Tråden om wire-rekkverk

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Tråden om wire-rekkverk

Post by supermons »

Starter en samletråd om wire-rekkverk siden det tydeligvis blir omkamp hvert år :(

Hva er wire-rekkverk?
Wirerekkverkene er konstruert ved at wire strekkes mellom to betongfundamenter. I mellom er det flere stolper som holder dem oppe. Ved påkjørsler gir stolpene etter.

Image
(Leder Trond Ellefsen i NMCU Vestfold foran wirerekkverk i NRK-artikkel.)

Også kjent som vaierrekkverk og wirerekkverk eller eggedelere og ostehøvel.

Fordeler:
Billig å bygge
Stopper biler uten å kaste dem tilbake i veibanen

Ulemper:
Dyrt vedlikehold
Potensielle store personskader for motorsyklister

Hvem er for:
Statens vegvesen/Vegdirektoratet
NITO
Personskadeforbundet
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (SP)

Hvem er imot:
Motorsyklister med NMCU i front
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete som forbød det i 2006 (SP)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FRP)

Historikk:
http://www.vegvesen.no/fag/publikasjone ... rerekkverk (2003)

viewtopic.php?f=4&t=3042 (2005) - blir forbudt

Fullfører wire-rekkverk
Motorsyklistster har kjempet en seig kamp for å slippe de såkalte "eggdelerne" på E6
(2006)

https://www.nrk.no/vestfold/mer-forbudt ... -1.3335490 (2007)

viewtopic.php?f=4&t=10583
http://www.nito.no/Aktuelt/Nyheter/nyhe ... -vei-wire/ (2008)
http://nmcu.org/vil-ha-omkamp-om-wirerekkverk (2008)
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=112 (2008)
http://www.dinside.no/motor/wirerekkver ... e/61439886 (2008)

http://www.aftenposten.no/norge/Omkamp- ... 7432b.html (2011)

http://mitt.dt.no/artikkel.php?aid=18599 (2012)

https://www.nrk.no/norge/trafikkskaddes ... 1.13402734 (2017)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Tråden om wire-rekkverk

Post by kvase »

Noe av det samme her bare litt om konsekvensene
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6467675
+
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Tråden om wire-rekkverk

Post by RuneMC »

Problemet er ikke wiren men de skarpe tett-i-tett stolpene, som vil kutte av armer/ben/hode.

Det er dessverre blitt fellesnevneren for alt nytt autovern også...

Før kunne man enten få knuseskader mot runde tømmerstolper eller skli imellom.
Tømmerstolper har imidlertid siste årene blitt aggressivt byttet ut med tett-i-tett skarpe stålstolper. (F.eks. Sylling-Skaret som endatil skal være null-visjons vei for MC)
Samtidig virker budsjettet for nytt autovern av denne standarden å ha blitt et av de største i vei-Norge.
(Kunne heller brukt terreng noen steder og bygd opp jorvoller o.l.)

Får vel satse på at man ikke sklir inn i et autovern grunnet dieselsøl...
Last edited by RuneMC on 01 Mar 2017 17:19, edited 1 time in total.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tråden om wire-rekkverk

Post by mekkern »

Er ikke bra for bilister heller...
http://www.aftenposten.no/norge/42-arin ... 2738b.html
her ble den omkommende ledet rett i traileren av wirerekkverket pga at traileren dro dette med seg tværs over E18...

problemet er heller ikke wiren per se..
men alle de skarpe stolpene som holder denne-noen steder er det dog brukt rør men disse danner en så trang åpning at det fjærner kroppsdeler effektivt...
Grunnen til denne "fetishen" som SVV har er investeringskostnader(billig å sette opp).Men hos flere andre har det dannet seg en tro på at dette kan enkelt benyttes som midtleder bare dette igjen hadde blitt lov.Sannheten er at hvis wirerekkverk skal settes opp forsvarlig er dette den midtledertypen som trenger størst separasjon mot motgående kontra stålskinner/jersystein grunnet mykheten/ettergivenheten slik at man ikke treffer motgående kjøretøy.De har heller ingen effekt for tyngre kjøretøy da disse valser rett gjennom pga høyde på bla.hjulene/mutterkassa og vekt.

Dette har jeg også sett ved selvsyn flere ganger.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Tråden om wire-rekkverk

Post by RuneMC »

mekkern wrote:Er ikke bra for bilister heller...
.
Nei, men det var det som var SVV sitt argument når jeg lurte på hvorfor de gikk over til denne standarden - det var visst pga at det var en ny standard - fri for betraktninger rundt MC...

For å være litt konstruktiv:
Mye kan jo gjøres med stolpene - ved å pakke de inn i polstring.

Plastskinne nederst vil også gjøre mye for å redusere farene.

MEN:
a) Da skrumper plutselig pengesekken - selv når pengesekken for nytt autovern synes uutømmelig.
b) Argument mot underskinner dukker opp fra SVV (ja faktisk) fordi det kan skape skygge og dermed gjøre at vegbanen tiner saktere når det er is og snø der.
Post Reply