supermons skrev:
knutk skrev:
For Ä komme tilbake til starten av trÄden:
Har Audi. KjĂžpte en adapter via Audi forhandler. Kobla den inn via bilens originale system (optisk kobling).
Den kom automatisk opp pÄ skjermen og man benytter fullt og helt bilens eksisterende styring.
Eneste som avslÞrer ettermontering er ekstra DAB antenne pÄ ene sideruten bak.
Med hensyn til lyd og dekning:
Har kjÞrt over fjellet til Bergen. Pr idag er DAB dekningen langs.den veien mye bedre enn FM noen gang har vÊrt. OgsÄ i tunnelene.
PÄstÄr ikke at dette gjelder for hele landet, men vil bare skrive litt positivt om DAB, da det meste som er skrevet er negativt vinklet

Har du et navn pÄ den enheten?

Modellen heter norDAB 412, og kjÞrer signalene inn pÄ MOST nettet via optofiber. (tror MÞller har sikret enesalg i Norge)
Kanskje annerledes pÄ VW?
Linken som joo sendte er en enhet fra autoDAB. Har montert identisk enhet i en Opel som jentungen har. Denne enheten modulerer signalene kablet via FM, slik at du stiller inn ene FMkanalen i bilen pÄ oppgitt frekvens. De to store pluggene du ser avbildet kobles inn pÄ baksiden av eksisterende radio og henter ut signalene fra rattstyringen. Den styres sÄledes helt og holdent fra rattet. Ingen synlige eller lÞse deler.
En annen detalj som ikke kommer sÄ godt frem: Om man monterer antenna selv, sÄ er der en liten flik av antenna som skal monteres inn mot vidusstolpen i karosserioet. Den skal riktig nok limes pÄ plass, men man trenger IKKE Ä skrape av lakken i karosseriet. PÄ audien satt dekselet til vindusstolpen sÄ godt fast at jeg turte ikke Ä dra det lÞst, sÄ jeg bare trakk i kanten pÄ dekselet sÄ der ble en glippe stor nok til Ä smette jordingslissen innunder(ble altsÄ ikke limt fast), og det samme for ledningen. Funker som bare det.
Siden jeg nevnte Opel: Bilen til jentungen hadde kun volumstyring pÄ rattet i sin bil, de andre ratt-knappene var for styring av telefon og kjÞrecomputer. FM-radioen i hennes bil kunne kun styres fra radioens frontpanel. Det betyr i praksis at der ikke ligger kontrollsignal ute i ledningsnettet, og hun fÄr sÄledes ikke adgang til Ä skifte kanal, til tross for at i infoen fra autoDAB hevdes hardnakket at det funker. SÄ i vÄrt konkrete tilfelle vil enheten bli byttet ut med en enhet som har en liten fjernkontroll i tillegg til rattkontroll.
Er i dialog med bilkomponenter.no, og de refunderer meg for radioen nÄr jeg leverer tilbake. Var og snakket med han (enmannsfirma) personlig, og han ga et solid fÞrsteinntrykk.
Det fine med DAB er at har du fĂžrst en kanal pĂ„ riksnettet fĂ„r du alle. Lokalnett (i praksis NRK) skifter litt fra omrĂ„de til omrĂ„de, men de bestreber seg pĂ„ Ă„ gi dekning til eget fylke + nabofylkene. Undertegnede som bor i Buskerud fĂ„r sĂ„ledes inn lokalsendinger fra Buskerud, Telemark, Vestfold, Ăstfold Oslo og Akershus.