Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by jhn »

Tommas wrote:
Viss du er ein av dei som bruker uttrykka politisk korrekt og politisk ukorrekt, så har eg berre ein ting å seie: Slutt med det. Berre slutt. Desse uttrykka har vore meiningslause i mange år no.
Ti år gammelt, men sikker litt relevant enda:

http://arekalvo.no/ymse-tekstar/534/pol ... debrvbarkt
Veldig bra :thumleft
Jeg likte også dette utsagnet
"Folk begynner å kalle alt dei ikkje liker sjølve for politisk korrekt, noko som sjølvsagt betyr at det å vere politisk ukorrekt er noko som alle vil vere og derfor ganske politisk korrekt, og det mest politisk ukorrekte du kan gjere er å vere politisk korrekt og uttrykka har for lengst mista alt innhald."
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

I følge han karen her så var i det minste uttrykket på fremmarsj i 2016 :thumleft
Ifølge Atekst ble uttrykket brukt mellom 600 og 700 ganger i norske aviser hvert år mellom 2006 og 2015. Så skjer det noe spesielt: I 2016 ble ordet brukt 1069 ganger.
http://www.dagbladet.no/kultur/hva-er-p ... t/66906525
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by jhn »

Tommas wrote:I følge han karen her så var i det minste uttrykket på fremmarsj i 2016 :thumleft
Ifølge Atekst ble uttrykket brukt mellom 600 og 700 ganger i norske aviser hvert år mellom 2006 og 2015. Så skjer det noe spesielt: I 2016 ble ordet brukt 1069 ganger.
http://www.dagbladet.no/kultur/hva-er-p ... t/66906525
Jeg synes han traff veldig godt ... ganske nøyaktig det jeg også mener om begrepet.
Legg spesielt merke til siste avsnitt
"Vår oppfordring til deg som kjenner trangen til å anklage noen for politisk korrekthet er som følger: Forsøk å være mer presis. Hvis du mener noen er arrogante, lite autentiske eller intellektuelt late, skriv det og begrunn det. De gangene du har rett, vil du få mer gjennomslag. De gangene du tar feil, vil det være mulig for den du anklager å svare godt. Og så kan vi snakke om saken i stedet."
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by voodoodoo »

Tommas wrote:
voodoodoo wrote:For aviser og myndigheter er Internett noe herk da man ikke lenger kan kontrollere media og styre det som skrives.

Tror du at feks myndighetene i Norge styrer det som skrives i feks VG, Aftenposten og Dagbladet?

Jeg synes det høres helt kokko ut 8)


Mye av grunnen til at aviser rundt omkring ikke publiserer alskens "sannheter" er jo at det ofte ikke lar seg verifisere slik aviser krever for å ha ting på trykk (to kilder, uavhengige kilder etc). I motsetning til "internett" så har de fleste aviser en del krav til hva som kommer på trykk.
Selvfølgelig gjør de det, det gjør de jo i alle land. Myndighetene forer pressen med informasjon og pressen skriver om det. At kilden er et lands myndigheter behøver ikke å bety at opplysningene er sanne..

Men de styrer jo ikke i form av å diktere hva som skal skrives.


Sent from my iPhone using Tapatalk
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Okda »

DrGreve wrote:
Okda wrote:
DrGreve wrote: Min påstand er at begrepet politisk korrekt blir brukt av mindretallet mot flertallet og ikke motsatt, som en nedrakking. Ergo, mekkern snur ting på hodet.
Store Norske:

https://snl.no/politisk_korrekt


I følge dette er den Politiske korrekte den som gjør og sier akkurat som øvrigheta sier.

Etter dette er begrepet brukt både i positiv og negativ mening og nå for tiden er det vel venstresida som bruker det som en negativ vending mot høyresida.
Begrepet er det for øvrig ingen som kan ta til seg som den eneste rette definisjonen. Mekkeren har rett. Brukt i en annen sammenheng kan det også brukes korrekt og i så måte er DrGreve ganske så Politisk korrekt overfor sine egne (knallrøde) i sin omtale om den andre siden (blå).

Forøvrig skriver du i din selvgodhet:
---- sammenlignet med min og starter du ikke hele argumentasjonsgrauten din med en gedigen hersketeknikk?

Du er vel den eneste her som snakker aktivt om hersketeknikker og som kan mest om dette ser det ut for og så kommer dette... Det eneste som mangler her er at det kommer en klapper deg på skuldra..... ordet hersketeknikk bør du kanskje vurdere om du ikke skal legge på hylla...
Selvgod, gitt :)
For det første, du er den eneste som ikke har evne til å diskutere sak, men er særdeles flink til å skrive dritt om de du ikke er enige i. Har du ikke noe godt å skrive om andre så anbefaler jeg deg å heller holde deg borte fra debatten. Etter min mening forsøpler du en tråd som i utgangspunktet kunne være interessant å delta i, og er det personer du helst vil snakke om bør du heller krype tilbake til ekkokamrene.
Dernest, Listhaug var den første til å bruke begrepet i det norske ordskiftet i nyere tid for å dikredittere meningsmotstandere og hun representerer ett mindretall, heldigvis.
Og sist men ikke minst, farger har i flere tiår blitt brukt for å beskrive politiske partier og ideologier og jeg anser meg som blå eller lyseblå :)
Vel - du sier mekkeren snur ting på hodet - jeg sier Mekkeren har rett og du tar feil og begrunnet det med tekst og link. Det var sak trodde jeg men jeg underbygget bare Mekkeren som var uenig med deg. Det tålte du visst ikke. Når det gjelder hersketeknikker så er du en som hevder dette og bruker det når du forsøker å redusere motargumenter for din oppfatning som "argumentasjonsgrauten" - det er virkelig klasse den argumentasjonen....

Blir for øvrig spennende å se når klarer å finne dokumentasjon for din påstand om at det er Listhaug som har hevet lista for Politisk korrekthet til å være noe som er fordummende på politiske motstandere for å ta sak....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Okda wrote:
DrGreve wrote:
Okda wrote:
Store Norske:

https://snl.no/politisk_korrekt


I følge dette er den Politiske korrekte den som gjør og sier akkurat som øvrigheta sier.

Etter dette er begrepet brukt både i positiv og negativ mening og nå for tiden er det vel venstresida som bruker det som en negativ vending mot høyresida.
Begrepet er det for øvrig ingen som kan ta til seg som den eneste rette definisjonen. Mekkeren har rett. Brukt i en annen sammenheng kan det også brukes korrekt og i så måte er DrGreve ganske så Politisk korrekt overfor sine egne (knallrøde) i sin omtale om den andre siden (blå).

Forøvrig skriver du i din selvgodhet:
---- sammenlignet med min og starter du ikke hele argumentasjonsgrauten din med en gedigen hersketeknikk?

Du er vel den eneste her som snakker aktivt om hersketeknikker og som kan mest om dette ser det ut for og så kommer dette... Det eneste som mangler her er at det kommer en klapper deg på skuldra..... ordet hersketeknikk bør du kanskje vurdere om du ikke skal legge på hylla...
Selvgod, gitt :)
For det første, du er den eneste som ikke har evne til å diskutere sak, men er særdeles flink til å skrive dritt om de du ikke er enige i. Har du ikke noe godt å skrive om andre så anbefaler jeg deg å heller holde deg borte fra debatten. Etter min mening forsøpler du en tråd som i utgangspunktet kunne være interessant å delta i, og er det personer du helst vil snakke om bør du heller krype tilbake til ekkokamrene.
Dernest, Listhaug var den første til å bruke begrepet i det norske ordskiftet i nyere tid for å dikredittere meningsmotstandere og hun representerer ett mindretall, heldigvis.
Og sist men ikke minst, farger har i flere tiår blitt brukt for å beskrive politiske partier og ideologier og jeg anser meg som blå eller lyseblå :)
Vel - du sier mekkeren snur ting på hodet - jeg sier Mekkeren har rett og du tar feil og begrunnet det med tekst og link. Det var sak trodde jeg men jeg underbygget bare Mekkeren som var uenig med deg. Det tålte du visst ikke. Når det gjelder hersketeknikker så er du en som hevder dette og bruker det når du forsøker å redusere motargumenter for din oppfatning som "argumentasjonsgrauten" - det er virkelig klasse den argumentasjonen....

Blir for øvrig spennende å se når klarer å finne dokumentasjon for din påstand om at det er Listhaug som har hevet lista for Politisk korrekthet til å være noe som er fordummende på politiske motstandere for å ta sak....
Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal starte for tiraden din henger ikke på greip. For å ta sak først, jeg er uenig i at mekkern når han hevder begrepet "politisk korrekt" blir brukt for å diskredittere mindretallet, jeg mener det er motsatt i det norske offentlige ordskiftet. Det synet har jeg også argumentert for og etter min mening gjort det på en saklig måte. Jeg har i alle fall ikke fått noen indikasjoner fra mekkern om at jeg har vært usaklig.
Så starter du med en replikk på min kommentar med å referere til "min verden men ikke mye lenger" for å diskrettitere min mening og kommer med definisjoner fra wiki. Jeg kaller det en hersketeknikk og om du er uenig er meg revnende likegyldig.
Jeg driter i definisjoner, jeg forholder meg til hvordan begrepet blir brukt av meningsbærere i ordskiftet. I så måte er din kommentar om definisjoner uinteressant og en intetsigende graut. At du kaller det en hersketeknikk er helt ok, det var ikke ment som det.
Så kommer du igjen med personlig og usaklig vrøvl om min selvgodhet, hva med din?
Og du er den eneste jeg har diskutert med på dette forumet som drar debatten ned i søpla ved å bli personlig og du er såvidt jeg vet den eneste på dette forumet som har kalt dine meningsmotstandere for drittsekk.
Min far sa det slik, tåler du ikke å få i retur det samme som du slenger ut bør du heller vurdere å holde kjeft. Kanskje du burde reflektere litt over det..?
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Okda »

Ser at du tilpasser din verden så det passer til argumentasjon... Du driter i det som er normale definisjoner sånn at du kan gjøre hva du vil og si hva du vil fordi du tror og mener at du har definisjonsmakt så vil din verden stemme. På den måten kan du herse med de du ønsker fordi du bare tilpasser definisjonen til din argumentasjon. Den blir jo ikke riktigere av det.

"googlet" ordet drittsekk på forumet, det er veldig enkelt - kan opplyse om at det er brukt ca 80 ganger og det kommer opp 4 sider med dette ordet brukt i innlegg. Ikke noen av dem tilskrives meg - det har kanskje noe med din definisjon av ordet å gjøre?
Du lærte nok hva din far sa, men tok det tydeligvis ikke til deg siden du tydeligvis drar med deg dagens diskusjoner og tidligere uenigheter og koker suppe på alt. Hva med å legge bak seg noe så blir verden mye bedre - også for deg.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Okda wrote:"googlet" ordet drittsekk på forumet, det er veldig enkelt - kan opplyse om at det er brukt ca 80 ganger og det kommer opp 4 sider med dette ordet brukt i innlegg. Ikke noen av dem tilskrives meg - det har kanskje noe med din definisjon av ordet å gjøre?
He, he, du kalte meg regelrett drittsekk men var smart nok til å skrive dritts**kk eller noe i den duren :)
Du er ikke verdt å bruke mer tid på når saken ikke er interessant for deg å diskutere, men gnåler om hva jeg er og ikke er. DET nivået gidder jeg ikke å falle ned på. Hva jeg mener om deg basert på hvordan du argumenterer er sikkert ikke interessant for noen på forumet.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Okda wrote:
DrGreve wrote:
Okda wrote:- en sak til, Djibouti aksepterer ham ikke nettopp fordi han har brukt falskt navn ved ankomst slik at han derfor ikke finnes i Djiboutis fødselsregister... Han har gjort alt riktig helt frem til for noen år siden da familien fra Djibouti dukket opp og ville besøke ham eller noe sånt - i tillegg til at han hadde sendt penger ---- til Djibouti.

Ikke alt som står i avisen er sant og riktig men HVIS disse sakene som nå har dukket opp etter hvert, etter at TV2 planta dette på fredags ettermiddag for maks uttelling er korrekte så er det jo ingen tvil, fyren er en luring og bruker alle knep for å bli.
Og påstanden din i rødt har du fra sikre og verifiserte kilder og burde man ikke vente med konklusjonene inntil saken er behandlet rettslig?
Grunnen til at jeg nevnte økonomi er fordi de fra ytterste høyre er særs ivrig å sette svake grupper opp mot hverandre, tenk hvor mye eldreomsog man får for kotnadene som påløper staten i denne saken, både i en rettslig prosess og deretter, om UDI får medhold, i livsopphold til en hel familie.
Og din refleksjon over TV2 sin agenda skal jeg la stå ubesvart, din holdning til msm, fake news og politisk korrekthet er allerede oppfattet ;)



Fy xxx for en xxxxx xxxxsekk du kan være! Hva med å diskutere sak for en gang skyld og ikke komme med slike hersketeknikker og spark som du er så rask til å påpeke når det gjelder alle andre.

Hvilke verifiserte kilder kan du påberope deg når du uttalte deg i denne saken - det er ikke en av oss som ikke diskuterer dette uten at det må tas forbehold - selv ikke du!
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by mekkern »

jeg har klippet litt for å rense litt "krams"...

Quote:
"Dr. Greve:For å ta sak først, jeg er uenig i at mekkern når han hevder begrepet "politisk korrekt" blir brukt for å diskredittere mindretallet, jeg mener det er motsatt i det norske offentlige ordskiftet."

Dette er helt korrekt.

Mindretallet bruker dette mot det politiske/samfunnsmessige "flertallet" eller sagt også på den andre måten:mot de som velger å ikke utfordre den gjengse oppfatning. (Eg.Saueflokken).
jeg har heller aldri hevdet annerledes.men jeg hevdet at de "politisk korrekte" benytter "majoritetsbegrepet" for å angripe mindretallet/de som er kritiske til majoriteten.

jeg forventer også at andre har en annen vinkling på dette og utfordrer meg og mine meninger men ikke forventer at jeg skal omvendes.

Edit- Jeg tror jeg trekker meg ut her nå...
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

mekkern wrote:jeg har klippet litt for å rense litt "krams"...

Quote:
"Dr. Greve:For å ta sak først, jeg er uenig i at mekkern når han hevder begrepet "politisk korrekt" blir brukt for å diskredittere mindretallet, jeg mener det er motsatt i det norske offentlige ordskiftet."

Dette er helt korrekt.

Mindretallet bruker dette mot det politiske/samfunnsmessige "flertallet" eller sagt også på den andre måten:mot de som velger å ikke utfordre den gjengse oppfatning. (Eg.Saueflokken).
jeg har heller aldri hevdet annerledes.men jeg hevdet at de "politisk korrekte" benytter "majoritetsbegrepet" for å angripe mindretallet/de som er kritiske til majoriteten.

jeg forventer også at andre har en annen vinkling på dette og utfordrer meg og mine meninger men ikke forventer at jeg skal omvendes.

Edit- Jeg tror jeg trekker meg ut her nå...
Da må jeg krype til korset og innrømme at jeg har tolket din kommentar feil men greit å få på plass at vi egentlig er enige om begrepsbruken :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5116
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by mekkern »

DrGreve wrote:
mekkern wrote:jeg har klippet litt for å rense litt "krams"...

Quote:
"Dr. Greve:For å ta sak først, jeg er uenig i at mekkern når han hevder begrepet "politisk korrekt" blir brukt for å diskredittere mindretallet, jeg mener det er motsatt i det norske offentlige ordskiftet."

Dette er helt korrekt.

Mindretallet bruker dette mot det politiske/samfunnsmessige "flertallet" eller sagt også på den andre måten:mot de som velger å ikke utfordre den gjengse oppfatning. (Eg.Saueflokken).
jeg har heller aldri hevdet annerledes.men jeg hevdet at de "politisk korrekte" benytter "majoritetsbegrepet" for å angripe mindretallet/de som er kritiske til majoriteten.

jeg forventer også at andre har en annen vinkling på dette og utfordrer meg og mine meninger men ikke forventer at jeg skal omvendes.

Edit- Jeg tror jeg trekker meg ut her nå...
Da må jeg krype til korset og innrømme at jeg har tolket din kommentar feil men greit å få på plass at vi egentlig er enige om begrepsbruken :thumleft
Korskryping og andre religiøse uttrykksformer er vel heller ikke "good shit" om dagen... derimot paddeflat..
Men det skal du slippe... :thumleft
Last edited by mekkern on 09 Mar 2017 16:39, edited 1 time in total.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Okda »

DrGreve wrote:
Okda wrote:
DrGreve wrote: Og påstanden din i rødt har du fra sikre og verifiserte kilder og burde man ikke vente med konklusjonene inntil saken er behandlet rettslig?
Grunnen til at jeg nevnte økonomi er fordi de fra ytterste høyre er særs ivrig å sette svake grupper opp mot hverandre, tenk hvor mye eldreomsog man får for kotnadene som påløper staten i denne saken, både i en rettslig prosess og deretter, om UDI får medhold, i livsopphold til en hel familie.
Og din refleksjon over TV2 sin agenda skal jeg la stå ubesvart, din holdning til msm, fake news og politisk korrekthet er allerede oppfattet ;)



Fy xxx for en xxxxx xxxxsekk du kan være! Hva med å diskutere sak for en gang skyld og ikke komme med slike hersketeknikker og spark som du er så rask til å påpeke når det gjelder alle andre.

Hvilke verifiserte kilder kan du påberope deg når du uttalte deg i denne saken - det er ikke en av oss som ikke diskuterer dette uten at det må tas forbehold - selv ikke du!

Gamle saker blir som nye når de kan trekkes frem fra glemselens slør - regner med at det var fortjent - hersketeknikkene som du hevder andre bruker, slår kraftig tilbake på deg selv. Når de blir brukt så fortjener de sånne betegnelser.

- heller ikke i den diskusjonen argumenterte du sak, men gikk på meg fordi jeg nok hadde meninger du ikke klarte å argumentere mot. Som du sa i innlegget før dette så tror jeg vi skal holde oss langt borte fra hverandre spesielt siden siden gamle saker farger diskusjonene på denne måten, ikke alle klarer å legge bak seg gamle uenigheter.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Okda wrote:
DrGreve wrote:
Okda wrote: [/color]

Fy xxx for en xxxxx xxxxsekk du kan være! Hva med å diskutere sak for en gang skyld og ikke komme med slike hersketeknikker og spark som du er så rask til å påpeke når det gjelder alle andre.

Hvilke verifiserte kilder kan du påberope deg når du uttalte deg i denne saken - det er ikke en av oss som ikke diskuterer dette uten at det må tas forbehold - selv ikke du!

Gamle saker blir som nye når de kan trekkes frem fra glemselens slør - regner med at det var fortjent - hersketeknikkene som du hevder andre bruker, slår kraftig tilbake på deg selv. Når de blir brukt så fortjener de sånne betegnelser.

- heller ikke i den diskusjonen argumenterte du sak, men gikk på meg fordi jeg nok hadde meninger du ikke klarte å argumentere mot. Som du sa i innlegget før dette så tror jeg vi skal holde oss langt borte fra hverandre spesielt siden siden gamle saker farger diskusjonene på denne måten, ikke alle klarer å legge bak seg gamle uenigheter.
At du kaller dette avsnittet for hersketeknikk bare bekrefter at du ikke helt vet definisjonen på hersketeknikk og at du er særdeles hårsår ;)
Og din refleksjon over TV2 sin agenda skal jeg la stå ubesvart, din holdning til msm, fake news og politisk korrekthet er allerede oppfattet ;)
Kommer du ikke med noe nytt og saklig bør vi avslutte diskusjonen i denne omgang.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by jhn »

mekkern wrote:
DrGreve wrote:
mekkern wrote:jeg har klippet litt for å rense litt "krams"...

Quote:
"Dr. Greve:For å ta sak først, jeg er uenig i at mekkern når han hevder begrepet "politisk korrekt" blir brukt for å diskredittere mindretallet, jeg mener det er motsatt i det norske offentlige ordskiftet."

Dette er helt korrekt.

Mindretallet bruker dette mot det politiske/samfunnsmessige "flertallet" eller sagt også på den andre måten:mot de som velger å ikke utfordre den gjengse oppfatning. (Eg.Saueflokken).
jeg har heller aldri hevdet annerledes.men jeg hevdet at de "politisk korrekte" benytter "majoritetsbegrepet" for å angripe mindretallet/de som er kritiske til majoriteten.

jeg forventer også at andre har en annen vinkling på dette og utfordrer meg og mine meninger men ikke forventer at jeg skal omvendes.

Edit- Jeg tror jeg trekker meg ut her nå...
Da må jeg krype til korset og innrømme at jeg har tolket din kommentar feil men greit å få på plass at vi egentlig er enige om begrepsbruken :thumleft
Korskryping og andre religiøse uttrykksformer er vel heller ikke "good shit" om dagen... derimot paddeflat..
Men det skal du slippe... :thumleft
Bare for presisere ... når man legger seg flat, skal man legge seg på magen, ikke på rygg, i følge Linda Eide
Post Reply