Hvilken hårvoks bruker folket?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote:Kosten holder jeg med deg i, men jeg ville vertfall kastet den overprisede Gillette høvelen med enda mer overprisede blader, samt boksen med skum. :lol:

En tradisjonell barberhøvel koster deg litt over 100-lappen og den varer garantert livet ut og i flere generasjoner. Barberblader av kvalitet koster rundt 50-lappen for 10-stk og en barbersåpe/krem koster heller ikke all verden. :thumleft
Tja, bladene koster vel rundt 150 kroner for 4 stk her i Latvia. Høvelen med innebygd vibrasjon og trimmer er helt grei og fungerer faktisk. Blir glatt som ei babyræv i trynet.
Dessuten bruker jeg ikke "skum", jeg bruker *gel* ;-)
Brukte en stund bodyshop sin barberkrem/salve, men den er grisedyr. Niveaboksene koster etpar euro stykket når de er på tilbud, så da blir det det. Er ikke så fænsy-dændy og sålenge kjerringa er fornøyd, er jeg og det :thumleft
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote:
Bjerknez wrote:Kosten holder jeg med deg i, men jeg ville vertfall kastet den overprisede Gillette høvelen med enda mer overprisede blader, samt boksen med skum. :lol:

En tradisjonell barberhøvel koster deg litt over 100-lappen og den varer garantert livet ut og i flere generasjoner. Barberblader av kvalitet koster rundt 50-lappen for 10-stk og en barbersåpe/krem koster heller ikke all verden. :thumleft
Tja, bladene koster vel rundt 150 kroner for 4 stk her i Latvia. Høvelen med innebygd vibrasjon og trimmer er helt grei og fungerer faktisk. Blir glatt som ei babyræv i trynet.
Dessuten bruker jeg ikke "skum", jeg bruker *gel* ;-)
Brukte en stund bodyshop sin barberkrem/salve, men den er grisedyr. Niveaboksene koster etpar euro stykket når de er på tilbud, så da blir det det. Er ikke så fænsy-dændy og sålenge kjerringa er fornøyd, er jeg og det :thumleft
Har selv vært der du er nå. Men tradisjonell barbering har fått opp øynene mine litt. Det er langt billigere og produktene man bruker er renere og mer «ekte». Varer lenger gjør dem også.

Anbefaler en titt på Barbershop.no :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4549
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bikeridr »

Bjerknez wrote: Anbefaler en titt på Barbershop.no :)
Joda, sikkert greit det. Men ser ikke behovet for å måtte zpezialbestille fra Norge når jeg bor i Latvia ;-)

Dessuten, hvis jeg skal hente frem urmannen i meg, så bruker jeg samekniven til å barbere meg :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Tommas »

I disse syke bruk & kast tider, så ser jeg poenget med noe som holder lenge og ikke er mer plastemballasje enn faktisk produkt :thumleft
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by inunf »

Jeg gror skjegg jeg.
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:I disse syke bruk & kast tider, så ser jeg poenget med noe som holder lenge og ikke er mer plastemballasje enn faktisk produkt :thumleft
I tillegg er det billigere, samt bedre. :thumleft
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

I dag dukker Mr.Natty Clay Pomade, Baxter Of California Clay og Renati Strong hold opp i postkassen. Også har jeg så klart kostet på meg en ny porselen bolle i fargen sort med håndtak så jeg får laget skikkelig barberskum :redface

Jeg gjorde også et kupp og bestillte meg 6x hvite t-skjorter, 5stk. boxere og 10 par sokker for den nette sum av 500 spenn. Ikke akkurat siste skrik muligens, men jeg er gift og det er ingen som skal ned i buksa på meg uansett :lol: Å skulle det over all formodning være noen som beveger seg dit, så er det nok ikke boxeren som skremmer dem... :lol:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Snikkeren »

Bjerknez wrote:Haha, her var det jo kommet mye rart. Noe platt og flau humor, mens andre har vært mer heldige i mine øyne som fikk meg til å trekke på smilebåndet :thumleft

Ja, det er viktig å ta vare på "mannen" i oss, men på den annen side er en viss kontakt med den kvinnelige side også sunt tror jeg. Noen bruker sekret fra damas kjønn som brylkrem, mens andre anbefaler kvinneguiden for å få råd om hårstell. Jeg tipper at selv de barskeste mc førerer fikser seg litt på håret for å se sånn noenlunde ut i store forsamlinger. Noen pynter seg kun til bryllup, mens andre prøver og se sånn noenlunde ut hver dag. På MC turer er det dog lite behov for hårstell.

Jeg forstår at det bare er fleip, men jeg må innrømme at det er LITT flaut og lese at enkelte prøver og være mer "mann" enn dem er. Å fikse håret samt dra til frisøren tror jeg de fleste her inne har prøvd :lol:

Når det kommer til voks så skal jeg teste ut noen av alternativene som er nevnt her neste gange jeg kommer over dem. Men såkalt "butikkvoks" har jeg litt dårlig erfaring med. Klissete greier...

Hvordan er det folk her inne barberer seg da? Bruker dere en såkalt Gillette høvel og skum på boks fra Rema, eller bruker dere skikkelig manneshave som dette? 8)
Image
Skal man først tøffe seg, så får man tøffe seg skikkelig. [emoji12]

Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by jhn »

Dokker e jo fan ikke fresk :shock:
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Palma »

å dæven steike, nå blir vel det neste en shavingvlog [-( :smt100
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by ArcticTiger »

Selv bruker jeg Gearway SAE 140 for å holde hårlokkene på plass :thumleft
Denne binder flasset ganske brukbart og, så det ikke blir så mye bøss på skjortekragen 8)
User avatar
Jompa
Posts: 328
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: 4-cylindret, luftkjølt japse
og V-twin fra US.

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Jompa »

ArcticTiger wrote:Selv bruker jeg Gearway SAE 140 for å holde hårlokkene på plass :thumleft
Denne binder flasset ganske brukbart og, så det ikke blir så mye bøss på skjortekragen 8)
Hvordan fungerer den om vintern ? Må vel bli noe tregtflytende ? :D
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:
Bjerknez wrote:Haha, her var det jo kommet mye rart. Noe platt og flau humor, mens andre har vært mer heldige i mine øyne som fikk meg til å trekke på smilebåndet :thumleft

Ja, det er viktig å ta vare på "mannen" i oss, men på den annen side er en viss kontakt med den kvinnelige side også sunt tror jeg. Noen bruker sekret fra damas kjønn som brylkrem, mens andre anbefaler kvinneguiden for å få råd om hårstell. Jeg tipper at selv de barskeste mc førerer fikser seg litt på håret for å se sånn noenlunde ut i store forsamlinger. Noen pynter seg kun til bryllup, mens andre prøver og se sånn noenlunde ut hver dag. På MC turer er det dog lite behov for hårstell.

Jeg forstår at det bare er fleip, men jeg må innrømme at det er LITT flaut og lese at enkelte prøver og være mer "mann" enn dem er. Å fikse håret samt dra til frisøren tror jeg de fleste her inne har prøvd :lol:

Når det kommer til voks så skal jeg teste ut noen av alternativene som er nevnt her neste gange jeg kommer over dem. Men såkalt "butikkvoks" har jeg litt dårlig erfaring med. Klissete greier...

Hvordan er det folk her inne barberer seg da? Bruker dere en såkalt Gillette høvel og skum på boks fra Rema, eller bruker dere skikkelig manneshave som dette? 8)
Image
Skal man først tøffe seg, så får man tøffe seg skikkelig. [emoji12]

Image
Haha, der holder jeg med deg Snikkeren :)

Krever nerver av stål og teknikk, men sitter teknikken så så tror jeg faktisk barbering med kniv kan være enda raskere. :thumleft

Men seriøst... har du dem for pynt, eller bruker du kun barberkniv når du barberer deg?
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Snikkeren »

De er ikke bare til pynt nei. Men jeg bruker de ikke hver gang jeg barberer meg. Har en DE-høvel også. Og så har jeg maskin som brukes hvis det ikke er så veldig nøye.
Bjerknez

Re: Hvilken hårvoks bruker folket?

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:De er ikke bare til pynt nei. Men jeg bruker de ikke hver gang jeg barberer meg. Har en DE-høvel også. Og så har jeg maskin som brukes hvis det ikke er så veldig nøye.
Jeg tenkte egentlig mest på siden du hadde så mange :)
Men det blir vel en slags hobby dette også?

Hovedgrunnen til at jeg har holdt meg borte fra knivbarbering er nok fordi jeg også kun hadde utført barberingen på den måten de dagene jeg fikk lyst og ikke de dagene jeg kanskje måtte. En slags fritidssyssel. En annen grunn er at det krever litt og kunne klare og holde en slik kniv sylskarp med tanke på skarping etc.

Bruker du lærbelte med slipepasta for å slipe kniven(ene) eller holder du deg kun til lærbelte?

DA høvel er nok det gylne middelvei for min del, selv om jeg ser gleden over og kunne barbere seg med en flott kniv :thumleft
Post Reply