DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 16 feb 2018 20:24

Jeg kjøpte i februar 2015 (altså 3 år siden nå) en DJI Phantom 2 Vision Plus drone. Denne kostet meg den gang kr. 8500. Denne har nå sluttet å virke, og jeg tok derfor kontakt med forhandler hvor jeg kjøpte dronen, og forklarte problemet. Dette er et kjent problem med akkurat denne dronen, og det er mange kunder rundt om i verden som har akkurat samme problem. Problemet er at «Live view» ikke virker, så jeg får ikke sett hva kamera filmer/tar bilde av.

Jeg fikk først følgende svar fra forhandleren:

"Vi har dessverre erfart at noen må bytte ut wifimodulen inni dronen.
Spesielt når den har stått en stund og især med batteriet I dronen.
Batteri skal egentlig vedlikeholdslades hver 3 måned og ikke stå i dronen ved oppbevaring

Vi har fikset alle på garanti frem til ganske nylig langt utover to års garantien.
Men nå får vi ikke tak i denne modulen lenger fra DJI så jeg klarer rett og slett ikke å hjelpe deg.

De siste plukket jeg fra defekte maskiner som jeg hadde på verkstedet men jeg har nå heller ingen igjen."



Her bekrefter jo forhandleren at dette har vært et problem med disse dronene, og poengterer at de har strukket seg langt for andre kunder ut over garantitiden. Dette vil jo si at det er en produksjonssvakhet ved dronen, og jeg hevder derfor at jeg har reklamasjonsrett på 5 år, da man må kunne forvente at en slik avansert drone varer mer enn 2 år. Jeg avkrefter også at dronen har stått lagret med batteriet i, så det skal ikke ha innvirkning på saken. Jeg får da dette svaret fra forhandler:

"Hei
Etter å ha snakket med Forbrukerrådet så er hobby elektronikk to års reklamasjonsrett på. Se også lovtekst under.
Husholdningsapparat, mobiltelefon og andre faststående elektriske apparat uten store fysiske ytre påvirkninger har 5 års reklamasjonsrett.

Vi ønsker jo så klart å hjelpe deg men kan som sagt ikke levere ny del. Vi kan gi deg en kode som gir deg 20% rabatt på en hvilken som helst drone.
Da strekker vi oss langt utover hva denne delen kostet og utover vårt ansvar i følge forbrukerrådet.

Hører fra deg.



https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002 ... 6#%C2%A732

§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."




Jeg ringte så forbrukerrådet selv, men de kunne ikke gi meg et klart og tydelig svar. Men hun mente at det burde være 5 års reklamasjonsrett på et sånt produkt. Jeg sendte så en ny epost til forhandleren, men de står fast på sitt. Jeg har til og med foreslått at de kan tilby meg en nyere drone mot et mellomlegg. Det eneste de har tilbudt meg er 20% rabatt på en ny drone, noe jeg ikke ser på som en god deal, da de ligger tilsvarende over andre konkurrenter i pris fra før, bortsett fra på aller nyest modell. Men da snakker vi likevel om at jeg må ut med 8000 kr for en ny drone.

Jeg mener jo at man bør ha 5 års reklamasjonsrett når det er snakk om en så avansert drone som dette. Dette er langt i fra et "hobby-produkt" som forhandle hevder. Det var jo en av markedets mest avanserte droner da jeg kjøpte den, og bør derfor vare mer enn 2 år.

Noen som har vært borti vanskelige forhandlere, og har tips og komme med?



Brukeravatar
Bikeridr
Geocache General
Innlegg: 2326
Registrert: 08 okt 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV
Sted: Babīte

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Bikeridr » 16 feb 2018 20:48

Der har du nok helt klart ditt på det tørre. Forhandler prøver å vri seg unna.
Forbrukerkjøpsloven i Norge er en av verdens sterkeste - kjør på med "trusel" om forbrukertvisturvalget. Forhandler kommer til å tape den saken 8)
--
Bikeridr

Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 16 feb 2018 21:09

Forhandler har sagt at jeg bare kan melde saken inn til forbrukerrådet, så det har jeg allerede gjort. Men det tar 8-12 uker før jeg i det heletatt får tildelt en saksbehandler.. Hadde jo vært greit hvis vi kunne løst det før den tid.

Edit: Her er det forhandler skrev: "Om du vil så kan du ta saken videre. Får du medhold så får vi se på saken igjen, får du ikke det så kan vi heller ikke tilby deg noe utover Forbrukerrådets avgjersle."

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3459
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav mekkern » 17 feb 2018 16:34

Den dronen er jo rettet mot "hobbymarkedet" uansett om den er dyr...
så der har nok forhandleren "rett", men når det er sagt så er nok dette en sak som det muligens ikke er noe presedens fra tidligere.
Om slike droner er "ment å vare" 2 eller 5 år kommer nok litt an på produksjon, bruk- ble du opplyst om forventet levetid?-spurte du?
OG eventuell "serviceoppfølging" om dette er oppgitt i brukermanual?(ref ta ut batteri etter bruk)
hvis dette er oppgitt i manual så kommer litt "skjønn" inn i bildet -kan du sannsynliggjøre at dette er fulgt?

Selv om den norske forbrukerkjøpsloven er god , så er den ikke alltid "logisk og rettferdig" dessverre.

men guudd løkk og gi tilbakemld.. :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 17 feb 2018 16:57

Om dronen er ment for "hobby-markedet" eller ikke, spiller ingen rolle. Forbrukerkjøpsloven skiller ikke på om ting er ment for profesjonell bruk eller hobbybruk.
Batteriene mine er helt i orden, og har ikke stått i dronen under lagring, så dette har ingenting med saken å gjøre.

Da jeg kjøpte denne dronen i 2015, hadde ikke Inspire-serien kommet ut, og Phantom 2-serien var "top of the line".

Skal holde dere oppdatert, men det kan ta litt tid. Det tar 8-12 uker før Forbrukerrådet i det heltatt setter saksbehandler på saken.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3459
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav mekkern » 17 feb 2018 19:30

Hvis den går under "hobbymarkedet" kan man klasse dette som et "leketøy" og da spørs det med 5 år..... :-k

En får neppe 5 år på en RC-bil eller fly vil jeg tro... :smt101

jaja.. spennende å se utfallet... \:D/

Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 5954
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav ojda » 17 feb 2018 19:35

Kjøpsloven sier vel at hvis en gjenstand er ment å vare vesentlig mer enn 2 år gjelder 5 års reklamasjonsrett :-k
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3459
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav mekkern » 17 feb 2018 20:02

ojda skrev:Kjøpsloven sier vel at hvis en gjenstand er ment å vare vesentlig mer enn 2 år gjelder 5 års reklamasjonsrett :-k


det er helt riktig-men hvem bestemmer hvor lenge den skal vare?

selger-kjøper-rettsvesenet?? eller gjelder synsing?

det er jo her det blir tvister... :smt014

men vi får se hva konklusjonen blir- spennende synes jeg.

Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 17 feb 2018 20:20

Det er forskjell på hobby og leker. Dessuten er jeg ikke så sikker på at det bare er 2 års reklamasjonsrett på noe bare pga. at det er en leke. Det kommer jo an på hva det er.

På generell basis, så er det 5 års reklamasjonsrett på elektroniske produkter. Forbrukerrådet mener at om du kjøper deg en brødrister til 500 kr, så er det likevel 5 års reklamasjonsrett på den selv om den er billig.

Hvor lang reklamasjonsrett mener folk det bør være på f.eks. et speilløst systemkamera? 2 år eller 5 år? Har pris noe å si? Hvis dere mener det bør være 5 års reklamasjonsrett på et fotoapparat, bør ikke det da være det samme på en avansert GPS-styrt drone med gimball-stabilisert kamera?

Her er hva Tek.no skriver:
"Loven sier at du har to års reklamasjonsrett med mindre varen er ment å vare vesentlig lengre enn det. Da er reklamasjonsretten 5 år. Dette gjelder for eksempel kameraer. Reklamasjonsrett må ikke forveksles med garanti. Garanti er noe produsenten gir i tillegg, som skal gi deg sterkere rettigheter enn den forbrukerkjøpsloven gir. Reklamasjonsrett gjelder produksjonsfeil – det vil si feil eller svakheter som var der da varen ble kjøpt. Med andre ord dekker det feil som oppstår i løpet av reklamasjonsperioden, og som det ikke er opplagt at du har forårsaket selv. Dersom det er tvil om det var en fabrikasjonsfeil, eller om det er forårsaket av uaktsom bruk, ligger bevisbyrden for dette hos selger."

Det er jo ikke tvil om at feilen i dronen min er en produksjonsfeil, da det er tusenvis som opplever samme feilen rundt om i verden. Forhandler har jo til og med erkjent at dette er en kjent sak. Så i mitt hodet er det ikke tvil om at jeg bør få medhold i klagen min.

Brukeravatar
Spiritofwinter
Innlegg: 762
Registrert: 11 okt 2015 23:19
MC: 2015 KTM 1190 Adventure R
2008 Kawasaki ER-6F
Sted: Ørsta

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Spiritofwinter » 17 feb 2018 20:41

Som du vet Snikkeren så jobber jo jeg med slike elektroniske ting å tang, å jeg er den på kontoret som håndterer reklamasjoner og garanti hos oss. Vi er jo et selskap som har solgt til både private og bedrifter tidligere, men nå selger vi kun til bedrifter. Men reklamasjon og garanti på ting vi har solgt til private før vi gikk over til kun bedrifter må vi fremdeles følge opp. Alt som er solgt til bedrifter har 2 års reklamasjon, alt solgt til private har 5 års reklamasjon. Om en bedriftskunde kommer med en 4 år gammel iPhone å sier batteriet er ødelagt så må han kjøpe en ny, om en privatperson kommer med samme type 4 år gammel iPhone å sier det samme så blir den sendt inn å får nytt batteri uten spørsmål. Å da er det en telefon med forventet levetid på 2-3 år.

Som privatperson så har du full reklamasjonsrett i denne saken slik jeg kjenner systemet, selv om ikke jeg selger så mye droner at det gjør noe.


Sent from my iPad using Tapatalk

tlmanin
Innlegg: 1
Registrert: 28 feb 2018 17:34
MC: 1998 modell Honda VFR 800

Re: RE: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav tlmanin » 05 mar 2018 23:16

Snikkeren skrev:Jeg kjøpte i februar 2015 (altså 3 år siden nå) en DJI Phantom 2 Vision Plus drone. Denne kostet meg den gang kr. 8500. Denne har nå sluttet å virke, og jeg tok derfor kontakt med forhandler hvor jeg kjøpte dronen, og forklarte problemet. Dette er et kjent problem med akkurat denne dronen, og det er mange kunder rundt om i verden som har akkurat samme problem. Problemet er at «Live view» ikke virker, så jeg får ikke sett hva kamera filmer/tar bilde av.

Jeg fikk først følgende svar fra forhandleren:

"Vi har dessverre erfart at noen må bytte ut wifimodulen inni dronen.
Spesielt når den har stått en stund og især med batteriet I dronen.
Batteri skal egentlig vedlikeholdslades hver 3 måned og ikke stå i dronen ved oppbevaring

Vi har fikset alle på garanti frem til ganske nylig langt utover to års garantien.
Men nå får vi ikke tak i denne modulen lenger fra DJI så jeg klarer rett og slett ikke å hjelpe deg.

De siste plukket jeg fra defekte maskiner som jeg hadde på verkstedet men jeg har nå heller ingen igjen."



Her bekrefter jo forhandleren at dette har vært et problem med disse dronene, og poengterer at de har strukket seg langt for andre kunder ut over garantitiden. Dette vil jo si at det er en produksjonssvakhet ved dronen, og jeg hevder derfor at jeg har reklamasjonsrett på 5 år, da man må kunne forvente at en slik avansert drone varer mer enn 2 år. Jeg avkrefter også at dronen har stått lagret med batteriet i, så det skal ikke ha innvirkning på saken. Jeg får da dette svaret fra forhandler:

"Hei
Etter å ha snakket med Forbrukerrådet så er hobby elektronikk to års reklamasjonsrett på. Se også lovtekst under.
Husholdningsapparat, mobiltelefon og andre faststående elektriske apparat uten store fysiske ytre påvirkninger har 5 års reklamasjonsrett.

Vi ønsker jo så klart å hjelpe deg men kan som sagt ikke levere ny del. Vi kan gi deg en kode som gir deg 20% rabatt på en hvilken som helst drone.
Da strekker vi oss langt utover hva denne delen kostet og utover vårt ansvar i følge forbrukerrådet.

Hører fra deg.



https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002 ... 6#%C2%A732

§ 27.Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse."




Jeg ringte så forbrukerrådet selv, men de kunne ikke gi meg et klart og tydelig svar. Men hun mente at det burde være 5 års reklamasjonsrett på et sånt produkt. Jeg sendte så en ny epost til forhandleren, men de står fast på sitt. Jeg har til og med foreslått at de kan tilby meg en nyere drone mot et mellomlegg. Det eneste de har tilbudt meg er 20% rabatt på en ny drone, noe jeg ikke ser på som en god deal, da de ligger tilsvarende over andre konkurrenter i pris fra før, bortsett fra på aller nyest modell. Men da snakker vi likevel om at jeg må ut med 8000 kr for en ny drone.

Jeg mener jo at man bør ha 5 års reklamasjonsrett når det er snakk om en så avansert drone som dette. Dette er langt i fra et "hobby-produkt" som forhandle hevder. Det var jo en av markedets mest avanserte droner da jeg kjøpte den, og bør derfor vare mer enn 2 år.

Noen som har vært borti vanskelige forhandlere, og har tips og komme med?
Er litt i tvil her med tanke på bruken av ordet hobby siden "proffe" droner kan koste mange hundre tusen. Og da koster jo tross alt motorene alene 8000-,
Mulig det bør være en reklamasjon, både forhandlerne og Forbrukerrådet burde ha nok lignende tilfeller å sammenligne med.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 05 mar 2018 23:25

Da jeg snakket med Forbrukerrådet, så skilte ikke de de mellom hobby og proff elektronikk. Og det høres i mine øre helt absurd ut at de skal gjøre. Vil det da si at hvis man kjøper seg et kompaktkamera har det bare 2 års reklamasjonsrett fordi det bare er et "hobby-kamera"? Og hva så med mobiltelefon? Hvor går skille mellom "hobbytelefon" og vanlig telefon?

JK95
Innlegg: 3024
Registrert: 10 okt 2015 10:40
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav JK95 » 05 mar 2018 23:44

Telefon har vel kun to år?

Brukeravatar
Snikkeren
Moderator
Innlegg: 2330
Registrert: 31 mai 2010 01:03
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Kontakt:

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav Snikkeren » 05 mar 2018 23:59

JK95 skrev:Telefon har vel kun to år?


Nope. Mobiltelefon er det fastslått at det er 5 års reklamasjonsrett på.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3459
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: DJI Phantom 2 Vision Plus problemer, nektes reklamasjon.

Legg innav mekkern » 06 mar 2018 08:50

Snikkeren skrev:
JK95 skrev:Telefon har vel kun to år?


Nope. Mobiltelefon er det fastslått at det er 5 års reklamasjonsrett på.


Men ikke batteriet-her er det 2 år, men slitasje/forringelse/feil bruk er unntatt og her regnes det generelt med 500 ladesykluser (tom til full) som en forventet levetid.


Gå tilbake til «Generelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester