knutk skrev:
På den ene siden må jeg innrømme at de fleste "oh'shit" opplevelsene jeg har opplevd (og overlevd) hadde vært unngått om jeg hadde holdt litt lavere fart.
Jeg tipper alle som ferdes i trafikken har hatt "oh'shit" opplevelser. For min del kunne de aller fleste av disse opplevelsene vært unngått ved å holde fartsgrensen samt bruke oppmerksomheten på veien og ikke i en mobilsamtale etc
Den "0" - visjonen om ingen drepte i trafikken er helt teoretisk umulig. Idet vi setter oss på en mc eller bak rattet i bilen, velger vi selv, helt bevist å utsette oss for en kalkulert risiko. Men risikoen for noe uforutsett kommer til å skje veier godt opp mot det å ferdes i trafikken.
Ta E6 gjennom Østfold, den har 4 felt, adskilte kjørebaner, belyst om natten, av og på kjøringsfelt etc. Urovekkende ofte klarer noen å surre seg ut på den veien i feil kjøreretning. Selv om du må ta feil i rundkjøringen, passere "en-vei-kjøring" og "Stopp - Feil kjøreretning" skilter. Så å si hver gang er det en "eldre" og/eller ruset person, heldigvis blir de stoppet av Onkel Blå eller kommer seg av veien før noe galt skjer. Men noen ganger treffer de en bil og det har endt i dødsulykke.
Lavere fart hjelper klart på reaksjonstiden i disse tilfellene, men enn kan ikke sette fartsgrenser opp imot de som ikke er skikket til å ferdes i trafikken
Veien holder like høy om ikke bedre standard som motorveiene i Sverige og Danmark med 120 og 130 soner. Forsatt har vi felter med 100 soner her i landet