Anbefaling av kompressor

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

Skal kjøpe kompressor til garasjen. Må være kraftig nok til å drive luftverktøy som muttertrekker og lakksprøyte, men bruksfrekvensen blir bare på hobbynivå. Er det noen som kan komme med en anbefaling?

Det får koste det det må, men ideelt sett kunne jeg tenke meg å bruke 2-3000 kr.

Er det noen som har erfaring med kompressorene til Biltema?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Anbefaling av kompressor

Post by mekkern »

inunf wrote:Skal kjøpe kompressor til garasjen. Må være kraftig nok til å drive luftverktøy som muttertrekker og lakksprøyte, men bruksfrekvensen blir bare på hobbynivå. Er det noen som kan komme med en anbefaling?

Det får koste det det må, men ideelt sett kunne jeg tenke meg å bruke 2-3000 kr.

Er det noen som har erfaring med kompressorene til Biltema?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spørsmålet er jo hva har du av strømtilkobling? 3fas eller vanlig kontakt?
hvis vanlig kontakt så kjøp en 3hk 2cylindret med så stor tank som mulig.
hvis 3-fas kjøp en remdrevet, da den går stillere/ikke så påtrengende lyd.

Stort sett alle mindre kompessorer blir laget i Italia (trykkluft kjøl/frys) og "rebranded".Biltema også.

men kjøpte en slik på tilbud for 2100,-
http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... or-200017/

som jeg har sammenkoblet luften til, men på en annen sikringskurs enn en gammel 2hk fra biltema(25+år gammel, men bare 20l tank)

De fleste fungerer feilfritt mange år hvis en tapper ut kondensvannet fra tanken og etterfyller/skifter olje en gang i mellom.
Skal en bruke masse luft over lengre tid så gi de mindre kompressorene litt hvile innimellom.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Anbefaling av kompressor

Post by knutk »

Har ikke noe å tilføye utover hva Mekkeren sier, for det er jo bare slik det er.

Men han nevnte oljeskift på kompressor, og da kjente jeg at jeg fikk litt dårlig samvittighet. :redface

Hva type olje fyller man på en kompressor? Funker det med vanlig mineralsk SAE30 olje, eller må man til med spesialolje ?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Anbefaling av kompressor

Post by mekkern »

knutk wrote:
Hva type olje fyller man på en kompressor? Funker det med vanlig mineralsk SAE30 olje, eller må man til med spesialolje ?
Som oftest står det i det heftet vi normenn kaster_instruksjonsboken.....det er veldig høye temperaturer inni kompressoren og olja bør tåle 160grader.
Ellers så funker de fleste på :VCL DIN 51506.

Enkleste er en tur på Jula eller biltema og ta med en liter med kompressorolje hvis en ikke vil handle en 20/208liters dunke.....
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Anbefaling av kompressor

Post by Borg »

Hva med koplinger på slangene. Bruker dere de fra biltema/ jula, eller må det mer kvalitet til?
Ser det har vært noe av svakheten her i gården.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

Tusen takk for svar!

Glemte selvsagt å skrive noe om strømmen. Har 230V 16A med treg sikring. Biltema har noen reimdrevne som går på 230V, er det noe å satse på?

Har mulighet til å plassere kompressoren i en bod, er det verdt litt mer styr for å slippe å ha den i samme rom som jeg jobber i?


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... rtId=17672

Denne var det jeg hadde sett meg ut på Biltema. Specs ser veldig likt ut som den på Jula. Er denne bra nok til litt lakkering en sjelden gang?

Eventuelt denne som har reimdrift, mel leverer mindre luft. Skjønner ikke helt hva som er fordelen med denne, den er dyrere men gir mindre luft?

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkl ... rtId=17673


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Anbefaling av kompressor

Post by mekkern »

Den remdrevne kompressoren er nok en god del "roligere" og muligens lenger levetid da kompressorblokka går med bare 1/3 av turtallet til den 2 sylindrede.

begge holder til lakksprøyte vil jeg tro, da jeg har lakkert bil med en enkel 2HK..

viktigste er at en har en litt stor tank- spesielt hvis du skal bruke en muttertrekker eller annet som bruker mye luft men over "kort tid".

Skal du kjøre muttertrekker MÅ du ha minst 8mm slange-ellers får du ikke ut effekten av trekkeren.

Biltemas slanger er ok.
koblingene er ok, men ikke mer da de har lett for å "fise" litt etter en stund, men de slipper mer luft gjennom enn "hansen" og omtrent likt som "cejn" på samme serie.og de går stort sett om hverandre.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

Tusen takk for svar!

For verktøy som spikerpistol og muttertrekker må/bør jeg vel ha tåkesmører? Må jeg da også ha vannutskiller i tillegg, eller er det bare for lakkering?

Er denne tåkesmøreren bra nok?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Anbefaling av kompressor

Post by mekkern »

inunf wrote:Tusen takk for svar!

For verktøy som spikerpistol og muttertrekker må/bør jeg vel ha tåkesmører? Må jeg da også ha vannutskiller i tillegg, eller er det bare for lakkering?

Er denne tåkesmøreren bra nok?
For "oss"som roter på hobbybasis så er det ikke nødvendig med masse ekstrautstyr.

Sett på en vannutskiller på sprøyta så holder det.
Muttertrekker og spikerpistol smører du med et par drypp olje om dagen rett inn nippelen.

Har du mulighet så bruk raffinert "hvitolje".
Eksempel:http://nordenolje.no/p37no214/

spesielt hvis du bruker verktøy innendørs som må smøres ofte er det greit å ikke inhalere for mye oljetåke.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Anbefaling av kompressor

Post by Palma »

Legg litt kroner i slanger da. Jeg har kjøpt billig billig slanger på BT, blir det litt kaldt er de stive som en pinne. Ei snelle på veggen med 5m slange i er veldig og..
Morsomt med verksted :) Ser bra ut så langt det der. :thumleft
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Anbefaling av kompressor

Post by Andreas »

Jeg ordnet rom til komressoren oppe på loftet i garasjen. Angrer ikke er sekund på det. Høres kun en svak dur når den går. Styres med bryter nede sammen. Har luftsnelle på veggen som når til hele garasjen og ekstra uttak under arbeidsbenken.

Skal handle meg ordentlig muttertrekker, men der trur jeg at jeg blir å gå for en solid 18v elektrisk en. Så slipper man slangen.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

Det ble denne kompressoren:
Image

9 mm slange, 10 m:
Image
Det blir veggmontert trommel senere, når veggen er ferdig.

Spikerpistol:
Image

Muttertrekker og annet morsomt verktøy kommer etterhvert, først må garasjen bli ferdig :D

Tusen takk for tips og innspill!
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Anbefaling av kompressor

Post by inunf »

Da er det på tide å kjøpe trommel med trykkluftslange. Vurderer flere alternativer, er veldig usikker på hva jeg skal ha.

Alternativene er:
Image
Slangetrommel 5/16", 8 m til 369 kr

Image
Slangetrommel 3/8", 12 m til 699 kr

Image
Slangetrommel 3/8", 15 m til 999 kr

Skal brukes bla. til muttertrekker. Er det noen som har erfaring med noen av disse? Den billigste er passelig med slange på (garasjen er under 6 m lang) og prisen er fin, men blir slangen for tynn? Den dyreste ser litt mer holdbar ut, men er det verdt det?

Tar også i mot tips til andre tromler. Har sjekket Jula, de har bare 1/4''. Clas Ohlsson har en som er 5/16'', tilsvarende den billigste fra Biltema.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Anbefaling av kompressor

Post by mekkern »

Spander en 3/8 for nok luft til muttertrekker, og bruk tynnere"skjøteslanger" for annet.
Post Reply