Fartsgrenser

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Fartsgrenser

Post by Okda »

Nå snakkes det om at fartsgrensene skal settes ytterligere ned OG UP skal blir ENDA mer ivrige enn de er i dag for å holde oss under kontroll mht fartsgrenser.

Er folket her inne enig i dette?

Er NMCU enig i dette?

Er NAF enig i at farten fortsatt er for høy her i landet?


Jeg er med i både NAF og NMCU men er slett ikke sikker på at jeg skal være det om de bare jatter med UP i dette???

JEG synes nå det er hinsides all fornuft å redusere mer på farten enn de allerede har gjort. De snakker som om at alle reduksjoner i ulykker - eller ulykker med personskader nesten alene kan tilskrives kontrollvirksomheten til UP. At biler har hat en ørliten utvikling i for av aktiv og passiv sikkerhet har jo ikke noen å si for disse folka.... Farten ble SATT OPP på motorveier til STOOR bestyrtelse hos UP og deres støttespillere og hva skjedde? det ble ikke mer usikkert på motorveiene. De er like sikre i dag som de var tidligere....

https://www.nettavisen.no/na24/up-varsl ... 02176.html
OkDa
Fjr 1300
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Fartsgrenser

Post by ole m. »

Fartsgrensene ytterligere ned, bøtesatsene justeres opp, flere fartskontroller. Og bompenger bare øker og øker. Samtidig har det ikke vært færre dødsulykker på 70 år.

Jeg begynner å få nok her nå, dessverre. Da bompengene var på et moderat nivå, var jeg positivt innstilt. Men dette har nå endret seg. Det er grenser for hvor mye som skal betales inn i en usosial og skjult form for skatt. Det gjelder både bompenger og bøter.

:twisted: :twisted: :twisted:
Bjerknez

Re: Fartsgrenser

Post by Bjerknez »

Jeg merker jeg egentlig er litt delt i meningene rundt dette. Egoisten i meg vil så klart ikke ha noe slikt tredd nedover ørene. Jeg vil jo på en måte ha det litt "gøy" langs veien.

Den litt mer fornuftige delen av meg mener nok at jeg forstår slike endringer litt bedre. Ingen av oss vil ha råkjørere langs veien, men vi tråkker liksom til de fleste av oss når sjansen byr seg. Litt sånn dobbeltmoral.... på en måte...

Jeg har jo selv blitt stemplet som "råkjører" sommeren 2017 og kan vel ikke akkurat si at jeg var uenig i avgjørelsen til UP, selv om det var surt. Straffen var velplassert, midt i krysset og på en måte så tror jeg det funket litt. Kommer til å tenke meg om to ganger ekstra før jeg gjør noe lignende igjen. Men noen helgen blir jeg nok aldri.

Så jeg vet ikke helt... merker at jeg ikke bryr meg så mye om det...egentlig... :-k
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Fartsgrenser

Post by JK95 »

Mulig det er bare meg, men jeg synes ikke det er greit at det blir slik :-# Skulle tro 110-sonen burde vært 80 også da, myyyyyyye tryggere :roll: Da blir julebordsfondet til UP plutselig mye større, når de samtidig pøser på med flere kontroller :?

Missforstå meg rett, jeg er for sikkerhet langs veiene, men i tillegg til høyere fartsgrenser siden 60-tallet, har også vegstandaren gått heftig opp, noe jeg tror har hatt mye mer å si for trafikksikkerheten enn frykten for at onkel blå lurer i buskene [-(

Litt OT: på trøndelagskysten har vi en UP-fyr som benytter kammo-nett for å være sikker på å TA flest mulig, heller enn å stå slik som nær Trondheim, der de bruker vest og viser tilstedeværelse ](*,) Jeg velger å tro at det siste hjelper mer, og "skader" menigmanns inntrykk av UP mindre [-X
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

Kan ikke si at jeg bekymrer meg nevneverdig over dette. Jeg tror ikke bedre biler, som noen nevner, har veldig stor betydning for ulykkestallene,
Det er vel stort sett førerfeil, hasardiøse forbikjøringer o.l som er årsaken til ulykker ... og sånn har det vel alltid vært.
Rent prinsipielt er jeg for at lovene skal overholdes, og klarer vi det ikke uten barnevakt, så kan vi vel takke oss selv for flere kontroller.
Det er ikke mange som overholder fartsgrensene langs landeveien, og skulle det, mot formodning være noen, er det ei lang kø bak med illsinte menn.
Ang. nedsetting av fartsgrenser er jeg litt mere i tvil ... litt justering både her og der kunne vært greit, både opp og ned.
Det ser ikke ut til å være en helhetlig plan .... sammenlignbare veier har forskjellige fartsgrenser rundt om i landet, jeg har et par ganger blitt overrasket over f.eks smale vestlandsveier med 80 km/h der jeg hadde forventet 60, og motsatt på andre strekninger.
Men de som tror at innbetalte bøter går til politiet, julebord og den slags, de .... eeh .... tar feil.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fartsgrenser

Post by Tommas »

Nyere bil er så mye tryggere at i feks møteulykker så er allerede ved 10 års alder på bilen sjansene vesentlig større for å komme alvorlig til skade eller dø i forhold til å kjøre ny bil. Eldre enn 10 år så blir det raskt verre og verre. I tillegg er nyere biler utstyrt med flere og flere aktive systemer for å hindre oss duster bak rattet å utslette oss selv og andre.

Så en yngre bilpark er en vesentlig del av å sørge for færre døde og skadde i trafikken.

Så er det fart. Dessverre virker fysikken fortsatt slik at når en eller flere biler bremser opp fra marsjfart til null veldig plutselig, så er det utrolig mye mer energi i en bil som holder 80-90 enn 60-70. Som vanlig er møteulykker her den store synderen, og her er farten en særdeles viktig faktor i hvor mye skader som skjer. Trange veier som lar folk passere hverandre i 80+ km/t med kun en meters avstand gjør marginene små.

Dessverre er det slik at å stimulere til nyere bilpark (justere avgifter på nye biler), eller sørge for mindre møteulykker (veidelere, 4 felter etc) koster mye mer penger og/eller tid enn å sette ned fartsgrensene.

Så da ender man opp med at senking av fart er det som gir mest for pengene, det kan klappes på skuldre og UP overlever nedleggelse enda noen år 8)

(men for all del, det virker det også...)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

Tommas wrote:Nyere bil er så mye tryggere at i feks møteulykker så er allerede ved 10 års alder på bilen sjansene vesentlig større for å komme alvorlig til skade eller dø i forhold til å kjøre ny bil. Eldre enn 10 år så blir det raskt verre og verre. I tillegg er nyere biler utstyrt med flere og flere aktive systemer for å hindre oss duster bak rattet å utslette oss selv og andre.

Så en yngre bilpark er en vesentlig del av å sørge for færre døde og skadde i trafikken.
Jeg var kanskje litt unyansert, så joda, flere overlever pga tryggere biler, men likevel, front i front eller i en fjellvegg i 80-90-100 gjør vondt.
Og desverre virker ikke disse intelligente hjelpesystemene i moderne biler inn på intelligensen til førerne ... mange kjører som idioter fremdeles, og jeg er 100 % overbevist om at flere hadde gjort det med færre kontroller ... og motsatt.
Spørsmålet er vel hvordan skal man få ned ulykkestallene om ikke up skal få lov til å kontrollere ... midtdeler og 4-felts motorvei over hele landet er vel neppe aktuellt
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Fartsgrenser

Post by JK95 »

Midtdeler og 4-felts er uønsket, det blir bare kjedelig :-#
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Fartsgrenser

Post by Tommas »

Ja, jeg mente ikke at nedsatt fart ikke virker :thumleft

Forresten en fersk artikkel i dag:

https://www.dinside.no/motor/106-trafik ... 7/69229009
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Fartsgrenser

Post by hakhap »

Det litt sånn at ju sikrere det føles ju mer er vi benegne å tøye grensene.

Så sikre biler + sikre veier + sikre fartsgrenser = mere risiko villig uten samme risiko følelse.

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fartsgrenser

Post by jhn »

Det er jo et paradoks at de første til å klage på fartsgrensene er godt voksne menn ... eller kanskje ikke .... når man samtidig leser i artikkelen at
"et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. "
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Fartsgrenser

Post by ashland »

Når det aldri har vært så få drepte i trafikken, ser jeg virkelig ikke meningen med å senke fartsgrensene og øke bøtesatsene.

Selvfølgelig er en drept i trafikken en for mye. Når møte og utforkjøringer er overrepresentert tror jeg der er mer mangel på oppmerksomhet
i trafikk bildet som mangler. Med mobil, radio og knoting på bilens dupeditter som tar oppmerksomheten

Kan vel kokes ned til dette 8)

[youtube][/youtube]
fun is not a straight line
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Fartsgrenser

Post by Okda »

jhn wrote:Det er jo et paradoks at de første til å klage på fartsgrensene er godt voksne menn ... eller kanskje ikke .... når man samtidig leser i artikkelen at
"et markant trekk i 2017 er en overrepresentasjon av godt voksne menn med for stor fart som omkommer i møte- og utforkjøringsulykker. "

Dette er slik UP bruker statistikk. Antall omkomne i trafikken brukes for alt det er verd og alt etter hva de ønsker å oppnå. Sannsynligvis kunne en relativt stor prosentandel av møteulykkene tilskrives selvmord. Dette regnes ikke som årsak og fart får skylda. Når vi kjører så fort at det blir dødsulykker av det må fartsgrenser ned.

Når den oppvoksende slekta kommer opp i samme alder så er det sikkert autonome kjøretøyer som gjelder men når det gjelder aldersgruppa 65+ så er menn ganske overrepresentert som sjåfører i denne gruppa så her kan det neppe forventes noen utjevning. Tar du lappen fra menn over 65 så overtar neppe damene.

BTW Fartsgrensen var 60 km/h i 12 - 15 år på ett strekk her nede som burde vært minst 70 og som var 80 tidligere. Ett par dødsulykker gjorde at farten ble satt ned til 60. Asfalten som lå i veien dengang var lagt ned på våren og den var som å kjøre på sirup. Asfalten ble fjernet like etter at dødsulykken var ett faktum. Likevel ble ikke farten hevet til hva den før dødsulykken før etter 12 - 15 år. Fartshevingen ble besluttet på høsten men ikke gjennomført før på våren..... til og med i den perioden hvor det var besluttet at veien var akseptabel for 70 km/h var UP ute og hentet inn titusenvis på en vei som virkelig var god nok til å kjøre 70 på...... ikke fortell at det var trafikksikkerhet de tenkte på da.
OkDa
Fjr 1300
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Fartsgrenser

Post by Okda »

Synes virkelig folk her inne at det er OK med en fartsgrense på 60 - 70 langs landeveien rundt om???? vil det være greit å trille rundt i 60 - 70 og med UP bak hver en busk for å piske oss til lydighet?
OkDa
Fjr 1300
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Fartsgrenser

Post by knutk »

ashland wrote:Når det aldri har vært så få drepte i trafikken, ser jeg virkelig ikke meningen med å senke fartsgrensene og øke bøtesatsene.

Selvfølgelig er en drept i trafikken en for mye. Når møte og utforkjøringer er overrepresentert tror jeg der er mer mangel på oppmerksomhet
i trafikk bildet som mangler. Med mobil, radio og knoting på bilens dupeditter som tar oppmerksomheten
Har litt blandete følelser rundt tema.

På den ene siden må jeg innrømme at de fleste "oh'shit" opplevelsene jeg har opplevd (og overlevd) hadde vært unngått om jeg hadde holdt litt lavere fart.

På den andre side, om jeg kjører saktere enn jeg føler gir flyt i kjøring (feks ligger bak mer saktegående trafikk) begynner jeg ofte å kjede meg. Det fører til at jeg blir mindre oppmerksom, og til tider sliter jeg for å unngå å falle i søvn.

Dillemaet til myndighetene er jo at de skal definere en maksgrense, og samme tall gjelder enten været tilbyr tåke og glatte veier eller som når sola skinner, lite trafikk og tørre veier.
De som skal håndheve lovverket har vel heller ikke gjort seg bemerket særlig ved å utvise skjønn.

Når jeg tenker meg om kan jeg ikke komme på en eneste vei hvor jeg har tenkt: jøss, her er fartsgrensen for høy, mens motsatt, der er flere strekninger hvor jeg har spurt meg selv: hvorfor er farten redusert her?
Mulig at der finnes veier hvor der er behov for å sette ned fartsgrensen, men det er i så fall veier jeg ikke har kjørt på.
Post Reply