Noen med kjennskap til Mac her?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bjerknez

Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

Mac er ikke noe jeg er god på og når sant skal sies så forstår jeg meg ikke på mac i det hele tatt...

Har en noen år gammel Macbook Pro på jobben hvor brukeren har fått hjelp til å rydde opp i store mengder med bilder. Han insisterer på og bruke denne "Bilder"-appen eller "Photos" som det heter og bruker denne til å lage fotobøker etc. som han bestiller via apple store.

Men for å lage en slik billedbok så må man lage et bildebibliotek. Hva pokker er poenget med dette biblioteket og hvorfor MÅ man lage et slikt bibliotek for å lage en fotobok?

Jeg prøver og opprette et nytt bilbliotek og importerer alle bildene (ca. 8.000stk. jpg-bilder) og målmappen har garantert ingen duplikater. Men når bildene ramler inn i biblioteket så er det flere bilder det både er to og tre av. Altså to-tre identiske bilder. Hvorfor skjer dette?

Man skal jo bare lage en fotobok!

Noen som kan fortelle meg at jeg gjør feil her, eller har bare mac en merkelig løsning på dette?

Operativsystemet og mac er oppdatert og kjører nyeste versjon av Sierra ett eller annet. "Photos" er da altså den innebyggede bilde appen som ligger i OS'et.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by tshansen »

Man oppretter bare en fil som er lettere for mac systemet å sikkerhetskopiere (slik jeg har forstått det) derfor vil den at man skal opprette en bibliotek fil.
Photos til Apple fungerer langt under par. Tanken er god, litt slik som google har online... men det fungerer ikke optimalt i praksis. jeg sitter igjen med følelsen av at det er en halvferdig beta som er langt ifra godt nok utprøvd [-(
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Man oppretter bare en fil som er lettere for mac systemet å sikkerhetskopiere (slik jeg har forstått det) derfor vil den at man skal opprette en bibliotek fil.
Photos til Apple fungerer langt under par. Tanken er god, litt slik som google har online... men det fungerer ikke optimalt i praksis. jeg sitter igjen med følelsen av at det er en halvferdig beta som er langt ifra godt nok utprøvd [-(
Jeg regelrett hater at Mac skal ha alt ut på den forbanna clouden sin. Alt skal synces i hue og ræva og slår man det av så får man på følelsen av at man er fucked på en eller annen måte.

Alt jeg skal er å lage en fotobok. Det har blitt gjort tidligere på denne laptopen med Photos, men plutselig så finner ikke biblioteket det oprinnelige bildet, selv om jeg VET at det ligger på maskinen. Å reparere biblioteket med å relinke fungerte heller ikke.

Får et håpløst system!

Hvordan Photos klarer å lage tre dublikater av hvert bilde aner jeg ikke. Kanskje han tenker "en for mamma, en for pappa, og en for sikkerhetskopi"? Også viser vi så klart alle tre like bilder i oversikten for å forvirre brukeren. Fantastisk =D>
User avatar
Hal73
Posts: 13
Joined: 24 Jul 2016 19:21
MC: BMW R1200R, 2007 modell

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Hal73 »

Som mangeårig Mac-bruker gjennom jobb og privat kan jeg bekrefte at «Bilder»/«Photos» er noe jævla drit. Dette er klassisk Apple å skjule filene, slik at brukeren ikke kan/skal «ødelegge». Grunntanken er god siden man da i teorien sikrer at brukere som ikke vet hva de holder på med flytter eller fjerner kritiske filer. Ja, det er en diktaturstat.

Bildeprogrammet til Apple har for det meste bare vært rot. Husker ikke i farta, men jeg har i hvertfall hatt 5-6 Mac´er i mitt eie, pluss flere på tidligere arbeidsplasser. Dette er maskiner jeg har pleiet selv (jobb-maskiner alle) og inn- og avinstallert programmer og operativsystemer. (Jobbet man det "legendariske" OS9 i sin måtte man pent lære seg å reinstallere operativsystemet!) Problemene viser seg tydelig når man skal flytte det fra en maskin til en annen, innbiller meg at problemene allerede oppstår når operativsystemet oppdateres på en maskin.

Som du har oppdaget, opptil flere versjoner av ett og samme bilde. Mener å ha lest at programmet oppretter egne visningsfiler av bildene, slik at det skal gå raskere å vise de på skjerm. Apple klarer også fint selv å rote det til med dato og år slik at når man feks overfører gammelt bibliotek til en ny maskin så blir det bare surr. Jeg har også endt opp med en god bunke bilder som har blitt korrupte i dette programmet, til tross for at maskina har vært "frisk", ikke noe virus, kræsj eller annet.

Man kan også operere med flere database-filer på en maskin, men det blir lett bare rot og har opplevd at et nytt operativsystem/maskin ikke har lett for å skjønne hva som foregår. Jeg mener da fila som programmet ser til når det starter. Tror det er «Alt«-tasten man holder inne ved oppstart for å velge en annen databasefil. Dette programmet er absolutt ikke noe genialt databaseprogram og det bør derfor heller ikke få flere mulige bildebaser å forholde seg til.

Jeg har også et par Windows gaming-PC´er så jeg har sett litt hvordan det tenker og fungerer. Jeg avslutta hele «Bilder»/«Photos» tullet for 3 år siden etter at jeg rett og slett ga opp i irritasjon. Vil anbefale på det sterkeste å gjøre som mange WIndows-brukere gjør; legg det i mapper; fordel med årstall og deretter evt prosjekter eller noe annet. Ikke la Apple styre dette. Vet ikke hvor mange timer jeg har sittet og lagt til artige funksjoner som Apple har frontet for at de ved neste versjon bare dropper eller enda bedre; som ikke lar seg emigrere til ny versjon.

Min anbefaling er altså; importer kun bilder som det skal lages bildebøker av til «Bilder» og så kan man bare slette de igjen fra programmet etterpå. Ikke bruk dette til å håndtere private bilde. Ja, det fungerer sikkert fint, men ved flytting til nye maskiner etc så har det veldig lett for å oppstå problemer der i verste fall flere bilder rett og slett blir ødelagt.

Håper dette var forståelig
Last edited by Hal73 on 25 Apr 2017 15:03, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by tshansen »

Har selv mappestruktur på min Mac for bilder, slik som beskrevet over! Det er eneste som funker godt! Også bruker jeg Flickr til å lagre i sky! Så jeg har alltid 3 forskjellige lagringer som jeg styrer selv!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

Hal73 wrote:Som mangeårig Mac-bruker gjennom jobb og privat kan jeg bekrefte at «Bilder»/«Photos» er noe jævla drit. Dette er klassisk Apple å skjule filene, slik at brukeren ikke kan/skal «ødelegge». Grunntanken er god siden man da i teorien sikrer at brukere som ikke vet hva de holder på med flytter eller fjerner kritiske filer. Ja, det er en diktaturstat.

Husker ikke i farta, men jeg har i hvertfall hatt 5-6 Mac´er i mitt eie, pluss flere på tidligere arbeidsplasser og bildeprogrammet til Apple er bare rot. Dette er maskiner jeg har pleiet selv (jobb-maskiner alle) og inn- og avinstallert programmer og operativsystemer. Jobbet man det "legendariske" OS9 i sin måtte man pent lære seg å reinstallere operativsystemet! Problemene viser seg tydelig når man skal flytte det fra en maskin til en annen, innbiller meg at problemene allerede oppstår når operativsystemet oppdateres på en maskin.

Som du har oppdaget, opptil flere versjoner av ett og samme bilde. Mener å ha lest at programmet oppretter egne visningsfiler av bildene, slik at det skal gå raskere å vise de på skjerm. Apple klarer også fint selv å rote det til med dato og år slik at når man feks overfører gammelt bibliotek til en ny maskin så blir det bare surr. Jeg har også endt opp med en god bunke bilder som har blitt korrupte i dette programmet, til tross for at maskina har vært "frisk", ikke noe virus, kræsj eller annet.

Man kan også operere med flere database-filer på en maskin, men det blir lett bare rot og har opplevd at et nytt operativsystem/maskin ikke har lett for å skjønne hva som foregår. Jeg mener da fila som programmet ser til når det starter. Tror det er «Alt«-tasten man holder inne ved oppstart for å velge en annen databasefil. Dette programmet er absolutt ikke noe genialt databaseprogram og det bør derfor heller ikke få flere mulige bildebaser å forholde seg til.

Jeg har også et par Windows gaming-PC´er så jeg har sett litt hvordan det tenker og fungerer. Jeg avslutta hele «Bilder»/«Photos» tullet for 3 år siden etter at jeg rett og slett ga opp i irritasjon. Vil anbefale på det sterkeste å gjøre som mange WIndows-brukere gjør; legg det i mapper; fordel med årstall og deretter evt prosjekter eller noe annet. Ikke la Apple styre dette. Vet ikke hvor mange timer jeg har sittet og lagt til artige funksjoner som Apple har frontet for at de ved neste versjon bare dropper eller enda bedre; som ikke lar seg emigrere til ny versjon.

Min anbefaling er altså; importer kun bilder som det skal lages bildebøker av til «Bilder» og så kan man bare slette de igjen fra programmet etterpå. Ikke bruk dette til å håndtere private bilde. Ja, det fungerer sikkert fint, men ved flytting til nye maskiner etc så har det veldig lett for å oppstå problemer der i verste fall flere bilder rett og slett blir ødelagt.

Håper dette var forståelig
Takk! Der belyste du hele grunnen til min irritasjon over mac og det er godt og høre at det ikke bare er meg som er helt tett i pappen. At det går ann å lage det så tungvindt og ubrukelig!

Privat så bruker jeg Lightroom på pc til som bildedatabase og redigerer. Funker helt utemerket. Men jeg tror Lightroom blir litt for tungvindt for brukeren til denne maskinen for å legge inn noen bilder i ny og ne. Jeg har nå installert "Blurb" photobok på Mac'en hans og skal se om jeg får konvertert han til dette. Men den fåes jo pokker meg ikke i Norsk til Mac ser det ut som. Ikke for at engelsk er så himla vanskelig å forstå, men er man norsk så er man norsk...på en måte... :lol:

En ting til helt på tampen. Brukeren av denne maskinen er mest kjent med pc. Finnes det noen måte og få til høyreklikk for å få opp verktøymenyen som man får på pc? Altså hvis man høyreklikker på en mappe eller i et vindu så får man jo opp noen valg avhengig av hvilket program man er i etc. Kan dette aktiveres på mac uten at man må ringe til Apples hovedkontor?

Skal også nevnes at det ikke var mulig og bestille fotobok via denne bilder appen da mange av bildene fikk om en slik rød trekant med varsel om at link til bildet var brutt. (selv om det faktisk lå der det skulle). Dette var også grunnen til at jeg tok en opprydding for å være sikker, samt en nyinstallering av OS etc.

Mye må jeg nok ta på min kappe siden jeg ikke er vant til Mac, men det virker uansett helt håpløst tungvindt og jeg liker ikke at apple skal skjule det som kan være "farlig". Jeg vil ha muligheten til å konfigurere selv.

Håpløst!

Men takk for opplysningen. jeg skal prøve og få brukeren til å kaste denne mac'en i veggen en gang for alle. Som han selv sier. Det blir vertfall ikke kjøpt en ny mac når denne tar kvelden :lol:
User avatar
Hal73
Posts: 13
Joined: 24 Jul 2016 19:21
MC: BMW R1200R, 2007 modell

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Hal73 »

Mus
Hvis brukeren ikke har byttet til noe bedre, men fortsatt jobber med Apple-mus, så holder man nede «ctrl» tasten for å få opp «høyre-klikk»-menyen.

Fotobok
Fruen kjøper fotobøkene våre via Japan Foto, om jeg ikke husker feil, ikke Apple. Er flere som tilbyr tjenesten. Vel verdt å sjekke ut.

Google bildetjenseste - Google Photos
De tilbyr også gratis og ubegrenset lagring av bilder. De kutta heldigvis ut det gamle og håpløse bildeprogrammet sitt for 1-2 år siden og gikk over til et bedre et. De har dog begrensing på oppløsningen, ikke 4K støtte tror jeg, men det går fint for min del. Aftenpostens Per Kristian Bjørkeng skrev en fin test av denne skylagringstjenesten - søk etter den.
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

Hal73 wrote:Mus
Hvis brukeren ikke har byttet til noe bedre, men fortsatt jobber med Apple-mus, så holder man nede «ctrl» tasten for å få opp «høyre-klikk»-menyen.

Fotobok
Fruen kjøper fotobøkene våre via Japan Foto, om jeg ikke husker feil, ikke Apple. Er flere som tilbyr tjenesten. Vel verdt å sjekke ut.

Google bildetjenseste - Google Photos
De tilbyr også gratis og ubegrenset lagring av bilder. De kutta heldigvis ut det gamle og håpløse bildeprogrammet sitt for 1-2 år siden og gikk over til et bedre et. De har dog begrensing på oppløsningen, ikke 4K støtte tror jeg, men det går fint for min del. Aftenpostens Per Kristian Bjørkeng skrev en fin test av denne skylagringstjenesten - søk etter den.
Takk for svar :thumleft

Når det gjelder Mus, så er jeg klar over at man får opp denne menyen ved å holde nede control tasten. Men hvordan endre slik at man får den opp mens man høyreklikker? Enten med knappene på pekebrettet eller evt. en mus. ?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by inunf »

Trykk på pekeflaten med to fingre for å høyreklikke. Bruk vanlig ekstern mus med to knapper, apple sine er best egnet som papirvekter.

Jeg har bildene mine i iphoto, alt sammen er integrert i en bibliotek-fil. Det har funket fint lenge, men nå angrer jeg. Håper jeg klarer å eksportere dem igjen. Photos har jeg ikke brukt, og kommer heller ikke til å bruke.
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

inunf wrote:Trykk på pekeflaten med to fingre for å høyreklikke. Bruk vanlig ekstern mus med to knapper, apple sine er best egnet som papirvekter.

Jeg har bildene mine i iphoto, alt sammen er integrert i en bibliotek-fil. Det har funket fint lenge, men nå angrer jeg. Håper jeg klarer å eksportere dem igjen. Photos har jeg ikke brukt, og kommer heller ikke til å bruke.
Funker ikke musa til Apple heller?? :lol:

Fikk nettopp beskjed av brukeren pr. telefon at han hadde hatt dne mac'en jeg sitter med på "service" grunnet dette tidligere. Det endte med en nyinstallasjon av OS. Dem klarte også og miste deler av backupen som brukeren selv hadde tatt med Time Machine. Han måtte punge ut med 2.000,- for jobben, selv om den bare gjorde vondt værre.

Han la inn alle bilder på nytt og det er disse bildene jeg nå rydder opp i.

Helt håpløst. Dette er jo galskap :lol:

EDIT:
Det å trykke på pekeflaten med to fingre funket ikke.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by tshansen »

Nei Ove, det er faktisk du som er helt håpløs! Er du vant til windows og pc, vil det være en lærekurve å gå over til mac, å vis a versa! Mac har en touch plate som er langt bedre enn noen andre på markedet. Måten du kan swipe, knipe, trykke er helt suveren :thumleft

Men Photos, som apple har prøvd å gjøre like genial som på iphone fungerer rett og slett ikke. Men det gjør ikke at produktet er dårlig. Det er bare ikke du som får til å bruke det skikkelig :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:Nei Ove, det er faktisk du som er helt håpløs! Er du vant til windows og pc, vil det være en lærekurve å gå over til mac, å vis a versa! Mac har en touch plate som er langt bedre enn noen andre på markedet. Måten du kan swipe, knipe, trykke er helt suveren :thumleft

Men Photos, som apple har prøvd å gjøre like genial som på iphone fungerer rett og slett ikke. Men det gjør ikke at produktet er dårlig. Det er bare ikke du som får til å bruke det skikkelig :thumleft
Jeg forstår det Thomas, at det er en lærekurve, men jeg tror ikke jeg er HELT håpløs i følge det Hal skriver lenger opp her. Måten Apple skal gjøre alt "idiotsikkert" på synes jeg er hemmende. Alt skal på en måte skje automatisk og synkroniseres i vildens sky HELT uten at jeg bør tenke på noe. Det fungerer veldig fint helt til noe går galt, slik som det har gjort i dette tilfellet.

Men noen kløpper på mac er jeg åpenbart ikke. Det har du rett i.

Nå har jeg endelig fått til å legge inn alle bildene uten duplikater. Når jeg deaktiverte icloud og all synkronisering dit og satt hake ved at jeg ville bruke systemet til å ta seg av bildene så funket det. Jeg setter opp et eksempel album og bildene blir lagt inn slik dem skal uten feilmeldinger. Alt fungerer bra, helt til jeg skal klikke "kjøp bok". Da får jeg beskjed om at noen av bildene mangler. Jeg går tilbake og der sier den igjen at bildene har en brutt filbane og kan ikke lastes opp.

Jeg har nå bestemt meg for å overtale brukeren om å kutte ut hele Photos. Jeg åpnet Blurb sin fotobok maker og den fungerer som bare det.

Men med tredjeparts programmer som Lightroom etc. så vil jo mac fungere som en PC, mer eller mindre. Jeg får se hva eieren av pc'en mener når han kommer tilbake. Jeg har uansett ikke lovet noe da jeg har svært lite peiling på mac når det kommer til dypdykk i systemet.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by inunf »

Pekeflata til apple er uendelig mye bedre enn alt annet på markedet ja. Magic mouse/Mighty mouse er bare tull. Da er det bedre med noe fra en 3.part som f. eks. logitech.

Mulig at det er valgt bort at å trykke med to fingre er høyreklikk. Skal være mulig å endre i systeminnstillinger (det grå ikonet med tannhjul).
Bjerknez

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by Bjerknez »

inunf wrote:Pekeflata til apple er uendelig mye bedre enn alt annet på markedet ja. Magic mouse/Mighty mouse er bare tull. Da er det bedre med noe fra en 3.part som f. eks. logitech.

Mulig at det er valgt bort at å trykke med to fingre er høyreklikk. Skal være mulig å endre i systeminnstillinger (det grå ikonet med tannhjul).
Beklager, jeg glemte å nevne det. Jeg fant denne innstillingen og den biten er nå fikset :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Noen med kjennskap til Mac her?

Post by tshansen »

Apple vil gjøre det idiotsikkert for noen, men du kan fint velge det bort så du har full kontroll selv :) Men har man først begynt å rote med noe her og noe der, kan det kreve litt tålmodighet å få alt på rett kjør igjen. Men dette går igjen på brukerfeil og ikke systemfeil.

Systemet til Mac er milevis bedre enn PC med windows (min erfaring) Men noen av programmene fungerer ikke optimalt da de er tiltenkt iphone/ipad også skal de prøve å gjøre det samme på Mac uten å lykkes. Også ligger det liksom der, det blir ikke fokusert så voldsomt på det.

Selv bruker jeg Lightroom og Flickr til mine fotogreier. Også lager jeg fotobok, bilder osv som skal printes via Cewe til Japanphoto :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply