Page 2 of 3

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:02
by tshansen
Hvorfor skal man kikke på noe som vi alle her ikke ville kjøpt igjen etter hvilke egne sykler vi har å dømme!

Jeg hadde aldri livet kjøpt meg en TDM (bare et eksempel) etter å ha kjørt en GSA, det bare skjer ikke. Hvorfor skal man anbefale å kjøpe en TDM i stede for en GSA f.eks? For at man mest sannsynlig blir å bytte sykkel om et år? Hvor mange av dere byttet sykkel etter et år? Hvor mange år tok det faktisk før man begynte å kjenne på behovet for annen type sykkel? Hvor mange mistet lysten etter å kjøre sykkel igjen etter ett år?

Mannen er 50 år, har han kapital og ønske om det... sikt høyere å finn en sykkel som passer bruksområde og gjerne vekker eventyrlysten.

Det er en grunn til at noen sykler selger forbanna mye mer enn andre. Det er en grunn til at noen bruktsykler forsvinner etter 2 timer på nett, mens andre blir liggende i månedsvis. :thumleft

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:31
by ojda
Jeg ville helt klart ikke brukt nærmere 300.000 på tung, høy 1.-sykkel, som med stor sansynlighet får seg en tur eller to i asfalten
i løpet av det første kjøre-året.

For oss som begynte med sykkel tidlig (i gamledager) :lol: Kom dette ganske naturlig, da man ikke brukte slike summer på kjøretøy
i begynnelsen av 20-årene. (Det har forandret seg idag) :-k

Om jeg skulle handlet sykkel med eller pre fersk lapp i dag, med det jeg vet om diverse sykler men uten kjøreerfaring (hypotetisk).
Hadde en 2-5 år gammel V-strom eller en Kawasaki 650 Versys blitt handlet inn uten å vurdere andre engang 8)

Bortsett fra det kan jeg være enig i at "Gamle Gubber SKAL Kjøre Traktor" :thumleft

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:37
by Tommas
Hvis drømmen feks er en Ducati eller en Harley, hvorfor i alle dager skal man begynne med en TDM eller en V-Strom?
Er man en fornuftig kar så er det vel knapt en nyere sykkel i dag som ikke kan kjøres både hensynsfullt, aktpågivende og varsomt...

Sett et budsjett, lukk øynene og kjenn litt etter hva drømmesykkelen er, så er det bare å fyre opp Finn.no og surfe i vei :thumleft
ojda wrote:Om jeg skulle handlet sykkel med eller pre fersk lapp i dag, med det jeg vet om diverse sykler men uten kjøreerfaring (hypotetisk).
Hadde en 2-5 år gammel V-strom eller en Kawasaki 650 Versys blitt handlet inn uten å vurdere andre engang 8)
Kondolerer :erte

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:42
by ojda
Tommas wrote: Hadde en 2-5 år gammel V-strom eller en Kawasaki 650 Versys blitt handlet inn uten å vurdere andre engang 8)
Kondolerer :erte[/quote]


[-X :evil: :twisted: :twisted: :roll: :evil: :? [-X [-( :-k :-({|=

Neida, jeg setter det på kontoen for "ungdommelig uvitenhet" :thumleft :lol:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:46
by Bikeridr
@tommas, tshansen
Leste dere 3.-innlegget til TS?
Han ønsker ikke begynne med "de største" syklene.

Derfor anbefalinger om lettere allround sykler som TDM og VStrom.

Samme; hvem er dere å dømme eller bestemme at en ikke kan eller skal gå tilbake til en mindre sykkel?
Jeg har hittil ikje byttet sykkel etter ett år, ei heller mistet kjørelysten pga "feil" sykkel. Men man kan ha forskjellige interesser. Selv ser jeg ikke for meg at jeg noensinne skal ha BMW eller Ducati. Men det er jeg, da (også mann som blir 50 om etpar måneder) ;-)

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:48
by ojda
Det skjer lite her på forumet om dagen, la nå guttene få lov til å prøve "å fyre opp primusen" nåda :lol:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:50
by ojda
Bikeridr wrote:@tommas, tshansen
Leste dere 3.-innlegget til TS?
Han ønsker ikke begynne med "de største" syklene.

Derfor anbefalinger om lettere allround sykler som TDM og VStrom.

Samme; hvem er dere å dømme eller bestemme at en ikke kan eller skal gå tilbake til en mindre sykkel?
Jeg har hittil ikje byttet sykkel etter ett år, ei heller mistet kjørelysten pga "feil" sykkel. Men man kan ha forskjellige interesser. Selv ser jeg ikke for meg at jeg noensinne skal ha BMW eller Ducati. Men det er jeg, da (også mann som blir 50 om etpar måneder) ;-)
Ikke jeg heller :lol:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:51
by hakhap
Bare å begynne med RSV4, R1, V4S, S1000RR eller noe annet ubrukelig på norske veier :D

Synes det blir for snevert å si kjøp den eller den sykkelen og litt som sagt av andre "Hvis du lukker øyene hva ser du for deg da?" etterhvert finner en ut om det var riktig sykkel eller ikke.

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 13:55
by Bikeridr
ojda wrote:
Bikeridr wrote:@tommas, tshansen
Leste dere 3.-innlegget til TS?
Han ønsker ikke begynne med "de største" syklene.

Derfor anbefalinger om lettere allround sykler som TDM og VStrom.

Samme; hvem er dere å dømme eller bestemme at en ikke kan eller skal gå tilbake til en mindre sykkel?
Jeg har hittil ikje byttet sykkel etter ett år, ei heller mistet kjørelysten pga "feil" sykkel. Men man kan ha forskjellige interesser. Selv ser jeg ikke for meg at jeg noensinne skal ha BMW eller Ducati. Men det er jeg, da (også mann som blir 50 om etpar måneder) ;-)
Ikke jeg heller :lol:
Som skrevet "ser ikke for meg". Vesentlig forskjell fra "skal aldri" 8)

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 14:13
by jhn
tshansen wrote:Hvorfor skal man kikke på noe som vi alle her ikke ville kjøpt igjen etter hvilke egne sykler vi har å dømme!

Jeg hadde aldri livet kjøpt meg en TDM (bare et eksempel) etter å ha kjørt en GSA, det bare skjer ikke. Hvorfor skal man anbefale å kjøpe en TDM i stede for en GSA f.eks? For at man mest sannsynlig blir å bytte sykkel om et år? Hvor mange av dere byttet sykkel etter et år? Hvor mange år tok det faktisk før man begynte å kjenne på behovet for annen type sykkel? Hvor mange mistet lysten etter å kjøre sykkel igjen etter ett år?

Mannen er 50 år, har han kapital og ønske om det... sikt høyere å finn en sykkel som passer bruksområde og gjerne vekker eventyrlysten.

Det er en grunn til at noen sykler selger forbanna mye mer enn andre. Det er en grunn til at noen bruktsykler forsvinner etter 2 timer på nett, mens andre blir liggende i månedsvis. :thumleft
Det er også flere grunner enn trang økonomi til å velge noe annet enn en GS f.eks, eller hvilken som helst annen sykkel til 1/4 mill kroner.
Noen, eller ganske mange har et annet perspektiv på det å kjøre mc, det er hverken pris, merke, hk eller mengden av elektronikk som avgjør hvor mye man nyter en mc-tur. Jeg tror ikke et øyeblikk at du nyter en tur mer enn meg f.eks, med min analoge gamle rat-bike
Hva skulle tilsi at en TDM ikke passer bruksområdet, og ikke vekker eventyrlysten? Det er jo flere eventyraktige figurer her inne som har vært en lykkelig TDM-fører

Re: RE: Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 15:01
by Epylypzon
tshansen wrote:
Tommas wrote:
LanceW wrote:Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?
Jeg tipper at når du lukker øynene og ser for deg deg selv på landeveien, så har du en eller annen slags sykkel i tankene.

Det er den typen jeg ville gått for :thumleft

Om et år eller to kan det godt tenkes at mc-hobbyen har snudd fokus (mer grus, mindre grus, kortere/lengre turer, med/uten passasjer).
Det jeg ville tenkt litt på er å ikke blåse 250k på en splitter ny sykkel som første tohjuling. Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong 8)
Mye kan sies om Tommas, det meste positivt! Men dette må vel være noe av det beste han har sagt på lenge!

Men jeg vil tilføye at å bruke mye penger på ny sykkel om du har råd til det, er helt greit og kan gi en god følelse! Helt unødvendig å skaffe seg en gammel sykkel som ikke er helt prima for deg. Det er ikke så mye en sykkel synker i verdi om du velger å selge etter et år! Kjøp din drømmesykkel!
Uansett hva du velger, vil din neste sykkel alltid være den beste
Ikke? Han jeg kjøpte av ga vel rundt 300k. Solgte for 235 nå.. Etter 2 år.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Re: RE: Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 15:32
by ojda
Epylypzon wrote:
tshansen wrote:
Tommas wrote:

Uansett hva du velger, vil din neste sykkel alltid være den beste
Ikke? Han jeg kjøpte av ga vel rundt 300k. Solgte for 235 nå.. Etter 2 år.


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Det skulle vel være rundt prisen av en greit brukt V-Strom det 8) :lol: :lol:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 15:40
by knutk
Jeg må si jeg er helt på linje med @Tommas.

Jeg tror lysten eliminerer urealistisk alternativ, da man gjerne filtrerer ønskene til innenfor en ramme man forventer å mestre.

Man diskuterer fornuft når man vurderer rotfylling. MC kjøper man det man har lyst på. Jeg ville aldri ha kjøpt en MC jeg ikke ønsket å eie.

Re: RE: Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 15:51
by tshansen
Epylypzon wrote:[Ikke? Han jeg kjøpte av ga vel rundt 300k. Solgte for 235 nå.. Etter 2 år.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Du vil alltid finne eksempler på folk som er villig til å selge syklene sine til en lavere sum enn de må. De fleste 2016 modeller ligger ute for 269? :-k

Dessuten, så hadde jeg selv en KTM 1290 som jeg hadde et år og tapte VELDIG lite penger på :thumleft Så ja! Man kan lett kjøpe en dyr sykkel og få godt igjen for den.

Største syklene? Hva er største syklene? CCM, høyde? hk? Jeg ville kjøpt akkurat den sykkelen jeg hadde lyst på, gjort meg erfaringer og justert deretter! Å gå for noe som er halvveis tar bare livet av mcgleden. Men vi er alle forskjellig. Jeg mener at Tommas har helt klart beste vinklingen på denne problemstillingen :twisted:

Re: RE: Re: RE: Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Posted: 25 Jul 2018 16:03
by Epylypzon
tshansen wrote:
Epylypzon wrote:[Ikke? Han jeg kjøpte av ga vel rundt 300k. Solgte for 235 nå.. Etter 2 år.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Du vil alltid finne eksempler på folk som er villig til å selge syklene sine til en lavere sum enn de må. De fleste 2016 modeller ligger ute for 269? :-k

Dessuten, så hadde jeg selv en KTM 1290 som jeg hadde et år og tapte VELDIG lite penger på :thumleft Så ja! Man kan lett kjøpe en dyr sykkel og få godt igjen for den.

Største syklene? Hva er største syklene? CCM, høyde? hk? Jeg ville kjøpt akkurat den sykkelen jeg hadde lyst på, gjort meg erfaringer og justert deretter! Å gå for noe som er halvveis tar bare livet av mcgleden. Men vi er alle forskjellig. Jeg mener at Tommas har helt klart beste vinklingen på denne problemstillingen :twisted:
Nei. Det ligger 1 til 250, 1 til 239, 1 15 modell til 200, 1 til 240. Hvor ser du dem til 260+?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk