Spørsmål om refinansiering av MC lån

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Ducati_17
Posts: 3
Joined: 22 Aug 2017 04:09
MC: Streetfighter 2014

Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by Ducati_17 »

Har havnet i en litt kjip situasjon, hvor jeg sliter med å nedbetale deler av gjelden min som stammer fra motorsykkelkjøp.

Kort forklart så la jeg igjen hjernen min hjemme og trakk kredittkortet når jeg kjøpte MC i fjor sommer. Er jo helt håpløst i retrospekt, da rentenivået er voldsomt høyt. Så for meg at jeg skulle klare å nedbetale alt innen kort tid, men det ble det ikke noe av.

Har tenkt på refinansiering av gjelden (62 000 kroner per dags dato), ved å ta opp et billigere lån. Var blant annet inne og så på siden http://www.Refinansiere.net, men tviler på at det er realistisk med en effektiv rente på 7,9%. Det virker veldig lavt.

Så spørsmålet er.....har noen av dere tips til hvordan jeg kommer meg ut av knipa? Setter veldig pris på all hjelp.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by tshansen »

Har du verdier du kan belåne? F.eks hus? Hvis ikke er lendo osv gode peikepinner på hva man kan forvente å få i rente på et slikt lån! Realistisk tror jeg du kan lande på mellom 8 og 10%
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by knutk »

Ducati_17 wrote:Har havnet i en litt kjip situasjon, hvor jeg sliter med å nedbetale deler av gjelden min som stammer fra motorsykkelkjøp.

Kort forklart så la jeg igjen hjernen min hjemme og trakk kredittkortet når jeg kjøpte MC i fjor sommer. Er jo helt håpløst i retrospekt, da rentenivået er voldsomt høyt. Så for meg at jeg skulle klare å nedbetale alt innen kort tid, men det ble det ikke noe av.

Har tenkt på refinansiering av gjelden (62 000 kroner per dags dato), ved å ta opp et billigere lån. Var blant annet inne og så på siden http://www.Refinansiere.net, men tviler på at det er realistisk med en effektiv rente på 7,9%. Det virker veldig lavt.

Så spørsmålet er.....har noen av dere tips til hvordan jeg kommer meg ut av knipa? Setter veldig pris på all hjelp.
Som tshansen skriver, man trenger noe i pant eller en form for garanti om man vil ha ned renta. Om man ikke har noe å pantsette, hva med kausjonist?

Googla litt, og kom fram til denne: https://www.lånemegleren.no/forbrukslaan/ Her antyder de månedsrente på ca kr 140. Om dette tilbudet er reelt eller kun lokketilbud vet jeg ikke, men enhver månedsrente under kr 150 burde være til å leve med.
Om mulig kan man og søke om lån med lang nedbetalingstid, og når man kommer ovenpå kan man selv betale inn mer enn stipulert beløp og således fremskynde nedbetalingen.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by Tommas »

En jeg kjenner fikk akkurat mer enn halvert renten med omtrent bortimot den summen i billån (cabriolet kjøpt på samme måte i fjor 8) ). Han brukte Oppfinans, og fikk 7,5% tror jeg.

Til "små" summer går det også an å spørre om forskudd fra arbeidsgiver og trekke over lønn, da kan de gi veldig lav rente uten at det slår ut som skattefordel (lav i forhold til kredittkort :thumleft ) .

På de fleste kredittkort går det vel også an å søke om en mnd "fri", så får man kanskje nesetippen litt over vann om det er akutte problemer og tid til å sjekke litt andre løsninger.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by supermons »

Ikke direkte knyttet til rente, men det kan kanskje være en god tid til å rydde litt i boden og selge unna ting du ikke bruker for å få inn litt ekstra? Bedre plass og ekstra cash er vinn-vinn :)
User avatar
Ducati_17
Posts: 3
Joined: 22 Aug 2017 04:09
MC: Streetfighter 2014

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by Ducati_17 »

tshansen wrote:Har du verdier du kan belåne? F.eks hus? Hvis ikke er lendo osv gode peikepinner på hva man kan forvente å få i rente på et slikt lån! Realistisk tror jeg du kan lande på mellom 8 og 10%
Dessverre har jeg ikke det. Ideelt sett skulle jeg hatt egen bolig som kunne belånes med et sikret lån. Leier for øyeblikket : / Mener du at 8-10 prosent er realistisk så lenge jeg har egen bolig, eller at det er mulig å refinansiere med andre typer lån til en sånn pris?
User avatar
Ducati_17
Posts: 3
Joined: 22 Aug 2017 04:09
MC: Streetfighter 2014

Re: Spørsmål om refinansiering av MC lån

Post by Ducati_17 »

supermons wrote:Ikke direkte knyttet til rente, men det kan kanskje være en god tid til å rydde litt i boden og selge unna ting du ikke bruker for å få inn litt ekstra? Bedre plass og ekstra cash er vinn-vinn :)
Haha, hadde dama sett den meldingen ville hun nok gitt en tommel opp :thumleft Men ja, det er nok lurt om jeg selger unna ting for å dekke inn gjelden. Enig i den biten :lol:
Post Reply