Hjemmelading av el-bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Undertegnede er på vei til å bli medlem av den økende gruppen av bilister som skal kjøre på dildo-fuel.

I den sammenheng må man ha en løsning for å lade hjemme.

Har lest meg opp litt om tema, og det koker ned til to alternativ:
-- Enkel ladekabel med boks på kabelen (Mode 2)
-- Dedikert ladestasjon (Mode 3).

Lader for Mode 2 er en rimeligere løsnig, men gir lenger ladetid.

Selv om det er kjekt å ha raskest ladetid er det også snakk om penger.

Til dere som har erfaring med slikt: Hva trenger man, og hva er bortkastede penger?
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by jeey »

1. Har du nok strøm inn til huset, og hvordan er hovedsikringene?

Ladestasjon er jo klart best, men er ikke gitt at du kan få det uten å betale store summer.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Huset er noen år gammelt, og har IT nett. Inn til garasjen har jeg 32A 3-fas.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by jeey »

Om du allerede har 3fas 32A uten noe spesiell belastning så er det vel bare å kjøre på.
Spesielt om du skal bli boende i boligen framover.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by jeey »

Det er også greit å vurder en "smart" ladestasjon, med de nye AMS målerene så kommer vi nok til å få times målinger eller enda mindre.
Med en smart måler så vil ladingen også kutte når strømmen er dyr og du kan spare en del penger.

Les litt om tibber og easee, men disse er vel mode2 ?
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1630
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Hjemmelading av el-bil

Post by Spiritofwinter »

Nå har ikke jeg den største erfaring på området, @snikkeren har sikkert noe mer å fortelle etter å ha kjørt el-bil en stund, men kan fortelle mine erfaringer og informasjon jeg har fått i forbindelse med at dama mi kjøpte el-bil for noen uker siden.

Det beste alternativet er å få montert en ladestasjon, denne koster mellom 10-15000,- pluss montering, ny sikringskurs osv, denne skal ha egen dedikert sikring etter det jeg har blitt fortalt. Denne vil lade bilen på ca halve tiden av vanlig stikkontakt etter det jeg kjenner til.

Det som du nok får med bilen er en ladeledning som går inn i bilen og inn i en vanlig stikkontakt. Dette er den tregeste lademetoden og på den el-bilen som står utenfor huset mitt tar det ca 12+ timer å lade fullt opp. Hos meg har jeg en dedikert 13 amp kurs som går til stikkontakten i carport som er i bruk, å det er rikelig for å lade bilen, en 10 amp kurs hadde også fungert. Det som er problemet med å bruke en slik vanlig stikkontakt til daglig lading er at selv om en vanlig stikkontakt er beregnet på opp til 16 amp bruk, så er det over korte perioder med høy belasting, når en lader en el-bil så er det snakk om ganske mange timer med jamt høy belastning, noe som kan føre til varmgang i stikkontakten.

Til info så er dette ikke informasjon jeg har fått fra noe el-bil forum eller noe slikt, men fra el kontrollør som sjekket opp litt og kom med en anmodning om å relativt raskt kjøpe en skikkelig el-bil lader heller enn å bruke vanlig stikkontakt. Han kom også med informasjon om at vi sikkert kunne bruke vanlig stikkontakt i årevis uten problemer, men for å være sikker på at vi ikke fikk problemer med varmgang så burde vi ha dedikert lader på dedikert sikringskurs.

Hvilken el-bil er det du skal kjøpe??

Edit: ref jeey sin info om smart lading, dette kan også settes i de fleste biler i dag uavhengig av hvilen type lading du bruker. Dama mi kom til tomt batteri før helgen fordi hun hadde satt opp feil dag i oppsettet på bilen sin [emoji13]


Sent from my iPad using Tapatalk
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Jeg har bestilt en e-Golf.

All min kunnskap om tema frem til nå er kun hva jeg har lest meg til, og det kan godt være at jeg har mista info på veien.

Gjeldende modell Golf kan handtere max 7,2KW lading AC. Det krever 32A sikring 1-fas. Har sjekket litt på diverse alternative hjemmeladere, og så langt virker det som om lading med mer effekt enn 7,2KW krever 3-fas. Nå har jeg rett nok 3-fas, men det er IT nett, dvs 3 x 230V, mens laderne, om de skal akseptere 3-fas, krever 3 x 400V, dvs. TN nett.


Da koker det vel ned til at å bruke penger på lader utover 7,2KW ikke har noe for seg i mitt tilfelle?


Ser enkelte tilbyr finesser for fremtidig bruk.@jeey nevner smart lader og tibber. Det virker jo interessant. Men er der noen som har erfaring med den måten og handle strøm på?

En annen ting når det gjelder å handle for fremtiden.
Ofte tenker man på at man drar på litt mer effekt og finesser enn hva man trenger nå, for fremtidig bruk. Men kan man regne med å benytte samme lader over tid, eller vil nye biler med nyere teknologi også kreve nye ladere tilpasset de seneste funksjonene, m.a.o neste bil vil kanskje også kreve ny lader pga utvikling av finesser ?
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by mekkern »

knutk wrote: m.a.o neste bil vil kanskje også kreve ny lader pga utvikling av finesser ?
Spørsmålet er jo litt som ladekontakter på tlf.... standarden endres over tid...
men vil det samme skje med Billadere? tja.. den som har lever får se... :-k

Edit: på jobb har vi noen Nissan e-nv200 og disse har vi montert egne lader for i tillegg til medfølgende "stikkkontaktlader" og det er når batteriet er mye utladet at den økte effekten vil senke ladetiden vesentlig..
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Snikkeren »

Det jeg kan si, er at man har ikke behov for en kjemperaskt lader hjemme. Ihvertfall ser ikke jeg det store behovet for det. I 99,9% av tilfellene, så setter man fra seg bilen slik at man har god tid til å lade den opp før neste dag. Og skulle man en eller annen gang ha for liten tid, så gjør det jo ikke noe at den ikke er fulladet når man skal på jobb. Ihvertfall ikke hvis man ikke har så lang vei til jobb.

Jeg har enda ikke fått meg dedikert lader. Ikke fordi jeg ikke skal ha det, men fordi jeg skal kjøpe den gjennom svogeren min, og han husker aldri å ta den med seg. Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hvilken lader det er snakk om, men det er ihvertfall en 16A lader det er snakk om. Den kan enkelt stilles om til en 32A lader ved en bryter inni den, men da må jeg trekke ny kabel, og skifte sikringen. Det kommer jeg ikke til å gjøre med denne bilen, men jeg har ihvertfall muligheten til det seinere. [emoji106] Jeg tror også at ladeboksen var appstyrt, så godt mulig det er en del fancy funksjoner på den.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by freddy123 »

Hvor mye ladekapasitet du trenger? Det kommer helt an på kjøremønsteret ditt.

Selv har jeg en tesla model s 75D. Med fullt batteri så kommer jeg rundt 39mil, jeg pleier å lade til 80% og 30mil i rekkevidde.

Jeg lader foreløpig med en 13A kurs og jeg lader opp det jeg har kjørt iløpet av en dag etter jobb og over natta, sjelden jeg kjører mere enn 20/25mil på en dag.

Dette har fungert fint for min del, de eneste gangene det har bydd på litt problemer er visst jeg har kjørt langt på jobb og skal en lang etappe på kvelden også da kunne det vært kjekt med hurtig hjemmelading. De gangene dette har vært tilfelle har jeg stort sett benyttet meg av tesla sine superchsrgere langs veien.

Men det er greieste er vel og legge opp så stort som mulig og som flere nevner det finnes masse smarte løsninger der ute.

Kravet er ihvertfall en jordfeilbryter type B karakteristikk og en vanlig sikring, jordfeilbryter type B skal sørge for å ta jordfeil på dc systemet til bilen, mange ladestasjoner har dette innebygd så sjekk ut litt før du evt kjøper noe.

OBS! OBS! ikke sett opp vanlig stikkontakt det er rett og slett for dårlig, jeg ladet på jobben (ladestolper med stikk) og støpselet mitt smeltet, her er det jo mange som kommer og plugger inn og ut hele tiden og over tid så blir det dårlig kontakt.

Det går sikkert fint med vanlig kontakt dersom ladekabel får stå i permanent, men ingen god løsning uansett.

El-bil markedet er det jo god flyt på om dagen og kan ikke si jeg savner fossilt drivstoff etter at jeg gikk over til el[emoji851]

Men en El-mc skal jeg nok aldri ha meg [emoji38][emoji28]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Epylypzon »

Du må ihvertfall ha en jordfeilbryter (type b).
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Takk for alle innspill så langt.

Utifra info over vil trolig denne lader være en god kandidat.
https://gronnemil.no/produkt/schneider- ... pe1-type2/

Ved å unngå fast kabel kan den lade begge typer biler, om man bringer egen kabel.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by Epylypzon »

knutk wrote:Takk for alle innspill så langt.

Utifra info over vil trolig denne lader være en god kandidat.
https://gronnemil.no/produkt/schneider- ... pe1-type2/

Ved å unngå fast kabel kan den lade begge typer biler, om man bringer egen kabel.
Du har vel IT nett? Dvs ingen nulleder.
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:Takk for alle innspill så langt.

Utifra info over vil trolig denne lader være en god kandidat.
https://gronnemil.no/produkt/schneider- ... pe1-type2/

Ved å unngå fast kabel kan den lade begge typer biler, om man bringer egen kabel.
Du har vel IT nett? Dvs ingen nulleder.
Helt korekt, så 3-fas er så langt jeg har vært i stand til å finne, utelukket.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hjemmelading av el-bil

Post by tshansen »

Jeg kjenner jeg er litt skuffet knutk ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply