DRONER---de kan fylle mange behov

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Ja, jeg ser jo hva du mener. Men så lenge man ikke flyr nærmere enn 15-20 m fra huset, så ser jeg egentlig ikke problemet. For å kunne zoome inn såpass fra den avstanden, så må man også ha en mye større linse enn det som er på dronene, og da klarer folk også fint å se at det er et stort kamera på den.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Ja, jeg ser jo hva du mener. Men så lenge man ikke flyr nærmere enn 15-20 m fra huset, så ser jeg egentlig ikke problemet. For å kunne zoome inn såpass fra den avstanden, så må man også ha en mye større linse enn det som er på dronene, og da klarer folk også fint å se at det er et stort kamera på den.
Jeg tror ikke du ser helt hva jeg mener ... det spiller ingen rolle om det i dag er mest vanlig med små kamera med vidvinkel, og at folk kanskje lettere vil få øye større kamera, blir det ikke mere behagelig å bli filmet når man ikke ønsker det ... av en fotograf du ikke ser, og heller ikke vet hvem er.
15-20 meter? Man skal holde en avstand på minst 150 meter fra folk, bygninger og trafikk, på land, sjø og i lufta
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Ja, jeg vet hvor langt man skal holde seg unna. Men poenget mitt var at allerede på 15 m avstand, så ser man ikke hvem man filmer.

Nei, dette blir vi nok aldri enig om. Og ja jeg skjønner hva du mener. Det er ikke så lett for gamle fru Hansen å vite hvor nært man må komme med dronen for å kunne se hvem man filmer. Men skal det at folk ikke vet dette gå ut over alle andre?
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

ojda wrote:Detta er jo bare tull :-k
Det er kansje heller på tide å engste seg for "anonyme" fotografer med superzoom-kameraer med 600mm 135eq IS og en største blender på f4 i en relativt anonym innpakning
De lager ikke bråk heller :lol:
Det er nok på tide å la det gå inn over seg at man ikke alltid er så privat som man tror 8)
Veldig klar over at det er finnes kamera og linser som gjør at du kommer inn i både stua og soverommet til folk, og det er vel forsåvidt navn på sånne som driver med filmer og titting inn vinduene til folk. Enkelte overivrige sjeler risikerer vel å komme inn under dine vinger også....

Å ha slike flygende saker over seg er likevel ikke noen nødvendighet hverken for meg eller den som vil holde på med dette - det er jo bare å finne ett sted hvor det ikke er så mye folk.

Det er jo også laget en mengde filmer vi aldri hadde fått om ikke dronene hadde vært akseptert så de har selvfølgelig sin misjon også når de brukes riktig - mener nå jeg.

Kort svar på Snikkerens utfordring - Ja, du skal ikke sette ganle fru Hansen i en situasjon som er ukomfortabel for ehnne kun fordi du har lyst til å fly drone - DET er ingen menneskerett - mener jeg også.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Så da kan du bare legge motorsykkelkjøringen din på hyllen da, for det kan jo være at gamle fru Hansen ikke ser forskjell på deg og HA medlemmer, og dermed føler seg ukomfortabel når du kommer durende....
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

Snikkeren wrote:Så da kan du bare legge motorsykkelkjøringen din på hyllen da, for det kan jo være at gamle fru Hansen ikke ser forskjell på deg og HA medlemmer, og dermed føler seg ukomfortabel når du kommer durende....
Gamle fru Hansen er veldig stedbundet og ser nesten ikke forskjell på om det er en MC eller bil og langt mindre om det er HA som hun aldri har hørt om og med den farten jeg har så varer ikke den redselen så veldig lenge

- du med din drone kan sikkert holde på 10 - 15 minutter og det kan være i hennes nærområde for det er der du står dersom du er i hennes område. Godt det er ulovlig :)
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Ha ha. Hvis hun ikke ser forskjell på om det er en MC eller en bil, så ser hun ikke dronen engang, så den er jo grei. [emoji23]
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote: ..... Men skal det at folk ikke vet dette gå ut over alle andre?
Eller motsatt ... skal folks ønsker om å fly droner gå ut over andre?
Det er jo en grunn til at Datatilsynet har regler om kameraovervåkning. Det er ikke av hensyn til kameraeieren, men til allmennheten.
Som sagt, jeg skjønner at mange er litt skeptisk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Ja, jeg vet at reglene er der pga personvern. Men jeg synes bare reglene er alt for strenge. Hadde det vært pga sikkerhet, at dronen ikke skal falle i hodet på folk, så hadde jeg skjønt det. Da kunne de satt en grense på 20 m, og at man ikke skal fly over folkemengder.

Å skylde på at folk kan bli filmet (med en grense på 20 m klarer man ikke å se hvem det er uansett) synes jeg blir for søkt. Hva da med superzoomkamera ala 600 mm objektiver som Ojda nevnte? Da bør jo de forbys også, for de kan jo brukes til å ta bilder inn i folks hus og hager.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Ja, jeg vet at reglene er der pga personvern. Men jeg synes bare reglene er alt for strenge. Hadde det vært pga sikkerhet, at dronen ikke skal falle i hodet på folk, så hadde jeg skjønt det. Da kunne de satt en grense på 20 m, og at man ikke skal fly over folkemengder.

Å skylde på at folk kan bli filmet (med en grense på 20 m klarer man ikke å se hvem det er uansett) synes jeg blir for søkt. Hva da med superzoomkamera ala 600 mm objektiver som Ojda nevnte? Da bør jo de forbys også, for de kan jo brukes til å ta bilder inn i folks hus og hager.
Reglene er også av hensyn til sikkerhet
Selv om jeg skjønner folks skepsis, så skal ikke jeg verken forsvare, forklare eller bortforklare alle andre regler, eller manglende regler, omkring personvern. Jeg har heller ikke sagt at jeg ønsker noe forbud mot droner.
Jeg skjønner folks skepsis, er det jeg har sagt .... på samme måte som jeg skjønner skepsisen til annen overvåkning
At noen ikke ser problemet med å fly og filme 20 meter fra ektesenga til naboen tar jeg som et tegn på at regulering kan være lurt
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Flyr man 20 m fra huset til naboen, så klarer man ikke å se inn i huset til naboen. Og jeg ville uansett ikke rettet kameraet mot vinduet til naboen.
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Okda »

Utdrag fra den nye forskriften:

All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.

Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes.

Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke
Modellflyet får ikke fly høyere enn 120 meter over bakken eller vannet

Modellflyet nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing...

At det ser ut til å mangle noe her så gjorde det det i stykket jeg linket fra.

Synes dette må være helt greie regler for en hobby som stort sett kun den som bedriver den har glede og nytte av...
OkDa
Fjr 1300
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by Snikkeren »

Ja, og med de reglene kan man bare drite i å lage kule filmer av MC f.eks. 150 m fra en mc, og den blir bare en pitteliten prikk på skjermen.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Flyr man 20 m fra huset til naboen, så klarer man ikke å se inn i huset til naboen. Og jeg ville uansett ikke rettet kameraet mot vinduet til naboen.
Vi snakker vel ikke først og fremst om hva du vil filme.
Det er jo mye annet privat man kan filme, utenom vindu, det kan være på balkongen, bak hekken, over panseret, bak søppelkassen eller hvor som helst. Kanskje i hagen til nabokjerringa når fruen er på jobb ... eller enda verre, nabogubben
Og at man ikke klarer å gjenkjenne noen filmet på 20 meters avstand, er jo bare tull ... man leser jo reg.nr. filmet på 100 meters avstand, i alle fall med litt førstørring. Men dette vet du, du er jo en dyktig fotograf med peiling på bilderedigering.
Og det blir også litt snevert å ta utgangspunkt i det kameraet og den linsa du har ... det finnes andre
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: DRONER---de kan fylle mange behov

Post by kvase »

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply