DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.
Posted: 16 Feb 2018 20:24
Jeg kjøpte i februar 2015 (altså 3 år siden nå) en DJI Phantom 2 Vision Plus drone. Denne kostet meg den gang kr. 8500. Denne har nå sluttet å virke, og jeg tok derfor kontakt med forhandler hvor jeg kjøpte dronen, og forklarte problemet. Dette er et kjent problem med akkurat denne dronen, og det er mange kunder rundt om i verden som har akkurat samme problem. Problemet er at «Live view» ikke virker, så jeg får ikke sett hva kamera filmer/tar bilde av.
Jeg fikk først følgende svar fra forhandleren:
"Vi har dessverre erfart at noen må bytte ut wifimodulen inni dronen.
Spesielt når den har stått en stund og især med batteriet I dronen.
Batteri skal egentlig vedlikeholdslades hver 3 måned og ikke stå i dronen ved oppbevaring
Vi har fikset alle på garanti frem til ganske nylig langt utover to års garantien.
Men nå får vi ikke tak i denne modulen lenger fra DJI så jeg klarer rett og slett ikke å hjelpe deg.
De siste plukket jeg fra defekte maskiner som jeg hadde på verkstedet men jeg har nå heller ingen igjen."
Her bekrefter jo forhandleren at dette har vært et problem med disse dronene, og poengterer at de har strukket seg langt for andre kunder ut over garantitiden. Dette vil jo si at det er en produksjonssvakhet ved dronen, og jeg hevder derfor at jeg har reklamasjonsrett på 5 år, da man må kunne forvente at en slik avansert drone varer mer enn 2 år. Jeg avkrefter også at dronen har stått lagret med batteriet i, så det skal ikke ha innvirkning på saken. Jeg får da dette svaret fra forhandler:
"Hei
Etter å ha snakket med Forbrukerrådet så er hobby elektronikk to års reklamasjonsrett på. Se også lovtekst under.
Husholdningsapparat, mobiltelefon og andre faststående elektriske apparat uten store fysiske ytre påvirkninger har 5 års reklamasjonsrett.
Vi ønsker jo så klart å hjelpe deg men kan som sagt ikke levere ny del. Vi kan gi deg en kode som gir deg 20% rabatt på en hvilken som helst drone.
Da strekker vi oss langt utover hva denne delen kostet og utover vårt ansvar i følge forbrukerrådet.
Hører fra deg.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002 ... 6#%C2%A732
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."
Jeg ringte så forbrukerrådet selv, men de kunne ikke gi meg et klart og tydelig svar. Men hun mente at det burde være 5 års reklamasjonsrett på et sånt produkt. Jeg sendte så en ny epost til forhandleren, men de står fast på sitt. Jeg har til og med foreslått at de kan tilby meg en nyere drone mot et mellomlegg. Det eneste de har tilbudt meg er 20% rabatt på en ny drone, noe jeg ikke ser på som en god deal, da de ligger tilsvarende over andre konkurrenter i pris fra før, bortsett fra på aller nyest modell. Men da snakker vi likevel om at jeg må ut med 8000 kr for en ny drone.
Jeg mener jo at man bør ha 5 års reklamasjonsrett når det er snakk om en så avansert drone som dette. Dette er langt i fra et "hobby-produkt" som forhandle hevder. Det var jo en av markedets mest avanserte droner da jeg kjøpte den, og bør derfor vare mer enn 2 år.
Noen som har vært borti vanskelige forhandlere, og har tips og komme med?
Jeg fikk først følgende svar fra forhandleren:
"Vi har dessverre erfart at noen må bytte ut wifimodulen inni dronen.
Spesielt når den har stått en stund og især med batteriet I dronen.
Batteri skal egentlig vedlikeholdslades hver 3 måned og ikke stå i dronen ved oppbevaring
Vi har fikset alle på garanti frem til ganske nylig langt utover to års garantien.
Men nå får vi ikke tak i denne modulen lenger fra DJI så jeg klarer rett og slett ikke å hjelpe deg.
De siste plukket jeg fra defekte maskiner som jeg hadde på verkstedet men jeg har nå heller ingen igjen."
Her bekrefter jo forhandleren at dette har vært et problem med disse dronene, og poengterer at de har strukket seg langt for andre kunder ut over garantitiden. Dette vil jo si at det er en produksjonssvakhet ved dronen, og jeg hevder derfor at jeg har reklamasjonsrett på 5 år, da man må kunne forvente at en slik avansert drone varer mer enn 2 år. Jeg avkrefter også at dronen har stått lagret med batteriet i, så det skal ikke ha innvirkning på saken. Jeg får da dette svaret fra forhandler:
"Hei
Etter å ha snakket med Forbrukerrådet så er hobby elektronikk to års reklamasjonsrett på. Se også lovtekst under.
Husholdningsapparat, mobiltelefon og andre faststående elektriske apparat uten store fysiske ytre påvirkninger har 5 års reklamasjonsrett.
Vi ønsker jo så klart å hjelpe deg men kan som sagt ikke levere ny del. Vi kan gi deg en kode som gir deg 20% rabatt på en hvilken som helst drone.
Da strekker vi oss langt utover hva denne delen kostet og utover vårt ansvar i følge forbrukerrådet.
Hører fra deg.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002 ... 6#%C2%A732
§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.
Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.
Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."
Jeg ringte så forbrukerrådet selv, men de kunne ikke gi meg et klart og tydelig svar. Men hun mente at det burde være 5 års reklamasjonsrett på et sånt produkt. Jeg sendte så en ny epost til forhandleren, men de står fast på sitt. Jeg har til og med foreslått at de kan tilby meg en nyere drone mot et mellomlegg. Det eneste de har tilbudt meg er 20% rabatt på en ny drone, noe jeg ikke ser på som en god deal, da de ligger tilsvarende over andre konkurrenter i pris fra før, bortsett fra på aller nyest modell. Men da snakker vi likevel om at jeg må ut med 8000 kr for en ny drone.
Jeg mener jo at man bør ha 5 års reklamasjonsrett når det er snakk om en så avansert drone som dette. Dette er langt i fra et "hobby-produkt" som forhandle hevder. Det var jo en av markedets mest avanserte droner da jeg kjøpte den, og bør derfor vare mer enn 2 år.
Noen som har vært borti vanskelige forhandlere, og har tips og komme med?