DRONER---de kan fylle mange behov

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Vis meg gjerne den dronen som kan filme skiltet på en bil på 100 m avstand. Og vi snakker fremdeles droner under 3,5 kg, da det er disse man kan fly uten lisens.

8 sekunder ut i denne filmen er jeg ca 10 m fra fruen og jentungen. Man hadde ikke klart å identifisere henne før hun kom nærmere.

[youtube][/youtube]

[youtube-iframe]yt83mkGwlX8[/youtube-iframe]

Og bare så det er sagt, dette var filmet før de nye reglene kom.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

Filmen Kvase legger ut her er vel en av de fineste som er laget med drone hvis det er han som var på tv for litt siden... Han brøt nok kanskje ett par av reglene både høyde og folk og jeg regnr ed at folka har akseptert og loven ikke har reagert....

Hva en drone gjør på 2500 fot for øvrig (kolliderte med ett småfly) er jo ett spørsmål, kanskje det er sånt som gjør at det må være regler.......

Er ikke i tvil om at Snikkeren får sin mc film om han bare bruker hue litt og legget dette til litt utenfor Ørsta sentrum... han gjør jo så mye ulovlig, kjører for fort osv....
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

At jeg skal få til å filme MC-kjøring skal ikke du bekymre deg så mye for. Det er bare det at jeg ikke kan gjøre det lovlig som irriterer meg.
Bjerknez

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Bjerknez »

Okda wrote:Filmen Kvase legger ut her er vel en av de fineste som er laget med drone hvis det er han som var på tv for litt siden... Han brøt nok kanskje ett par av reglene både høyde og folk og jeg regnr ed at folka har akseptert og loven ikke har reagert....

Hva en drone gjør på 2500 fot for øvrig (kolliderte med ett småfly) er jo ett spørsmål, kanskje det er sånt som gjør at det må være regler.......

Er ikke i tvil om at Snikkeren får sin mc film om han bare bruker hue litt og legget dette til litt utenfor Ørsta sentrum... han gjør jo så mye ulovlig, kjører for fort osv....
Jeg tror vel kanskje ikke målet til Snikkeren er å filme seg selv på vei gjennom Ørsta Sentrum mens han bryter fartgrensene. Så dum tror jeg jaggu ikke snikkeren er :lol:

Dessuten så er du ute av Ørsta Sentrum før du har tømt førstegiret.
Bjerknez

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Bjerknez »

Snikkeren wrote:At jeg skal få til å filme MC-kjøring skal ikke du bekymre deg så mye for. Det er bare det at jeg ikke kan gjøre det lovlig som irriterer meg.
Hvis jeg ser at du prøver deg på noe slikt, så er min munn lukket. Jeg lover. :lol:
Men nå er jo jeg bara klin gæærn lissom bare også da... :lol:
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Man kan forresten ikke fly drone i hele Ørsta og Volda sentrum pga. flyplassen, så det blir nok ikke noe flyging der. Heller ikke utenfor huset mitt, for det ligger også inne i flysonen.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

Okda wrote:
Er ikke i tvil om at Snikkeren får sin mc film om han bare bruker hue litt og legget dette til litt utenfor Ørsta sentrum... han gjør jo så mye ulovlig, kjører for fort osv....

Bare sånn at de som ikke skjønte at dette ble lagt ut som en lite humorsak så sier jeg bare som en viss annen sa for noen år siden - skjønner du ikke humor din jævel?

Dette var på en LP som Wesenlund laget med telefonmoro........

Hverken flyginga di eller om du får filma mckjøring er noe jeg bekymrer meg for BTW....
OkDa
Fjr 1300
JohnnyTh
Posts: 453
Joined: 15 Jul 2010 13:36
MC: GTR1400

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by JohnnyTh »

Du kan vel fly nærmere enn 150meter. Loverket sier jo ikke nærmere folk du ikke har kontroll på.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by tshansen »

Vi fikk drone på jobb for ett år siden ca! Dette har vist seg å være et fantastisk hjelpemiddel på større aksjoner hvor en trenger fugleperspektiv for å danne seg et godt bilde av situasjonen. Med direkte video overføring til kommandobilen er dette noe vi kommer til å se langt mer av fra nødetatene framover.

Når det kommer til personlige leketøy, syns jeg helt klart det skal være noen regler. Jeg har ikke orket å sette meg inn i alle reglene som er i dag, da det ikke angår meg! Men hvor mye blir disse dronene brukt? Hvor stor praktisk verdi har de? Joda, det er kult å bruke til å krydre diverse filmer, men vil det bli et problem? Jeg tror ikke det
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Bjerknez »

Personlig så bryr jeg meg ikke. Jeg forstår at det må være restriksjoner rundt flyplasser etc. men i mitt nabolag kan dem gjerne dukke opp. Trenger jo ikek akkurat å fly inn i stua mi, men holder den seg på utsiden og litt på avstand så henger ikke jeg meg opp i det.

Når det kommer til snokfotografering/filming så bryr jeg meg ikke der heller. Hvis noen vil bruke sin tid og krefter på og se meg i fugleperspektiv så værsågod.

Under ser dere meg i fugleperspektiv. Ikke spesielt spennende...

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9140
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by ojda »

Bjerknez wrote:Personlig så bryr jeg meg ikke. Jeg forstår at det må være restriksjoner rundt flyplasser etc. men i mitt nabolag kan dem gjerne dukke opp. Trenger jo ikek akkurat å fly inn i stua mi, men holder den seg på utsiden og litt på avstand så henger ikke jeg meg opp i det.

Når det kommer til snokfotografering/filming så bryr jeg meg ikke der heller. Hvis noen vil bruke sin tid og krefter på og se meg i fugleperspektiv så værsågod.

Under ser dere meg i fugleperspektiv. Ikke spesielt spennende...

Image
Nei kansje ikke spennende, men du har blitt litt rundere ila vinteren [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Bjerknez »

Det der er jo hodet mitt Ojda. Alt under hodet synes ikke i fugleperspektiv :lol:
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Spiritofwinter »

Når man nå er inne på Droner, muligheter og behov, så bør man vel ta inn Griff Aviation (http://griffaviation.com/), et Norsk firma som holder på å sette i gang produksjon av noen droner med litt mer kapasitet enn de du finner på vanlig butikk. Den største Dronen de skal produserer (som er kjent) har en løftekapasitet på 800kg. De har siktet seg inn på et marked innenfor forsvaret, brann og redningsetater og evt andre som har behov for stor løftekapasitet å som ikke nødvendigvis vil bestille helikopter hele tiden. Tror nok ikke noen privatpersoner vil kjøpe de Dronene med det første, men det kan bli spennende å se hvilke funksjoner de blir brukt til etter hvert.

Kjenner faktisk til et par av de som nå jobber med utviklingen i firmaet der, folk som jeg har jobbet med i møbelproduksjon tidligere.
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by kvase »

Men er knollen din blitt så rund Bjerknez da tør ikke jeg å tenke på resten av formen/fasongen din :-# :smt043
Jeg lurer da på kjem du deg opp på mc-en -- :? mener ikke ikke å spore av til noe diskriminerende :smt119
-
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjerknez

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Bjerknez »

kvase wrote:Men er knollen din blitt så rund Bjerknez da tør ikke jeg å tenke på resten av formen/fasongen din :-# :smt043
Jeg lurer da på kjem du deg opp på mc-en -- :? mener ikke ikke å spore av til noe diskriminerende :smt119
-
Men kvase da... Jeg har jo på meg hjelm... Sett ovenifra så vil jo denne se rundt ut :lol:

men for all del, jeg er ingen atlet nei... bare så det er sagt. Mobb meg gjerne. Du vil bli overrasket hvor lett slikt preller av meg :lol:
Post Reply