Fartsgrenser

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Fartsgrenser

Post by JK95 »

Det siste der, knutk, det kunne jeg ikke vært stort mer enig i :thumleft Klart det finnes et og annet unntak, men jeg sliter med å komme på tilfeller hvor jeg har tenkt at fartsgrensen er for høy sånn på stående fot :-k Har riktignok noen smale og uoversiktelige veier nær bygda hjemme som ingen kjører 80 i 80-sonen på, men de små hundremeterne på en vei som går 2-3 mil sakker folk ned fordi alle forstårat det ikke er fysisk mulig å holde 80 der :lol:

Og @okda: Nei, jeg synes ikke det [-( Trekker igjen fram den luringen av en UP jeg nevnte lenger opp i tråden, som bruker kammo for å ikke bli oppdaget, og slik "ta" flest mulig, gjerne på den nyeste og fineste strekka i området, den mest forsvarlige plassen å ta en forbikjøring ](*,) Det er etter min mening ufint [-( Men da er jeg plutselig over på en helt annen sak, nemlig at mange UP-er ikke skulle hatt makt :thumleft
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Fartsgrenser

Post by Okda »

JK95 wrote:Det siste der, knutk, det kunne jeg ikke vært stort mer enig i :thumleft Klart det finnes et og annet unntak, men jeg sliter med å komme på tilfeller hvor jeg har tenkt at fartsgrensen er for høy sånn på stående fot :-k Har riktignok noen smale og uoversiktelige veier nær bygda hjemme som ingen kjører 80 i 80-sonen på, men de små hundremeterne på en vei som går 2-3 mil sakker folk ned fordi alle forstårat det ikke er fysisk mulig å holde 80 der :lol:

Og @okda: Nei, jeg synes ikke det [-( Trekker igjen fram den luringen av en UP jeg nevnte lenger opp i tråden, som bruker kammo for å ikke bli oppdaget, og slik "ta" flest mulig, gjerne på den nyeste og fineste strekka i området, den mest forsvarlige plassen å ta en forbikjøring ](*,) Det er etter min mening ufint [-( Men da er jeg plutselig over på en helt annen sak, nemlig at mange UP-er ikke skulle hatt makt :thumleft
Det er jo de som er satt til å passe på at vi overholder disse fartsgrensene og de gjør alt de kan for at vi skal gjøre det også - "inntektsbudsjettet skal fylles opp, så har vi jobb neste år også"
Sikkerhet er noe de snakker om når de skal forsvare alle kontrollene de avholder på steder hvor de ikke bør stå (nybygde 2 felt for forbikjøring for eks)...
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

Okda wrote:
jhn wrote:Det er jo et paradoks at de første til å klage på fartsgrensene er godt voksne menn ... eller kanskje ikke .... når man samtidig leser i artikkelen at
"et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. "

Dette er slik UP bruker statistikk. Antall omkomne i trafikken brukes for alt det er verd og alt etter hva de ønsker å oppnå. Sannsynligvis kunne en relativt stor prosentandel av møteulykkene tilskrives selvmord. Dette regnes ikke som årsak og fart får skylda. Når vi kjører så fort at det blir dødsulykker av det må fartsgrenser ned.
.
Hvis man skal putte sånne personlige "sannsynligvis" inn i statistikken blir vel all form statistikk meningsløs?
Jeg tror det er mest fornuftig å forholde seg til faktiske tall.
Okda wrote:Synes virkelig folk her inne at det er OK med en fartsgrense på 60 - 70 langs landeveien rundt om???? vil det være greit å trille rundt i 60 - 70 og med UP bak hver en busk for å piske oss til lydighet?
Det tror jeg veldig få mener ... Jeg synes bare det er litt sært at folk mener det er feil at up skal gjøre jobben sin, og at de som klager mest er de som er mest utsatt for ulykker.
Å fastsette fartsgrenser er en ganske annen sak
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Fartsgrenser

Post by Okda »

Okda wrote: Hvis man skal putte sånne personlige "sannsynligvis" inn i statistikken blir vel all form statistikk meningsløs?
Jeg tror det er mest fornuftig å forholde seg til faktiske tall.

Sånne personlige sannsynligviser er statistikk fulle av og når UPsjefen ikke tar hensyn til sånne men leser statistikken slik han gjør for å oppnå mest mulig for sitt syn så blir den ikke rett den veien heller.

Synes virkelig folk her inne at det er OK med en fartsgrense på 60 - 70 langs landeveien rundt om???? vil det være greit å trille rundt i 60 - 70 og med UP bak hver en busk for å piske oss til lydighet?
Det tror jeg veldig få mener ... Jeg synes bare det er litt sært at folk mener det er feil at up skal gjøre jobben, og at de som klager mest er de som er mest utsatt for ulykker.
Å fastsette fartsgrenser er en ganske annen sak
Kanskje det er eldre over 45 - 50 som har mest kjørte kilometer også slik at det er naturlig at det er flest som forulykker i denne årsklassen. Nok en mulighet som ikke avklares siden det hadde ødelagt en del av trykket i utsagnene deres....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Fartsgrenser

Post by Ambro »

En fornuftig løsning på dette må vel være å se til Frankrike.
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_France

Litt eldre sak fra Sverige også:
https://www.tu.no/artikler/slik-unngar- ... -ko/225005

Litt forskjellige tilnærminger, men begge 2 benytter seg av samme virkemiddel, variable fartsgrenser.
Tradisjonen i Norge, og de fleste andre land jeg kjenner til er jo å sette en fartsgrense som de dårligste bilene (som såvidt klarer å komme seg igjennom EU-kontrollen) skal klare å kjøre sikkert med i normalt dårlig vær.

Om det er en tørr og fin sommerdag, du har helt ferske dekk på sykkelen og alt er i tipp topp stand, så burde jo fornuften tilsi at hastigheten trygt kan økes noe (innenfor rimelighetens grenser).
Har ikke kjørt mye i Frankrike, men husker en tur for mange år siden der vi på motorveien ble overrasket over regn, hastigheten sank automatisk med 20 km/t, og alle fulgte den.

Jeg tror at dette også kan føre til økt respekt for fartsgrensene, da veldig mange i dag mangler dette rett og slett fordi fartgrensene i mange tilfeller bare er fornuftige på dårlig føre.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

Okda wrote:
Okda wrote: Hvis man skal putte sånne personlige "sannsynligvis" inn i statistikken blir vel all form statistikk meningsløs?
Jeg tror det er mest fornuftig å forholde seg til faktiske tall.

Sånne personlige sannsynligviser er statistikk fulle av og når UPsjefen ikke tar hensyn til sånne men leser statistikken slik han gjør for å oppnå mest mulig for sitt syn så blir den ikke rett den veien heller.

Synes virkelig folk her inne at det er OK med en fartsgrense på 60 - 70 langs landeveien rundt om???? vil det være greit å trille rundt i 60 - 70 og med UP bak hver en busk for å piske oss til lydighet?
Det tror jeg veldig få mener ... Jeg synes bare det er litt sært at folk mener det er feil at up skal gjøre jobben, og at de som klager mest er de som er mest utsatt for ulykker.
Å fastsette fartsgrenser er en ganske annen sak
Kanskje det er eldre over 45 - 50 som har mest kjørte kilometer også slik at det er naturlig at det er flest som forulykker i denne årsklassen. Nok en mulighet som ikke avklares siden det hadde ødelagt en del av trykket i utsagnene deres....
Det blir mye antagelser og synsinger ... vi vet vel lite om hvilke hensyn UP-sjefen tar, og hvordan han leser statistikken. Hvordan skal vi/han lese den?
Ja kanskje det er eldre over 45 - 50 som har mest kjørte kilometer også slik at det er naturlig at det er flest som forulykker i denne årsklassen. Eller kanskje ikke. Og kanskje UP har litt bedre oversikt over hva som skjer i trafikken, og hvem som er problemet. Eller kanskje ikke ... men uansett, hvilke motiver skulle UP ha for å bevisst skjule sannheten?
Det er fint med litt sunn skepsis til .... så mangt, men med en altoverskyggende mistro til alt som har med UP å gjøre, blir det bare en hemsko, både for deg selv og alle andre som måtte ha lyst til å mene noe om dette.
Bjerknez

Re: Fartsgrenser

Post by Bjerknez »

Okda wrote:Nå snakkes det om at fartsgrensene skal settes ytterligere ned OG UP skal blir ENDA mer ivrige enn de er i dag for å holde oss under kontroll mht fartsgrenser.

Er folket her inne enig i dette?

Er NMCU enig i dette?

Er NAF enig i at farten fortsatt er for høy her i landet?


Jeg er med i både NAF og NMCU men er slett ikke sikker på at jeg skal være det om de bare jatter med UP i dette???
Har du spurt NMCU og NAF hva dem mener?
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Fartsgrenser

Post by Palma »

Nå var det mye synsing her, og det er jo lov i slike saker. Men hvis noen er så jæ*** blåøyde at de tror noen bøtesatser blir satt ned så må de bare leve i troen. Vi har et statsbudsjett som helst skal gå opp, utgiftene blir større for hver dag. En plass må penga komme inn! Det er tross alt endel rike onkler som skal ha sin skattelette og det er jo begrenset hvor mye det går an å ta fra pensjonister og trygdede uten at det tar helt av.
I forhold til fartsgrenser så er det litt snodig med 80 på svingete veier i vest og 60 på rette veier i øst. Men har visst noe med antall avkjørsler ol å gjøre.
Hvis man har det travelt, reis litt tidligere. Skal du ha det morro, dra på en bane.
Ja, jeg husker bota mi fra i sommer....

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fartsgrenser

Post by Tommas »

Liten avsporing, men selvmord både tas med og justeres for i forskjellige statistikker. Naturlig nok noe usikre tall, men de som lager statistikk later ikke som dette ikke finnes. Jeg har sett flere tall hvor "sikre" eller "antatt sikre" selvmord holdes helt utenfor.

For de som har lyst kan man også lett grave seg ned i ulykker per kjørte 1000 km også. De som lager statistikk later heller ikke som alle kjører like mye av begge kjønn og i alle aldersgrupper :thumleft


Her er det også mer å kose seg med :lol:


https://forskning.no/bil-og-trafikk-sam ... ig-saktere
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Fartsgrenser

Post by Trondgv »

De kan bare sette opp bøtesatsene for min del, jeg kjører ikke for fort uansett.. :lol: Ser ikke problemet med høyere bøter. Vis en på liv og død skal kjøre over fartsgrensa så må du tåle å få bota eller følge fartsgrensa. Det er jo selvsagt kjipt å få bot, men det er i 99% tilfellene fortjent. :thumleft

Og husk, på svingete bakveier hvor det er lite trafikk, er det også lite kontroller. :thumleft
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: RE: Re: Fartsgrenser

Post by hakhap »

Trondgv wrote:De kan bare sette opp bøtesatsene for min del, jeg kjører ikke for fort uansett.. [emoji38] Ser ikke problemet med høyere bøter. Vis en på liv og død skal kjøre over fartsgrensa så må du tåle å få bota eller følge fartsgrensa. Det er jo selvsagt kjipt å få bot, men det er i 99% tilfellene fortjent. :thumleft

Og husk, på svingete bakveier hvor det er lite trafikk, er det også lite kontroller. :thumleft
Så da er det greit å være lovbryter?

Problemer er vel ikke at bøtesbeløpen indeks reguleres men de samtidig ønsker å senke fartsgrensen over lav sko. Når det virker som at mange opplever at i moderne kjøretøy på sikre veier det i mange tilfeller er for lav fartsgrense i forhold til opplevd sikkerhet.

I mange tilfeller opplever en med et egnet kjøretøy at i lovlige hastigheter og gode forhold at det helt enkelt blir "rutine" å kjøre der og da enkelt taper fokus og det er sjeldent en god ting.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fartsgrenser

Post by tshansen »

Politikere vil ha 0 drepte i trafikken hvert år. Det vil vi vel strengt talt alle mann.... Men der er mange eventualiteter vi ikke kan ta høyde for. Komplett idioti er en av tingene.

Om UP ville øke trafikksikkerheten, hadde de nok hatt langt høyere fokus på ruskjørere og de tiltakene de kan gjøre for å trygge trafikken. Det som dessverre er realiteten er at de er styrt av oppklaringsprosent og får ofte direkte ordre om å ha antall vedlegg i løpet av en vakt i stede for å gjøre seg synlig å bidra positivt til å øke trafikksikkerheten. Når vi som ferdes i trafikken også ser tydelig hva som foregår, er det ikke rart at vi reagerer. Å sette ned fartsgrensene har sin hensikt, på flere måter. Akkurat på samme måte som bompenger bedrer miljøet :-)
Mange steder har de faktisk gjort forskning som viser at økt fart øker konsentrasjon og man får mindre ulykker, men de gangene det blir ulykker er sansynligheten for at det er en dødsulykke desto høyere.
Så det ligger noe sannhet i alt, det kommer bare an på hvilken måte du velger å lese sannheten.

Hvor mange alvorlige ulykker eller dødsulykker er direkte konsekvens av rus?

I større byer og plasser det er mye kø, er det ønskelig å ha en fart på 60 km/t.... dette er mest lønnsomt samfunnsmessig. Du flytter langt flere biler i timen ved 60 km/t enn 80 km/t :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fartsgrenser

Post by Tommas »

Det er jo ikke enten eller her. Det er jo feks ikke som om UP ikke satser på å ta bilister i rus, Man skal ikke ha fulgt med mye de siste årene for å se at det har blitt vesentlig større fokus på det (penger og utstyr etc) samt at folk som tar medisiner får stadig større problemer med unntak fra kjøreforbud (rettferdig eller ei).

Skal man ha "nullvisjon" så må det jo jobbes fra flere kanter, og fart er og blir en viktig faktor. Det er jo ikke heller slik at fartsgrenser settes med dartpiler og blink (selv om det kan virke slik...), men følger fastsatte regler (som nevnt: avkjøringer, skoler, siktforhold etc). Her er ulykker også en stor faktor.

Selv om det sikkert kan dras ut forskning som viser at jorda er flat, så kommer man ikke unna at lavere fart er en av faktorene som sørger for mindre døde i trafikken. At det finnes hederlige unntak har så vidt jeg skjønner like mye å gjøre med veistandard som at folk "ikke kjeder seg". Man kjeder seg ikke akkurat på en trang vestlandsvei hvor det er 80, mens på noen av de nye motorveiene kan man nesten sovne i 100.

Det er vanskelig å argumenter mot lavere fart når folk begjærlig griper muligheten til å justere ned, siden det er billig, enkelt, i stor hovedsak har positiv effekt og raskt gir inntrykk av å gjort et godt stykke arbeid. Så er jeg redd for at en del andre ting (de som koster penger og tar tid...) går i glemmeboka.

Jeg ville i det minste håpet at fartsgrensene på steder som ikke er ulykkesbelastet unngåes å settes kunstig lavt "bare fordi man kan" (senkes fartsgrensen kunstig lavt så oppnår man også "forakt" for lover og regler, det er heller ikke noen tjent med), og at strekninger hvor det er mye ulykker også får en oppgradering av veiene. Sleng på litt fokus på å gjøre alle biler som er trygge noen knepp billigere, og gi større vrakpant, så er man sikkert enda et godt steg på vei mot nullvisjonen.

At vi samtidig dilter på vei mot et samfunn hvor veier kun er til transport og ikke spenning får nok ikke vi gjort noe med.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Fartsgrenser

Post by Okda »

Bøtesatsene er vel ikke det som var utgangspunktet for diskusjonen men fartsgrensene og spesielt reduksjonen av disse de siste år og predikerte kommende reduksjoner og oppfyllelsen av disse med UP og deres iver etter å ta flest mulig med sikkerhet som argument hvor deres iver ganske overbevisende viser at det er mest og flest mulig bøter som er hovedmålet .... laaange setninger er jo så bra!


Tror det ofte er NMCU folk her inne og de kunne jo kommet med en uttalelse - hva NAF gjør er jeg ikke sikker på....

At vi samtidig dilter på vei mot et samfunn hvor veier kun er til transport og ikke spenning får nok ikke vi gjort noe med.
Det er jo denne diltingen vi Normenn er spesialister på. Vi aksepterer alt uten motstand uansett.....
OkDa
Fjr 1300
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Fartsgrenser

Post by knutk »

Tommas wrote: At vi samtidig dilter på vei mot et samfunn hvor veier kun er til transport og ikke spenning får nok ikke vi gjort noe med.
Ehhrrrmmm... På grusveier er det sjelden eller aldri kontroll \:D/ Men det er en fordel å ha egnet redskap.
Post Reply