Tommas skrev:
Vi kan lett fÄ den diskusjonen her til Ä vare til mai, men nÄr det gjelder Þkt fart pÄ motorveier sÄ er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. SÄ at man kan sette opp farten pÄ bedre veier er vi nok enige i
At lavere fart fÞrer til mindre skader ved ulykker er vel bevist sÄ til de grader at den diskusjonen er det vel unÞdvendig Ä ta?
At lavere fart ogsÄ fÞrer til fÊrre ulykker pÄ mÄlbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert ogsÄ er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, sÄ er den viktig.
Om flere og flere kjÞrer MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, sÄ skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjÞrte km synker. SÄ sÄnn sett har vel ulykkestallet gÄtt ned da? Mener det har blitt delt noen linker pÄ det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nÄ.
Hvor lenge den enkelte vil delta i diskusjonen blir jo opp til enhver.....
At lav fart i ulykkesÞyeblikket fÞrer til mindre skade er jo en selvfÞlge men det snakkes lite om hvilken fart de som forulykker hadde i det Þyeblikket de oppdaget at en ulykke var pÄ gang. Reduksjonen fÞr smellen har jo svÊrt mye Ä si. Hadde de egentlig de 80 eller kjÞrte de egentlig langt over fartsgrensen. SpÞrsmÄlet er jo om det egentlig er de som i fartsgrensen +-10 - 20 km som er utsatt eller om de som forulykker egentlig kjÞrte langt over.
Er ikke sÄ sikker pÄ at det er de kjÞrer greit i +- 10 - 20 km/h som forulykker, men det er jo disse som bÞtelegges og kanskje mister sertifikatet med de fÞlger det har - pÄ sviktende grunnlag.