MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 24 apr 2018 08:49

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 65 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 2 3 4 5 Neste
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 11:37 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 11 okt 2015 20:11
Innlegg: 597
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden
DrGreve skrev:
ashland skrev:
Veien holder like hĂžy om ikke bedre standard som motorveiene i Sverige og Danmark med 120 og 130 soner. Forsatt har vi felter med 100 soner her i landet

SĂ„ har vel Danmark flere drepte pr. million innbyggere enn Norge?
Uten at jeg er helt sikker sÄ er tallet for DK 30 mens N har 23.. Sverige har visstnok 27.

Det har du helt rett i.
NĂ„ har disse to artiklene tall som er litt gamle, men de gir en veldig god pekepinn iallefall
https://www.dinside.no/motor/norge-har- ... r/60979889

https://www.nettavisen.no/na24/her-finn ... 14431.html

NÄr vi nÄ har de sikreste veiene, de laveste dÞdsratene i Europa og kan mÄle oss opp pÄ verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 12:07 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4888
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
ashland skrev:
NÄr vi nÄ har de sikreste veiene, de laveste dÞdsratene i Europa og kan mÄle oss opp pÄ verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s


Hva kom fĂžrst, hĂžna eller egget :-k 8)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 12:54 
Tommas skrev:
ashland skrev:
NÄr vi nÄ har de sikreste veiene, de laveste dÞdsratene i Europa og kan mÄle oss opp pÄ verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s


Hva kom fĂžrst, hĂžna eller egget :-k 8)

MÄ bare snakke for min egen del. PÄ meg ble det vertfall kjennskap med egg lenge fÞr det ble noe hÞne pÄ meg...


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 14:03 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 507
MC: FJR 1300
Tommas skrev:
ashland skrev:
NÄr vi nÄ har de sikreste veiene, de laveste dÞdsratene i Europa og kan mÄle oss opp pÄ verdensbasis
Hvorfor da sette ned fartsgrensen :-s


Hva kom fĂžrst, hĂžna eller egget :-k 8)



hvem som kommer fĂžrst i denne sammenhengen er jo ganske feil :

Vi har fÊrrest antall drepte regnet pÄ alle mÄter.
Uten at jeg har sett statistikk pÄ det sÄ regner jeg med at bilparken er vesentlig nyere nÄ enn den var for bare 8 - 10 Är siden
Bilparken vi har i dag er vesentlig tryggere enn den var for bare svÊrt fÄ Är siden
Vi har lave fartsgrenser,
Vi har det desidert hÞyeste bÞtenivÄet,

Å komme ned til 0 drepte er en umulighet sĂ„ lenge vi har enkelte som ikke vil mer....

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 14:35 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1585
MC: Suzuki V-Strom
Jeg tror ... de fÊrreste ulykkene forÄrsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjÞrer en god del fortere, sÄ om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og Þket ant kontroller betydelig, sÄ hadde ulykkestallene gÄtt mere ned .... tror jeg.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 14:43 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4888
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Okda skrev:
Vi har fÊrrest antall drepte regnet pÄ alle mÄter.
Uten at jeg har sett statistikk pÄ det sÄ regner jeg med at bilparken er vesentlig nyere nÄ enn den var for bare 8 - 10 Är siden
Bilparken vi har i dag er vesentlig tryggere enn den var for bare svÊrt fÄ Är siden
Vi har lave fartsgrenser,
Vi har det desidert hÞyeste bÞtenivÄet,

Å komme ned til 0 drepte er en umulighet sĂ„ lenge vi har enkelte som ikke vil mer....


Jeg tror du har rett pÄ de fleste punkter, og derfor er det sÄ vrient Ä argumentere for Ä sette OPP farten igjen.

Det som gjĂžres i dag funker, og det er nok kombinasjonen som gjĂžr susen: lavere fart, nyere biler og sakte men sikkert sikrere veier. Ulykkesutsatte veier blir forbedret, og det er ikke bare senket fart som er tiltaket.

Selvmord er en trist ting som man nok ikke fÄr fjernet helt fra trafikken, men heller ikke noen grunn til Ä ikke jobbe med alt det andre.

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 14:50 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4888
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
jhn skrev:
Jeg tror ... de fÊrreste ulykkene forÄrsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjÞrer en god del fortere, sÄ om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og Þket ant kontroller betydelig, sÄ hadde ulykkestallene gÄtt mere ned .... tror jeg.


"synsemodus pÄ"

All den tid tallene viser at lavere fart gir fÊrre som ogsÄ kjÞrer alt for fort, og at lavere fart i snitt gir fÊrre og mindre alvorlige ulykker sÄ tror jeg du tar feil i at en Þkning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vÄr :lol:

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 14:59 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 507
MC: FJR 1300
Tommas skrev:
jhn skrev:
Jeg tror ... de fÊrreste ulykkene forÄrsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjÞrer en god del fortere, sÄ om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og Þket ant kontroller betydelig, sÄ hadde ulykkestallene gÄtt mere ned .... tror jeg.


"synsemodus pÄ"

All den tid tallene viser at lavere fart gir fÊrre som ogsÄ kjÞrer alt for fort, og at lavere fart i snitt gir fÊrre og mindre alvorlige ulykker sÄ tror jeg du tar feil i at en Þkning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vÄr :lol:


Det stemmer jo ikke helt. Farten ble satt OPP pÄ motorveier over alt og det ble sett pÄ som noe forferdelig spill med liv og helse og det er jo det som er gjennomgÄende kommentarer nÄr det gjelder problematikken.

At farten ble satt opp har vel ikke hatt de store negative konsekvensene sÄ langt. Det forsÞket burde kanskje forsÞkes pÄ flere steder i det mange andre faktorer enn fart er vesentlig forbedret de siste 15 - 20 Ärene.

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 15:02 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 507
MC: FJR 1300
Det er jo forsÄvidt ikke bevist at det er fartsreduksjonene som har virket. Ser man pÄ tallene for MC de siste Ärene sÄ har ikke de endret seg vesentlig. Flere brukere av MC men likevel. Dette tyder jo pÄ at alle andre faktorer enn fart virker mye bedre enn fartsreduksjonene. Ellers skulle jo antallet forulykkede pÄ MC ha blitt redusert tilsvarende........

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 15:09 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1585
MC: Suzuki V-Strom
Tommas skrev:
jhn skrev:
Jeg tror ... de fÊrreste ulykkene forÄrsakes av den jevne bilist som vel i snitt ligger ca 10 km/h over grensa, (mitt inntrykk) men av folk som kjÞrer en god del fortere, sÄ om man hadde hevet alle 70-80 soner med 10, og Þket ant kontroller betydelig, sÄ hadde ulykkestallene gÄtt mere ned .... tror jeg.


"synsemodus pÄ"

All den tid tallene viser at lavere fart gir fÊrre som ogsÄ kjÞrer alt for fort, og at lavere fart i snitt gir fÊrre og mindre alvorlige ulykker sÄ tror jeg du tar feil i at en Þkning ville presset ulykkestallene ned :-k

"synsemodus av"

Bra det snart er vÄr :lol:

Det jeg mente var at med med mange flere kontroller vil man fÄ luket bort de verste fartstrollene ... de som forÄrsaker de fleste ulykkene ... og den "lille" fartsÞkningen pÄ 10 km/h spille en mindre rolle.
Jeg mente ikke at fartsĂžkningen i seg selv ville senke ulykkestallene. Men i sum en nedgang.

Mener jeg leste en rapport som sa noe om dette en gang ... skal prĂžve Ă„ leite litt


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 15:16 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4888
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Vi kan lett fÄ den diskusjonen her til Ä vare til mai, men nÄr det gjelder Þkt fart pÄ motorveier sÄ er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. SÄ at man kan sette opp farten pÄ bedre veier er vi nok enige i :thumleft

At lavere fart fÞrer til mindre skader ved ulykker er vel bevist sÄ til de grader at den diskusjonen er det vel unÞdvendig Ä ta?

At lavere fart ogsÄ fÞrer til fÊrre ulykker pÄ mÄlbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert ogsÄ er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, sÄ er den viktig.

Om flere og flere kjÞrer MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, sÄ skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjÞrte km synker. SÄ sÄnn sett har vel ulykkestallet gÄtt ned da? Mener det har blitt delt noen linker pÄ det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nÄ.

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 15:49 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 507
MC: FJR 1300
Tommas skrev:
Vi kan lett fÄ den diskusjonen her til Ä vare til mai, men nÄr det gjelder Þkt fart pÄ motorveier sÄ er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. SÄ at man kan sette opp farten pÄ bedre veier er vi nok enige i :thumleft

At lavere fart fÞrer til mindre skader ved ulykker er vel bevist sÄ til de grader at den diskusjonen er det vel unÞdvendig Ä ta?

At lavere fart ogsÄ fÞrer til fÊrre ulykker pÄ mÄlbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert ogsÄ er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, sÄ er den viktig.

Om flere og flere kjÞrer MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, sÄ skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjÞrte km synker. SÄ sÄnn sett har vel ulykkestallet gÄtt ned da? Mener det har blitt delt noen linker pÄ det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nÄ.



Hvor lenge den enkelte vil delta i diskusjonen blir jo opp til enhver.....

At lav fart i ulykkesÞyeblikket fÞrer til mindre skade er jo en selvfÞlge men det snakkes lite om hvilken fart de som forulykker hadde i det Þyeblikket de oppdaget at en ulykke var pÄ gang. Reduksjonen fÞr smellen har jo svÊrt mye Ä si. Hadde de egentlig de 80 eller kjÞrte de egentlig langt over fartsgrensen. SpÞrsmÄlet er jo om det egentlig er de som i fartsgrensen +-10 - 20 km som er utsatt eller om de som forulykker egentlig kjÞrte langt over.

Er ikke sÄ sikker pÄ at det er de kjÞrer greit i +- 10 - 20 km/h som forulykker, men det er jo disse som bÞtelegges og kanskje mister sertifikatet med de fÞlger det har - pÄ sviktende grunnlag.

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 15:54 
Online
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 06:50
Innlegg: 2232
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud
Ein gang pÄ steinalderen nÄr jeg tok billappen var det noe slikt at 90% eller mer av ulykkene skjedde i 30kmt eller lavere, etter nedbremsing osv. Hva farten var nÄr det begynte Ä bremse etc er uklart.

misspelling with autocorrect

_________________
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 16:15 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1585
MC: Suzuki V-Strom
Jeg sÄ nÄ nettopp en rapport fra TØI, Sammenhengen mellom fart og ulykker.
Der stod det bl.a at mer enn 40 % av trafikken gÄr over fartsgrensa.
Hadde vi fjernet alle fartsovertredelser ville vi redusert ant dĂždsulykker med 17 % og hardt skadde med 15 %.
10 % Ăžkning i ant forelegg reduserer fartsovertredelser med 3,3 %
10 % Ăžkning i bĂžtesatser reduserer fartsovertredelser med 0,8 %
... og en haug med andre tall ... veldig tÞrt stoff, men konklusjonen ser ut til Ä vÊre at farta er ikke det farligste, det er den brÄ stoppen


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Fartsgrenser
Legg innLagt inn: 03 jan 2018 17:12 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 507
MC: FJR 1300
jhn skrev:
Jeg sÄ nÄ nettopp en rapport fra TØI, Sammenhengen mellom fart og ulykker.
Der stod det bl.a at mer enn 40 % av trafikken gÄr over fartsgrensa.
Hadde vi fjernet alle fartsovertredelser ville vi redusert ant dĂždsulykker med 17 % og hardt skadde med 15 %.
10 % Ăžkning i ant forelegg reduserer fartsovertredelser med 3,3 %
10 % Ăžkning i bĂžtesatser reduserer fartsovertredelser med 0,8 %
... og en haug med andre tall ... veldig tÞrt stoff, men konklusjonen ser ut til Ä vÊre at farta er ikke det farligste, det er den brÄ stoppen



og nÄr er dette fra?

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 65 innlegg ]  GĂ„ til side Forrige 1 2 3 4 5 Neste

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare pÄ emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

SĂžk etter:
GĂ„ til:  
KjĂžrer pĂ„ phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmĂ„l) Language Pack © Lars Christian Schreiner