Kristian79 wrote:Jeg skal kjøpe min første motorsykkel. Jeg ser det er store forskjeller hva ulike banker tilbyr av lån til MC. Santander tilbyr med effektiv rente fra 7,12%. Hos DNB kan man låne uten egenkapital til 7,44%.
https://www.dnb.no/privat/laan/priseksempler-laan.html. Har man litt egenkapital så går renten noe ned. Ellers har man jo også forbrukslånbanker
https://www.billigeforbrukslån.no/lan/mc/ som kan tilby slike lån. Hva er deres erfaring med motorsykkel lån? Hvor har dere lånt og til hvilken rente?
Av erfaring så kan jeg melde at du mest trolig vil bytte motorsykkel ganske kjapt. Ikke tro i rusens glede at din første nye invistering på motorsykkelfronten vil vare spesielt lenge.
Sørg for at du betaler såpass med innskudd at du ikke bli sittende igjen med svarteper etter salg av sykkel.
Hva mener jeg med det?
Jo... La oss si du kjøper deg en klin ny sykkel til 200.000 norske riksdaler. Du blir fristet og låner hele beløpet uten innskudd etc. Etter ett år så fant du ut at du kanskje burde ha en annen sykkel og vil bytte. Sykkelen har allerede tapt seg minst 20.000 Norske riksdaler. og trekekr du fra litt prutningsmonn etc. så sitter du igjen fortsatt igjen med et lån på sykkelen etter salg. Dette kalles "heftelser" og Santander eller lånegiveren vil ha pengene sine før ny eier får has på sykkelen.
Sørg for å betale inn et greit innskudd, slik at du redder deg selv i en slik situasjon. Jeg anbefaler deg å skyte inn minst 30-lapper i innskudd. Har du ikke 30 lapper så kan det uansett lønne seg for deg å låne disse av famile (mor/far etc) hvor du betaler de et visst beløp i måneden for å dekke dette lånet.
Da er du sikret gunstigere rente og dermed lavere avdrag pr. mnd. på MC lånet og problemer rundt heftelser etc. ved et evt. MC bytte.
Kjører du mye (20.000km eller mer) så faller verdien ganske hyppig og motorsykkelen vil bli tungsolgt etter 4-5 år med nesten 100.000km. på telleren. Spesielt så lenge det finnes alternativer som så vidt er innkjørt.
Huks også at hvis du kjører mye så øker kostnadene betraktelig. Stort sett er det service pr. 10.000km. på en motorsykkel og hovedservice er hver 20.000km. (eller 30.000km). Ett sett med dekk kan du rulle ca. 10.000km. på hvis du velger riktig dekk og er litt heldig. Så ved 20,000km. i påret så må du påregne to dekkskift. Det blir da altså to servicer og to dekkskift pr. år.
En vanlig service koster rundt 3-4.000,- og hovedservice kan koste opp mot 10.000,- Normalt rundt 6-8.000,- avhengig av hvilken sykkel du har. Ett sett med dekk koster ca. 3.000,- og er du heldig og bor i Oslo området (og ikke gjør det selv) så får du lagt om begge dekkene inkludert av/påmontering for 400 spenn hos en dekkpusher jeg kjenner. (send meg PM hvis du ønsker mer info rundt dette).
Så i grove trekk bør du ved 20.000km pr. år regne med rundt 10.000,- i service kostnader, og minst 7.000,- i dekk kostnader. Så kommer årsavgiften på 1900,- og så klart forsikringen.
Så ved 20.000km. pr. år så bør du totalt sett regne minst 20.000,- pr. år i kostnader, pluss forsikring. Hvis forsikringen koster deg rundt 6.000,- i året som jeg annser som en gjennomsnittlig pris på en sykkel uten "R" i betegnelsen og med en ikke alt for lav bonus så ender du opp på ca. 26.000,- i totale kostnader pr. år.
Det blir da altså drøye 2.000,- pr. mnd. i tillegg til lånet.
Ser man sånn på det, så er ikke lånet det som burde bekymre deg mest!