Bygging av garasje

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Snikkeren »

Har du noen tegninger av garasjen å vise oss?
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Palma »

Trondgv wrote:Dette var første dag med jobbing, så det går ikke så sakte [emoji23] Jeg har aldri snekret før så måtte ha litt starthjelp [emoji41]

Sent fra min Moto C via Tapatalk
Neida, du vet jo at jeg synes du er flink !
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Har du noen tegninger av garasjen å vise oss?
Har ikke alle tegningene tilgjengelig her på PCen, men her har du en gammel tegning. Er gjort litt endringer i forhold til denne. Har også litt mer detaljerte tegninger.

Endringene på tegningen er en stor port i stedet for 2, denne er 5200x230. Innvendig høyde er nå 2550mm og ikke 2354mm. Det er også en dør som kommer på fasade 4. Vinduene er også flyttet litt i den forbindelse. Jeg har også fjernet vinduet som vises på baksiden av garasjen. :thumleft

Image
Palma wrote:
Trondgv wrote:Dette var første dag med jobbing, så det går ikke så sakte [emoji23] Jeg har aldri snekret før så måtte ha litt starthjelp [emoji41]

Sent fra min Moto C via Tapatalk
Neida, du vet jo at jeg synes du er flink !
Jada, jeg vet jo det.. :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bygging av garasje

Post by tshansen »

Mulig jeg begynner å bli gammel, eller de har slutte med det. Men husker det var vanlig å ha ha et bord på stenderen som holdt losholten under vindu, slik at den ble liggende å hvile oppå en kant, ikke bare spikerene inn fra siden. :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Mulig jeg begynner å bli gammel, eller de har slutte med det. Men husker det var vanlig å ha ha et bord på stenderen som holdt losholten under vindu, slik at den ble liggende å hvile oppå en kant, ikke bare spikerene inn fra siden. :-k
Her tør ikke jeg å svare, skal ta det opp med formannen.. :lol: Om det har noe å si vet jeg ikke, men hele garasjen blir skrudd forutenom asfaltplater og vindpapp. :thumleft
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Snikkeren »

Grunnen til at jeg spurte etter tegninger, var at jeg så løsningen over vinduene dine. Dette blir jo bærevegger, mens løsningen din er for lettvegger.

Du bør ha f.eks. En dobbel 48x148 mm på høykant over vindu/dør, med en stender under som bærer overdekningen.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Bygging av garasje

Post by freddy123 »

Blir vel løftwbukk og en skikkelig verktøy nå da når garasjen blir ferdig[emoji41]

Skulle felt ned en sakseløfter i betongulvet vett [emoji848]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Grunnen til at jeg spurte etter tegninger, var at jeg så løsningen over vinduene dine. Dette blir jo bærevegger, mens løsningen din er for lettvegger.

Du bør ha f.eks. En dobbel 48x148 mm på høykant over vindu/dør, med en stender under som bærer overdekningen.
Jeg ser den! Har snakket med han som hjelper meg med å bygge garasjen og han var klar over va som måtte gjøres og hadde en plan. 8)
Jeg setter pris på at dere gir beskjed om sånne ting, kjipt å gå på en smell. Også litt av grunnen til at jeg legger ut bilder osv, den størte grunnen er å gjøre byguttene sjalu. :lol:
freddy123 wrote:Blir vel løftwbukk og en skikkelig verktøy nå da når garasjen blir ferdig[emoji41]

Skulle felt ned en sakseløfter i betongulvet vett [emoji848]

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Skikkelig håndverktøy har jeg det meste av, men dekkomleggingsmaskin og løftebukk til MC blir nok første innkjøp etter at garasjen er klar. Litt mer forskjellig kjekt-å-ha verktøy samt spesialverktøy kommer etterhvert. :thumleft

Hadde det ikke vært for at gulvet allerede var støpt hadde jeg aldri vært i tvil om jeg skulle felt ned en sakseløfter. Men det gidder jeg ikke nå som det var ferdig støpt. Løftebukker har jeg uansett tilgang til "overalt". Flere kompiser som har + vi har løftebukk og verksted på velderden på jobb. :thumleft Bil er noe jeg helst vil unngå å skru på selv også.. :shock:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Da er alt rettet opp og garasjen skrudd fast i dørken. Fått asfaltplater på 2 av veggene. Resten blir montert i morgen når mer spiker er på plass. Takstoler kommer på torsdag og får montert i helga. Med litt flaks og god innsats får vi garasjen tett til mandag. Tror ikke det går, men vi ser.

På tirsdag reiser jeg 2-3 uker ut på Oseberg Sør med 2 uker avspasering etterpå. På de ukene håper jeg å få på plass takstein, lagt opp rør til elektrisk og få isolert vegger og tak før det blir nok en periode i havet.

MC kjøring har vi ikke tid til.. ImageImage

Sent fra min Moto C via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Bygging av garasje

Post by Tommas »

Vakkert. Kjenner bygutten i meg blir litt misunnelig :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Tommas wrote:Vakkert. Kjenner bygutten i meg blir litt misunnelig :lol:
Det varmer hjertet mitt å høre :lol: Neida..Fordelen med å bo litt mer landlig til er jo selvsagt garasje, tomt og ikke minst PRIS på hus og leiligheter. Jeg hadde aldri hatt råd til et tilsvarende hus i Haugesund eller en annen by. Haugesund er jo billig i forhold til Stavanger, Bergen, Oslo osv.. Jeg måtte lagt på minst 1 million for et tilsvarende hus i Haugesund. Når jeg er ferdig med garasjen og småfiks på huset ender jeg nok opp på 2,3 mil +- for hus på 150m2, 49m2 fullisolert garasje og en tomt på drøye 750m2.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Ferdig med asfaltplater, vindsperr og lekter. Klart til takstoler i morgen :)ImageImage

Sent fra min Moto C via Tapatalk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Snikkeren »

Et lite tips til lektingen. Du bør ha en liten glippe på et 1,5-2 cm både over og under vinduet, ellers får du dårlig lufting i de feltene med vindu. Luften må kunne komme både inn og ut. Se den eminente vakre tegningen min for hvordan du bør gjøre det. [emoji106] Pilene jeg har tegnet er for å illustrere luftingen. [emoji12]

Image
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bygging av garasje

Post by Borg »

Snikkeren wrote:Et lite tips til lektingen. Du bør ha en liten glippe på et 1,5-2 cm både over og under vinduet, ellers får du dårlig lufting i de feltene med vindu. Luften må kunne komme både inn og ut. Se den eminente vakre tegningen min for hvordan du bør gjøre det. [emoji106] Pilene jeg har tegnet er for å illustrere luftingen. [emoji12]

Image
Sånn «svevevindu» det der :-k ?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by Snikkeren »

Borg wrote:
Sånn «svevevindu» det der :-k ?
Er jo ikke lektene som holder vinduet oppe. Det er jo reisverket som gjør. :smt005 :thumleft
Post Reply