Page 4 of 5

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 11:37
by ashland
DrGreve wrote:
ashland wrote:Veien holder like høy om ikke bedre standard som motorveiene i Sverige og Danmark med 120 og 130 soner. Forsatt har vi felter med 100 soner her i landet
Så har vel Danmark flere drepte pr. million innbyggere enn Norge?
Uten at jeg er helt sikker så er tallet for DK 30 mens N har 23.. Sverige har visstnok 27.
Det har du helt rett i.
Nå har disse to artiklene tall som er litt gamle, men de gir en veldig god pekepinn iallefall
https://www.dinside.no/motor/norge-har- ... r/60979889

https://www.nettavisen.no/na24/her-finn ... 14431.html

Når vi nå har de sikreste veiene, de laveste dødsratene i Europa og kan måle oss opp på verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 12:07
by Tommas
ashland wrote:Når vi nå har de sikreste veiene, de laveste dødsratene i Europa og kan måle oss opp på verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s
Hva kom først, høna eller egget :-k 8)

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 12:54
by Bjerknez
Tommas wrote:
ashland wrote:Når vi nå har de sikreste veiene, de laveste dødsratene i Europa og kan måle oss opp på verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s
Hva kom først, høna eller egget :-k 8)
Må bare snakke for min egen del. På meg ble det vertfall kjennskap med egg lenge før det ble noe høne på meg...

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 14:03
by Okda
Tommas wrote:
ashland wrote:Når vi nå har de sikreste veiene, de laveste dødsratene i Europa og kan måle oss opp på verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s
Hva kom først, høna eller egget :-k 8)

hvem som kommer først i denne sammenhengen er jo ganske feil :

Vi har færrest antall drepte regnet på alle måter.
Uten at jeg har sett statistikk på det så regner jeg med at bilparken er vesentlig nyere nå enn den var for bare 8 - 10 år siden
Bilparken vi har i dag er vesentlig tryggere enn den var for bare svært få år siden
Vi har lave fartsgrenser,
Vi har det desidert høyeste bøtenivået,

Å komme ned til 0 drepte er en umulighet så lenge vi har enkelte som ikke vil mer....

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 14:35
by jhn
Jeg tror ... de færreste ulykkene forårsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjører en god del fortere, så om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og øket ant kontroller betydelig, så hadde ulykkestallene gått mere ned .... tror jeg.

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 14:43
by Tommas
Okda wrote:Vi har færrest antall drepte regnet på alle måter.
Uten at jeg har sett statistikk på det så regner jeg med at bilparken er vesentlig nyere nå enn den var for bare 8 - 10 år siden
Bilparken vi har i dag er vesentlig tryggere enn den var for bare svært få år siden
Vi har lave fartsgrenser,
Vi har det desidert høyeste bøtenivået,

Å komme ned til 0 drepte er en umulighet så lenge vi har enkelte som ikke vil mer....
Jeg tror du har rett på de fleste punkter, og derfor er det så vrient å argumentere for å sette OPP farten igjen.

Det som gjøres i dag funker, og det er nok kombinasjonen som gjør susen: lavere fart, nyere biler og sakte men sikkert sikrere veier. Ulykkesutsatte veier blir forbedret, og det er ikke bare senket fart som er tiltaket.

Selvmord er en trist ting som man nok ikke får fjernet helt fra trafikken, men heller ikke noen grunn til å ikke jobbe med alt det andre.

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 14:50
by Tommas
jhn wrote:Jeg tror ... de færreste ulykkene forårsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjører en god del fortere, så om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og øket ant kontroller betydelig, så hadde ulykkestallene gått mere ned .... tror jeg.
"synsemodus på"

All den tid tallene viser at lavere fart gir færre som også kjører alt for fort, og at lavere fart i snitt gir færre og mindre alvorlige ulykker så tror jeg du tar feil i at en økning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vår :lol:

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 14:59
by Okda
Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg tror ... de færreste ulykkene forårsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjører en god del fortere, så om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og øket ant kontroller betydelig, så hadde ulykkestallene gått mere ned .... tror jeg.
"synsemodus på"

All den tid tallene viser at lavere fart gir færre som også kjører alt for fort, og at lavere fart i snitt gir færre og mindre alvorlige ulykker så tror jeg du tar feil i at en økning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vår :lol:
Det stemmer jo ikke helt. Farten ble satt OPP på motorveier over alt og det ble sett på som noe forferdelig spill med liv og helse og det er jo det som er gjennomgående kommentarer når det gjelder problematikken.

At farten ble satt opp har vel ikke hatt de store negative konsekvensene så langt. Det forsøket burde kanskje forsøkes på flere steder i det mange andre faktorer enn fart er vesentlig forbedret de siste 15 - 20 årene.

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 15:02
by Okda
Det er jo forsåvidt ikke bevist at det er fartsreduksjonene som har virket. Ser man på tallene for MC de siste årene så har ikke de endret seg vesentlig. Flere brukere av MC men likevel. Dette tyder jo på at alle andre faktorer enn fart virker mye bedre enn fartsreduksjonene. Ellers skulle jo antallet forulykkede på MC ha blitt redusert tilsvarende........

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 15:09
by jhn
Tommas wrote:
jhn wrote:Jeg tror ... de færreste ulykkene forårsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjører en god del fortere, så om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og øket ant kontroller betydelig, så hadde ulykkestallene gått mere ned .... tror jeg.
"synsemodus på"

All den tid tallene viser at lavere fart gir færre som også kjører alt for fort, og at lavere fart i snitt gir færre og mindre alvorlige ulykker så tror jeg du tar feil i at en økning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vår :lol:
Det jeg mente var at med med mange flere kontroller vil man få luket bort de verste fartstrollene ... de som forårsaker de fleste ulykkene ... og den "lille" fartsøkningen på 10 km/h spille en mindre rolle.
Jeg mente ikke at fartsøkningen i seg selv ville senke ulykkestallene. Men i sum en nedgang.

Mener jeg leste en rapport som sa noe om dette en gang ... skal prøve å leite litt

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 15:16
by Tommas
Vi kan lett få den diskusjonen her til å vare til mai, men når det gjelder økt fart på motorveier så er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. Så at man kan sette opp farten på bedre veier er vi nok enige i :thumleft

At lavere fart fører til mindre skader ved ulykker er vel bevist så til de grader at den diskusjonen er det vel unødvendig å ta?

At lavere fart også fører til færre ulykker på målbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert også er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, så er den viktig.

Om flere og flere kjører MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, så skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjørte km synker. Så sånn sett har vel ulykkestallet gått ned da? Mener det har blitt delt noen linker på det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nå.

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 15:49
by Okda
Tommas wrote:Vi kan lett få den diskusjonen her til å vare til mai, men når det gjelder økt fart på motorveier så er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. Så at man kan sette opp farten på bedre veier er vi nok enige i :thumleft

At lavere fart fører til mindre skader ved ulykker er vel bevist så til de grader at den diskusjonen er det vel unødvendig å ta?

At lavere fart også fører til færre ulykker på målbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert også er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, så er den viktig.

Om flere og flere kjører MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, så skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjørte km synker. Så sånn sett har vel ulykkestallet gått ned da? Mener det har blitt delt noen linker på det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nå.

Hvor lenge den enkelte vil delta i diskusjonen blir jo opp til enhver.....

At lav fart i ulykkesøyeblikket fører til mindre skade er jo en selvfølge men det snakkes lite om hvilken fart de som forulykker hadde i det øyeblikket de oppdaget at en ulykke var på gang. Reduksjonen før smellen har jo svært mye å si. Hadde de egentlig de 80 eller kjørte de egentlig langt over fartsgrensen. Spørsmålet er jo om det egentlig er de som i fartsgrensen +-10 - 20 km som er utsatt eller om de som forulykker egentlig kjørte langt over.

Er ikke så sikker på at det er de kjører greit i +- 10 - 20 km/h som forulykker, men det er jo disse som bøtelegges og kanskje mister sertifikatet med de følger det har - på sviktende grunnlag.

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 15:54
by hakhap
Ein gang på steinalderen når jeg tok billappen var det noe slikt at 90% eller mer av ulykkene skjedde i 30kmt eller lavere, etter nedbremsing osv. Hva farten var når det begynte å bremse etc er uklart.

misspelling with autocorrect

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 16:15
by jhn
Jeg så nå nettopp en rapport fra TØI, Sammenhengen mellom fart og ulykker.
Der stod det bl.a at mer enn 40 % av trafikken går over fartsgrensa.
Hadde vi fjernet alle fartsovertredelser ville vi redusert ant dødsulykker med 17 % og hardt skadde med 15 %.
10 % økning i ant forelegg reduserer fartsovertredelser med 3,3 %
10 % økning i bøtesatser reduserer fartsovertredelser med 0,8 %
... og en haug med andre tall ... veldig tørt stoff, men konklusjonen ser ut til å være at farta er ikke det farligste, det er den brå stoppen

Re: Fartsgrenser

Posted: 03 Jan 2018 17:12
by Okda
jhn wrote:Jeg så nå nettopp en rapport fra TØI, Sammenhengen mellom fart og ulykker.
Der stod det bl.a at mer enn 40 % av trafikken går over fartsgrensa.
Hadde vi fjernet alle fartsovertredelser ville vi redusert ant dødsulykker med 17 % og hardt skadde med 15 %.
10 % økning i ant forelegg reduserer fartsovertredelser med 3,3 %
10 % økning i bøtesatser reduserer fartsovertredelser med 0,8 %
... og en haug med andre tall ... veldig tørt stoff, men konklusjonen ser ut til å være at farta er ikke det farligste, det er den brå stoppen

og når er dette fra?