Fartsgrenser

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Fartsgrenser

Post by ashland »

Tommas wrote:Vi kan lett få den diskusjonen her til å vare til mai, men når det gjelder økt fart på motorveier så er i det minste det godt dokumentert. Veiene hvor farten ble satt opp var enten bygget for det, og/eller det ble gjort mindre endringer. Så at man kan sette opp farten på bedre veier er vi nok enige i :thumleft

At lavere fart fører til mindre skader ved ulykker er vel bevist så til de grader at den diskusjonen er det vel unødvendig å ta?

At lavere fart også fører til færre ulykker på målbare strekninger er i det minste veldig godt dokumentert, selv om det sikkert også er andre faktorer som spiller inn. Helt sikkert er det i alle fall at om fart ikke er eneste faktor, så er den viktig.

Om flere og flere kjører MC, men ulykkestallet holder seg nogenlunde stabilt, så skulle vel det tilsi at antall ulykker per kjørte km synker. Så sånn sett har vel ulykkestallet gått ned da? Mener det har blitt delt noen linker på det her i en tidligere synse-session, men orker ikke grave i det nå.
Så evig rett i mye her Tommas, både motorvei og lavere fart innebærer også lavere risiko, det kan vi ikke komme ifra :thumleft
Men den 0-visjonen stat og bilbransje jobber imot, er den mulig? Så lenge vi har rusede sjåfører på veiene, det være seg alkohol, piller eller andre ting, mennesker som ikke vil mer, folk som sovner bak rattet, fikkler med mobil og bilens alle mulige dupeditter og kjøre innstillinger, noen som tror de er flinkere enn hva de egentlig er eller bare vil tøffe seg. Da tar vi oppmerksomheten bort og 10 eller 20 km/t lavere fartsgrense hjelper akk så lite her.

Jeg kan bare snakke for meg selv og er ingen måte en perfekt sjåfør, ligger ofte litt over fartsgrensene - iallefall på mc :-#
Lufter jeg Amazon derimot, faller jeg inn i min egen verden, med armen i ruta og cruiser avgårde. Uten noen bekymringer eller ting som lett tar oppmerksomheten vekk. Det er ikke akkurat så mye å trykke/vri på bak rattet der :redface

Image

Alle vil vi selvfølgelig komme hjem like hele. Men så lenge vi velger å kjøre bil eller mc tar vi også en kalkulert risiko, att den som kommer imot ikke justerer radio´n osv Med hånden på hjertet, hvem er det som ikke er en liten Albert Åberg og "skal bare" styre med ett eller annet på gps´en, mobil eller radio?
fun is not a straight line
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Fartsgrenser

Post by intruder »

Denna Amazonen var rålekker.. :thumleft :smt006

Råkjøring,tett oppi rævva på og fikling er noe forskere og andre eksperter aldri får ordna helt opp i,særlinger og gærninger blir du ikke kvitt...
Selv jeg dydsmønsteret ble stoppet i femtisona og ble belønnet med totusenetthundre i sammar... :-({|=
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Fartsgrenser

Post by mekkern »

De viktigste faktorene for skader er vel -fart-evner-rus og idioti...

[youtube][/youtube]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

mekkern wrote:De viktigste faktorene for skader er vel -fart-evner-rus og idioti...
De fleste av oss har vel befatning med minst to av de faktorene :-s
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Fartsgrenser

Post by mekkern »

Egentlig litt rart at en ikke har krepert av alt dumt en har finni på.

Men som mange sier: Insha'Allah.

Tiden var vel ikke inne. :smt051 :smt110

Men å senke farten til 70 som ‘standard’ og 60 til 50 og 50 til 40 gir kun penger i statskassa.

For de som kjører «for fort» gjør det uansett.
Akkurat som han/ hun som kjører ruset- de driter jo i en ‘rusgrense’
Post Reply