Nybegynner ... hvordan komme igang

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Trondgv »

Jeg betalte 32k for BMWen min for 2 år siden og den har gitt meg utrolig mye kjøreglede for pengene. [emoji106] Koser meg like mye på den som jeg gjorde på 690en jeg kjøpte ny.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by tshansen »

Trondgv wrote:Jeg betalte 32k for BMWen min for 2 år siden og den har gitt meg utrolig mye kjøreglede for pengene. [emoji106] Koser meg like mye på den som jeg gjorde på 690en jeg kjøpte ny.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Men spørsmålet er jo om du hadde kost deg like godt på bmw'en om du ikke hadde gått for 690'en å gjort deg opp en mening om hva som var viktigst for deg og din kjøring :thumleft

Det finnes ingen fasit :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by mekkern »

Tja.
Tror riktig sykkel er like forskjellig som det vi er som mennesker.


Jeg synes det er artig å knarrerundt på gamle forskjellige sykler.
Merker jo at det er litt pissekonkuranse med «størst og best» i visse deler av mcmiljøet. men
Tenk over hva en faktisk skal bruke sykkelen til også.
Ikke alltid størst og dyrest er det rette.
Ikke for at jeg ikke har økonomi til å handle et par nye traktorer eller panigaler, men rett og slett fordi jeg finner glede i disse eldre syklene som de nye ikke gir.( men ny bil var oki \:D/ )
Og jeg skal ikke «jorden rundt» som jeg vet om ennå heller,selv om jeg skal drasse en åttitalls cbr 1000 med meg til Italia i september.

I dag kjører jeg rundt på en gammel 600 offroader fra midten av 80 tallet selv om det står «bedre» sykler for dagstur i garasjen ,men 40-50 hk på 130kg er digg å putre rundt på småveier. Hadde ikke giddi på en GS 1200.

Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre. :lol:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Bikeridr »

mekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre. :lol:
Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like der ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Tommas »

mekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre. :lol:
Tror du tar feil der, det er slett ikke sært :thumleft

Min påstand er at de fleste velger sykkel ut fra hva de har lyst til å kjøre. Ikke hva en skriveglade minoritet på et forum mener :lol:

Noen får maks ut av å kjøpe en ny sykkel, garantier i orden og alt det siste på duppedingsfronten, mens andre igjen setter seg på en selvbygd sak og kunne ikke tenke seg å bytte i noe annet.

Min oppsummering er vel å kjøpe noe innenfor ditt budsjett som gjør at du gleder deg til å komme ut på tur :thumleft

Flott luksusproblem å ha da 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by mekkern »

Ja velge den type sykkel en selv har lyst til å kjøre er essensen. :thumleft

Men å finne ut HVA det er, det er litt prøv og feil.
Men jeg tror det er lurt å ikke gape overalt for mye med en gang så en ikke føler seg komfortabel.
Men det er også litt forskjellig hva en synes er ok og ikke.

Uansett blir første sykkel litt som å hoppe til vanns uten å kunne svømme skikkelig. ;-)

Men nå har jeg plasket rundt i vannet siden slutten av 70 tallet og fortsatt synes det er morro. \:D/
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
mekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre. :lol:
Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like der ;-)
Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikat
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by tshansen »

jhn wrote:
Bikeridr wrote:
mekkern wrote:Men nå er jo jeg litt sær og driter i hva andre mener jeg bør kjøre. :lol:
Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like der ;-)
Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikat
Hvorfor er det sært? Hvorfor skal man anbefale en gammel sykkel hvis man har ønske eller økonomi til å kjøpe ny? Like dumt som at man ikke skal anbefale en 1000ccm, man bør begynne på en 600ccm!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by jhn »

tshansen wrote:
jhn wrote:
Bikeridr wrote: Hmm, tror du, jhn og jeg er ganske like der ;-)
Jeg driter jo også i den slags, og synes det er hakket mere sært å anbefale en mc til 2 - 300.000 til en førstegangskjøper uten sertifikat
Hvorfor er det sært? Hvorfor skal man anbefale en gammel sykkel hvis man har ønske eller økonomi til å kjøpe ny? Like dumt som at man ikke skal anbefale en 1000ccm, man bør begynne på en 600ccm!
Hvis man selv har ønske om en stor og dyr sykkel, så er jo det helt greit.
Men en førstegangskjøper har større sannsynlighet for små uhell. Det er jo litt surt.
Sannsynligheten for at den sykkelen man ser for seg i drømmen ikke er den rette er ganske stor ... hvor mange av oss har ikke opplevd det? Og da har du kastet bort opp i mot .... la oss si 50.000,-
Som jeg nevnte tidligere, det er lettere å bli varm i trøya på en litt lettere mc ... spesielt for en aldrende herremann
Og så tror jeg det er mere nyttig for en kjøper å lese om hvilke egenskaper de forskjellige modellene har.
Fordeler og ulemper med stor og tung/liten og lett.
Jeg tror ikke det er like nyttig å få anbefalinger basert på pris.
Som du selv sa, det er ingen fasit
Post Reply