Bygging av garasje

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Bygging av garasje

Post by JK95 »

Trondgv wrote:
JK95 wrote:Anbefaler led-panel, har sett slike i bruk :thumleft
Flott, har også en kollega som anbefaler LED panel. :thumleft
Gleder meg sllerede til vestlandstur med pilsing i garasjen 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:
JK95 wrote:Anbefaler led-panel, har sett slike i bruk :thumleft
Flott, har også en kollega som anbefaler LED panel. :thumleft
Gleder meg sllerede til vestlandstur med pilsing i garasjen 8)
Det må vi få til[emoji106]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Mønebåndet ble jo da ikke montert på lørdagen allikevel da det regna og jeg heller bestemte meg for å kjøre på MC tur og ta det på mandag som var. Det endte jo ikke like bra så da måtte jeg leie inn en kompis som er snekker som kunne ta mønebåndet og mønepannene nå i kveld. Ble heldigvis ikke dyrere enn litt kaffe, kjeks og en kebabtallerken med cola som avslutning.

Nå fremover blir nok framgangen noe treigere, men skal prøve å få hjelp til å rydde ut av garasjen sånn at jeg kan få på plass en flislegger. Det elektriske skal jeg nok få til selv om jeg er litt bevegelseshemmet for øyeblikket. :roll:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Så fikk visakortet brent seg litt i dag også, bare for sikkerhets skyld.

I dag var det lys som ble handla inn. Det var litt leveringstid på diverse, men så har jeg også mye jobb inni garasjen igjen før det er klart til plating og montering av lys. :thumleft

8stk led panel
8stk rammer til led panel
5stk downlights til utvendig bruk
1stk 5m LED stripe
1stk Strømforsyning til led stripe.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Det går sakte men sikkert framover, men har prioritert å få tettet huset i det siste [emoji38]

Har begynt med vindskeier i dag, men er ikke så lett når det blir tidlig mørkt og alle andre jobber på dagtid. Planen var å være ferdig utvendig før frosten kommer skikkelig, og det klarer vi kanskje selv om jeg jobber med en og en kvart arm og han andre har høydeskrekk. [emoji16] Heldigvis klarer jeg meg uten problem i stillas uten å bruke venstrehånden, må bare ha en liten trapp med meg til alle tider [emoji16]

Også har jeg parkert BMWen der inne, det er jo også viktig å nevne [emoji16]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by kvase »

Bruk skruer da slipper du å slå deg skakk med venstre hånda :shock:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

kvase wrote:Bruk skruer da slipper du å slå deg skakk med venstre hånda :shock:
99% av garasjen er skrudd med syrefaste skruer, men hadde ikke mer skruer i passende størrelse igjen, så da ble det spiker. De skruene vi hadde var både for lange og for tykke med tanke på spikerslaget. [emoji106]

Skrumaskinen har virkelig fått kjørt seg under byggingen her, så blå Bosch på 18V anbefales vis noen er på jakt etter bra el verktøy. Kjøpte både drill og skrumaskin når jeg skulle bygge og er ikke i tvil om at det blir kjøpt inn mer el-verktøy fra Bosch fremover. Fordelen er jo at alle batteriene kan bruke om en annen, både 14,4V og 18V passer.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by kvase »

Trondgv wrote:
kvase wrote:Bruk skruer da slipper du å slå deg skakk med venstre hånda :shock:
99% av garasjen er skrudd med syrefaste skruer, men hadde ikke mer skruer i passende størrelse igjen, så da ble det spiker. De skruene vi hadde var både for lange og for tykke med tanke på spikerslaget. [emoji106]

Skrumaskinen har virkelig fått kjørt seg under byggingen her, så blå Bosch på 18V anbefales vis noen er på jakt etter bra el verktøy. Kjøpte både drill og skrumaskin når jeg skulle bygge og er ikke i tvil om at det blir kjøpt inn mer el-verktøy fra Bosch fremover. Fordelen er jo at alle batteriene kan bruke om en annen, både 14,4V og 18V passer.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Blå Bosch er for pro arbeidere
Grøn er for hobby
grei fordelt slik
-
hadde Festo i min pro verktøyserie helt til jeg ble robba rubbel å bit av det pluss alt annet i en sårbar periode uten egen forsikring tapte alt :(
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bygging av garasje

Post by tshansen »

Skruer er dyrt, å bruke skruer hvor det ikke er nødvnedig anser jeg som sløseri ;-) Men ja, blå bosch er veldig bra... har dette selv! Men Makita og et par andre merker er også bra... jeg føler bare Bosch har best ergonmi... Vektbalansen er helt ypperlig til mine hender. Også et merke som jeg har kunnet stole på i mange år :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

tshansen wrote:Skruer er dyrt, å bruke skruer hvor det ikke er nødvnedig anser jeg som sløseri ;-) Men ja, blå bosch er veldig bra... har dette selv! Men Makita og et par andre merker er også bra... jeg føler bare Bosch har best ergonmi... Vektbalansen er helt ypperlig til mine hender. Også et merke som jeg har kunnet stole på i mange år :thumleft
Skruer er dyrt ja, spesielt de syrefaste. Nå ble det ikke så alt for mye dyrere for min del da jeg fikk veldig god rabatt på de kontra spiker. Skruene kostet omtrent 25% mer enn spikeren til slutt. "Vanlige" folk hadde nok ikke fått samme pris, da jeg kjøpte skruene av en god bekjent og fikk de veldig nærme innkjøpspris.

Det er jo selvsagt dyrere, og litt greit når en har gjort noe feil er det bare å skru dem ut, kontra rive og slite med q-bein og hammer. Vi har jo gjort litt feil innimellom og vært veldig takknemlige for at ting var skrudd.. [emoji38]

Har helle ikke tilgang til spikerpistol hele tiden, så da måtte jeg eventuelt leid eller kjøpt en, og de er ikke så billige de heller. Får lånt av en kompis i blant når han ikke trenger den selv på jobb, så da hadde det stort settkun blitt i helger.

De fleste kjente merker er nok veldig bra, men vi bruker Bosch på jobb og det blir ikke akkurat pent brukt så jeg vet hva det tåler. :) Er gøy å ha verktøy en selv stoler på. Hjelper ikke med billig el verktøy når det slutter å funke på verst tenkelig tidspunkt. [emoji38]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bygging av garasje

Post by kvase »

Her er alt av utvendig kledning og pynte jalla skrudd å det er også konstruksjon av hele huset også så bygginga foregikk mye i det stille :thumleft :D \:D/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Bygging av garasje

Post by PtoV »

Ikke så lett å rive hvis skruehodet er fylt med maling da, ødelegger reisverket på innsiden når en må bruke brekkjern isteden for når det er spikret så kan brukes på nytt.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

PtoV wrote:Ikke så lett å rive hvis skruehodet er fylt med maling da, ødelegger reisverket på innsiden når en må bruke brekkjern isteden for når det er spikret så kan brukes på nytt.
Kledningen er spikret, men hadde ikke vært problem å skrudd, det er bare til å bruke skruer som ikke er lengre enn kledningsbord + lekt.

Uansett så bygger jeg jo ikke for at det skal rives. [emoji14]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Vindskeier og vannbord på plass på ene siden [emoji16]Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Bygging av garasje

Post by Trondgv »

Den ser plutselig litt bedre ut nå som stillaset er vekke. :) Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply