MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 11 des 2018 18:05

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 15:07 
Offline

Registrert: 24 jul 2018 15:02
Innlegg: 4
Mann i 50 åra og har lyst på et MC liv. Har ikke lappen, ikke kjørt siden jeg tjuvlånte mopeden til bror min i gamle dager (40 år siden).
Hva anbefales for å komme igang? ... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling før neste steg eller gå rett på klasse A lappen med kjørelærer og hele pakka ...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 15:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5173
MC: Nada...
Hei og velkommen!

Jeg ville gått rett på kjøreskole og fått lappen i boks jo før jo heller. Mengdetrening får du lett når du har skaffet deg sykkel :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 15:35 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 2544
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
Enig med Tommas, lær av en kjørelærer så får du ikke dårlige uvaner

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 15:39 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2140
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
LanceW skrev:
... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling ...

Akkurat det tør jeg påstå er totalt bortkastet, og bent ut "ødelegge" grunnlaget for MC-trening.
MC kontra moped blir vel mest å sammenlikne med å kjøre båt for å få erfaring til rattkjelke. Bortsett fra handrulle og fotgear er det ikke noe sammenliknbart kjøremessig.
Trafikkforståelsen har du (regner med du kjører bil), så de første kjøretimene på MC vil gå til å plukke vekk uvaner (som å ikke sjekke blindsone, plassering som jeg nesten garanterer du gjør feil nå, som de fleste andre av oss, blinklysbruk osv..)
Deretter får du begynne på balansetrening/kjøregård og trafikkjøring.
Min far kjørte opp i en alder av 56 år. Hadde riktignok lettlappen, men hadde ikke kjørt siden han fikk billappen midt på 60-tallet. Han brukte ikke så voldsomt med timer, mest å plukke av nevnte uvaner. :)

Meld deg opp og begynn, som Tommas nevner, og ta mengdetreningen på tungsykkel når lappen er i boks :thumleft

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 16:00 
Offline

Registrert: 24 jul 2018 15:02
Innlegg: 4
Takk folkens ... da skrinlegger jeg moped-opplegget og kjører heller rett på med kjøreskole og tung sykkel :-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 16:08 
Offline

Registrert: 24 jul 2018 15:02
Innlegg: 4
Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 16:40 
Offline
Geocache General
Brukeravatar

Registrert: 08 okt 2015 09:28
Innlegg: 2140
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
Sted: Babīte
LanceW skrev:
Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?

Hvor lang/kortbeint er du? Kroppsbygning osv.. Og ikke minst; prisleie.
Finnes mye fint å velge mellom, men skal jeg snakke fra hjertet og personlig erfaring, så synes jeg du skue sett deg om etter en Yamaha TDM 900 (evt 850 hvis du ønsker pre 2000 modell). Parallelltwin med gode kjøreegenskaper og ikke altfor sint med sine 80-ish HK.

_________________
--
Bikeridr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 16:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5173
MC: Nada...
LanceW skrev:
Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?


Jeg tipper at når du lukker øynene og ser for deg deg selv på landeveien, så har du en eller annen slags sykkel i tankene.

Det er den typen jeg ville gått for :thumleft

Om et år eller to kan det godt tenkes at mc-hobbyen har snudd fokus (mer grus, mindre grus, kortere/lengre turer, med/uten passasjer).
Det jeg ville tenkt litt på er å ikke blåse 250k på en splitter ny sykkel som første tohjuling. Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong 8)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 20:43 
Offline

Registrert: 24 jul 2018 15:02
Innlegg: 4
Tommas skrev:
Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong


Nettopp, ser for meg en første sesong med en helt grei sykkel, så får jeg se hvor det bærer videre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 22:01 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Yamaha TDM, Honda Transalp, Suzuki Vstrom 650 og BMW F650 er mine anbefalinger. Dette er sykler du sitter litt høyt på og får veldig god oversikt i trafikken. Samtidig er de frisk nok til være kjekke å kjøre, men dau nok til å ikke skremme en nybegynner. Andre store pluss er at disse syklene er rimelige, svært høy kvalitet, kjempegode å sitte på og gjerne tar deg med på en tur/retur Roma uten å nøle.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 24 jul 2018 22:41 
Online
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17462
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Tommas skrev:
LanceW skrev:
Og finnes det noen gode tips på hva slags sykkel man kjøper første gang? Tippe jeg bør ligge unna de aller største syklene, riktig?


Jeg tipper at når du lukker øynene og ser for deg deg selv på landeveien, så har du en eller annen slags sykkel i tankene.

Det er den typen jeg ville gått for :thumleft

Om et år eller to kan det godt tenkes at mc-hobbyen har snudd fokus (mer grus, mindre grus, kortere/lengre turer, med/uten passasjer).
Det jeg ville tenkt litt på er å ikke blåse 250k på en splitter ny sykkel som første tohjuling. Kan hende du har lyst på noe helt annet neste sesong 8)

Mye kan sies om Tommas, det meste positivt! Men dette må vel være noe av det beste han har sagt på lenge!

Men jeg vil tilføye at å bruke mye penger på ny sykkel om du har råd til det, er helt greit og kan gi en god følelse! Helt unødvendig å skaffe seg en gammel sykkel som ikke er helt prima for deg. Det er ikke så mye en sykkel synker i verdi om du velger å selge etter et år! Kjøp din drømmesykkel!
Uansett hva du velger, vil din neste sykkel alltid være den beste

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jul 2018 02:28 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1680
MC: Suzuki V-Strom
Bikeridr skrev:
LanceW skrev:
... kjøpe en moped og ratte litt rundt for å få litt kjørefeeling ...

Akkurat det tør jeg påstå er totalt bortkastet, og bent ut "ødelegge" grunnlaget for MC-trening.
MC kontra moped blir vel mest å sammenlikne med å kjøre båt for å få erfaring til rattkjelke. Bortsett fra handrulle og fotgear er det ikke noe sammenliknbart kjøremessig.
Trafikkforståelsen har du (regner med du kjører bil), så de første kjøretimene på MC vil gå til å plukke vekk uvaner (som å ikke sjekke blindsone, plassering som jeg nesten garanterer du gjør feil nå, som de fleste andre av oss, blinklysbruk osv..)
Deretter får du begynne på balansetrening/kjøregård og trafikkjøring.
Min far kjørte opp i en alder av 56 år. Hadde riktignok lettlappen, men hadde ikke kjørt siden han fikk billappen midt på 60-tallet. Han brukte ikke så voldsomt med timer, mest å plukke av nevnte uvaner. :)

Meld deg opp og begynn, som Tommas nevner, og ta mengdetreningen på tungsykkel når lappen er i boks :thumleft

:-k ... jeg er ikke helt enig ... jeg tror at man har ganske stort utbytte av å leke seg litt med en lettere sykkel.
Det blir fort sånn at man ikke tør prøve seg på de litt mere lekne greiene man kan gjøre på to hjul om man sitter på en stor og tung sykkel ... spesielt når man er blitt såpass voksen som LanceW er.
Den dumdristigheten som gjerne kreves for å lære seg å handtere en mc under alle forhold forsvant sannsynligvis tidlig i tyveårene .... så jeg tror at i tillegg til den store sykkelen du har lyst på, burde du også ha tilgang på en lettere sak.
Jeg tror man blir litt fortere varm i trøya på en mindre og lett håndterlig sykkel ... trur eg


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jul 2018 09:44 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 5173
MC: Nada...
jhn skrev:
så jeg tror at i tillegg til den store sykkelen du har lyst på, burde du også ha tilgang på en lettere sak.


Kan hende det er noe fornuft i det, men jeg ville satt det på "kjekt å ha" kontoen og ikke "nødvendig". Ser det er en god del som har lettere maskineri i tillegg, men det er vel hovedsaklig for "utenfor asfalt"-bruk?

Jeg ville synset på at til vanlig bruk på norske veier så klarer men seg fint med en sykkel, selv om man kommer sent til festen 8)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jul 2018 10:04 
Online
Bamsefar
Brukeravatar

Registrert: 09 apr 2008 20:45
Innlegg: 5538
MC: BMW R1200GS-Rallye. 2018.
"Helene-GS".
Sted: Kristiania
Det er selvfølgelig greit å kunne ha tilgang til en moped en 10-15 timer om man er helt utrent på 2 hjul,
å selvfølgelig flott om man kan få lånt en :thumleft
Men om det er værd å kjøpe en selv kun av den grunn stiller jeg meg veldig tvilende til 8)

Å har man i tillegg tilgang til en å øvekjøre med vil jeg nok kalle det bortimot bortkastet :roll:
Skaff deg noe i stil med Suzuki V-Strom 650 å kos deg med den det første året, så tar du en evaluering efter det :thumleft
Er du litt kort i lortfallet kan Honda CB-5, 6 eller 750 være noe å ta nærmere i øyesyn :)

Disse 2 og 3 sylindrede Yamaha-greiene har flotte motorer, men er ett helvete å sitte på.
Der må det i såfall handles inn Corbin eller lignende eftermarkedssete om det skal være brukandes til noe mer enn å reise på kiosken med :evil:
Ivertfall for oss over 35 år :redface

_________________
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 jul 2018 12:31 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1680
MC: Suzuki V-Strom
Nå sier ikke jeg at man må ha to sykler, bare at jeg tror det er smartere/kjappere/enklere å bli en trygg fører på en lettere sykkel ... som en reaksjon på bikeridr's tanker om moped. Men en moped blir jo litt for puslete


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1 2 3 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner