Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Sjobing
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2017 17:46
MC: 2016 Honda CRF1000D Africa Twin

Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Sjobing »

Hei!

Jeg har akkurat hentet meg en Africa Twin DCT i Tyskland med 556 km på teller'n så den er så godt som ny.

Jeg tenker å gjøre det meste av vedlikeholdet/servicen på denne selv i tiden jeg har den, og selvfølgelig dokumentere dette ordentlig.

Hva tenker DU om du da evt skal kjøpe denne sykkelen om noen år med feks 30.000 km på klokka?

Jeg har den orginale verkstedhåndboka til sykkelen, og mye erfaring mtp skruing av biler fra racing, overhaling av girkasser, bygging av motorer, oppsett av chassie osv.
Har sett så mye slett arbeid fra orginalverksteder gjennom årene når det gjelder bil, og vil tro dette tildels gjelder mye på motorsykkel siden også?

Så er overbevist om at jeg gjør like bra jobb selv mtp på servicer, og dette dokumenterer jeg med serviceskjema + bilder av alt som er gjort.

Vil dette da være en dealbreaker for deg om du kom til meg for å kjøpe denne sykkelen?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by DrGreve »

Sjobing wrote:Hei!

Jeg har akkurat hentet meg en Africa Twin DCT i Tyskland med 556 km på teller'n så den er så godt som ny.

Jeg tenker å gjøre det meste av vedlikeholdet/servicen på denne selv i tiden jeg har den, og selvfølgelig dokumentere dette ordentlig.

Hva tenker DU om du da evt skal kjøpe denne sykkelen om noen år med feks 30.000 km på klokka?

Jeg har den orginale verkstedhåndboka til sykkelen, og mye erfaring mtp skruing av biler fra racing, overhaling av girkasser, bygging av motorer, oppsett av chassie osv.
Har sett så mye slett arbeid fra orginalverksteder gjennom årene når det gjelder bil, og vil tro dette tildels gjelder mye på motorsykkel siden også?

Så er overbevist om at jeg gjør like bra jobb selv mtp på servicer, og dette dokumenterer jeg med serviceskjema + bilder av alt som er gjort.

Vil dette da være en dealbreaker for deg om du kom til meg for å kjøpe denne sykkelen?
Jeg personlig ville ikke hatt noen betenkeligheter men det kan være fordi jeg har en smule mekanisk erfaring selv og evner å finne feil, hvis de finnes.
Det jeg ville hengt meg litt opp i er om ventiljustering/service er fulgt opp og at det er gjort innenfor det intervallet som produsenten anbefaler, ikke nødvendigvis hvem som har utført den.
Den generelle tilstand ellers sier mye hvordan den er blitt behandlet..
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Busa Trond »

Hadde ikke kjøpt den som bruktsykkel innenfor garanti perioden på 5 år.
Etter det hadde jeg ikke brydd meg.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by RuneMC »

Grattis med ny Africa Twin :thumleft

Kan være viktig mhp garanti og videresalg tenker jeg.
Men mye kan nok løses med riktig pris og evt dokumentasjon på jobb/kunnskaper.

Prisene så langt hos merkeverksted:
1000 km førstegangsservice, olje og filter byttet : 2795,- (2.5t)
8000 km garanti, bytte av bryter-cluster venstre side (SET bryteren som forble inntrykket) - gratis
12 000 km Olje og filter byttet: 3615,- (2,5t)
24 000 km Olje og filter, DCT clutchfilter, ventilservice, bytte av tennplugger og pakninger, luftfilter, kjøle- og bremsevæske: 15 035,- (full arbeidsdag)

Dekk bytter jeg selv. Normalt ville jeg tatt oljeskift selv også, men har tatt det på verksted pga stemplet i boka :roll:
Sjobing
Posts: 6
Joined: 09 Mar 2017 17:46
MC: 2016 Honda CRF1000D Africa Twin

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Sjobing »

RuneMC wrote:Grattis med ny Africa Twin :thumleft

Kan være viktig mhp garanti og videresalg tenker jeg.
Men mye kan nok løses med riktig pris og evt dokumentasjon på jobb/kunnskaper.

Prisene så langt hos merkeverksted:
1000 km førstegangsservice, olje og filter byttet : 2795,- (2.5t)
8000 km garanti, bytte av bryter-cluster venstre side (SET bryteren som forble inntrykket) - gratis
12 000 km Olje og filter byttet: 3615,- (2,5t)
24 000 km Olje og filter, DCT clutchfilter, ventilservice, bytte av tennplugger og pakninger, luftfilter, kjøle- og bremsevæske: 15 035,- (full arbeidsdag)

Dekk bytter jeg selv. Normalt ville jeg tatt oljeskift selv også, men har tatt det på verksted pga stemplet i boka :roll:
Takk for det! :D

Syns de tar seg veldig godt betalt for 24.000 service, og lurer på hvorfor det er byttet kjølevæske, bremsevæske og plugger her, da dette kun skal inspiseres i følge manualen. :-k
Uansett så er det vel deler/væsker for 2-3000 kr her, og om en da stapper de resterende 12.000 i madrassen har en jo snart en god slump penger til artigere ting enn et stempel... :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by RuneMC »

Ja, forsåvidt ny "rekord" for ventilservice.
Samtidig greit at verkstedet gjør det på en ny motormodell som ennå er et ubeskrevet blad - sånn i tilfelle det skulle være noen "barnesykdommer" - selv om jeg utifra min egen synsing mener intervallet for ventilservice kunne vært økt betraktelig.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by inunf »

Jeg hadde ikke brydd meg så mye om originalt stempel så lenge du hadde en oversikt selv over hva som var gjort og sykkelen i seg selv virket godt holdt. Forutsatt at det var etter at garanti/reklamasjonsrett hadde gått ut. Det er jo også noe med recalls, hvordan løser man det når man skrur selv?

Jeg har aldri hatt en motorsykkel på service, og har ikke tenkt å begynne med det nå. I fjor solgte jeg en Aprilia RSV Mille R med 65000 km på telleren. Den hadde ikke sett et mc-verksted på 7-8 år, men jeg hadde laget en god oversikt over hva jeg hadde gjort når og på hvilken km-stand. Prøvde å selge den på høsten, det gikk ikke, på våren fikk jeg solgt den uten noen store problemer. Tror årstiden gjorde større utslag enn det at den ikke hadde vært på service. Kjøper virket fornøyd med vedlikeholdet.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Elolz »

Jeg foretrekker bruktsykler som i det minste har hatt ventilsjekk/justering på verksted. Kun selve ventilsjekk/justeringen koster gjerne 3.500-4.500kr litt avhengig av sykkel og om justeringer er nødvendig.

Resten ser jeg på selve sykkelen om den ser vedlikeholdt ut, er en stor fordel om eier har oversikt med hva som er gjort med sykkelen og når.

Men dette er bare min mening, hvis du føler deg komfortabel med ventiljusteringer selv, så tror jeg ikke du får problemer med å få solgt hvis du tar dette selv, men personlig styrer jeg unna sykler hvor dette ikke er gjort på verksted, eller hvor motor er åpnet for reperasjoner utenom verksted.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Tommas »

Som noen andre har sagt her: i garantiperioden så ville jeg likt at det fantes stempel fra verksted.

Ellers er jeg vel ikke så mye tvil om at en kompetent kar gjør vel så god service som et verksted.
User avatar
B040
Posts: 47
Joined: 09 Oct 2015 09:33
MC: 2018 BMW R1200GSA
1991 BMW R80 GS
2000 BMW C1 200
1990 Honda XR600r

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by B040 »

Siden vi snakker om en importsykkel, så er det bare den garantien som fabrikken stiller.
For Honda er vel det 2 år på denne sykkelen.

Jeg tar olje, oljefilter og luftfilterskift selv på GS'n min, men lar bmwforhandleren ta resten av servicen. Gjør dette for å få stemplene i boka og de oppgraderinger som BMW kommer med :thumleft
Jeg har ikke opplevd noen form for missnøye fra forhandler pga dette. Har fått skiftet startbryter på garanti uten noen spørsmål. Bremser og dekk skifter jeg også selv + godt over vanlig ettersyn gjennom sesongen. Har gs911 tool for å lese feilkoder, men sletter de ikke! Det får verkstedet ta seg av. Syns det er greit å vite om noe er feil slik at jeg kan forklare for verkstedet
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by voodoodoo »

Er mere opptatt av at eier kan dokumentere hva som er gjort enn hvem som har gjort det.
Handler man i Tyskland er stort sett allt gjort hos verksted da de er ganske rigide mht. hva man kan gjøre selv der nede.
Her hjemme er det basisting som ventilservice og olje/filter/pluggbytte jeg henger meg opp i. Det er som regel lett å se om en sykkel er "vannskjøttet" da det setter sitt preg på utseendet ganske fort.

I garantitiden er det nok smart å sørge for stempel i boka slik at man får utbedret garantifeil gratis.
Om man gjør det her hjemme eller i det store utland spiller mindre rolle.
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Bjerknez

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by Bjerknez »

Jeg kjøper stort sett helt nytt så bryr meg ikke veldig og skulle jeg en dag finne på og være så gal og kjøoe en demokjørt sykkel eller en som har gått litt så krever jeg full dokumentasjon fra merkeverksted grunnet garantien.

På en veldig gammel sykkel hadde jeg nok ikke vert like streng, men dokumentasjon på at den har blitt vedlikeholdt er et must.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by ojda »

Alt koker ned til et spørsmål om pris :thumleft
Til og med en neglisjert sykkel kan være ett godt kjøp om prisen er rett 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by tshansen »

ojda wrote:Alt koker ned til et spørsmål om pris :thumleft
Til og med en neglisjert sykkel kan være ett godt kjøp om prisen er rett 8)
Veldig godt sagt Bamsefar [emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvor viktig er "orginal" stempel i serviceheftet?

Post by mekkern »

Siste jeg kjøpte sprutet ventildelene ut eksospotta ved besiktigelse....
brydde meg ikke så mye om stempel for ventilsjekk da... :smt003
Post Reply