Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Det lukter vel litt konspirasjon å tvile på ansvarlige i saken? I det minste å hinte til at de har andre grunner for dette enn det som bli presentert av kommunen.

Saken har jo ingenting å gjøre med de to andre du linker til, men ved å trekke inn de prøver du vel å gjøre artikkelen til noe den i utgangspunktet ikke er - nemlig at dette på en eller annen måte skal være gjort for å tekkes nye landsmenn (og da spesielt de som hører til under Islam?

Nå skal man ikke dermed kimse av utfordringene som dukker opp i de to artiklene du deler, men det må vel gå an å skille snørr og barter.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
Tommas wrote:Det lukter vel litt konspirasjon å tvile på ansvarlige i saken? I det minste å hinte til at de har andre grunner for dette enn det som bli presentert av kommunen.

Saken har jo ingenting å gjøre med de to andre du linker til, men ved å trekke inn de prøver du vel å gjøre artikkelen til noe den i utgangspunktet ikke er - nemlig at dette på en eller annen måte skal være gjort for å tekkes nye landsmenn (og da spesielt de som hører til under Islam?

Nå skal man ikke dermed kimse av utfordringene som dukker opp i de to artiklene du deler, men det må vel gå an å skille snørr og barter.
Å ikke overhode greie å se noen sammenheng mellom andre kulturers praksis i forhold til bading, nakenhet og oppførsel mot jenter, og at nye anlegg bygges for å tilpasse på den ene siden og motvirke uheldig adferd på den andre, men heller påstå at jeg her ikke greier å skille mellom snørr og barter blir for meg litt underlig. Det oppfattes som et forsøk på desavuering mer enn et argument.
Se en gang til på siste bildet jeg la ut og se at jeg har lagt en ring rundt ett av anbefalingene ;)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Det jeg mente (og fortsatt mener) er at det ikke var noe direkte sammenheng mellom artiklene du postet (ønske om kjønnsdelt svømming, og pervoer i svømmehall), og det som blir sagt av kommunen og er kjente fakta i denne saken. Ergo snørr og barter.

De linjene du trekker virker mer som et forsøk på å få til en konspirasjon: kommunen/journalisten lyver for å dekke over den egentlige grunnen til at hallen ble konstruert slik?

Da synes jeg du er godt inn i konspirasjonsterreng, eller i det minste snar til å trekke konklusjoner tilpasset det du allerede har bestemt deg for.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:På sett og vis synes jeg dette har en komikkens skjær over seg. Her greier jeg tydeligvis ikke forstå samfunnet rundt meg, men greier ikke skille snørr og barter eller er forutinntatt. Det beror sikkert på et hyggelig ønske om å lede meg inn på rett vei :) . Siden vi er på Norges hyggeligste MC-forum, mener jeg.

Det er mulig jeg ikke har forstått noen ting, men til mitt forsvar vil jeg anføre at jeg generelt er interessert i MØ historie, kanskje først og fremst Iran/Irak, det var jo tross alt der det begynte.
Jeg har også en tendens til å tro mer på iranere/irakere når de forklarer sin historie enn norske forskere som jeg synes har en lei tendens til å sette alt inn i en høyre/venstre tolkning slik de er vant til fra vår egen kultur.
Jeg leser stort sett det jeg kommer over av flyktning forfattere, sist "I skyggen av sharia" av den iranske advokaten Mohammad Mostafaei. Fjorten år gammel ble han vitne til en offentlig henrettelse av en gutt i Teheran. Blant annet denne hendelsen fikk han til å utdanne seg til advokat og kjempe for menneskers og særlig unges rettigheter. Ikke alltid enkelt da Iransk rett veksler mellom et sekulært juridisk system slik vi praktiserer (innført under sjahen) og sharialover som ble innført etter den islamske revolusjon. Han greide å berge manges liv før han måtte flykte, en flukt som endte opp i Drammen.
"Vold og islam" av Adonis (Ali Ahmad Said Esber) en syrisk poet som lever i eksil. Ansett som en av den arabiske verdens største poeter. I 2007 fikk han Bjørnsonprisen, i 2011 Goetheprisen og i 2016 den tyske Eric-Maria-Remarque-fredsprisen.
Han skriver: "Jeg har oppdaget at hele vår historie var forfalsket, fabrikkert fra ende til annen, og at de som skapte den arabiske sivilisasjonen og dens storhet, ble bannlyst, fordømt, forkastet, fengslet, om ikke korsfestet. Denne sivilisasjonen må leses om igjen og ses på en ny måte, med et nytt blikk og en ny humanisme." Altså pre-islamsk historie.
"Blekk og blod" av Walid Al-Kubaisi. Her forteller han om Kubaisi-slektens vekst og fall, om oppveksten i Irak og om hvordan han ble tvunget på flukt og ikke fikk se igjen familien på mange år. Kubaisi har skrevet flere bøker og deltar ofte i samfunnsdebatten.
Her fra Verdidebatt: http://www.verdidebatt.no/walid.

Ved å lese disse og flere forfattere fra tror jeg at jeg greier å danne meg et noen lunde bilde av islamsk religion og kultur som nok skiller seg litt fra en del norske "eksperter" og som kanskje setter meg i stand til å "gjenkjenne lusa på gangen" når særkrav fremsettes fra norske muslimer.
Ikke bare blander du snørr og bart men du drar jaggu inn flassen også.
Ingen benekter at noen tolker koranen på en slik måte at normalt opplyste mennesker i den vestlige verden grøsser, i hovedsak av sunnimuslimer, men det er ikke det vi snakker om her.
Den samme argumentasjonen brukte du rundt juletider ang. enkelte skoler i Buskerud når de hardnakket hevdet at de tok hensyn til NORSKE religiøse minoriteter og ikke muslimer som du hevdet, og kom med samme argumentasjonsrekken om at det måtte være fordi skoleverket prøver å tilpasse seg muslimene...
For meg personlig ville det vært forferdelig slitsomt å levd i dagliglivet med den frykten for fremmede.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:På sett og vis synes jeg dette har en komikkens skjær over seg. Her greier jeg tydeligvis ikke forstå samfunnet rundt meg, men greier ikke skille snørr og barter eller er forutinntatt. Det beror sikkert på et hyggelig ønske om å lede meg inn på rett vei :) . Siden vi er på Norges hyggeligste MC-forum, mener jeg.

Det er mulig jeg ikke har forstått noen ting, men til mitt forsvar vil jeg anføre at jeg generelt er interessert i MØ historie, kanskje først og fremst Iran/Irak, det var jo tross alt der det begynte.
Jeg har også en tendens til å tro mer på iranere/irakere når de forklarer sin historie enn norske forskere som jeg synes har en lei tendens til å sette alt inn i en høyre/venstre tolkning slik de er vant til fra vår egen kultur.
Jeg leser stort sett det jeg kommer over av flyktning forfattere, sist "I skyggen av sharia" av den iranske advokaten Mohammad Mostafaei. Fjorten år gammel ble han vitne til en offentlig henrettelse av en gutt i Teheran. Blant annet denne hendelsen fikk han til å utdanne seg til advokat og kjempe for menneskers og særlig unges rettigheter. Ikke alltid enkelt da Iransk rett veksler mellom et sekulært juridisk system slik vi praktiserer (innført under sjahen) og sharialover som ble innført etter den islamske revolusjon. Han greide å berge manges liv før han måtte flykte, en flukt som endte opp i Drammen.
"Vold og islam" av Adonis (Ali Ahmad Said Esber) en syrisk poet som lever i eksil. Ansett som en av den arabiske verdens største poeter. I 2007 fikk han Bjørnsonprisen, i 2011 Goetheprisen og i 2016 den tyske Eric-Maria-Remarque-fredsprisen.
Han skriver: "Jeg har oppdaget at hele vår historie var forfalsket, fabrikkert fra ende til annen, og at de som skapte den arabiske sivilisasjonen og dens storhet, ble bannlyst, fordømt, forkastet, fengslet, om ikke korsfestet. Denne sivilisasjonen må leses om igjen og ses på en ny måte, med et nytt blikk og en ny humanisme." Altså pre-islamsk historie.
"Blekk og blod" av Walid Al-Kubaisi. Her forteller han om Kubaisi-slektens vekst og fall, om oppveksten i Irak og om hvordan han ble tvunget på flukt og ikke fikk se igjen familien på mange år. Kubaisi har skrevet flere bøker og deltar ofte i samfunnsdebatten.
Her fra Verdidebatt: http://www.verdidebatt.no/walid.

Ved å lese disse og flere forfattere fra tror jeg at jeg greier å danne meg et noen lunde bilde av islamsk religion og kultur som nok skiller seg litt fra en del norske "eksperter" og som kanskje setter meg i stand til å "gjenkjenne lusa på gangen" når særkrav fremsettes fra norske muslimer.
Ikke bare blander du snørr og bart men du drar jaggu inn flassen også.
Ingen benekter at noen tolker koranen på en slik måte at normalt opplyste mennesker i den vestlige verden grøsser, i hovedsak av sunnimuslimer, men det er ikke det vi snakker om her.
Den samme argumentasjonen brukte du rundt juletider ang. enkelte skoler i Buskerud når de hardnakket hevdet at de tok hensyn til NORSKE religiøse minoriteter og ikke muslimer som du hevdet, og kom med samme argumentasjonsrekken om at det måtte være fordi skoleverket prøver å tilpasse seg muslimene...
For meg personlig ville det vært forferdelig slitsomt å levd i dagliglivet med den frykten for fremmede.
:shock: :shock: :lol: :lol: :lol: . Flass også ja :lol:
Lita tue kan velte stort lass vet du. Nei jeg går ikke rundt å frykter fremmede som du av en eller annen grunn påstår. Det er jo litt fristende å være ufin tilbake, men den delen overlater jeg til deg siden du er så flink til det ;-)
Men, det jeg ønsker er å beholde norsk kultur og at gjester og nye landsmenn gjør det samme utenom i private sammenhenger. Sekulære innvandrere ser ut til å få det til uten problem.
Hvor mener du at jeg har vært ufin?
Og jeg opplever kun sekulære i min hverdag, det være seg kristne, katolikker eller muslimer og frykter ikke at "min" kultur er i faresonen på grunn av de 200 tusen muslimer og 200 tusen katolikker i Norge.
Ikke frekventerer jeg verken kirke, katerdral, domer eller moskêer heller.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Traveller wrote:vegg av tekst
Med respekt å melde, jeg skjønner rett og slett ikke hva du prøver si i innlegget ditt (det lange om alt du har lest)...

Den første saken har ikke noe med særkrav fremsatt fra Norske muslimer å gjøre, om du da ikke tror kommunen lyver og skjuler grunnen (som du hinter til?). Har du i det hele tatt noen argumenter eller opplysninger om det, eller er det bare løse påstander?

De to sakene du linket til hadde som sagt ikke noe med den å gjøre, så derav "snørr og barter".

At du er en belest mann er sikkert riktig, og at du til og med kan være en selvlært ekspert på islamsk religion og kultur kan godt også være.

Men å komme med argumenter som viser koblingen med dine artikler, eller underbygger påstanden din om at det ligger "islamske særkrav" bak, det har du ikke en gang prøvd på?
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:
:shock: :shock: :lol: :lol: :lol: . Flass også ja :lol:
Lita tue kan velte stort lass vet du. Nei jeg går ikke rundt å frykter fremmede som du av en eller annen grunn påstår. Det er jo litt fristende å være ufin tilbake, men den delen overlater jeg til deg siden du er så flink til det ;-)
Men, det jeg ønsker er å beholde norsk kultur og at gjester og nye landsmenn gjør det samme utenom i private sammenhenger. Sekulære innvandrere ser ut til å få det til uten problem.
Hvor mener du at jeg har vært ufin?
Og jeg opplever kun sekulære i min hverdag, det være seg kristne, katolikker eller muslimer og frykter ikke at "min" kultur er i faresonen på grunn av de 200 tusen muslimer og 200 tusen katolikker i Norge.
Ikke frekventerer jeg verken kirke, katerdral, domer eller moskêer heller.
"Ikke bare blander du inn snørr og bart men du drar jaggu inn flassen også".

Dette utsagnet vurderer jeg ikke som et motargument eller fornuftig kommentar på mitt innlegg. Heller et ufint utsagn fra en moderator på Norges hyggeligste MC-forum. For du mente det ikke som et kompliment, gjorde du?? Eller skal du nå komme med at dette er da helt normal tiltale fra en nordlending??
Hva med å kommentere det jeg skriver om forfatterne og innlegget på Verdidebatt? Tror du det kan øke kunnskap og horisont å lese mer enn VG og Dagbladet og norske medier?
He, he, nå tar du på deg offer-rollen også :)
Om du hadde brukt metaforen mot meg så hadde jeg ikke reagert og skjønt at det her menes at det blandes masse uvesentligheter for å få frem poenget.
Vel, jeg gidder ikke å gå inn i en diskusjon om verdidebatt da det er flassen, so to speak. Det vi snakker om her er hvordan du tolker en artikkel om et basseng.
EDIT, jeg anser dette forumet å være særdeles hyggelig på tross av at vi er fundamentalt uenige i noen saker. Jeg legger ikke mer i diskusjonen enn at jeg ikke har noe annet å ta meg til akkurat nå. Ikke ta alt så jævlig alvorlig.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by DrGreve »

Traveller wrote:
DrGreve wrote:
Traveller wrote:
"Ikke bare blander du inn snørr og bart men du drar jaggu inn flassen også".

Dette utsagnet vurderer jeg ikke som et motargument eller fornuftig kommentar på mitt innlegg. Heller et ufint utsagn fra en moderator på Norges hyggeligste MC-forum. For du mente det ikke som et kompliment, gjorde du?? Eller skal du nå komme med at dette er da helt normal tiltale fra en nordlending??
Hva med å kommentere det jeg skriver om forfatterne og innlegget på Verdidebatt? Tror du det kan øke kunnskap og horisont å lese mer enn VG og Dagbladet og norske medier?
He, he, nå tar du på deg offer-rollen også :)
Om du hadde brukt metaforen mot meg så hadde jeg ikke reagert og skjønt at det her menes at det blandes masse uvesentligheter for å få frem poenget.
Vel, jeg gidder ikke å gå inn i en diskusjon om verdidebatt da det er flassen, so to speak. Det vi snakker om her er hvordan du tolker en artikkel om et basseng.

EDIT, jeg anser dette forumet å være særdeles hyggelig på tross av at vi er fundamentalt uenige i noen saker. Jeg legger ikke mer i diskusjonen enn at jeg ikke har noe annet å ta meg til akkurat nå. Ikke ta alt så jævlig alvorlig.
Ja det måtte jo bare komme, offer-rollen.
Så du anser Vårt Lands diskusjonsside som flassen også. Blir det feil av meg å anta at din innhenting av kunnskap om samfunnsdebatten er noe snever. Du må jo lese ting du ikke nødvendigvis er enig i også for å kunne få brynt meningene dine og utvide horisonten.

Blir hersketeknikk nå neste beskyldning??
Beklager men nå henger jeg ikke med i det hele tatt. Denne diskusjonen startet med en artikkel om et basseng og en ordfører som hardnakket hevder at praksisen som er innført IKKE har noe som helst med en tilpasning til en annen religion å gjøre. Saken har INGENTING med Vårt Land sin diskusjonsside om verdier å gjøre heller, men hvorfor du imøtegår ordførerens påstand.
Det har heller INGENTING å gjøre om tolkning av Koranen og har absolutt INGENTING å gjøre med hva du har innhentet av kunnskaper om MØ og islam.
Og jeg diskuterer daglig med kunnskapsrike folk, hovedsaklig samferdselspolitikk og lærer noe hver dag men det har heller INGENTING å gjøre med verken mitt kunnskapsnivå eller om det er snevert eller ikke.
Denne diskusjonen handler kun om en artikkel i en avis om et basseng og hvorfor du tviler på sannhetsgehalten i ordførerens vurdering (fake facts) og i så måte blander du både snørr, bart, flass og fotsopp :)
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by mekkern »

Litt spesielt er det jo når/hvis en lurer på om det kan være noe mer rundt en sak enn det media fremmer så er det "konspirasjoner og manglende faktaunderbygging"?
Det har heller ikke blitt fremlagt noen "motbevis" men kun referert til medias omtale eller egen oppfattelse av en/flere saker?

Kan ikke se at den ene eller andre part i diskusjonen her har produsert "ubetingede fakta"

Men at man kan spørre om de "slår flere fluer i en smekk" med den aktuelle løsningen i svømmehallen er jo ikke fullstendig utenkelig..
sett i lys av at de har sett på løsninger fra Nederland som har en forholdsvis stor andel av "ikkekristne".
men at/om de/konsulenten helst ikke vil innrømme dette på det nåværende tidspunkt vet vi heller ikke noe om.
men de har tydeligvis allerede en problemstilling rundt svømmeundervisning de har jobbet med i Telemark.
Kan jo tenkes de vil være litt "i forkant".
https://www.ta.no/undervisning/svommeop ... 5-50-60088
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Bikeridr »

Du Traveller?
Bare sånn for å punktere litt av forutintattheten din:

Her i Jurmala, utenfor Riga ligger Europas 6. største badeland. Latvia har under 1% muslimer i landet og 5 "offisielle" nudiststrender rundt omkring. Landet er ca 20% større enn Finnmark fylke i utstrekning og har en kystlinje kortere enn i Troms fylke.
Men i badelandet her, ja der er det påkledd fellesdusj ;-)
(Dog er det ikke hverken påkledd eller fellesdusj i treningsstudioene jeg har frekventert).
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Bikeridr »

Traveller wrote:Så hva var egentlig poenget?
At det finnes ikke-muslimske-hensyn-land som har fellesdusj ;-)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by jhn »

Traveller wrote:
Tommas wrote:
Traveller wrote:vegg av tekst
Med respekt å melde, jeg skjønner rett og slett ikke hva du prøver si i innlegget ditt (det lange om alt du har lest)...

Den første saken har ikke noe med særkrav fremsatt fra Norske muslimer å gjøre, om du da ikke tror kommunen lyver og skjuler grunnen (som du hinter til?). Har du i det hele tatt noen argumenter eller opplysninger om det, eller er det bare løse påstander?

De to sakene du linket til hadde som sagt ikke noe med den å gjøre, så derav "snørr og barter".

At du er en belest mann er sikkert riktig, og at du til og med kan være en selvlært ekspert på islamsk religion og kultur kan godt også være.

Men å komme med argumenter som viser koblingen med dine artikler, eller underbygger påstanden din om at det ligger "islamske særkrav" bak, det har du ikke en gang prøvd på?
Jeg prøver kanskje å få fram at mine meninger er basert på innhenting av kunnskap og ikke banale antipatier mot mennesker fra en annen kultur og religion. Uten at jeg derved skal påstå at jeg er noen ekspert, men jeg prøver i hvert fall å tilegne meg noe kunnskap.

Ja, jeg skjønner jo det at du ikke ser noen sammenheng i disse sakene. Segregert svømmeundervisning pga at jenter ikke må vise seg for gutter utildekket er noe nytt og ukjent i norsk kultur og kan vel da kalles et muslimsk særkrav? Utilbørlig tafsing på jenter er utslag av muslimsk ukultur og vel kjent over hele Europa og også MØ.
At ikke dette kan kobles til ny svømmehall med påkrevd påkledning i dusjen og for å forbedre sikkerhet for brukerne synes jeg er rart, men hvis du mener at jeg derved ikke greier å skille mellom snørr og bart, som et overbevisende argument, så får jeg leve med det da :)
Det er veldig lett å helt automatisk tillegge folk skjulte motiver, for tiden. Man trenger ikke en dritt av bevis ... det er bare å slenge det ut, så ligger det der.
Sannsynligheten for at man har rett, øker jo også med ant ganger man slenger ut sånne påstander eller mistanker .... så før eller siden treffer man kanskje

Segregert svømmeundervisning er vel ikke noe nytt fenomen? Jeg hadde det alle mine år på skolen.
Og at utilbørlig tafsing er muslimsk ukultur? Og norsk kultur da? Vi begynte vel å tafse lenge før vi møtte vår føste muslim?

Vi har jo med jevne mellomrom sett artikler som forteller om stadig flere ungdommer som foretrekker å dusje med klær på. Det forklares ikke med muslimer, men det generelle kroppspresset og frykten for å bli fotografert
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by kvase »

Mya av det samme over lag tid får litt sånn om hvor retning det drar seg i
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by tshansen »

Da en tsunami fosset innover kysten senere på dagen ble atomkraftverket i Fukushima rammet. Kjølesystemene til tre av reaktorene ble slått ut og reaktorkjernene smeltet ned, noe som førte til radioaktive utslipp. Radioaktiviteten i atomkraftverket er nå rekordhøy, men det er ikke meldt om utslipp.

sitat fra NRK.... utslipp, men ikke noe utslipp i samme setning

enda noen "fakta" hentet inn av NRK som er av noe suspekt karakter =D>

Fukushima-ulykken i Japan
11. mars 2011 ble den nordlige delen av Honshu i Japan rammet av en voldsom tsunami etter et kraftig jordskjelv. Over 18.000 mennesker mistet livet.
Kjempebølgen slo ut kjølesystemene til tre av de seks reaktorene ved atomkraftverket Fukushima Daiichi 240 kilometer nord for Tokyo. Alle de tre reaktorkjernene smeltet ned.
Det tok to uker å stabilisere reaktorene. Utslippet av radioaktiv stråling er beregnet til rundt 17 prosent av utslippene etter Tsjernobyl-katastrofen i 1986 – historiens verste atomulykke.
120.000 evakuerte har fortsatt ikke fått flytte hjem. Over 1.000 evakuerte fra Fukushima-området døde i 2014 av sykdommer som kan skyldes forholdene de nå lever under.
Etter ulykken vedtok Japan i 2011 å fase ut bruken av atomkraft, men beslutningen ble omgjort i 2014.

Det er rapportert om 18000 mennesker døde etter tsunamien, men det blir lagt sammen tall, som henviser til at over 19.000 har dødd pga atom katastrofen. Jeg mener å huske at bare 3 arbeidere døde av selve ulykken på atomreaktorene. Det var noen som røk med under evakueringen, men alle har fått returnere hjem. Det er heller ingen forurensning på markene og området rundt er helt problemfritt å bo i.

Det var ingen utslipp ved reaktorene.... det beregnes til rundt 17 prosent, alle ulykker har en standard de blir målt etter. Men de bruker tallene feil og sammenligner direkte mot Tsjernobyl som blir helt tullerusk og antyder helt andre ting.

Alle har fått flytte hjem
Japan har ikke faset ut bruk av Atomkraft :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Bikeridr »

Har du kilder som motsier krinker'n mhp Fukushima?

Nå skal det sies at daværende Sovjet bagatelliserte Tsjernobyl og det som sto i Pravda og Izvestija var en liten annonse på ca 25 spaltemillimeter om "en mulig ulykke" i Tsjernobyl, med "en liten midlertidig evakuering av Pripyat". Vi vet jo alle at det gikk litt verre enn som så. Jeg har ikke tallet på antall døde, men det var ikke "bagatellmessig", og de som jobbet i oppryddingsarbeidet kunne ikke oppholde seg mer enn 40 sekunder i området. Ikke "pr gang", men 40 sekunder, punktum! Det var en god del folk som jobbet der. I ettertid har det kommet frem at de som jobbet der, 40 sekunder eller ei, fikk barn med betydelige mangler, eller "tillegg". Barn født uten hjerne eller med tre-fire armer, uten munn eller med dobbelt sett kjønnsorganer osv..
Videre er det ennå såpass radioaktivt i området og jordsmonnet rundt Pripyat at det er ubeboelig. Man kan bevege seg rundt på asfalten og i bygningene av betong, men hvis man "graver i jorda", så "graver man sin egen grav" der. Sarkofagen rundt reaktor 5 (som røk) begynner å slå sprekker og det er igjen snakk om en ny katastrofe der hvis ikke myndighetene gjør noe. Dagens Ukraina med (idioten og nazisten) Porosjenko ser ikke ut til å forstå alvoret og bare venter på at vesten skal "redde" dem fra "onde" Russland. At Tsjernobyl II anno 2019 snart er et faktum, er noe Porosjenko ser velkomment på, for å "vise vesten" all "jævelskapen" Russland påfører dem.
Post Reply