Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Kbon-K
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2018 19:29
MC: 2012 Yamaha YZF-R1

Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Kbon-K »

Er det noen av dere som kan hjelpe meg forstå hvordan dette med lån på MC fungerer? :roll:

Jeg har spart opp 35 000 av egen lomme som jeg legger inn som egenkapital og ønsker låne ca 200 000. Det jeg ikke skjønner er hva banken sier angående nedbetalingstid og alder på sykkelen. Se for eksempel hva sparebank1 sier: https://www.sparebank1.no/nb/ostlandet/ ... .html#hr_1

Det står:
Mc-Lån:
Fra 3,30 %
Lån inntil 100 % av kjøpesummen
Inntil 17 år nedbetalingstid
Motorsykkelen kan ikke være eldre enn 10 før lånet er nedbetalt

Hvordan kan jeg velge 17 års nedbetalingstid, men måtte betale ned lånet før sykkelen er 10 år.
Last edited by Kbon-K on 13 May 2020 01:15, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by tshansen »

Santander pleier å være best på slike lån! De drev å fullfinansierte en stund også! Sjekk de! Mener jeg har 6% rente på det lånet :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kbon-K
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2018 19:29
MC: 2012 Yamaha YZF-R1

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Kbon-K »

Takk for tipset. Er inne på siden deres og leser nå og det ser ut til at folk med 0% Ek ender opp med 7,5% rente. Det er uansett ikke noe dårlig tilbud de kommer med, så fremt man har nok penger å legge i potten selv.

Men hva med det jeg skrev om Sparebank1. Skjønner du hva de snakker om?
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Tommas »

Den første der så ganske umulig ut ja, men det er vel få som tar en sykkel på nedbetaling over 10 år uansett :thumleft

Tipper du skal betale rundt 5% om du kjøper en sykkel til 235k med 35k egenkapital, i det minste hos Santander. Hender også at butikkene man kjøper hos har en god deal med de.

Husk bilde av sykkel da :)
User avatar
Kbon-K
Posts: 5
Joined: 29 Aug 2018 19:29
MC: 2012 Yamaha YZF-R1

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Kbon-K »

Skal huske på det \:D/
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by knutk »

Om man har eid en bolig i noen år finnes der mulighet for å refinansiere/utvide boliglånet og bake sykkel-lånet inn i boliglånet.

Men siden det ikke er nevnt er det vel neppe en faktor her, og heller ikke hva OP spør om...
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Epylypzon »

Dem endrer til "lån uten kasko" om sykkelen blir for gammel.
Å da blir renta vesentlig høyere.

Gjensidige bank gjør ikke det, der har jeg 1150`n.
User avatar
cevillan
Posts: 48
Joined: 08 Oct 2015 10:31
MC: KTM Duke690R

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by cevillan »

Kbon-K wrote:
Hvordan kan jeg velge 17 års nedbetalingstid, men måtte betale ned lånet før sykkelen er 10 år? Er det jeg som er helt på jordet? Mc- lån med sikkerhet virker så komplisert. Jeg skjønner jo at jeg må ha forsikring, stille EK og betale for tinglysing, men noen av bankene får det til å høres så innviklet ut.
Virket rart dette, men normalt sett er det ganske enkelt. De fleste bankene ønsker at MC er nedbetalt etter 10 år. Kjøper man en ny sykkel kan man da få 10 års nedbetalingstid. Men er sykkelen 3 år gammel, får man maksimalt 7 års nedbetalingstid.

Når denne banken sier 17 års nedbetalingstid, drister jeg meg til å tro at de egentlig mener 10 års nedbetaling på en 7 år gammel sykkel, men da med nok egenkapital slik at sykkelen er nedbetalt etter 10 år... :-k
EDIT: Men det kan også være som karen over her sier, at lånet går over til lån uten sikkerhet fordi de anser at verdien på sykkelen er lik 0. Da går nødvendigvis renta opp, med mindre man har betalt en jevnt over noe høyere rente for å kompensere for dette gjennom hele lånets tid.

Men det er ikke så knotete som denne banken skal ha det til.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Epylypzon »

cevillan wrote:
Kbon-K wrote:
Hvordan kan jeg velge 17 års nedbetalingstid, men måtte betale ned lånet før sykkelen er 10 år? Er det jeg som er helt på jordet? Mc- lån med sikkerhet virker så komplisert. Jeg skjønner jo at jeg må ha forsikring, stille EK og betale for tinglysing, men noen av bankene får det til å høres så innviklet ut.
Virket rart dette, men normalt sett er det ganske enkelt. De fleste bankene ønsker at MC er nedbetalt etter 10 år. Kjøper man en ny sykkel kan man da få 10 års nedbetalingstid. Men er sykkelen 3 år gammel, får man maksimalt 7 års nedbetalingstid.

Når denne banken sier 17 års nedbetalingstid, drister jeg meg til å tro at de egentlig mener 10 års nedbetaling på en 7 år gammel sykkel, men da med nok egenkapital slik at sykkelen er nedbetalt etter 10 år... :-k
EDIT: Men det kan også være som karen over her sier, at lånet går over til lån uten sikkerhet fordi de anser at verdien på sykkelen er lik 0. Da går nødvendigvis renta opp, med mindre man har betalt en jevnt over noe høyere rente for å kompensere for dette gjennom hele lånets tid.

Men det er ikke så knotete som denne banken skal ha det til.
Jeg kjøpte en 2001 modell 1150 i fjor høst, la inn beløp og nedbetalingstid i kalkulatoren. Trykka søk, godkjent. Så fikk jeg lånepapirene som skulle signeres, da var plutselig renta på 16%. Heldigvis så jeg dette før jeg signerte papirene :P Sparebank1 sa klart ifra at dem ikke ga lån til så gammel sykkel. Gjensidige hadde god rente uansett om den var gammel eller ny.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by supermons »

Husk også at rentene (på generell basis) kan stige fremover, er snakk om renteøkning i desember.

Så hvis du tar opp lån, ha mulighet til å betale det selv om det blir litt dyrere :)
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Lån med sikkerhet på MC (alder versus nedbetalingstid)?

Post by Leffy »

tshansen wrote:Santander pleier å være best på slike lån! De drev å fullfinansierte en stund også! Sjekk de! Mener jeg har 6% rente på det lånet :-k
Det kan nok stemme. Jeg hadde 6% på S1000XR'n. Men, jeg selv prøvde for en tid tilbake, og få fullfinans på en billigere sykkel. Fikk bare beskjed om at jeg måtte ha 35% egenkapital selv om jeg hadde en god økonomi uten mange lån elns . Men når selger på butikken lagde tilbud fikk han fullfinans uten problemer :-k

Ellers har jeg brukt AS Financering på 5 av 6 sykler. De har alltid vært veldig behjelpelige i alle retninger. De har vært litt billigere på rentene, men dog ikke så mye at det utgjør alt for store forskjeller.
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Post Reply