DAB+ i bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Daniel_hoy
Posts: 54
Joined: 15 Aug 2006 01:06
MC: Husaberg FS650 2008

Re: DAB+ i bil

Post by Daniel_hoy »

Ta kontakt med https://www.bilkomponenter.no/ og få noe som blir skikkelig integrert om du vil ha noe som fungerer uten en ekstra duppeditt.
Jeg har Fistune i en bil og det blir som originalt. Vet ikke om du får det til RNS510. Det koster litt mere men ser ikke jalla ut.

Ellers så har jeg brukt Tinyaudio i flere biler og det har fungert bra. Men ser ikke bra ut.

DAB+ er kommet for å bli så er nok bare å tilpasse seg. Om du ikke vil bruke penger på det for du ikke "liker" DAB. Så får du tenke at du taper nok like mye som montering av DAB koster den dagen bilen skal selges. Så jeg tenker det er bedre å ta kostnaden med det samme og ha muligheten til å høre på radio frem til bilen blir byttet ut.
Bergen

Re: DAB+ i bil

Post by Bergen »

supermons wrote:I dag ryker FM-nettet på Østlandet, og hun på kartleserplassen vil ha radio, så da må jeg pent finne på en løsning. Vet at P4 holder seg på FM et par måneder til, men må i løpet av høsten finne en løsning..

Har dere byttet hele headuniten eller har dere DAB-adapter? Hvilken har dere? Bilde?

Har en VW med RNS510 med AUX i midtkonsollen, og egentlig ikke lyst til å bytte ut den (har NAVI og ryggesensor). Går det an å få styre lyd fra rattet med noen av DAB-adapterne?
Har også RNS510 i bilen. Bruker en http://www.biltema.no/no/Kontor---Tekni ... 000033432/ og mobilen er radio via internett. 25kr får holde mer enn nok for å høre radio.
Vurderte denne https://www.bilkomponenter.no/products/dension-dbu3gen Men står over da jeg kjører minimalt bil og bruker mest penger på mc :D
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

Ja, må jo finne en løsning. Men dette er ikke løsningen :shock: Bare å bytte til original enhet for lusne 33 lapper! (OK da, de hadde brukt uten LED til kun 9000).

Men noe som de Dension-enhetene eller ConnectS2 ser jo veldig bra ut, komplett skult og integrert med nåværende headunit :)
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: DAB+ i bil

Post by Flanker »

Har den fra Dension i min Peugeot 508. Funker gull, helt skjult og betjening fra rattet funker som det skal :thumleft

Anbefales hvis det passer til din bil! Ikke ille pris heller, bare noen hundringser dyrer enn disse kjipe Tiny Audio adaptrene etc. som sender via FM eller trenger AUX kabel.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

Flanker wrote:Har den fra Dension i min Peugeot 508. Funker gull, helt skjult og betjening fra rattet funker som det skal :thumleft

Anbefales hvis det passer til din bil! Ikke ille pris heller, bare noen hundringser dyrer enn disse kjipe Tiny Audio adaptrene etc. som sender via FM eller trenger AUX kabel.
Det høres nydelig ut! Da skal jeg se om jeg finner en til min bil :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

https://www.dn.no/nyheter/2016/12/03/09 ... te-a-hacke

:(

Litt rart at radioen skal være koblet til bremsene? Har derimot hørt at gassfoten gjerne er koblet til lydvolumet men :shock:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB+ i bil

Post by knutk »

supermons wrote:https://www.dn.no/nyheter/2016/12/03/09 ... te-a-hacke

:(

Litt rart at radioen skal være koblet til bremsene? Har derimot hørt at gassfoten gjerne er koblet til lydvolumet men :shock:
Nå er artikkelen ganske så lite detaljert, men jeg slitter med å miste nattesøvnen. Artikkelen gir ingen detaljer om hva de oppnådde.

Eneste kontakt en DAB radio har med bilens computere er via signalene for styring, dvs. skifte kanal, volum, tlf etc. Dette skjer gjerne i MOST kanalene (MOST: Media Oriented Systems Transport), og den har begrenset tilgang til de essensielle signalene, dvs motorstyring, bremser, stabilitetskontroll etc.) Signalene som kommer inn via antennen er også lydorientert og ikke laget for å påvirke programvaren til verken radio eller omgivelser.
Potensialet er nok større etter hvert som flere biler får nett-tilkobling og hvor man legger opp til å oppdatere flere av bilens system, en oppdatering som pr i dag foregår via kabeltilkobling på merkeverksted.

Må innrømme at det lukter mer av markeringsbehov enn saklig informasjon i denne artikkelen.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

knutk wrote:Nå er artikkelen ganske så lite detaljert, men jeg slitter med å miste nattesøvnen. Artikkelen gir ingen detaljer om hva de oppnådde.
..

Må innrømme at det lukter mer av markeringsbehov enn saklig informasjon i denne artikkelen.
Måtte sjekke, du har nok rett i at det er nyere biler som også er på nett, men står at de brukte DAB i denne artikkelen:
https://www.theregister.co.uk/2015/07/2 ... using_dab/
https://thestack.com/security/2015/07/2 ... o-signals/

[youtube-iframe]MK0SrxBC1xs[/youtube-iframe]
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB+ i bil

Post by knutk »

Overskriften i artiklene er jo ganske så bombastisk, mens i artikkelen benytter de ord som "might" og "suggest", m.a.o innholdet i artikkelen står ikke i forhold til overskriften.
Tror de fleste bilene pr. nå benytter kun CAN-bus signalene (og MOST) passivt, dvs de lytter inn på systemet for å fange opp signal fra rattstyring, uten mulighet for selv å sende aktive signal inn i systemet

Dog vet man fra tidligere at utviklingen går fort, og selv om de første generasjonene er passive garanterer ikke det for fremtiden.
Således er det greit å få potensialet belyst, slik at fabrikantene tar hensyn til dette i fremtidig utvikling.
Det skinner vel også gjennom at belysing av potensielt fremtidige problem er motivasjonen til gutta som hacker jeepen (som er amerikansk og ikke har DAB-radio)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB+ i bil

Post by knutk »

For å komme tilbake til starten av tråden:
Har Audi. Kjøpte en adapter via Audi forhandler. Kobla den inn via bilens originale system (optisk kobling).
Den kom automatisk opp på skjermen og man benytter fullt og helt bilens eksisterende styring.
Eneste som avslører ettermontering er ekstra DAB antenne på ene sideruten bak.

Med hensyn til lyd og dekning:
Har kjørt over fjellet til Bergen. Pr idag er DAB dekningen langs.den veien mye bedre enn FM noen gang har vært. Også i tunnelene.
Påstår ikke at dette gjelder for hele landet, men vil bare skrive litt positivt om DAB, da det meste som er skrevet er negativt vinklet :thumleft
User avatar
Canutus
Posts: 47
Joined: 28 May 2017 16:08
MC: BMW
K1300R
Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger

Re: DAB+ i bil

Post by Canutus »

Registrerer at det er mange adaptere som IKKE har TA (Traffic Announcement). Hvorfor i all verden dette er utelatt på de fleste adaptere er jo en gåte! Fremskritt liksom? Det burde jo vært bedre enn det var på FM.
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: DAB+ i bil

Post by joo »

Var selv på nippet til å handle et "skikkelig" adapter, men så ble det så mye galt med bilen at den ble byttet til nyere med original DAB i før jeg investerte. Da var jeg bestemt på at jeg skulle kjøpe en sånn sak som er skjult og der alt fremdeles styres som før på originale radioen/rattet. Vil ikke ha noe løse stygge saker hengende...
Nevnt tidligere i tråden:

https://www.bilkomponenter.no/products/ ... ottaker-vw

Nå skjedde det ikke så jeg kan ikke komme med erfaringer til deg dessverre.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

knutk wrote:For å komme tilbake til starten av tråden:
Har Audi. Kjøpte en adapter via Audi forhandler. Kobla den inn via bilens originale system (optisk kobling).
Den kom automatisk opp på skjermen og man benytter fullt og helt bilens eksisterende styring.
Eneste som avslører ettermontering er ekstra DAB antenne på ene sideruten bak.

Med hensyn til lyd og dekning:
Har kjørt over fjellet til Bergen. Pr idag er DAB dekningen langs.den veien mye bedre enn FM noen gang har vært. Også i tunnelene.
Påstår ikke at dette gjelder for hele landet, men vil bare skrive litt positivt om DAB, da det meste som er skrevet er negativt vinklet :thumleft
Har du et navn på den enheten? :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: DAB+ i bil

Post by supermons »

joo wrote:Var selv på nippet til å handle et "skikkelig" adapter, men så ble det så mye galt med bilen at den ble byttet til nyere med original DAB i før jeg investerte. Da var jeg bestemt på at jeg skulle kjøpe en sånn sak som er skjult og der alt fremdeles styres som før på originale radioen/rattet. Vil ikke ha noe løse stygge saker hengende...
Nevnt tidligere i tråden:

https://www.bilkomponenter.no/products/ ... ottaker-vw

Nå skjedde det ikke så jeg kan ikke komme med erfaringer til deg dessverre.
Er nok den jeg også styrer mot, men har overraskende mange kanaler fortsatt på FM, så det hastet ikke så mye allikevel. Gikk derimot nesten tom for kanaler på vei opp til hytta i helgen, da var det bare P4 og lokalradioen som var igjen.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: DAB+ i bil

Post by knutk »

supermons wrote:
knutk wrote:For å komme tilbake til starten av tråden:
Har Audi. Kjøpte en adapter via Audi forhandler. Kobla den inn via bilens originale system (optisk kobling).
Den kom automatisk opp på skjermen og man benytter fullt og helt bilens eksisterende styring.
Eneste som avslører ettermontering er ekstra DAB antenne på ene sideruten bak.

Med hensyn til lyd og dekning:
Har kjørt over fjellet til Bergen. Pr idag er DAB dekningen langs.den veien mye bedre enn FM noen gang har vært. Også i tunnelene.
Påstår ikke at dette gjelder for hele landet, men vil bare skrive litt positivt om DAB, da det meste som er skrevet er negativt vinklet :thumleft
Har du et navn på den enheten? :)
Modellen heter norDAB 412, og kjører signalene inn på MOST nettet via optofiber. (tror Møller har sikret enesalg i Norge)
Kanskje annerledes på VW?

Linken som joo sendte er en enhet fra autoDAB. Har montert identisk enhet i en Opel som jentungen har. Denne enheten modulerer signalene kablet via FM, slik at du stiller inn ene FMkanalen i bilen på oppgitt frekvens. De to store pluggene du ser avbildet kobles inn på baksiden av eksisterende radio og henter ut signalene fra rattstyringen. Den styres således helt og holdent fra rattet. Ingen synlige eller løse deler.

En annen detalj som ikke kommer så godt frem: Om man monterer antenna selv, så er der en liten flik av antenna som skal monteres inn mot vidusstolpen i karosserioet. Den skal riktig nok limes på plass, men man trenger IKKE å skrape av lakken i karosseriet. På audien satt dekselet til vindusstolpen så godt fast at jeg turte ikke å dra det løst, så jeg bare trakk i kanten på dekselet så der ble en glippe stor nok til å smette jordingslissen innunder(ble altså ikke limt fast), og det samme for ledningen. Funker som bare det.

Siden jeg nevnte Opel: Bilen til jentungen hadde kun volumstyring på rattet i sin bil, de andre ratt-knappene var for styring av telefon og kjørecomputer. FM-radioen i hennes bil kunne kun styres fra radioens frontpanel. Det betyr i praksis at der ikke ligger kontrollsignal ute i ledningsnettet, og hun får således ikke adgang til å skifte kanal, til tross for at i infoen fra autoDAB hevdes hardnakket at det funker. Så i vårt konkrete tilfelle vil enheten bli byttet ut med en enhet som har en liten fjernkontroll i tillegg til rattkontroll.
Er i dialog med bilkomponenter.no, og de refunderer meg for radioen når jeg leverer tilbake. Var og snakket med han (enmannsfirma) personlig, og han ga et solid førsteinntrykk.

Det fine med DAB er at har du først en kanal på riksnettet får du alle. Lokalnett (i praksis NRK) skifter litt fra område til område, men de bestreber seg på å gi dekning til eget fylke + nabofylkene. Undertegnede som bor i Buskerud får således inn lokalsendinger fra Buskerud, Telemark, Vestfold, Østfold Oslo og Akershus.
Post Reply