først innstilt på en i3, men de ville ikke skrive kontrakt på -19 modeller, man kunne velge en -18 modell kampanjemodell i en farge jeg ikke ønsket.
Og da var der bare ett alternativ igjen...

Vurderte å vente på Audis el-bil, men da ville jeg være tilbake i en stor bil, noe jeg absolutt ikke ønsker.

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 09:46
by Gulars
Gratulerer med elbil. Selv har jeg BMW i3. Golfen er en veldig god bil, men det er ikke BMW :). Egentlig mer bilfølelse i eGolf, men som bybil er i3 suveren. Sitter litt høyere, veldig god sikt, veldig kvikk, liten svingradius (snur på 10m). Nesten ingenting som kan ruste (plast, karbon, alu.) Unntatt bremseskiver, de blir egentlig ikke brukt, så en god og kraftig nedbremsing noen ganger i uken er nok påkrevd for å holde dem sånn noenlunde.

Jeg venter med ladestasjon, men skal få meg egen kurs og utekontakt. Holder mer enn nok for meg å lade sakte om natten. Jeg tror de fleste kan klare seg med det. Hvor langt kjører de fleste biler i døgnet?

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 10:37
by Tommas
Nå som det begynner å renne inn litt levetids beregninger på kostnader fra andre land også, så kan man jo nesten spørre seg "hvorfor ikke" med elbil.

For firmaer som har kjørt nok til nærmest å bruke opp vanlige biler (500k km+), så viser fasiten meget store besparelser. To ting peker seg ut:
MYE lavere kostnader på service og antall timer på verksted (glem startmotor, registerreimer/kjede, clutch, vannpumpe, pakninger etc...), samt naturlig nok en stor besparelse i drivstoffkostnader. Artig nok holder batteriene mye bedre enn fryktet også.

Ingen av disse slår jo så voldsomt ut på bil nummer to, men fossilbilen ser nok skriften på veggen i stadig større grad :redface

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 05 Oct 2018 14:04
by knutk
Gulars wrote:Gratulerer med elbil. Selv har jeg BMW i3. Golfen er en veldig god bil, men det er ikke BMW :). Egentlig mer bilfølelse i eGolf, men som bybil er i3 suveren. Sitter litt høyere, veldig god sikt, veldig kvikk, liten svingradius (snur på 10m). Nesten ingenting som kan ruste (plast, karbon, alu.) Unntatt bremseskiver, de blir egentlig ikke brukt, så en god og kraftig nedbremsing noen ganger i uken er nok påkrevd for å holde dem sånn noenlunde.

Jeg venter med ladestasjon, men skal få meg egen kurs og utekontakt. Holder mer enn nok for meg å lade sakte om natten. Jeg tror de fleste kan klare seg med det. Hvor langt kjører de fleste biler i døgnet?
i3 var mitt førstevalg. Men da selger ikke ville snakke om -19 modell ( dette var i august) blei jeg litt lei hele greia.
Satt langt inne å kjøpe folkevogn, men prøvekjøring var en positiv opplevelse.
Eneste er at nå er jeg uten bil i påvente av ny.
Tenkte at jeg skulle legge Audien ut på Finn i god tid, slik at jeg ble kvitt den før den andre bilen skulle leveres.
At den forsvant i løpet av 24 t hadde jeg ikke beregna...
Vel vel. Har MC, og kjærringa har bil, så ingen krise, bare litt uvant...

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 06 Oct 2018 00:20
by Busa Trond
Her hjemme kjører vi hybrid.Normal stikk. Moro med alt som er nytt.
Men det enkle er ofte det beste.

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 03 Nov 2018 17:18
by PtoV
Jeg har forstått det slik fra forskjellige forum at det er en fordel å lade raskt da det blir mer effektiv lading, hvis en lader sakte så går det mye strøm ut i varme, batteriene tar til seg mer strøm ved høyere effekt. Jeg har selv ingen erfaring med dette bare det jeg her lest meg opp på fra de som har målt forskjellen. Men 7,4 Kw burde holde for de fleste

Re: Hjemmelading av el-bil

Posted: 22 Jan 2019 10:52
by knutk
Oppdatering:

Valget falt på en hjemmelader, og den ser slik ut.
Image