Hjemmelading av el-bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

tshansen wrote:Jeg kjenner jeg er litt skuffet knutk ;-)

He he :redface

Må innrømme at det blir en forandring å gå fra en A6 til Golf. Men barna er ute av huset, madammen har en grei stasjonsvogn og vi blir omringet av bommer i alle retninger. I tillegg er behovet for rekkevidde marginalt.

Nå er vel Golf ikke verdens mest spennende bil på noen måte, men den gjør trolig nytta. Jeg kjører ikke så mye bil, så den blir mest å stå i veien. Og blir det for smått og stusselig kan man jo alltids hive seg på en større bil igjen, selv om jeg tviler sterkt på det.

Og så er det dette med lite og lett :erte
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by tshansen »

Golf er en fantastisk bil på mange måter, men EL da??? Sukk!
Nå er det vel bare i Norge man bruker 400.000 eller mer for å spare penger i bomringen :lol:

Men forstår deg! Bil er et nødvendig onde
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Elbil er avgiftsfri og momsfri og er billigere enn bensin/diesel utgaven. Litt sprøtt, men 1 års gamle biler som ligger på Finn og har kjørt 5-6K ligger 15000 over pris på hva jeg betaler for tilsvarende ny bil. Til normal kjøring har en elbil godt fraspark, selv om Golf er moderat i forhold til mange andre elbiler. Det er ingen ræser, men det er ikke jeg heller :D .

For undertegnede var der ikke så mange elbiler å velge mellom. Jeg gidder ikke kjøpe biler fra østen, og Tesla er for stor. Fransk overlater jeg til andre...

Var først innstilt på en i3, men de ville ikke skrive kontrakt på -19 modeller, man kunne velge en -18 modell kampanjemodell i en farge jeg ikke ønsket.
Og da var der bare ett alternativ igjen...

Vurderte å vente på Audis el-bil, men da ville jeg være tilbake i en stor bil, noe jeg absolutt ikke ønsker.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Gulars »

Gratulerer med elbil. Selv har jeg BMW i3. Golfen er en veldig god bil, men det er ikke BMW :). Egentlig mer bilfølelse i eGolf, men som bybil er i3 suveren. Sitter litt høyere, veldig god sikt, veldig kvikk, liten svingradius (snur på 10m). Nesten ingenting som kan ruste (plast, karbon, alu.) Unntatt bremseskiver, de blir egentlig ikke brukt, så en god og kraftig nedbremsing noen ganger i uken er nok påkrevd for å holde dem sånn noenlunde.

Jeg venter med ladestasjon, men skal få meg egen kurs og utekontakt. Holder mer enn nok for meg å lade sakte om natten. Jeg tror de fleste kan klare seg med det. Hvor langt kjører de fleste biler i døgnet?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Tommas »

Nå som det begynner å renne inn litt levetids beregninger på kostnader fra andre land også, så kan man jo nesten spørre seg "hvorfor ikke" med elbil.

For firmaer som har kjørt nok til nærmest å bruke opp vanlige biler (500k km+), så viser fasiten meget store besparelser. To ting peker seg ut:
MYE lavere kostnader på service og antall timer på verksted (glem startmotor, registerreimer/kjede, clutch, vannpumpe, pakninger etc...), samt naturlig nok en stor besparelse i drivstoffkostnader. Artig nok holder batteriene mye bedre enn fryktet også.

Ingen av disse slår jo så voldsomt ut på bil nummer to, men fossilbilen ser nok skriften på veggen i stadig større grad :redface
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Gulars wrote:Gratulerer med elbil. Selv har jeg BMW i3. Golfen er en veldig god bil, men det er ikke BMW :). Egentlig mer bilfølelse i eGolf, men som bybil er i3 suveren. Sitter litt høyere, veldig god sikt, veldig kvikk, liten svingradius (snur på 10m). Nesten ingenting som kan ruste (plast, karbon, alu.) Unntatt bremseskiver, de blir egentlig ikke brukt, så en god og kraftig nedbremsing noen ganger i uken er nok påkrevd for å holde dem sånn noenlunde.

Jeg venter med ladestasjon, men skal få meg egen kurs og utekontakt. Holder mer enn nok for meg å lade sakte om natten. Jeg tror de fleste kan klare seg med det. Hvor langt kjører de fleste biler i døgnet?
i3 var mitt førstevalg. Men da selger ikke ville snakke om -19 modell ( dette var i august) blei jeg litt lei hele greia.
Satt langt inne å kjøpe folkevogn, men prøvekjøring var en positiv opplevelse.
Eneste er at nå er jeg uten bil i påvente av ny.
Tenkte at jeg skulle legge Audien ut på Finn i god tid, slik at jeg ble kvitt den før den andre bilen skulle leveres.
At den forsvant i løpet av 24 t hadde jeg ikke beregna...
Vel vel. Har MC, og kjærringa har bil, så ingen krise, bare litt uvant...
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Busa Trond »

Her hjemme kjører vi hybrid.Normal stikk. Moro med alt som er nytt.
Men det enkle er ofte det beste.
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by PtoV »

Jeg har forstått det slik fra forskjellige forum at det er en fordel å lade raskt da det blir mer effektiv lading, hvis en lader sakte så går det mye strøm ut i varme, batteriene tar til seg mer strøm ved høyere effekt. Jeg har selv ingen erfaring med dette bare det jeg her lest meg opp på fra de som har målt forskjellen. Men 7,4 Kw burde holde for de fleste
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Oppdatering:

Valget falt på en hjemmelader, og den ser slik ut.
Image
Post Reply