Nybegynner ... hvordan komme igang

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
LanceW
Posts: 4
Joined: 24 Jul 2018 15:02

Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by LanceW »

Mann i 50 åra og har lyst på et MC liv. Har ikke lappen, ikke kjørt siden jeg tjuvlånte mopeden til bror min i gamle dager (40 år siden).
Hva anbefales for å komme igang? ... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling før neste steg eller gå rett på klasse A lappen med kjørelærer og hele pakka ...
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Tommas »

Hei og velkommen!

Jeg ville gått rett på kjøreskole og fått lappen i boks jo før jo heller. Mengdetrening får du lett når du har skaffet deg sykkel :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Trondgv »

Enig med Tommas, lær av en kjørelærer så får du ikke dårlige uvaner [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Bikeridr »

LanceW wrote: ... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling ...
Akkurat det tør jeg påstå er totalt bortkastet, og bent ut "ødelegge" grunnlaget for MC-trening.
MC kontra moped blir vel mest å sammenlikne med å kjøre båt for å få erfaring til rattkjelke. Bortsett fra handrulle og fotgear er det ikke noe sammenliknbart kjøremessig.
Trafikkforståelsen har du (regner med du kjører bil), så de første kjøretimene på MC vil gå til å plukke vekk uvaner (som å ikke sjekke blindsone, plassering som jeg nesten garanterer du gjør feil nå, som de fleste andre av oss, blinklysbruk osv..)
Deretter får du begynne på balansetrening/kjøregård og trafikkjøring.
Min far kjørte opp i en alder av 56 år. Hadde riktignok lettlappen, men hadde ikke kjørt siden han fikk billappen midt på 60-tallet. Han brukte ikke så voldsomt med timer, mest å plukke av nevnte uvaner. :)

Meld deg opp og begynn, som Tommas nevner, og ta mengdetreningen på tungsykkel når lappen er i boks :thumleft
LanceW
Posts: 4
Joined: 24 Jul 2018 15:02

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by LanceW »

Takk folkens ... da skrinlegger jeg moped-opplegget og kjører heller rett på med kjøreskole og tung sykkel :-)
LanceW
Posts: 4
Joined: 24 Jul 2018 15:02

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by LanceW »

Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Bikeridr »

LanceW wrote:Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?
Hvor lang/kortbeint er du? Kroppsbygning osv.. Og ikke minst; prisleie.
Finnes mye fint å velge mellom, men skal jeg snakke fra hjertet og personlig erfaring, så synes jeg du skue sett deg om etter en Yamaha TDM 900 (evt 850 hvis du ønsker pre 2000 modell). Parallelltwin med gode kjøreegenskaper og ikke altfor sint med sine 80-ish HK.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Tommas »

LanceW wrote:Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?
Jeg tipper at når du lukker øynene og ser for deg deg selv på landeveien, så har du en eller annen slags sykkel i tankene.

Det er den typen jeg ville gått for :thumleft

Om et år eller to kan det godt tenkes at mc-hobbyen har snudd fokus (mer grus, mindre grus, kortere/lengre turer, med/uten passasjer).
Det jeg ville tenkt litt på er å ikke blåse 250k på en splitter ny sykkel som første tohjuling. Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong 8)
LanceW
Posts: 4
Joined: 24 Jul 2018 15:02

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by LanceW »

Tommas wrote: Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong
Nettopp, ser for meg en første sesong med en helt grei sykkel, så får jeg se hvor det bærer videre.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Lasse Liten »

Yamaha TDM, Honda Transalp, Suzuki Vstrom 650 og BMW F650 er mine anbefalinger. Dette er sykler du sitter litt høyt på og får veldig god oversikt i trafikken. Samtidig er de frisk nok til være kjekke å kjøre, men dau nok til å ikke skremme en nybegynner. Andre store pluss er at disse syklene er rimelige, svært høy kvalitet, kjempegode å sitte på og gjerne tar deg med på en tur/retur Roma uten å nøle.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by tshansen »

Tommas wrote:
LanceW wrote:Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?
Jeg tipper at når du lukker øynene og ser for deg deg selv på landeveien, så har du en eller annen slags sykkel i tankene.

Det er den typen jeg ville gått for :thumleft

Om et år eller to kan det godt tenkes at mc-hobbyen har snudd fokus (mer grus, mindre grus, kortere/lengre turer, med/uten passasjer).
Det jeg ville tenkt litt på er å ikke blåse 250k på en splitter ny sykkel som første tohjuling. Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong 8)
Mye kan sies om Tommas, det meste positivt! Men dette må vel være noe av det beste han har sagt på lenge!

Men jeg vil tilføye at å bruke mye penger på ny sykkel om du har råd til det, er helt greit og kan gi en god følelse! Helt unødvendig å skaffe seg en gammel sykkel som ikke er helt prima for deg. Det er ikke så mye en sykkel synker i verdi om du velger å selge etter et år! Kjøp din drømmesykkel!
Uansett hva du velger, vil din neste sykkel alltid være den beste
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by jhn »

Bikeridr wrote:
LanceW wrote: ... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling ...
Akkurat det tør jeg påstå er totalt bortkastet, og bent ut "ødelegge" grunnlaget for MC-trening.
MC kontra moped blir vel mest å sammenlikne med å kjøre båt for å få erfaring til rattkjelke. Bortsett fra handrulle og fotgear er det ikke noe sammenliknbart kjøremessig.
Trafikkforståelsen har du (regner med du kjører bil), så de første kjøretimene på MC vil gå til å plukke vekk uvaner (som å ikke sjekke blindsone, plassering som jeg nesten garanterer du gjør feil nå, som de fleste andre av oss, blinklysbruk osv..)
Deretter får du begynne på balansetrening/kjøregård og trafikkjøring.
Min far kjørte opp i en alder av 56 år. Hadde riktignok lettlappen, men hadde ikke kjørt siden han fikk billappen midt på 60-tallet. Han brukte ikke så voldsomt med timer, mest å plukke av nevnte uvaner. :)

Meld deg opp og begynn, som Tommas nevner, og ta mengdetreningen på tungsykkel når lappen er i boks :thumleft
:-k ... jeg er ikke helt enig ... jeg tror at man har ganske stort utbytte av å leke seg litt med en lettere sykkel.
Det blir fort sånn at man ikke tør prøve seg på de litt mere lekne greiene man kan gjøre på to hjul om man sitter på en stor og tung sykkel ... spesielt når man er blitt såpass voksen som LanceW er.
Den dumdristigheten som gjerne kreves for å lære seg å handtere en mc under alle forhold forsvant sannsynligvis tidlig i tyveårene .... så jeg tror at i tillegg til den store sykkelen du har lyst på, burde du også ha tilgang på en lettere sak.
Jeg tror man blir litt fortere varm i trøya på en mindre og lett håndterlig sykkel ... trur eg
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by Tommas »

jhn wrote:så jeg tror at i tillegg til den store sykkelen du har lyst på, burde du også ha tilgang på en lettere sak.
Kan hende det er noe fornuft i det, men jeg ville satt det på "kjekt å ha" kontoen og ikke "nødvendig". Ser det er en god del som har lettere maskineri i tillegg, men det er vel hovedsaklig for "utenfor asfalt"-bruk?

Jeg ville synset på at til vanlig bruk på norske veier så klarer men seg fint med en sykkel, selv om man kommer sent til festen 8)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by ojda »

Det er selvfølgelig greit å kunne ha tilgang til en moped en 10-15 timer om man er helt utrent på 2 hjul,
å selvfølgelig flott om man kan få lånt en :thumleft
Men om det er værd å kjøpe en selv kun av den grunn stiller jeg meg veldig tvilende til 8)

Å har man i tillegg tilgang til en å øvekjøre med vil jeg nok kalle det bortimot bortkastet :roll:
Skaff deg noe i stil med Suzuki V-Strom 650 å kos deg med den det første året, så tar du en evaluering efter det :thumleft
Er du litt kort i lortfallet kan Honda CB-5, 6 eller 750 være noe å ta nærmere i øyesyn :)

Disse 2 og 3 sylindrede Yamaha-greiene har flotte motorer, men er ett helvete å sitte på.
Der må det i såfall handles inn Corbin eller lignende eftermarkedssete om det skal være brukandes til noe mer enn å reise på kiosken med :evil:
Ivertfall for oss over 35 år :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Nybegynner ... hvordan komme igang

Post by jhn »

Nå sier ikke jeg at man må ha to sykler, bare at jeg tror det er smartere/kjappere/enklere å bli en trygg fører på en lettere sykkel ... som en reaksjon på bikeridr's tanker om moped. Men en moped blir jo litt for puslete
Post Reply